360° kunderejse-drevet digital marketing strategi
vækster DUKA med +20.000 nye kunder på 12 måneder

Kåret til bedste marketingkampagne i Danmark i 2020

Massiv forretningsvækst i en benhård telebranche


Opdatering pr. 14.5.2020:

Vores samarbejde med DUKA, som er beskrevet her i casen, vandt hovedprisen ‘Best Online Marketing Campaign in Denmark’ til Nordic Search Awards 2020. 

Hvordan erobrer man nye kunder i en branche som mobiltelefoni, hvor konkurrencen er notorisk hård, priserne for annoncering ofte er skyhøje og online kampen nok er den sværeste af alle brancher? Særligt når man er en relativt ny spiller i en særdeles etableret branche?

Det var den udfordring Duka stod over for med deres “Bedst i Test” mobilabonnement, der både byder på fri tale, SMS og op til 50 GB data, som alle kan bruges i hele EU.

I starten af 2019 havde Duka en ambitiøs målsætning om at vækste deres kundeportefølje med 18.000 nye mobiltelefoni kunder, hvilket ville svare til en total stigning i antal kunder på hele 159%. Foruden en overordnet målsætning om at øge antallet af nye kunder blev der ligeledes opstillet en række øvrige digitale KPI’er for indsatsen:

  • Maksimum pris pr. ny kunde (CAC) på 500 kr.
  • Stigning i total trafik til website på min. 50%.

Med udgangspunkt i ovenstående KPI’er, udarbejdede vi i samarbejde med Duka en data- kunderejse-drevet 360 graders digital marketing strategi med den klare målsætning at skaffe minimum 18.000 nye kunder inden for dukaTALE mobilabonnementer, og dermed også etablere Duka som et af de hurtigst voksende teleselskaber i Danmark. Stategien skulle ikke alene tilkæmpe markedsandele, det skulle også ske profitbelt i den online branche, der nok kræver allemest at vinde. 

Sådan hjalp vi Duka med at skaffe +20.000 nye kunder

Den digitale marketing strategi tog afsæt i en cross-channel indsats med udgangspunkt i de mest hyppige kunderejser, vores detaljerede frameworks for de forskellige online discipliner og ikke mindst den rette brug af teknologi og algoritmer både i og uden for online platformene.

Indledningsvis ladge vi fundamentet med en dybdegående data-analyse af både historisk performance data, online adfærdsdata samt efterspørgsel, konkurrence og trends i markedet, med henblik på at afdække følgende tre fokuspunkter:

  • Hvordan ser de typiske digitale kunderejser ud, og hvordan understøtter vi disse i vores marketing?
  • Hvilke arkesegmenter fokuserer indsatsen på, og hvordan kommunikerer vi optimalt til disse?
  • Hvilke kanaler skal og hvordan skal de i spil sammen og på tværs for at slå konkurrenterne og skabe de opsatte målsætninger?
  • Hvilke data skal bruge til at  fordre algoritmerne med og hvordan benytter vi bedst  automation og machine learning til bedre målretning, bedre udnyttelse af tiden og personaliseret kommunkation i de forskellige kanaler.

På baggrund af denne analyse blev kanalmixet fastlagt og endeligt opsat med det klare formål at binde den digitale markedsføring sammen på tværs af kanaler fremfor en klassisk silo-kanalbaseret tilgang.

En tilgang der kontinerligt understøttes af et koncentreret fokus på at bruge starte-of-the-art automation og machine learning fordi det giver mulighed for arbejde mere effektivt, være mere relevant i vores annoncering og ikke mindst binde kunderejsen sammen med data om brugeren, hvorend de er i kunderejsen.

Den digitale strategi inkluderede bl.a. følgende integrerede indsatser:

  • Onpage SEO og teknisk site-optimering
  • Content marketing med fokus på efterspørgsel i alle stadier af kunderejsen, lige fra indledende overvejelse omkring skifte af udbyder eller udfordringer med nuværende abonnement, til aktiv research i markedet og tydelige købssignaler
  • Google Ads (Search Ads, Display bannere og YouTube video-ads) drevet af et automatiseret setup til budgivning med afsæt i klare targets for pris pr. konvertering udarbejdet på baggrund af en CLV-betragtning
  • Social Ads (Facebook, Messenger og Instagram) med den kreative kommunikation i højsædet og bygget på et avanceret CBO-setup drevet af Power 5 frameworket.
  • Centralisering af data i en CDP (Customer data platform) med henblik på at samle performance data på tværs af alle digitale kanaler og herefter bruge det aktivt til målretning og optimering af de forskellige setups
  • Automatiserede email marketing flows på tværs af både mail og øvrige kanaler
  • Digital PR og linkbuilding bygget på en PR-strategi om at anvende førende danske medier til at italesætte danske forbrugeres typiske udfordringer med deres mobilabonnementer og herigennem udfordre det konsoliderede marked
  • Konverteringsoptimering og splittesting på website inkl. løbende indsamling af brugerdata gennem optagelse af sessioner og heatmaps på forretningskritiske landingpages med henblik på løbende af forbedre brugeroplevelsen på sitet og understøtte købsflowet.

Undervejs i strategien, har der været en række løbende analyserer, splittest, incremental tests og performance-analyser, for at optimere og justere indsatsen både i de enkelte kanaler, men også indsatsen mellem og på tværs af kanalerne. En indsats som har været essentiel for at spilde færre annnonceringskroner og højne relevans og deraf effektiviteten (ROI) på vores aktiviteter. En meget intestiv SEO-indsats har samtidig skabe +50 top-placeringer i Google, som leder høj-relevant top- og low-funnel trafik. Trafik der føres til gennemarbejde landingpages som også fungerer som centrale sider for den øvrige annonceringsindsats.

Opdatering pr. 14.5.2020:
Vores samarbejde med DUKA vandt hovedprisen ‘Best Online Markeitng Campaign in Denmark’ til Nordic Search Awards 2020. Se hele Award-showet her som pga af COVID-19 skete remote: https://youtu.be/RvfNDERAT-M?t=349

Resultater

20.079

nye mobiltelefoni kunder

+24.500

flere besøgende pr. md.

+177%

stigning i antal kunder

+85%

stigning i organisk trafik

156 kr.

pris pr. ny kunde (CAC)

4X

stigning i brand-søgninger

+51 mio kr.

i øget indtjening

+110%

i unikke brugere

Total ROI

+25%

Avanceret cross-channel marketing indsats

Massiv organisk vækst med funnel-baseret SEO

For at sikre maksimal indsigt i markedet, indledte vi den organiske indsats med at foretage en dybdegående analyse af efterspørgsel, trends og konkurrence i markedet for mobiltelefoni og -abonnementer. Hvad efterspørger potentielle kunder helt præcist, og hvordan kan vi sikre maksimal synlighed for Duka så tidligt i købsrejsen som muligt?

Denne analyse ledte til et content roadmap med udgangspunkt i marketingtragten – helt fra de tidlige informationsbaserede søgninger i overvejelsesfasen til de mere kommercielle søgninger fra købsparate brugere, der efterspørger priser, fordele, tilbud og sammenligninger/anmeldelser.

Fokus for SEO og content-indsatsen var at få etableret et ultra-granuleret setup med dedikerede landingpages til hver enkelt type af efterspørgsel. På denne måde sikrede vi, at der altid var maksimal relevans og sammenhæng mellem potentielle kunders efterspørgsel og det indhold og produkt vi præsenterede dem for.

Digital annoncering drevet af machine learning

Både Google, Bing og Social kampagnesetups blev struktureret med fokus på at favne hele kunderejsen fra top til bund. Mens Facebook Ads blev opsat i et avanceret Power 5 framework og inkluderede hhv. et prospecting og et retargeting spor, bestod Google Ads setuppet af både Search Ads til søgninger direkte i Googles søgemaskine, Display bannerannoncering på relevante websites, samt YouTube video-annoncering. Alle drevet af machine learning til styring af budgivning.

Målretningen tog afsæt i interesse- og adfærdsbaserede målgrupper, heriblandt tidligere søgeadfærd, interesser i tech, mobiler og telefoni, og besøg på konkurrenters websites samt øvrige forretningsrelevante sites og fora.

Al kommunikation og kreativer i annoncering blev skræddersyet til den enkelte målgruppe for at sikre et optimalt match mellem den enkelte brugers behov/pain/præference og Dukas offerings.

Nyeste virksomheder der har valgt KYNETIC

Hemonto logo
Byravn webshop logo
Scannet logo
Smartweb logo
EDC online marketing reference


Det siger vores kunder

“For DanDomain er det en stor fordel, at vi kan samle alle vores digitale marketingaktiviteter ét sted. Det var også én af de primære grunde til, hvorfor vi indgik samarbejdet med KYNETIC. 

At KYNETIC også holder sig opdateret på den nyeste teknologi, brancheviden og kan supplere og udfordre vores inhouse marketingteam på digital forretning, giver os en kæmpe fordel og et solidt fundament for et godt samarbejde”

Stefan Rosenlund

Managing Director Nordic
team.blue

“De var skarpe, meget velforberedte og forstod vores KPI’er. Den oplevelse havde vi slet ikke med de andre bureauer.

Vi havde brug for en mere hardcore vedvarende analyse af vores kampagner og hvordan vi får kunder i tragten. Det kan KYNETIC og har samtidig leveret en præcis eksekveringsplan med fuld transparens og høj agilitet”

Margit

Margit Beuschau Lindstrøm

Digital Project Manager
AURA ENERGI

“I processen med at hæve baren med vores digitale markedsføring, har vi valgt at indgå et tæt samarbejde med KYNETIC, som både var strategisk stærke og kunne hjælpe os med benhård eksekvering i de forskellige kanaler.

De har igennem processen vist en ihærdighed og et ansvar, som vi sjældent har oplevet og deres viden om data, automation og intelligens i marketing sammenhæng, er ret unik.”

Bo Abrahamsen

Salgs- og Marketingchef
DUKA A/S

Klar på kaffe og vækst?

Du er altid velkommen til at kontakte os for at få sparring og tilbud på ydelser samt rådgivning om, hvordan I kan rykke jeres digital marketing indsats til næste niveau. Så tager vi en uforpligtende snak omkring jeres opgave, hvordan vi kan skabe værdi for jer, og om I er et match med os.

Kontakt os på:
kontakt@kynetic.dk
+45 71 740 720

*I hverdage vender vi typisk retur inden for 24 timer.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig