Kontakt os

Kom i gang med Facebook Attribution

Viden > Blog > Kom i gang med Facebook Attribution
Del på Facebook Del på LinkedIn
4.46/5 (6 anmeldelser)
4.46 6

Hvilke kanaler skaber mest værdi for din virksomhed?

Har du nogensinde tænkt over hvilke kanaler, der skaber mest værdi for din virksomhed? Dette er en udfordring, der har eksisteret længe blandt virksomheder, der investerer i digital markedsføring. 

Facebook Attribution hjælper os med netop dette. 

Facebook Attribution giver os muligheden for at dykke nærmere ned i hvilke Facebook kampagner, enheder samt platforme, der giver mest værdi for netop din virksomhed ud fra jeres målsætninger. Med andre ord; 

Det hjælper os med at se hvilke trin i kunderejsen, der skal tilskrives mest værdi.  

I dette indlæg vil vi ikke gennemgå attribution modellering inde i Facebook Attribution. Vi vil derimod gennemgå vigtigheden af denne feature samt opsætningen af Facebook Attribution i din Facebook Business Manager.

Du kan læse mere om attribution modellering her

Hvorfor er Facebook Attribution en game changer inden for digital marketing?

De fleste kender og bruger Google Analytics som en fast del af deres afrapportering for deres digitale marketing indsats, og dette er stadig et fantastisk værktøj. Google Analytics blev lanceret tilbage i 2005, hvor Facebook først lancerede dén version, vi kender i dag som Insights/Analytics, i december 2017 efter deres F8 konference.

Google har altså haft mange år til at udvikle deres analyseværktøj, men Facebook har i 2018/19 brugt mange resurser på at udvikle deres platform – bl.a. med deres attribution værktøj – og investerer stadig kraftigt i denne del af udviklingen. Facebook kommer stærkt efter Google…

Den store forskel mellem Facebook data og Google Analytics data er, at Facebook er pixel-baseret, og Google Analytics er cookie-baseret. Dvs., at Facebook bør have en større præcision på tværs af enheder og derfor have mere valid data.

MEN…

Historisk set har Facebook også fejl i deres data. Mht. performance data, så er de groveste eksempler op mod 50% højere end realiteterne. Derfor anbefaler vi altid at benytte et separat system som krydsreference. Dette skal dog ikke afskrække dig fra at bruge dette værktøj. Facebook kan nu via deres Attribution-værktøj give dig en rigtig god indikation af hvilke platforme og enheder, der giver den største værdi for din virksomhed, og dette er første gang, vi kan få et så nøjagtigt indblik i vores attribution modelling.

Ydermere, så kan vi nu med Facebooks Attribution-værktøj dykke nærmere ind i hvilke Facebook kampagner, der giver mest værdi for din virksomhed. Det vil altså sige, at vi kan analysere effekten af vores Facebook annoncer på helt anden vis end vi har kunne hidtil – KÆMPE game changer!

Det kan bl.a. hjælpe med at: 

  • Maksimere dit investeringsafkast ved at omfordele dine budgetter til dé kampagner, der skaber de mest effektive konverteringer.
  • Øge fokus på dé marketingtaktikker, der virker bedst for din virksomhed.
  • Optimere på annonceplacering, annonceindhold og målgrupper, der klarer sig bedst.

Sådan opsætter vi Facebook Attribution

#1 Gå til din Business Manager > Åben din burger-menu > Vælg Attribution

#2 Du vil nu se denne skærm foran dig. Tryk på ”Get Started”.

#3 Nu skal du vælge hvilket forretningsområde (Line of Business), du vil oprette.

Hvad er et forretningsområde?

Et forretningsområde er en gruppering af aktiver, der gør det muligt for Facebook at sammenligne data fra flere datakilder; herunder annoncekonti, pixels og tredjeparts platforme.
Du kan vælge mellem:

  • Single Business
    Hvis du har én virksomhed, som alle dine aktiver skal under. 
  • Separate Brands, verticals or regions
    Hvis du har flere brands, pixels samt websites, så vælg denne løsning.
  • Agency
    Hvis du er et agentur, som er ansvarlig for dine kunders forretningsområder, så vælg denne løsning.

Hvis du er i tvivl om hvilket forretningsområde, du skal vælge, så anbefaler vi, at du vælger ”Single Business”. Du vil altid kunne oprette flere forretningsområder fremadrettet, hvis du skulle have brug for det.

Du kan nu tilføje dine aktiver til dit forretningsområde; herunder din annoncekonto, dit Facebook Pixel samt hvilke personer i dine Business Manager, der skal have adgang til dit nye forretningsområde.

Bemærk, at aktiver såsom annoncekonti kun kan tilhøre ét forretningsområde hvis aktiveret i Facebooks Attribution-værktøj. Derfor skal du, i tilfælde af at du skal oprette et nyt forretningsområde, huske at fjerne aktiverne fra det tidligere forretningsområde inden du opretter det nye. 

Efter du har oprettet dit forretningsområde, så kan du aktivere det. Facebook vil nu begynde at opsætte dine rapporter, og der vil gå nogle minutter. Vi er dog ikke helt færdige endnu. Næst, så skal vi tilknytte dine 3. parts platforme til Facebook, så vi kan få et endnu bedre indblik i hvilke platforme, der genererer den bedste værdi for din virksomhed.

#4 Tilknyt dine tredjeparts platforme for det fulde overblik.

Gå til Settings > Ad Platforms > Add a Platform

Vælg dé platforme, som du bruger i din digitale marketing. Dette kunne eksempelvis være Google Ads Search og Display. Når du vælger disse, så skal du følge Facebook’s guide til opsætningen i din Google Ads konto. 

Facebook tilbyder en række prækonfigurerede integrationer, men du har også mulighed for at lave en manuel konfiguration til eget interne system. 

Du har nu opsat Facebook Attribution, og Facebook vil nu begynde at indsamle data ud fra din opsætning.


Efter at Facebook har indsamlet nok data, så kan du begynde at analysere og forbedre din samlede digitale marketing indsats. 

Har I brug for hjælp til opsætning af Facebook Attribution?

Hvis du gerne vil have dybere indsigt i hvilke platforme, enheder samt Facebook kampagner, der giver den største værdi for netop jeres virksomhed, men gerne vil have hjælp til opsætningen af Facebooks Attribution-værktøj, så hiv fat i mig på mk@kynetic.dk. Alle spørgsmål er velkomne.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Mads Kvejborg Digital Marketing Specialist Tlf: 3023 2404 / Mail:
Udgivet d.

 

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.