Bliv en del af KYNETIC – se vores ledige stillinger her

Viden

Tool: ROAS - Return on Advertisement beregner

Introduktion til

Beregn forholdet mellem adspend og afkast

Hvad er ROAS?

ROAS er en forkortelse for return on advertisement spend og bruges til at beregne, hvor stort et afkast en kampagne har givet i forhold til investeringen i den. ROAS beregnes enten til en faktor eller i procent, hvor en høj ROAS er lig et større afkast. ROAS kan sammenlignes med ROI – Return on investement, men ser mere specifikt på investeringen i annonceringen. 

Hvad der er en god ROAS, findes der ikke ét svar på. Det afhænger af hvilket produkt kampagnen skal sælge, prisen for produktet/servicen, branche, konkurrencen i markedet mv. Især kan højtider og mærkedage sætte andre standarder for en god ROAS. 

Eksempel på en ROAS beregning

En virksomhed betaler 15.000 kr. for en kampagne i Facebook, der giver en omsætning på 250.000 kr. Da er ROAS på 16,7 eller 166 %, idet omsætningen kampagnen medførte er 16 gange større end adspend.

ROAS-beregner

ROAS faktor

ROAS i %

Indsigt i

Hvornår ROAS er vigtig, og hvor er den ikke

Hvordan bruges ROAS?

Mange virksomheder er i den tro, at så længe deres ROAS er god, går det godt for deres forretning. Men en god ROAS er ikke lig med, at virksomheden får det fulde potentiale ud af hverken deres kampagne eller adspend. 

En kampagne kan være så snæver at ROAS er god, men volumen – og dermed markedspotentialet – er minimal. Et benhårdt fokus på ROAS kan samtidig også koste mange timer at vedligeholde, uden at det reelt er indsatsen værd. 

ROAS bør heller ikke bruges på tværs af kanaler og kampagner, da forholdene er alt for forskellige til at give et retvisende resultat. 

En god ROAS er ikke lig med en god eller bæredygtig forretning

Derimod bør ROAS bruges i enkelte kampagner i kanalerne, og er generelt et brugbart pejlemærke i optimeringen af kampagner, der ligger i slutningen af kunderejsen. Her vil vi anbefale at sætte et ROAS target, på baggrund af avancen og kanalen. Det giver de bedste forudsætninger for løbende at kunne optimere indsatsen i kanalen og på kampagnen. 

Hvis du ønsker indsigt i hvilken fortjeneste en samlet marketingindsats giver, kan du med fordel benytte vores ROI beregner

Anbefalinger til ROAS

  • Benyt ROAS i annonceringskampagner i de enkelte kanaler, og ikke på tværs af kanaler/platforme
  • Sæt ROAS targets forskelligt på baggrund af avance  
  • Se på ROAS i kampagner og flyt fokus på ROI efterfølgende

Gratis performance analyse: Fra et godt setup til best-in-class

Når I kender jeres ROAS, kender I kun en lille del af hvad jeres marketingindsats generer af omsætning. Hvis I ønsker at få en grundig vurdering af jeres samlede performance, kan vi i KYNETIC hjælpe jer.

Vi tilbyder en gratis performance analyse til mellemstore- og store virksomheder eller ambitiøse startups. Kontakt os for at høre mere kontakt@kynetiv.dk eller på +45 71 74 07 20

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant