Nyt eksklusivt whitepaper: Analyse af +100 retargeting annonce-setups – det lærte vi. Download her.

Konverteringsoptimering (CRO)

Omdan prospekter til konverteringer og betalende kunder

Vi hjælper virksomheder med at øge antallet af konverteringer, og få mere ud af deres annoncekroner. Med fokus på øget omsætning, engagement og optimale brugeroplevelser, arbejder vi med at forberede forbrugernes digitale oplevelser igennem UX-optimeringer, split-test, personalisering og analyser. Det leder til mere salg og øget kundeloyalitet

Konverteringsoptimering baseret på interne og eksterne datakilder
Datadrevet konverteringsoptimering forbedre forbrugernes digitale oplevelse
Ingen siloer, fuld transparens, højere relevans, mindre støj og større afkast
Hvad arbejder vi med

Datadrevet optimering af konverteringer

Baseret på data, interne på websitet såvel som eksterne i marketing kanalerne og brugertests, analyserer vi kunders adfærds- og købsmønstre. Med den viden skaber vi indsigt og identificerer de vigtigste områder, at optimere på.Konverteringsoptimering, forkortet til CRO, fra Conversion Rate Optimization er en digital marketing disciplin, der handler om at omdanne flere prospekter eller besøgende til betalende kunder.

Konverteringsoptimering, forkortet til CRO, fra Conversion Rate Optimization er en digital marketing disciplin, der handler om at omdanne flere prospekter eller besøgende til betalende kunder.


CRO er en marketing disciplin hvor digitale platforme optimeres baseret på indsamlet data omkring brugernes adfærd. Vores specialister benytter den indsamlede data til at forbedre brugeroplevelsen, løse konverteringsproblemer og tage afgørende valg i webdesign. Det giver i sidste ende flere konverteringer, en øget omsætning og flere tilbagevendende kunder.

Konverteringsoptimering giver en øget indsigt i:
Navigation på sitet

Hvordan kan websitet optimeres med henblik på at lette vejen til konvertering?

Brugernes adfærd før checkout

Hvordan kan vi optimere checkout flowet, så konverteringsraten øges?

Interaktion på sitet

Hvilke call-to-actions, menupunkter og formularer har de højeste interaktionsrater?

Udfordringer på sitet

Oplever flere brugere de samme fejl eller mangler på sitet?

I KYNETIC rådgiver vi jer om, hvilke CRO taktikker, der bør fokuseres på, og således skaber de bedste resultater for jeres forretning. Med udgangspunkt i jeres kunder, produkt og website, opsætter vi hypoteser, gennemfører split-tests og brugertests, og implementerer de forbedrende tiltag.

Hvordan arbejder vi med

CRO og UX har stor betydning i SEO

Konverteringsoptimering og UX udgør i dag en essentiel del i at få succes med SEO. Google anvender aktivt signaler og metrics fra Google Analytics, eksempelvis bounce rate, til, at evaluere websites.

De fleste e-handelsvirksomheder som arbejder fokuseret med SEO, kender værdien i at optimere content med henblik på at få implementeret relevante søgeord, tilføje interne links for at koble de forskellige sider på sitet sammen, samt bruge tydelige call-to-actions for at sikre et naturligt next step for de besøgende på sitet.

Optimering af et website bør dog altid primært have fokus på UX, og det er her konverteringsoptimering er et essentielt værktøj for de fleste virksomheder, som arbejder med digital marketing. Selvom man som virksomhed har fokus på at optimere websitet efter alle de gængse retningslinjer og best-practices, er det ikke hugget i sten, at det fungerer efter hensigten.

Måske bør call-to-actions have en anden farve eller et andet budskab for at øge klikraten. Måske bør topmenuen omstruktureres eller simplificeres for at understøtte ønskede kundeflows. Måske er checkout flowet for komplekst til at opnå en tilfredsstillende konverteringsrate. Det er her CRO kommer ind i billedet.

Udover at anvende splittests og brugertests til at skabe en bedre brugeroplevelse, arbejder vi med personalisering på tværs af website såvel som marketingkanaler. Ved brug af algoritmer, baseret på kunstig intelligens, kan personalisering bl.a.:

 

  • Identificere kundetyper i real-tid
  • Forudse kundens adfærd på websitet
  • Foreslå produkter, services og kategorier baseret på både egen- og andres adfærd
  • Skabe en skræddersyet købsoplevelse, tilpasset til den enkelte kunde

 

Med personalisering skaber vi øget engagement, lavere bouncerates, og større ROI. Tid er en mangelvare, derfor arbejdes der med, at fjerne friktion og barriere i kundens oplevelse. Ved hjælp af korrekt dataindsamling og bruger tracking på sitet, kan eventuelle optimeringsmuligheder, bruger udfordringer, samt fejl og mangler identificeres, og gennem splittesting kan alternative løsninger testes.

Vores typisk proces

KYNETICs resultatgivende framework

I KYNETIC arbejder vi struktureret med konverteringsoptimering, og har udviklet vores eget framework. Hver enkelt trin i frameworket, tilpasses jeres forretningsmodel, kunder, og målsætninger. Ud over at løfte omsætningen direkte, øger vi desuden antallet af leads/signups, udfyldte kontaktformularer, og event tilmeldinger.

Trin 1 – Analyse og indsigt fra dataindsamling
For at sikre optimal værdi at vores arbejde med konverteringsoptimering, indleder vi altid med dataindsamling, bl.a. ved hjælp af heatmapping, optagelse af konkrete brugersessioner, samt tracking af mikro-konverteringer på websitet – eksempelvis besøg på specifikke sider på sitet, interaktion med konkrete elementer som f.eks. videoer, beregnere og lignende. Her indsamles så meget relevant data som muligt med henblik på at tage afsæt i konkrete brugeradfærd.

Herefter analyseres det indsamlede data med fokus på afdækning af både muligheder for optimering samt eventuelle udfordringer, fejl og mangler på sitet.

Trin 2 – Research på løsninger til problemstillinger
Baseret på findings fra den indledende dataanalyse, opsættes konkrete hypoteser. Hvis den indsamlede bruger- og adfærdsdata viser konkrete udfordringer eller mangler på sitet, vil hypotesen tage udgangspunkt i hvordan den konkrete problemstilling afhjælpes. Hvis data giver anledning til at teste en konkret ændring i eksempelvis design, content eller struktur, vil hypotesen derimod have fokus på optimering.

Trin 3 – Planlægning og igangsættelse af optimeringsmuligheder
Med afsæt i de opstillede hypoteser for optimering af websitet, planlægges den konkrete opsætning af de enkelte splittests, og der defineres en samlet tidsplan. Her defineres der ligeledes konkrete mål for hvordan en eventuel testvinder skal kåres, eksempelvis flest konverteringer, højeste klik- eller konverteringsrate eller flest permissions.

Trin 4 – Evaluering og implementering af ændringer
Efter endt splittest evalueres resultatet og en eventuel testvinder kåres, og den vindende variant implementeres på websitet. Herefter fintunes tracking setuppet og de nye ændringer overvåges med henblik på at sikre, at den nye ændring har haft den ønskede effekt, og ikke har en negativ indflydelse på design og funktionalitet andre steder på websitet.

Hos KYNETIC er vi specialister i konverteringsoptimering og splittesting. Vi betragter CRO som en iterativ proces, hvor de bedste resultater skabes ved hele tiden at have fokus på optimering gennem løbende dataindsamling og -analyse.

eksperter

Danmarks førende eksperter hjælper jeres virksomhed med at skabe resultater

+18
års erfaring med digital marketing
+200
vækstcases er grundlag for vores erfaring
data-drevet marketing

Vi får typisk 20-50% mere ud af jeres budgetter

Se alle fordelene
Søgemaskineoptimering

Typisk

25%

bedre rankings

SEM, PPC og social Ads

Typisk

30%

højere ROAS

RTB, display og medieindryk

Typisk

35%

øget awareness

Digital marketing strategi

Typisk

50%

højere ROI