Tool: Customer lifetime value beregner

Beregn jeres kunders livstidsværdi CLV (customer lifetime value) og omsæt den til
mere effektive marketingstrategier- og -taktikker.

Viden > Blog > Tool: Customer lifetime value beregner

Værktøj: Customer lifetime value beregning (CLV)

Herunder kan du beregne jeres customer life time (CLV) eller på dansk, kunde-livstidsværdi. Customer lifetime value er den gennemsnitlige værdi af en kunde, fra første køb, til og med sidste køb.

Hvem er customer lifetime value relevant for?
Customer lifetime value beregninger bruges af flere førende e-handelsvirksomheder og er interessant at beregne for stort set alle virksomheder, der sælger en vare, service og/eller abonnement online. 

Hvad kan vi bruge customer lifetime value til?

Ved at beregne jeres CLV ved I, hvor meget i reelt set tjener på en kunde. Med andre ord, værdien af en kunde. Ofte vil kunder købe flere gange hos jer over en periode (periode = livstiden) og netop deres samlede værdi er interessant, da I så kan omsætte det til jeres marketingaktiviteter og jeres marketingbudgetter. Da I ved hvad en kunde er værd, ved I også hvad I kan betale for en ny kunde.

Mange beregner ikke CLV, men beregner CAC customer acquisition cost, ROI eller ROAS. Det giver dog nogle problemer. Eksempel: En kunde kunde for 500 kr. Dvs. 400 kr efter moms. Herefter fratrækkes en avance på 50% og der er 200 kr tilbage i indtjening, hvilket jo er godt? Både en CAC og ROI-beregning siger nej. For virksomheden har brugt 300 kr på at skaffe kunden, hvilket dermed giver negativ ROI og en CAC højere end indtjeningen. Konklusionen er, at virksomheden vælger at deres marketingaktivitet fordi den er ineffektiv. I dette eksempel er det dog en fejlkonklusion.

Med CLV medtages alle køb over en given periode. Det typiske for webshops er 12 måneder og for abonnements-produkter noget længere. Det kan aflæses af jeres data. Ved at bruge en CLV-beregning af førnævnte eksempel, giver det nu et andet billede. For kunden der køber for de 500 kr. købte faktisk 4 gange hen over året for gns. 600 kr pr. gang. og omkostninger til at salg 2,3 og 4 var væsentlig laveret end 1. køb. Dermed er der en samlet positiv indtjening for hele kundens engagement. Og derfor kan det give mening, at virksomhederne betalet for en kundes første køb (hvor der reelt set opleves et tab), for at  senere i kundens livstid, at indhente det tabte og tjene penge på kunden.

Scenariet kan naturligvis også være det modsatte, hvor I reelt set betaler for meget i hele livstiden og dermed bliver ved med, at eksekvere nogle ineffektive marketing strategier.

Sådan beregner du jeres CLV

Der findes flere måder, at beregne customer lifetime value på. Vi har i værktøjet herunder brugt vores foretrukne formel, som består af følgende:

  • Livstid
    Livstiden er den gennemsnitlige livstid for jeres kunder. Det kan være svær at fastslå præcis. Men kan dog beregnes ved at lave et udtræk af alle jeres ordrer over og analysere på talene. Alternativt er et godt fingerpej for webshops 12 måneder, mens abonements inkl. SaaS- virksomheder ofte er noget længere 48 – 84 måneder.

  • Total omsætning
    Den totale omsætning er jeres samlede omsætning i livstiden. dvs. perioden angivet i felt 1.

  • Antal ordrer pr. måned
    Antal ordrer gennemsnitligt pr. måned. Dvs. antallet af enkeltstående køb/ordrer.

  • Unikke kunder i perioden.
    Unikke kunder i perioden er antallet af unikke kunder i livstiden.

  • Gns. avance.
    Her angives jeres gns. avance. i procent. Dvs. det I tjener på vare (salgspris minus indkøbspris). Det kan i visse tilfælde være revant af beregne en CLV for flere produktgrupper, såfremt en virksomhed har meget forskellige avancer.

Beregn jeres CLV i værktøjet herunder:

Gns. ordrestørrelse
Købsfrekvens
CLV
Her kan du eksperimentere med justere livstiden og antal kunder →

Hvad er vores livstid?

Typisk livstider for forskellige typer virksomheder:

  • E-handel/webshop: 12-18 måneder
  • Andre service-ydelser: 24-48 måneder
  • Digitale service/tjenester B2C: 36-84 måneder
  • SaaS produkt B2B: 60 – 84 måneder

Kom igang med en CLV strategi

Har I brug for at beregne jeres customer life time value og eventuelt inkoopere den i jeres digitale strategi, står vi naturligvis klar til at hjælpe jer på vej. Kontakt os på kontakt@kynetic.dk eller telefon 7875 0070 

Bemærk: KYNETIC gemmer ikke data og indtastning i formularen sker anonymt.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter