GRATIS WEBINAR: Tracking & Data anno 2021 – Alt du skal vide om tracking, så du maksimal udbytte af dine datakilder – Tilmeld dig her

Blog

Opsætning af 3. parts platforme til Facebook Attribution

Mads Kvejborg
Mads Kvejborg
Digital Marketing Specialist

Arbejd mere holistisk med din annoncering og få mere ud af din investering

Det har aldrig været sværere at få det fulde overblik over en digital marketingindsats. I hvert fald, hvis du fortsat arbejder silobaseret med din marketingindsats og den rapporteringen af den. 

For imens annoncørers budgetter i større grad ender i tech-giganterne som Facebook og Googles platforme, kommer der samtidig også nye platforme til hele tiden. Men uanset om den nye platform hedder TikTok eller ClubHouse, så understøtter de kun den tendense vi længe har set i kunderejser hos både B2B og B2C: De bliver længere, mere komplekse, og med flere og flere touchpoints. 

Det sætter nye krav til, hvilket setup du arbejder ud fra og hvordan du får det bedste, mest holistisk indblik i din marketing investering. Her er opsætning af 3. parts platforme til Facebook Attribution et ekstremt værdifuldt værktøj. Hvis du ikke kender til Facebook Attribution, kan du med fordel læse mit tidligere blogindlæg “Kom i gang med Facebook Attribution”.

 

I indlægget her kommer jeg omkring: 

  • Hvorfor bør du konsolidere data og ikke bare se i den enkelte platforms performance?
  • De to typer af 3. platform integrationer til Facebook Attribution 
  • Step-by-step guide til hvordan du forbinder 3. part datakilder med Facebook Business Manager 

Få en annonceringstrategi, der giver værdi på tværs af platforme  

Igennem de seneste år er platformenes algoritmer blevet langt bedre, konkurrencen på de digitale platforme vokset, og det har tilsamme gjort at prisen for annonceringen er steget gevaldigt. Det betyder at alt den data, som en investeringen i annonceringen afgiver skal vi have det maksimale ud af, for at få mest ud af den dyre investering.   

Hvilket lige nøjagtig er dét, du kan, ved at tilføje dine andre annonceringsplatforme til din Facebook Attribution i jeres virksomheds Business Manager.  

Men hvorfor ikke bare se på data i de platforme, du annoncerer i?

Det kan du gøre.
Og det bør du gøre, når du skal optimere på den enkelte kampagne. 

Men hvor meget de enkelte kampagner og annoncer har performet i de platforme, I benytter, kan have meget store afvigelser. Alle platforme har forskellige tilgange til tracking, og med hver deres fordele og ulemper.

Når I vælger at konsolidere jeres data, i denne sammenhæng i Facebook Business Manager kan I få et komplet, holistisk syn på jeres kampagners performance. Det handler altså om, hvordan vi konsoliderer vores data, herunder ad spend, impressions, kliks, konverteringer mv., i én platform i stedet for flere, som tracker jeres kunder på en people-based metode.

Dermed kan vi træffe bedre beslutninger om hvilke platforme, der skaber mest værdi for vores forretning. 

Sådan opsættes 3. Parts platforme til Facebook Attribution

I Facebook Attribution har I mulighed for at integrere jeres 3. parts annonceringsplatforme til jeres Facebook Business Manager. I integrationen har du to muligheder: 

  1. Prebuild integration
  2. Custom integration
 

De mest almene annonceringsplatforme, der har pre-build integration: 

  • Google Ads (search og display)
  • Google Search Ads 360
  • Google Campaign Manager 
  • Microsoft Ads (Bing Ads)
  • Flashtalking 
  • Jampp
  • Pinterest
  • Sizmek
  • Adform
  • Adition
  • Criteo
  • Taboola
  • Turn
  • M.fl. 

3-kliks opsætning af Google Ads Search

Lad os tage udgangspunkt i den I med størst sandsynlighed bruger i dag: Google Ads Search. Metoden er den samme for de andre forudkonfigurerede platforme, og det kan gøres på under 10 minutter i disse tre trin. 

1. Facebook Attribution > Settings > Ad Platforms

Step 2 – Tilføj kliktags og følg Facebooks guide til opsætningen i jeres Google Ads konto.

Step 3 – Tilknyt adspend og kampagnerapporter vha. Script. 

Alt i alt tre simple trin til at komme i gang med 3. parts integrationer til jeres Facebook Attribution. Som de forskellige guides i Facebook nævner, anbefales det klart at teste både scriptet i Google Ads samt om jeres kliktag går korrekt igennem – ellers vil I få forkerte data ind i Facebook Attribution. 

Når du har opsat jeres integrationer med jeres 3. parts platforme, vil der gå ca. 24 timer før I kan se nogle resultater i jeres Facebook Attribution rapport. 

De andre forudkonfigurerede 3. parts platforme bliver opsat på nogenlunde samme metode, og jeg vil anbefale at I følger Facebooks egen opdaterede guide til dette. 

 

Custom opsætning af 3. parts platforme 

Hvis du annoncerer på en anden platform end nævnt ovenfor, eller gerne vil customize dine data til Facebook med eksempelvis makro-aktiverede dynamiske tags, hardcodede værdiparametre mv., kan du gøre det via en manuel integration. Den skal enten være “hardcoded”, være en manuel proces eller via en API-integration. Facebook kommer med nogle eksempler på custom integrationer her.

Disse metoder er rmere vanskelige at gå til, hvis I ikke har et større udviklingsteam til at lave integrationerne. Hvis I leder efter en samarbejdspartner til at hjælpe jer med custom – men også prebuild integration til Facebook, kan vi I KYNETIC hjælpe jer.

Har du fortsat spørgsmål til Facebook attribution?

Hvis du sidder med nogle spørgsmål til Facebook attribution, opsætning af 3. parts platforme eller mere generelle spørgsmål omkring Paid social annoncering, er du altid velkommen til at kontakte mig på mk@kynetic.dk.

 

om forfatteren


Mads er Senior Digital Marketing Specialist i KYNETIC med speciale i at hjælpe en række af landets mest ambitiøse brands og virksomheder med deres annoncering på sociale medier. Mads har et særligt fokus på teknikken, data, algoritmerne og den rette tracking, som er vigtige elementer i arkitekturen ba topperformende setups og har mere end 5 års erfaring med digital markedsføring. Mads indgår dagligt i KYNETICs Paid social team, som både er certificeret og rated af Facebook til at være Nordens førende med en score på 99% ud af 100 på både best pratices og evner til at skabe resultater.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden