Ecommerce marketing

Vi er eksperter i Ecommerce marketing og skaber forretningsvækst for Ecommercere igennem banebrydende teknologier, data, automation og AI

MED EN BAGGRUND I +15 ÅRS ERFARING I BRANCHEN ER VI EKSPERTER I ECOMMERCE & DIGITAL VÆKSTSKABELSE

I KYNETIC er vi eksperter i Ecommerce marketing. Vi er stiftet på baggrund af mere end +15 års erfaring i netop Ecommerce og digitale marketing vækst cases.

Vi hjælper hver dag vores kunder, nationalt som internationalt, med at drive økonomisk vækst igennem Ecommerce og digital marketing via holistiske og brugercentriske strategier samt best practise eksekveringer bygget på vores egne frameworks på tværs af alle digitale vertikaler dag.

Stort set alle kategorier på tværs af varer og services benytter sig af online handel i dag. Derfor er det heller ingen overraskelse at Ecommerce er en disciplin, som alle ambitiøse annoncører skal tage seriøst. Dette er uagtet branche eller kategori, hvis man vil være blandt morgendagens vindere og skabe forretningsvækst igennem marketing funktionen.

Vidste du at:

De tre største drivere for at forbrugere handler online i Danmark er: 

1) Pris
2) Conveninience
3) Gennemsigtighed

Kilde: Nets.dk – “Dansk E-handel”

HVAD ER ECOMMERCE MARKETING OG HVORFOR ER DET INTERESSANT FOR DIN FORRETNING?

E-handel er det mest markante vækstområde i detailhandlen i dag.

Som forbrugere flytter vi vores forbrug over i det digitale og handler i stigende grad over nettet. I Danmark estimeres E-handels markedet til +140 mia. kr. i 2019 – et tal som har været hurtigt stigende de sidste mange år og ligeledes forventes at gøre det fremadrettet (DIBS, NETS, FDIH, 2019). Især rejser fylder en stor del af ecommerce markedet i Danmark, som fylder ca. 50% af alt e-handel. Derefter følger etail eller ”varer” med lidt over 34% og services med 16% (2019).

Det er med andre ord alle former for brancher der driver vækst via digital i dag.

HVEM HANDLER & HVORFOR GØR VI DET?

Ecommerse mulighederne har været til stede i mange år efterhånden.
– Det betyder at brugernes adoption og troen på mulighederne i dag er for alle forbrugere. Det er ikke længere en niche for de få og dedikerede, men et hurtigt voksende mainstream marked som alle danskere benytter sig af hver dag.

Den sandhed gælder i høj grad og også uanset hvilke alders segmenter man kigger på. De yngre, 25-34 årige, der spender allermest online. Men stort set alle aldre er aktive (94% i 2019.), selv den ældre generation er 8/10 af de 66-74 årige også aktive shoppere digitalt i dag.

Hvad driver os?
Det er især 3 kategorier, der driver forbruger motivationen for handlen online hos danske forbrugere:

  1. Nemt & bekvemt
  2. Gennemsigtighed i udvalg
  3. Pris

At man kan spare tid ved at handle digitalt er den klart største kilde til at drive den online shopping adfærd. Knap 30% af danskerne siger at det bekvemmelige ved at handle online er den største grund til at de rent faktisk gør det. Det sparer tid og man kan gøre det lige præcis når man selv ønsker det.

Derudover er det langt nemmere at finde nøjagtigt det man er ude efter digitalt. Udvalget er tilgængeligt ved en enkel søgning og man kan let finde netop den service eller det produkt der passer præcist til ens eget behov. Sidst men ikke mindst så gør gennemsigtigheden i udvalget også at man hurtigt kan finde ud af hvor man får den bedste pris henne og prisen er og bliver helt simpelt en essentiel faktor på tværs af alle kategorier.

 

SÅDAN ARBEJDER VI MED ECOMMERCE HOS KYNETIC

Hvordan sørger man så, som udbyder eller annoncør, af en produkter eller ydelser for at levere netop det i dagens marked?

Det hele starter og slutter med forbrugerne – det er dem vi som Ecommercer taler til og gerne vil sælge til. Forstår vi dem, så kan vi være relevante overfor dem. I Ecommerce og den digitale sfære gør vi i høj grad dette ved at være data drevet i vores strategi og vores tilgang til at forstå og kommunikere til forbrugerne.

I dag er det forbrugerne der bestemmer. Vi er, som forbrugere, til besiddelse af flere og flere devices, fra mobilen i lommen, til laptoppen eller tabletten derhjemme. Alle sammen med flere og flere browsere på hvert device. Samtidig har vi flere og flere mulige platforme at besøge rundt på nettet i vores rejse fra første gang vi går i markedet for et eller andet, til vi vælger en udbyder og køber.

Samtidig forventer vi at brands og virksomheder forstår os og vores behov og bliver behandlet godt igennem hele rejsen, hvis vi skal handle med det pågældende brand eller virksomhed.

Det er den virkelighed man som annoncør skal forholde sig til og lever på, for at være effektiv i at skabe forretningsvækst i dagens marked.

Det betyder helt konkret at der er en række kompetencer vi skal meste og orkestrere for at levere på dette indenfor Ecommerce – herunder nogle af de vigtigste områder:


1)
En strategisk og datadrevet kommunikation tværs af kunderejsens faser og funnels i kanaler
– Som beskrevet ovenfor, så er verden i dag kompleks og man skal som annoncør navigere i komplekse adfærdsmønstre, for at forstå brugernes intentioner og behov.
Det er i virkeligheden simpelt at forstå, at man skal forstå sine kunder samt deres behov og ønsker, for at kunne være en relevant leverandør til dem. Eksekveringen af hvordan man gør netop det i praksis og digitalt er den opgave der er svær om som hele strategien og til gangen skal kunne favne og levere på.

Alle virksomheder har forskellige forudsætninger for dette. Uanset om man er en ny spiller i en blåt marked eller en etableret spiller der leder nogle af de store brancher, så vil og skal der være relevante skridt man skal tage for at udvikle sig til det næste  nivueau. Vi tager ansvar for denne rejse sammen med jer fra indsigt, til strategi, til eksekvering, evaluering og udvikling/optimering.

Læs mere om KYNETICs tilgang til en funnel baseret strategi her


2) Marketing Automation & flows og et stærkt kanalmix

Marketing automation er virkeligheden en stor del af alle digitale mrketing discipliner i dag, selvom mange stadig forbinder automation med email eller sms marketing. Indenfor Ecommerce er både email og sms flows meget relevante; eksempelvis i de klassiske flows: op- eller krydssalgs flows, win-back flows, retention flows, abandonned basket.
– Men selv med disse på plads kan de ikke stå alene og bør fungere holistisk sammen med resten af det kanal mix man bruger ude i de betalte såvel som de andre organiske platforme/kanaler.
Vi bruger vores egenudviklede frameworks til at arbejde struktureret med alle disciplinerne indenfor marketing automation området, på tværs af kanaler og kunderejser.

Læs mere om hvordan KYNETIC arbejder med Automations i dybden her

Udover stærke flows i mail og sms er kanalmixet naturligvis helt essentielt for at kunne drive en stærk performance igennem hele købstragten. 
Hvad der virker bedst for den enkelte er individuelt, alt afhængigt af hvem man er, hvad man tilbyder markedet og hvem målgruppen er
– dog vil langt de fleste opleve at der er et sammenfald af de helt store kanaler og deres ecommerce formater – Herunder

  • Google search Ads,
  • Google Shopping ads,
  • Facebook DPA
  • SEO arbejdet.

Hos KYNETIC arbejder vi med vores egne, gennemtestede, tilgange og frameworks til best practise på alle digitale kanaler.
Det gør vi fordi markedet udvikler sig meget hurtigt; nye features hele tiden kommer til både fra platformene selv og fra tredjeparter som kan kobles på.
– Forstår man hvordan de bedste af disse virker og hvordan man sætter dem i kontekst til den enkelte forretnings målsætninger, så er man godt på vej til at kunne prioritere i til og fravalg, samt at levere et stærkt kanal setup for netop sin shop.
Netop denne strategiske forståelse og eksekveringen heraf, ligger i kernen af vores arbejde for at være førende indenfor Ecommerce marketing. 

Læs mere om hvordan vi arbejder med de enkelte kanaler herunder: 

3) Konverteringsoptimering (CRO) og User experience (UX)

Konverterings optimering er en del af området ‘analyse & indsigt’ hos KYNETIC og dækker over arbejdet med at løfte sin konverterings rate fra besøgende til betalende brugere, som navnet også indikerer.
– Med andre ord analyserer vi brugernes adfærds og købsmønstre og skaber den indsigt der skal til, for at kunne optimere performances på tværs af aktiviteter. Dette arbejde hænger tæt sammen med hele UX arbejdet og det flow man som bruger oplever når man er i kontakt med et brand eller virksomhed.
Analyse arbejdet varierer fra case til case og kan eksempelvis bestå i at kortlægge hvor godt købs flows fungerer ved hjælp af heat mappings på en site eller sub-site, en bestemt feature eller element. Det kan også være click og scroll trackings, der giver dybere indsiger i hvordan sider performer imod hinanden og dermed giver indsigt i, hvor man skal sætte ind, eller hvad der fungerer godt og man skal gøre mere af for at designe en friktionsfri kundeoplevelse på tværs af touchpoints i kunderejsen.

Mulighederne er mange, alle med det overordnede formål at konvertere den enkelte bruger på sitet mere effektivt til en betalende kunde.

Læs mere om hvordan vi arbejder med konverteringsoptimering hos KYNETIC her


4) Tracking og data centralisering

At have styr på sine data er helt essentielt og en ufravigelig forudsætning for at kunne lykkedes indenfor Ecommerce marketing i dag. At kunne opsamle (tracke) data gør os i stand til at analysere på de adfærdsmønstre vores site, shops og kommunikation genererer hos brugerne. Når vi forstår denne adfærd, så kan vi agere på den og udvikle os i vores tilgange til hvad der virker rigtig godt og hvor man skal optimere henne af, men det kræver at setuppet for tracking er sættes op i første omgang og udviklet i takt med at nye forretningsområder, produkter, kategorier mv kommer til eller forsvinder, alt afhængigt af, hvem man som brand eller virksomhed er.

Uden et komplet tracking setup som E-commerser, så kommer man ikke til at forløse sit potentiale – det gælder i alt fra: micro og macro moments til website adfærd, hårde og bløde events og mål på tværs af Web Analytics og i selve platformene.

Læs mere om hvordan vi arbejder med tracking hos KYNETIC lige her

Data lever, med andre ord, utrolig mange steder hvorfor der er brug for at kunne tracke disse, som beskrevet ovenfor. Det næste man skal mestre er data centralisering. Når man tracker adfærd korrekt og har en vis volumen af datapunkter at forholde sig til, vil er opstt et behov for at kunne overskue data ét sted for at: 

1)
 Forstå indsigterne og

2)
 Agere på dem for, at

3) Levere en stærk kundeoplevelse på tværs af alle de touch points brugerne har med brandet eller virksomheden i deres rejse fra første gang de møder brand, til de konverterer, bliver kunder og ultimativt ambassadører.

Studier viser at jo stærkere kundeoplevelse man som virksomhed kan levere, jo mere effektiv er man også i sin marketing konvertering og dermed ROI’en i konverteringen fra prospekt til kunde og ambassadør.
– Det lønner sig med andre ord at være relevant overfor sin målgruppe, hvilket jo i sin enkelhed er logisk nok.

Indenfor Ecommerce kan denne centralisering af data ske ved hjælp af en CDP (Customer Data Platform).

En CDP er kort sagt er en stykke software som forener relevante data fra en organisation ét sted – i CDP’en – og samtidig gør det muligt at modellere på data, skræddersy segmenter, kommunikationer, budskaber mv. og optimere på det hele i kommunikation man leverer i markedet.

Visuelt ser en CDP således ud:

Med andre ord gør en CDP os i stand til at gøre netop det vi gerne vil, centralisere alle vores relevante datapunkter, forstå dem og til sidst eksekvere på dem ude i markedet.

Læs mere om hvad en CDP er og værdien af den lige her

6) Automatiske kampagne optimeringer på tværs af discipliner med Machine Learning

Kunstige intelligenser (AI), herunder machine learning (ML) er og bliver en stadig større del af digital marketing. Der findes utallige eksempler hvor modellerne i machine learnings har været den drivende faktor bag success cases i digital marketing på tværs af brancher.

Især hos vigtigste og største platforme derude i dag, Google og Facebook, arbejder ud fra AI first strategier, hvilket betyder, at alt hvad de gør og hvad de udvikler er med en mindset der bruger AI til at udvikle sig – det gælder også indenfor digital marketing og de muligheder og features som platformene udvikler til anvendelse i annonceringsformater og kommercielt mere generelt.

Med andre ord er måden man effektivt bygger og eksekverer setups i de mest signifikante kanaler under opbrud og den nye standard kommer til at være AI baseret. Forstår vi de mekanismer der ligger i algoritmerne, så forstår vi hvordan vi får modellerne i intelligenserne til at arbejde mest effektivt for os og får en edge over dem, som ikke gør. Netop dette er blandt de mest centrale læringer som digitale marketeers skal mestre i morgendagens konkurrencelandskab, for at forblive førende på området indenfor ecommerce.

7) Marketing measurement & modelling

Forstår man hvad der egentlig driver vores shops forretnings KPIer, eller er det mest mavefornemmelse? Hvad driver vores ROI og ROAS? Hvad er godt til at drive første interaktion og hvad er godt til at lukke salget?

Uanset om man er ny eller etableret spiller, så er denne forståelse helt essentiel for at udvikle sig og bruge sine investeringer mest optimalt og ultimativt opnå den vækst marketing er sat i verden for at drive.

Vores hjerne kan håndtere 4 variabler ad gangen og derfor er simple data og mavefornemmelser ikke nok til at forklare eller udvikle os mest effektiv. Der findes heldigvis en række modeller som regnes for de bedste til forskellige opgaver af måling og forståelse af marketing effekter på tværs af mange forskellige variabler på samme tid. Herunder AMIA, MMM, AMMM, MTA, Digital attribution, Statiskeke attribueringsmodeller m.fl.

At mestre brugen af disse modeller og at vælge den rette model i den rette kontekst kan være med til at flytte dig fra en subjektiv styret ecommercer, til en objektiv og datadrevet markedsleder.

Læs mere om forskellige typer af datadrevne beslutningsmodeller her

Er du klar til at tage din Ecommerce marketing til det næste niveau
– Kontakt os i dag for en uforpligtigende snak.

Brug for hjælp til jeres forretning?

Vi kan også hjælpe jer med

Digital Strategi

Vi laver både 360 graders digitale strategier og separate kanalstrategier med fokus på målbar vækst via indsigt i kunderejser, forbrugeradfærd og realistiske roadmaps.

Analyse og indsigt

Vores analytics-team kombiner webanalyse med business intelligence og predictive analytics for at give netop den indsigt, der sikrer, at der kan skabes de bedste resultater.

SEO

Vores omfattende SEO-framework sikrer dig øget synlighed og øget trafik fra Google og Bing. Frameworket består af 5 essentielle områder i en forretningskritisk SEO-indsats.

SEM

Med vores SEM-framework og best-in-class annonceringsværktøjer skaber vi klare målbare resultater på tværs af brancher med intelligent annoncering i Google Adwords, Google shopping, Bing Ads og retargeting.

Digitalt medieindryk & Display

Vi arbejder både top-funnel med at øge brand/produktkendskab og low-funnel med fokus på konverteringer. Vi arbejder med display-annoncering (RTB), dynamisk banner-udvikling, Youtube, native-ads, video-prerolls, in-app-ads og remarketing-setups.

Email & Automation

Med dyb specialisering i email-marketing og marketing-automation lige fra rekruttering og automatiske flows til data-management, inbound-marketing og multi-channel marketing automation setups, skaber vi relevans, leads og forretning på tværs af kunderejsen.

Sociale Medier

Vi skaber salg, leads, øget kendskabsgrad og forbrugerindsigt via de sociale medier. Vi er bl.a. specialiseret i avanceret annoncering på Facebook og retargeting, Instagram ads, Linkedin og Snapchat.

CRO

Med fokus på øget omsætning, engagement og optimale brugeroplevelser, arbejder vi med at forbedre forbrugerens digitale oplevelser igennem UX-optimeringer, splittest, personalisering og analyser, som leder til mere salg og øget loyalitet. 

Content Marketing

Content er typisk en essentiel del af en digital marketing strategi. Vi hjælper med, ved brug af data og indsigt, at skabe og distribuere content til de rette brugere/segmenter, på det rette sted, den rette tid og i den rette kontekst. 

Growth Hacking

Growth hacking handler om at tænke kreativt med data og skabe eksplosiv vækst. Vi kombinerer kreativitet med digital marketing virkemidler til at få dit produkt, app eller service ud til flere og ultimativt vækste jeres forretning hurtigere.

Amazon & Affiliate

Vi hjælper med at afsætte og markedsføre jeres varer i eksterne salgskanaler såsom Amazon, affiliate-websites og markedspladser. Typisk med fokus på højest mulig ROI.

Strategi & Sparring

Med udgangspunkt i vores viden, erfaringer og teknologier, yder vi løbende rådgivning til virksomheder, der ønsker sparring om deres digitale indsats, muligheder og udfordringer fra førende specialister.