GTIN i Google Shopping

Hvordan bruger du GTIN i dit shopping feed?

Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.

introduktion til

GTIN i Google Shopping

Global Trade Item Number (GTIN), er et internationalt system til identifikation af dine produkter. Google bruger disse numre i forbindelse med Google shopping og til at sikre, at de har kontrol med de produkter de sælger via shopping funktionen.  GTIN fungerer altså som et produkt-id, der hjælper Google til at klassificere dine produkter i shopping-kampagnerne, hvilket bidrager til at sikre forbrugerne den bedste købsoplevelse, når de handler via shopping. Den 30 september 2019 rullede Google en ændring ud vedrørende kravene til GTIN, og det har en betydning for, hvordan du bør arbejde med GTIN når du sælger via Shopping Annoncerne.

Skal du altid angive GTIN i dit shopping feed?

Efter ændringen trådte i kraft, er GTIN ikke længere en teknisk nødvendighed.

Hvis du forhandler produkter, der ikke har GTIN, kan du blot angive identifier_exists som “false”.

Så vil Google godkende dine annoncer, selvom du ikke angiver et GTIN. Det er ofte unika produkter der ikke har GTIN, men man oplever det også ofte ved produkter, der er produceret i Asien. 

Alternativt til GTIN kan du også bruge:

  • UPC
  • EAN
  • JAN
  • ISBN
  • ITF-14


Du bør dog altid bruge GTIN hvis det er muligt: 

Google melder stadig ud, at det er et krav at bruge GTIN, såfremt at dette findes for dine produkter. Hvis ikke man indtaster det I sit shopping feed, vil ens produkter derfor kunne blive afvist af Google, og man risikerer at miste muligheden for at få vist sine produkter i Googles shopping annoncer.  Du finder som regel GTIN i stregkoden på dine produkter, og der findes mange muligheder for at koble et system op, så GTIN automatisk trækkes ind i ens shopping feed.

Derfor er der ingen grund til, ikke at prioritere arbejdet med at indtaste og opdatere GTIN på dine produkter – tiden er godt brugt, og effekten af at have styr på denne del af din online forretning, kan ikke overvurderes.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing indsats

Vi gør brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde vores kunder tværs af brancher.