Google Shopping Guide: 4 afgørende tiltag for e-handelsvirksomheder

Mere end 60% af kliks i Google sker i dag på produktannoncer i Google, så arbejder jeres virksomhed med e-handel, er et stærkt og gennemtænkt Google-shopping setup et must
Viden > Blog > Google Shopping Guide: 4 afgørende tiltag for e-handelsvirksomheder

Google shopping guide til at få mest ud af jeres produktannoncering

Google Shopping annoncering er blevet et af de største områder i Google Ads annoncering og trods af at 40% i USA går direkte på Amazon for at søge efter produkter, er adfærden her i Danmark og Europa primært at søge efter produkter i Google. Derfor er det også essentielt for e-handelsvirksomheder at have et stærkt Google shopping annonceringssetup.

Google Shopping er dog mere end bare et produktfeed og at liste jeres produkter i Google. En række elementer spiller ind for at få det maksimale ud af sin annoncering, opnår mest mulig synlighed, de højeste CTR’s og en høj ROI og ROAS.

I guiden her gennemgår vi vores best practices til et gennemarbejdet Google Shopping setup og hvad der er vigtigt i setup’et lige fra feeds, navngivning, priser, regler, undtagelser, integrationer, automatiseringer og meget mere.

Merchant Center – moderskibet for Shopping stamdata

Google Shopping tager udgangspunkt i Merchant Center, som er stedet hvor produktdata og feeds opsættes og håndteres. Selve annonceringsdelen med Shopping-kampagner styres i Google Ads (tidligere Adwords), hvor både budstyring, negative søgeord og målretning håndteres – præcis som de øvrige kampagnetyper i Google Ads.

De to (eneste) annoncetyper der vises direkte i Googles søgeresultater, er tekstannoncer og Shopping-annoncer (eller PLAs for Product Listing Ads).

Shopping-annoncer adskiller sig fra klassiske tekstannoncer ved at de vises med:

  • Produktbillede
  • Produktnavn
  • Pris

Disse informationer er baseret på produkterne som fremgår i de produktfeeds, som er uploadet i Merchant Center.

Udover at Shopping-annoncer vises med produktinformationer, er der den væsentlige forskel, at man ikke selv kan vælge, hvilke søgeord annoncerne skal vises på baggrund af – som man ellers kender det fra klassiske tekstannoncer.

Det er derimod produktets navn/titel og beskrivelse som er de primært afgørende faktorer for, hvornår Google skal matche en Shoppping-annonce med en kundes søgeforespørgsel.

Opskriften på produkttitler og beskrivelser der giver kliks

Når vi arbejder med optimering af Google Shopping kampagner for vores kunder, skaber vi ofte et markant løft i antal kliks og CTR, samt lavere CPC ved, at optimere på produktnavne og beskrivelser. I de fleste tilfælde, kommer disse informationer som stamdata, direkte fra kundens CMS, økonomisystem, eller PIM system. Typisk er informationerne ens på tværs af kanaler og platforme, og er skabt ud fra ”one size fits all” princip. Det er dog sjældent at det skaber størst værdi at præsentere disse produktdata på samme måde i interne systemer, såvel som eksternt på website og i markedsføringen.

Vi anbefaler derfor at I laver en særskilt version for alle produkter af både produktnavn og beskrivelse, som er optimeret til brug i Google Shopping. Konkret betyder det, at I med regelbaseret automatisering, kan bruge produkternes stamdata til at danne nye produktnavne og beskrivelser, som matcher Googles vægtning for relevans, hvis der er tale om flere tusinde produkter.

Optimér disse 5 elementer i dine produktdata og høst flere kliks:

1. Placér de vigtigste info omkring produktet først i produktnavnet
Produktnavne må maksimalt bestå af 150 karakterer, og det er kun de første 70 karakterer som vises – resten bliver ofte afkortet. Derfor: Kom til sagen, og præsentér de vigtigste ting først i produktnavnet, som jeres kunder har brug for at identificere.

Derudover lægger Google vægt på, at de mest relevante søgeord optræder forrest i produktnavnet. Hvilke søgeord der er mest relevante, er naturligvis forskelligt fra branche til branche. Men vi anbefaler altid at I tager udgangspunkt i, hvordan jeres kunder søger efter jeres produkter. Overvej hvilke produktinformationer der bedst kvalificerer en besøgende til at træffe beslutningen om at trykke på annoncen. Det kan eksempelvis være brand/producent, produkttype, målgruppe (dame/herre/børn) modelnummer, farve, størrelse, eller vægt. Oftest bør brand/produkt og produkttype som minimum indgå.

2. Vær konkret og forsøg ikke at manipulere med indholdet
Google er forholdsvis kontante omkring editorials i deres officielle guidelines. Eftersom produktnavne og beskrivelser fremgår i listen over søgeresultater, er Google ærekære omkring annonceindholdet. Det betyder, at I på ingen måde bør forsøge at styre opmærksomheden i retningen af jeres produkter.

Derfor:

  • Brug ikke grafiske elementer/badges som overlay på produktbilledet
  • Brug ikke tekst i kapitaler
  • Brug ikke budskaber eller call-to-action
  • Brug ikke tegnsætning, som tydeliggør pointer eller budskaber

Med andre ord, bør jeres annoncetekster være både tro og relevante for det produkt, som I sælger.

3. Billedet er det første kunden ser – så sørg for ikke at spilde muligheden
Man kan bruge masser af tid på optimering af produktnavn og beskrivelse, men det er spildt, hvis ikke produktbilledet er relevant og tiltrækker kundens opmærksomhed i første omgang. Det kan ikke understreges nok, at især to faktorer er afgørende: Sørg for at bruge det rigtige produktbillede, og at det er i høj kvalitet! Troværdighed er alfa og omega og din produktannonce er i skarp konkurrence. Derfor skal produktbilledet afspejle, hvad det er kunden køber, og samtidig fremstå knivskarpt. Billeder i lav opløsning, fremstår grynede på mobile enheder. Google anbefaler 800 x 800 pixels.

4. Anvend GTIN information på jeres produkter
Sælger jeres virksomhed produkter som er mærket med GTIN og/eller en EAN-stregkode, så skal GTIN altid inkluderes i jeres produktdata. 

Grunden til dette er, at Google aktivt bruger GTIN informationen fra jeres produkter til at matche op med varer fra producenten. På den både vises Shopping-annoncen for produktet, sammen med jeres konkurrenter, når kunder søger efter producentens varer i Google. 

GTIN er et obligatorisk felt i Google Shopping feeds, men vi ser ofte at e-handelsvirksomheder indsætter en generisk værdi i feltet, for at overholde retningslinjerne og få feedet godkendt, fremfor aktivt at bruge informationen til at få ekstra synlighed. 

5. Opdel produkterne i varekategorier
Det er vigtigt at angive information omkring varekategorier aktivt i produktfeedet. Derudover anbefaler vi altid at mappe jeres produktkategorier med Googles egne kategorier. På den måde kan Google genkende produkttypen og dermed klassificere den korrekt. 

Desuden giver det også mulighed for at opdele alle produkterne i ”sæt” i Google Ads, og dermed er det muligt at justere buddene for hver enkelt varegruppe. Ikke alle varer giver den samme avance – det skal også afspejles i annoncebudgettet!

Optimér budgettet: Anvend søgetermer og negative søgeord

Vi anbefaler altid at tage udgangspunkt i, hvad jeres data fortæller. Det gælder også i forhold til proaktivt at evaluere, hvilke søgetermer der udløser annoncevisninger. Eftersom der i Shopping kampagner ikke er mulighed for at styre hvilke søgeord der skal udløse en visning, kræver det at man er opmærksom på, løbende at frasortere mindre relevante (eller ligefrem skadelige) søgetermer. 

Som ved andre kampagnetyper i Google Ads, har I mulighed for at analysere søgetermerne i Google Shopping kampagnen under fanen ”Søgeord > Søgetermer”. Her anbefaler vi at sortere listen af søgeord (som typisk består af flere tusinde ord) efter eksempelvis CTR, gennemsnitlig CPC, pris og ROAS.

Målet er her at afdække potentielle faldgruber med unødvendige søgeord, som unødigt bruger af budgettet. 

Ofte bør disse søgeordstyper ekskluderes:

  • Konkurrerende brands
  • Produkter som ikke fremgå i jeres sortiment
  • For brede søgetermer som ikke matcher en vare/varegruppe

Derudover, bruger vi ofte viden fra søgetermerne i Google Shopping, til at afdække ”huller” i varesortimentet, hvis der er stor/gentagende efterspørgsel efter produkter, som kunden ikke har.

Sådan analyserer du konkurrenternes Shopping-annoncer

Vi hjælper ofte vores kunder med at benchmarke deres Google Shopping annoncer mod konkurrenternes, og skabe indsigt i, hvilke produktnavne, beskrivelser, og annoncebud der skaber de bedste placeringer. Derudover hjælper vi også med løbende optimering og evaluering af indsatsen med forbedrede data i annoncerne.

Med værktøjet SEMrush har man mulighed for at kigge med under kølerhjelmen og få indsigt i, hvilke faktorer i Shopping-annoncer, der rent faktisk skaber flest kliks.

Det skaber værdifuld indsigt i hvad der virker bedst for jeres egne, og jeres konkurrenters annonceindhold (herunder produktnavne og beskrivelser), samt giver indblik i potentiale og prioritering af de vigtigste produkter, der skaber omsætning for konkurrenten.

 

Ønsker I at opnå større synlighed og relevans, og sælge mere i Google med effektive Shopping-annoncer, så kontakt os på kontakt@kynetic.dk eller telefon 7875 0070 for en uforpligtende snak.

Alle spørgsmål er naturligvis også velkomne, og vi forsøger så vidt muligt at besvare alle henvendelser.

 

 

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Tommy Arildslund CPO, Partner & Senior Digital Consultant Tlf: 7120 0027 / Mail:
Udgivet d.

Tommy har i mere end 12 år befundet sig på kundesiden af bordet, som eCommerce og digital marketing ansvarlig, med særlig fokus på at vækste og skalere virksomheder. Derudover har Tommy drevet 2 af sine egne webshops og er underviser i optimering af e-handel hos International Business College. Til dagligt er Tommy produktansvarlig og overordnet ansvarlig for leverancer til vores kunder, hvor han kombinerer sine tekniske kompetencer inden for webudvikling i eksekvering af SEO, SEM, CRO og social media annoncering.

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.