Nyt eksklusivt whitepaper: Analyse af +100 retargeting annonce-setups – det lærte vi. Download her.

Tracking

Tracking - Hjertet i en effektiv digital marketing strategi

Tracking af brugere, kunderejser og online performance er essentielt for en effektiv datadrevet digital marketing strategi. Som landets førende digital marketing performance bureau har data tracking afgørende indflydelse på alle vores arbejdsprocesser.

Et korrekt tracking setup giver bedre dataindsamling og flere indsigter
Kundeadfærd, webanalyse og tracking, for en optimal kunderejse
Ingen siloer, fuld transparens, højere relevans, mindre støj og større afkast
Hvad arbejder vi med

Korrekt tracking setup

Et korrekt tracking setup er fundamental for at opsamle den rette type og mængde data omkring potentielle kunders adfærd på jeres website. Dataen giver indsigt i hvilke flows, der leder til at flere leads og konverteringer, og dermed hvor I skal prioritere jeres digitale indsats.

Et effektivt tracking setup opsamler data der kan benyttes til at forstå eksisterende kunder og målrette indhold mod nye prospekter. Med andre ord: Et tracking setup er mere end blot de konverteringspunkter, der kan måles i Google Analytics.


Tilstrækkelig tracking er ofte en undervurderet disciplin. Af alle virksomheder som KYNETIC har berøring med har 9 ud af 10 fejl eller mangler i deres tracking setup. Det betyder fejldispositioner, det mindsker effektiviteten og medfører tab af indtjening. Med en række af landets dygtigste data og tracking eksperter hjælper vi vores kunder at tracke deres online og offline aktiviteter på bedste vis, med brug af best-of-breed teknologi, marketing attribution og høj teknisk forståelse. KYNETIC omsætter tracking til forretningsindsigt, som går ud over traditionel webmåling og hjælper jer med at få den fulde forståelse for jeres performance på tværs af alle kanaler.

Hvordan arbejder vi med

Tracking af mikro-konverteringer & moments

Der findes flere typer af konverteringer; de ”hårde” konverteringer som er kritiske for jeres forretning – typisk varme leads – og de konverteringer som bidrager til, at prospekter modnes og rykker tættere på en købsbeslutning.

De mindre konverteringer der bidrager til at forstå kundernes købsadfærd. kaldes ofte for mikro-konverteringer eller mikro-moments, og er handlinger som indikerer hvad brugeren ønsker at opnå. Intentionen bag er afgørende at forstå og derfor er det nødvendigt at tracke på mikro-konverteringer.

Google definerer fire typer af micro-moments:
I-want-to-know moments

Brugeren søger information for at opnå viden, enten for at løse et problem eller behov. Disse øjeblikke opstår typisk i forbindelse med research af produkter, virksomheder, services, etc.

I-want-to-go moments

Når en buruger søger efter lokale udbydere af et produkt eller ydelse. Disse øjeblikke er ofte geografisk målrettede og baseret på at brugeren ønsker at navigere

I-want-to-do moments

Brugeren ønsker at udføre en handling, og udviser adfærd på websitet som afspejler hvilken handling der ønskes udført

I-want-to-buy moments

Ofte er disse øjeblikke kommercielle og forbundet med høj købsintention. Med andre ord, er brugeren ofte klar til at købe og har i den forbindelse muligvis brug for vejledning ifm. købet

Brugernes begyndende interesse afgiver data, som kombineret med mikro-tracking kan afsløre vejen til en endelig konvertering

Udover disse mikro-konverteringer og moments, er det naturligvis også nødvendigt at tracke på visse website elementer, for at forsøge og forstå kundernes købsadfærd. Det er vigtig at tracke hvordan forbrugerne er kommet ind på websitet, men ligeså vigtigt at forstå hvilke elementer de fokuserer på, når de er landet ind på hjemmesiden. Derfor skal man som virksomhed, med god grund tracke på en række forskellige elementer, for at finde ud af, hvilke forbrugerne har mest fokus på on site.

KYNETIC har udarbejdet følgende liste, med website elementer, der bør micro-trackes: 

  • Video afspilninger
  • Klik på telefonnumre og mailadresser
  • Form submissions
  • Nyhedsbrev permissions
  • Demo-bookinger
  • Downloade af produkterbrochure og kataloger

Ovenstående konverteringspunkter bør som udgangspunkt skabe data med to formål:

 

  1. At skabe indsigt vha. dataanalyse, og
  2. At skabe mulighed for mere segmenteret og præcis målretning.
    Det er derfor vigtigt at sikre at data bliver opsamlet på de rette platforme, så det er muligt at agere på disse data.

Foruden de ovenstående website elementer kan der trackes på andre relevante parametre på sideløbende platforme. Tracking på tværs af flere platforme vil konkretisere jeres samlede målgruppe og deres købsadfærd i forbindelse med jeres virksomhed.

Andre relevante platforme virksomheder bør tracke:
Facebook Business Manger

Standard events såsom leads, contact, initiatecheckout samt Custom Conversions.

Google Analytics

Events, mål med værdi & attributionsmodeller samt eCommerce

DMP/CMP & Marketing Automation Platform

Adfærd, persondata samt købshistorik

Vores typiske proces

Fra Google Analytics til skræddersyede dashboards

At kunne måle effekterne af dine marketing investeringer er helt essentielt for alle der arbejder med digital marketing og traditionel marketing i dag, for at kunne drive forretningsvækst både på kort og langt sigt.

Udover et granuleret Google Analytics setup, anbefaler vi at vores kunder får udarbejdet skræddersyede dashboards, der effektivt måler deres digitale performance og offline-effektiver, hvis de er tilstede, og benchmarker dem mod eksempelvis et budget/forecast og et index sidste år. På den måde er trackingen ikke bare en situationsbeskrivelse, men et reelt ledelsesmæssigt cockpit til at afgøre om I er på rette kurs.

 

Et skræddersyet KPI dashboard giver overblik, kontrol og frihed til at drive forretning. Det er vores erfaring, at det giver et meget bedre og mere overskueligt overblik at benytte et dashboard frem for Google Analytics på daglig basis. Dashboardet giver et reelt billede, som ikke på samme måde kan opleves gennem Google Analytics’ simple dashboards og tilpassede rapporter.

 

KYNETIC er eksperter i en lang række tracking og data-analyse software, herunder: 

 

  • Google Analytics og Google Analytics 360 suiten
  • Facebook Insight & attribution
  • Google Tag Manager
  • Google Data Studio
  • Microsoft Power BI
  • Segment
  • Apsis CMP
  • Raptor CMP
  • IBM Watson

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tommy Arildslund

CTO, Partner & Senior Digital Consultant

eksperter

Danmarks førende eksperter hjælper jeres virksomhed med at skabe resultater

+18
års erfaring med digital marketing
+200
vækstcases er grundlag for vores erfaring
data-drevet marketing

Vi får typisk 20-50% mere ud af jeres budgetter

Se alle fordelene
Søgemaskineoptimering

Typisk

25%

bedre rankings

SEM, PPC og social Ads

Typisk

30%

højere ROAS

RTB, display og medieindryk

Typisk

35%

øget awareness

Digital marketing strategi

Typisk

50%

højere ROI