Nyt eksklusivt whitepaper: Analyse af +100 retargeting annonce-setups – det lærte vi. Download her.

Ecommerce Marketing

Fremtidens forbruger og handel er digital

Forbrugerne er digitale og med dem bliver ecommerce mere relevant end nogensinde. Men ecommerce kræver en holistisk tilgang til kunderejsen, som med de mange digitale kanaler har fået langt flere touchpoints end tidligere.

Banebrydende teknologier, data, automation og AI til ecommerce
Vi udvikler gnidningsfrie kunderejser, der resulterer i flere konverteringer
Ingen siloer, fuld transparens, højere relevans, mindre støj og større afkast
Hvad arbejder vi med

Det mest markante vækstområde i detail

Stort set alle kategorier på tværs af varer og services benytter sig af online handel i dag. Derfor er det heller ingen overraskelse at ecommerce er en disciplin, som alle ambitiøse annoncører skal tage seriøst. I KYNETIC har vi +15 års erfaring med ecommerce.

Hver dag hjælper vi kunder, national som internationalt, med at drive økonomisk vækst igennem ecommerce. Det gør vi gennem holistiske og brugercentriske strategier og tilgange til kunderejsen.

Det hele starter og slutter med forbrugerne – det er dem vi som Ecommercer taler til og gerne vil sælge til. Forstår vi dem, så kan vi være relevante overfor dem. Ved at være datadrevet i vores strategi og tilgang, har vi langt nemmere ved at forstå og forudse forbrugerne.

I dag er det forbrugerne der bestemmer. Vi er, som forbrugere, til besiddelse af flere og flere devices, fra mobilen i lommen, til laptoppen eller tabletten derhjemme. Alle sammen med flere og flere browsere på hvert device. Samtidig har vi flere og flere mulige platforme at besøge rundt på nettet i vores rejse fra første gang vi går i markedet for et eller andet, til vi vælger en udbyder og køber.

Samtidig forventer vi at brands og virksomheder forstår os og vores behov og bliver behandlet godt igennem hele rejsen, hvis vi skal handle med det pågældende brand eller virksomhed.

Det er den virkelighed man som annoncør skal forholde sig til og lever på, for at være effektiv i at skabe forretningsvækst i dagens marked.

Hvordan arbejder vi med

Holistiske digitale kunderejser

For at skabe succes med ecommerce mestrer vi en række vitale kompetencer indenfor e-handel. Herunder er de 6 vigtigste områder:
+
1. Strategisk og datadrevet kommunikation på tværs af kunderejsen

Det er i virkeligheden simpelt. Man skal forstå sine kunder, deres behov og ønsker, for at kunne være en relevant leverandør til dem. Men som beskrevet ovenfor, er verden i dag kompleks og man skal som annoncør navigere i komplekse adfærdsmønstre, for at forstå brugernes intentioner og behov. Med en solid datadrevet strategi, kan vi møde forbrugernes behov, ønsker og motivationer. Med dataen sikre vi en relevant kommunikation på tværs af hele kunderejsens faser og funnels. Alle virksomheder har forskellige forudsætninger for at lave en optimal ecommerce strategi. Uanset om man er en ny eller en etableret spiller indenfor sin branche, er der altid nye udviklingsmuligheder indenfor ecommerce. Vi tager ansvar for denne rejse sammen med jer fra indsigt, til strategi, til eksekvering, evaluering og udvikling/optimering. Læs mere om KYNETICs tilgang til en funnel baseret strategi her

+
2. Marketing Automation, flow og et stærkt kanalmix

Indenfor ecommerce er et solidt kanalmix essentielt for at kunne drive en stærk performance igennem hele købstragten. Både email og sms flows er særligt relevante; eksempelvis i de klassiske flows: op- eller krydssalgs flows, win-back flows, retention flows, abandonned basket. Men selv med de elementære flows på plads kan de ikke stå alene. De bør fungere holistisk sammen med resten af det kanal mix man bruger i både de betalte og organiske platforme/kanaler. Hvad der virker bedst er afhængigt af hvem man er, hvad man tilbyder markedet og hvem målgruppen er. Dog vil langt de fleste opleve at der er et sammenfald af de helt store kanaler og deres ecommerce formater, herunder: Google search Ads, Google Shopping ads, Facebook DPA SEO arbejdet Forstår man hvordan de bedste af disse virker og hvordan man sætter dem i kontekst til den enkelte forretnings målsætninger, så er man godt på vej til at kunne prioritere i til og fravalg, samt at levere et stærkt kanal setup for netop sin shop. Denne strategiske forståelse og eksekveringen heraf, ligger i kernen af vores arbejde for at være førende indenfor Ecommerce marketing. Læs mere om hvordan KYNETIC arbejder med Automations i dybden her

+
3. Konverteringsoptimering (CRO) og User experience (UX)

Konverterings optimering er en del af området ‘analyse & indsigt’ hos KYNETIC og dækker over arbejdet med at løfte konverteringsraten fra besøgende til betalende brugere. Med andre ord analyserer vi brugernes adfærds og købsmønstre for at få indsigt i, hvordan vi skal optimere en platform for at øge konverteringsraten. Analysen er en del af UX arbejdet. I det udvikles bedre løsninger, for at forbedre brugerens oplevelse af den digital platform. Hvilket har stor indflydelse på en eventuel konvertering. En UX analyses omfang eller fokus, variere fra case til case. Det kan eksempelvis bestå i at kortlægge kvaliteten af et købs flows, ved hjælp af heat mappings på et site, en bestemt feature eller et element. Eller at sammenligne siders performance, baseret på click og scroll trackings. UX analyserne har alle til formål at skabe bedre og mere friktionsfrie kundeoplevelser på tværs af touchpoints i kunderejsen. Læs mere om hvordan vi arbejder med konverteringsoptimering hos KYNETIC her

+
4. Tracking og data centralisering

En ufravigelig forudsætning for at kunne lykkedes indenfor Ecommerce marketing i dag, er at have styr på sine data. Opsamling af data (tracke) gør os i stand til at analysere effekten af sites, shops og kommunikation på brugerernes adfærdsmønstre. Når vi forstår deres adfærd, kan vi agere på den og udvikle vores tilgange til den. Men tracking kræver et velfungerende setup, som udvikles i takt med nye forretningsområder, produkter, kategorier opstår eller forsvinder. Data lever, med andre ord, utrolig mange steder. Men hvis man tracker adfærd korrekt og har en vis volumen af datapunkter, opstår der et behov for en data centralisering. Den gør data håndteringen overskuelig og dermed nemmere at agere på. Indenfor Ecommerce kan denne centralisering af data ske ved hjælp af en CDP (Customer Data Platform). Kort sagt er en CDP et stykke software som forener relevante data fra en organisation ét sted – i CDP’en – og samtidig gør det muligt at modellere på data, skræddersy segmenter, kommunikationer, budskaber mv. Uden et komplet tracking og data centraliserings setup som E-commercer, kommer man ikke til at forløse sit potentiale. Det gælder i alt fra: micro og macro moments, til website adfærd, hårde og bløde events og mål på tværs af Web Analytics og i selve platformene. Læs mere om hvordan vi arbejder med tracking hos KYNETIC lige her

+
5. Machine Learning som optimeringsværktøj på tværs af kanaler

Kunstige intelligenser (AI), herunder machine learning (ML) er og bliver en stadig større del af digital marketing. Der findes utallige eksempler hvor modellerne i machine learnings, har været den drivende faktor bag success cases i digital marketing på tværs af brancher. Hos de vigtigste og største platforme derude i dag, Google og Facebook, arbejdes der ud fra AI first strategier. Det betyder, at alt hvad de gør og hvad de udvikler er med et AI mindset. Samme tilgang har de indenfor features der udvikles til anvendelse på annonceringsformaterne og mere kommercielt generelt. Konkret betyder det at opbygningen og eksekveringen af setups i de mest signifikante kanaler er under opbrud og får en ny standard, som er AI baseret. I KYNETIC følger vi denne udvikling tæt og arbejder med samme AI first strategi. Fo når vi forstår mekanismerne der ligger i algoritmerne, så forstår vi hvordan vi får modellerne i intelligenserne til at arbejde mest effektivt for os. Og med det, får vi et forspring over all dem, som ikke forstår algoritmerne. AI, ML og algoritmer er blandt de mest centrale læringer som vi i KYNETIC, og digitale marketeers generelt, skal mestre i morgendagens konkurrencelandskab, for at forblive førende på området indenfor ecommerce.

+
6. Marketing measurement & modelling

Hvad driver din ecommerce: KPI’er eller en mavefornemmelse? Hvad driver jeres ROI og ROAS? Hvad er godt til at drive første interaktion og hvad er godt til at lukke salget? Uanset om man er ny eller etableret spiller, er denne forståelse helt essentiel for at udvikle en ecommerce og bruge sine investeringer mest optimalt. Vores hjerne kan håndtere fire variabler ad gangen og derfor er simpel data og mavefornemmelser ikke nok, til at forklare eller udvikle en ecommerce mest effektiv. Der findes heldigvis en række modeller som regnes for de bedste til at assistere både måling og forståelse af marketing effekter, på tværs af mange forskellige variabler på samme tid. Herunder AMIA, MMM, AMMM, MTA, Digital attribution, Statiske attribueringsmodeller m.fl. Vi i KYNETIC kan hjælpe dig med at vælge den rette model til den rette kontekst og hvordan du kan mestre brugen af modellerne. Det kan være med til at flytte dig fra en subjektiv styret ecommercer, til en objektiv og datadrevet markedsleder. Læs mere om forskellige typer af datadrevne beslutningsmodeller her

Indsigter i ecommerce

Forstå forbrugerne

Forbrugerne flytter i stigende grad deres shopping online, og det har betydning for alle slags brancher. Forbrugerne har grundlæggende motivationer til at vælge e-handel, hvilket man som virksomhed skal indrette sig efter.

Som forbrugere flytter vi vores forbrug over i det digitale og handler i stigende grad over nettet. I Danmark estimeres E-handels markedet til +140 mia. kr. i 2019 – et tal som har været hurtigt stigende de sidste mange år og ligeledes forventes at gøre det fremadrettet (DIBS, NETS, FDIH, 2019).
I alderssegmenter er det de yngre, 25-34 årige, der forbruger allermest online. Men stort set alle aldre er aktive, omkring 94% i 2019 købte online. Selv i den ældre generation er 8/10 af de 66-74 årige også aktive shoppere digitalt i dag.

Hvad driver forbrugere i online handel? 
Det er særligt tre årsager, der driver motivationen hos forbrugerne, når det kommer til online handel: 

 

  • Det er nemt & bekvemt
  • Der er gennemsigtighed i udvalg
    Prisen At man kan spare tid og handle når man vil ved online handel, er de største motivationer til at drive den online shopping adfærd. Knap 30% af danskerne angiver bekvemmelighed ved at online handel, som den største årsag til online handel.
  • Derudover er det nemmere at finde nøjagtigt sit ønskede produkt på det digitale marked. Alle udvalg er tilgængelige ved en enkel søgning og det er let at finde det produkt, som passer præcist til ens behov.
  • Sidst men ikke mindst gør gennemsigtigheden i udvalget også, at man hurtigt kan finde produktet med den bedste pris, som er af de mest essentielle faktorer for mange forbrugere.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

eksperter

Danmarks førende eksperter hjælper jeres virksomhed med at skabe resultater

+18
års erfaring med digital marketing
+200
vækstcases er grundlag for vores erfaring
data-drevet marketing

Vi får typisk 20-50% mere ud af jeres budgetter

Se alle fordelene
Søgemaskineoptimering

Typisk

25%

bedre rankings

SEM, PPC og social Ads

Typisk

30%

højere ROAS

RTB, display og medieindryk

Typisk

35%

øget awareness

Digital marketing strategi

Typisk

50%

højere ROI