Tilmeld dig vores kommende webinar: 3 Performance Marketing Power Cases

Ecommerce Marketing

Fremtidens forbruger og handel er digital

Forbrugerne er digitale og med dem bliver ecommerce mere relevant end nogensinde. Men ecommerce kræver en holistisk tilgang til kunderejsen, som med de mange digitale kanaler har fået langt flere touchpoints end tidligere.

Banebrydende teknologier, data, automation og AI til ecommerce
Vi udvikler gnidningsfrie kunderejser, der resulterer i flere konverteringer
Ingen siloer, fuld transparens, h√łjere relevans, mindre st√łj og st√łrre afkast
Hvad arbejder vi med

Det mest markante vækstområde i detail

Stort set alle kategorier p√• tv√¶rs af varer og services benytter sig af online handel i dag. Derfor er det heller ingen overraskelse at ecommerce er en disciplin, som alle ambiti√łse annonc√łrer skal tage seri√łst. I KYNETIC har vi +15 √•rs erfaring med ecommerce.

Hver dag hj√¶lper vi kunder, national som internationalt, med at drive √łkonomisk v√¶kst igennem ecommerce. Det g√łr vi gennem holistiske og brugercentriske strategier og tilgange til kunderejsen.

Det hele starter og slutter med forbrugerne ‚Äď det er dem vi som Ecommercer taler til og gerne vil s√¶lge til. Forst√•r vi dem, s√• kan vi v√¶re relevante overfor dem. Ved at v√¶re datadrevet i vores strategi og tilgang, har vi langt nemmere ved at forst√• og forudse forbrugerne.

I dag er det forbrugerne der bestemmer. Vi er, som forbrugere, til besiddelse af flere og flere devices, fra mobilen i lommen, til laptoppen eller tabletten derhjemme. Alle sammen med flere og flere browsere p√• hvert device. Samtidig har vi flere og flere mulige platforme at bes√łge rundt p√• nettet i vores rejse fra f√łrste gang vi g√•r i markedet for et eller andet, til vi v√¶lger en udbyder og k√łber.

Samtidig forventer vi at brands og virksomheder forstår os og vores behov og bliver behandlet godt igennem hele rejsen, hvis vi skal handle med det pågældende brand eller virksomhed.

Det er den virkelighed man som annonc√łr skal forholde sig til og lever p√•, for at v√¶re effektiv i at skabe forretningsv√¶kst i dagens marked.

Fremtidens digitale vindere vælger KYNETIC

Vi er anerkendt af nationale og internationale kunder for at l√¶gge ambiti√łse strategier for Ecommerce. Vores ekspertise indenfor strategi planl√¶gning har resulteret i utallige v√¶kstcases

Hvordan arbejder vi med

Holistiske digitale kunderejser

For at skabe succes med ecommerce mestrer vi en række vitale kompetencer indenfor e-handel. Herunder er de 6 vigtigste områder:
+
1. Strategisk og datadrevet kommunikation på tværs af kunderejsen

Det er i virkeligheden simpelt. Man skal forst√• sine kunder, deres behov og √łnsker, for at kunne v√¶re en relevant leverand√łr til dem. Men som beskrevet ovenfor, er verden i dag kompleks og man skal som annonc√łr navigere i komplekse adf√¶rdsm√łnstre, for at forst√• brugernes intentioner og behov. Med en solid datadrevet strategi, kan vi m√łde forbrugernes behov, √łnsker og motivationer. Med dataen sikre vi en relevant kommunikation p√• tv√¶rs af hele kunderejsens faser og funnels.

Alle virksomheder har forskellige forudsætninger for at lave en optimal ecommerce strategi. Uanset om man er en ny eller en etableret spiller indenfor sin branche, er der altid nye udviklingsmuligheder indenfor ecommerce. Vi tager ansvar for denne rejse sammen med jer fra indsigt, til strategi, til eksekvering, evaluering og udvikling/optimering. Læs mere om KYNETICs tilgang til en funnel baseret strategi her

+
2. Marketing Automation, flow og et stærkt kanalmix

Indenfor ecommerce er et solidt kanalmix essentielt for at kunne drive en st√¶rk performance igennem hele k√łbstragten. B√•de email og sms flows er s√¶rligt relevante; eksempelvis i de klassiske flows: op- eller krydssalgs flows, win-back flows, retention flows, abandonned basket. Men selv med de element√¶re flows p√• plads kan de ikke st√• alene. De b√łr fungere holistisk sammen med resten af det kanal mix man bruger i b√•de de betalte og organiske platforme/kanaler. Hvad der virker bedst er afh√¶ngigt af hvem man er, hvad man tilbyder markedet og hvem m√•lgruppen er. Dog vil langt de fleste opleve at der er et sammenfald af de helt store kanaler og deres ecommerce formater, herunder: Google search Ads, Google Shopping ads, Facebook DPA SEO arbejdet.

Forst√•r man hvordan de bedste af disse virker og hvordan man s√¶tter dem i kontekst til den enkelte forretnings m√•ls√¶tninger, s√• er man godt p√• vej til at kunne prioritere i til og fravalg, samt at levere et st√¶rkt kanal setup for netop sin shop. Denne strategiske forst√•else og eksekveringen heraf, ligger i kernen af vores arbejde for at v√¶re f√łrende indenfor Ecommerce marketing. L√¶s mere om hvordan KYNETIC arbejder med Automations i dybden her

+
3. Konverteringsoptimering (CRO) og User experience (UX)

Konverterings optimering er en del af omr√•det ‚Äėanalyse & indsigt‚Äô hos KYNETIC og d√¶kker over arbejdet med at l√łfte konverteringsraten fra bes√łgende til betalende brugere. Med andre ord analyserer vi brugernes adf√¶rds og k√łbsm√łnstre for at f√• indsigt i, hvordan vi skal optimere en platform for at √łge konverteringsraten. Analysen er en del af UX arbejdet. I det udvikles bedre l√łsninger, for at forbedre brugerens oplevelse af den digital platform. Hvilket har stor indflydelse p√• en eventuel konvertering. En UX analyses omfang eller fokus, variere fra case til case.

Det kan eksempelvis best√• i at kortl√¶gge kvaliteten af et k√łbs flows, ved hj√¶lp af heat mappings p√• et site, en bestemt feature eller et element. Eller at sammenligne siders performance, baseret p√• click og scroll trackings. UX analyserne har alle til form√•l at skabe bedre og mere friktionsfrie kundeoplevelser p√• tv√¶rs af touchpoints i kunderejsen. L√¶s mere om hvordan vi arbejder med konverteringsoptimering hos KYNETIC her

+
4. Tracking og data centralisering

En ufravigelig foruds√¶tning for at kunne lykkedes indenfor Ecommerce marketing i dag, er at have styr p√• sine data. Opsamling af data (tracke) g√łr os i stand til at analysere effekten af sites, shops og kommunikation p√• brugerernes adf√¶rdsm√łnstre. N√•r vi forst√•r deres adf√¶rd, kan vi agere p√• den og udvikle vores tilgange til den. Men tracking kr√¶ver et velfungerende setup, som udvikles i takt med nye forretningsomr√•der, produkter, kategorier opst√•r eller forsvinder. Data lever, med andre ord, utrolig mange steder. Men hvis man tracker adf√¶rd korrekt og har en vis volumen af datapunkter, opst√•r der et behov for en data centralisering. Den g√łr data h√•ndteringen overskuelig og dermed nemmere at agere p√•. Indenfor Ecommerce kan denne centralisering af data ske ved hj√¶lp af en CDP (Customer Data Platform).

Kort sagt er en CDP et stykke software som forener relevante data fra en organisation √©t sted ‚Äď i CDP‚Äôen ‚Äď og samtidig g√łr det muligt at modellere p√• data, skr√¶ddersy segmenter, kommunikationer, budskaber mv. Uden et komplet tracking og data centraliserings setup som E-commercer, kommer man ikke til at forl√łse sit potentiale. Det g√¶lder i alt fra: micro og macro moments, til website adf√¶rd, h√•rde og bl√łde events og m√•l p√• tv√¶rs af Web Analytics og i selve platformene. L√¶s mere om hvordan vi arbejder med tracking hos KYNETIC lige her

+
5. Machine Learning som optimeringsv√¶rkt√łj p√• tv√¶rs af kanaler

Kunstige intelligenser (AI), herunder machine learning (ML) er og bliver en stadig st√łrre del af digital marketing. Der findes utallige eksempler hvor modellerne i machine learnings, har v√¶ret den drivende faktor bag success cases i digital marketing p√• tv√¶rs af brancher. Hos de vigtigste og st√łrste platforme derude i dag, Google og Facebook, arbejdes der ud fra AI first strategier. Det betyder, at alt hvad de g√łr og hvad de udvikler er med et AI mindset. Samme tilgang har de indenfor features der udvikles til anvendelse p√• annonceringsformaterne og mere kommercielt generelt. Konkret betyder det at opbygningen og eksekveringen af setups i de mest signifikante kanaler er under opbrud og f√•r en ny standard, som er AI baseret.

I KYNETIC f√łlger vi denne udvikling t√¶t og arbejder med samme AI first strategi. Fo n√•r vi forst√•r mekanismerne der ligger i algoritmerne, s√• forst√•r vi hvordan vi f√•r modellerne i intelligenserne til at arbejde mest effektivt for os. Og med det, f√•r vi et forspring over all dem, som ikke forst√•r algoritmerne. AI, ML og algoritmer er blandt de mest centrale l√¶ringer som vi i KYNETIC, og digitale marketeers generelt, skal mestre i morgendagens konkurrencelandskab, for at forblive f√łrende p√• omr√•det indenfor ecommerce.

+
6. Marketing measurement & modelling

Hvad driver din ecommerce: KPI‚Äôer eller en mavefornemmelse? Hvad driver jeres ROI og ROAS? Hvad er godt til at drive f√łrste interaktion og hvad er godt til at lukke salget? Uanset om man er ny eller etableret spiller, er denne forst√•else helt essentiel for at udvikle en ecommerce og bruge sine investeringer mest optimalt. Vores hjerne kan h√•ndtere fire variabler ad gangen og derfor er simpel data og mavefornemmelser ikke nok, til at forklare eller udvikle en ecommerce mest effektiv. Der findes heldigvis en r√¶kke modeller som regnes for de bedste til at assistere b√•de m√•ling og forst√•else af marketing effekter, p√• tv√¶rs af mange forskellige variabler p√• samme tid. Herunder AMIA, MMM, AMMM, MTA, Digital attribution, Statiske attribueringsmodeller m.fl.

Vi i KYNETIC kan hjælpe dig med at vælge den rette model til den rette kontekst og hvordan du kan mestre brugen af modellerne. Det kan være med til at flytte dig fra en subjektiv styret ecommercer, til en objektiv og datadrevet markedsleder. Læs mere om forskellige typer af datadrevne beslutningsmodeller her

Indsigter i ecommerce

Forstå forbrugerne

Forbrugerne flytter i stigende grad deres shopping online, og det har betydning for alle slags brancher. Forbrugerne har grundlæggende motivationer til at vælge e-handel, hvilket man som virksomhed skal indrette sig efter.

Som forbrugere flytter vi vores forbrug over i det digitale og handler i stigende grad over nettet. I Danmark estimeres E-handels markedet til +140 mia. kr. i 2019 ‚Äď et tal som har v√¶ret hurtigt stigende de sidste mange √•r og ligeledes forventes at g√łre det fremadrettet (DIBS, NETS, FDIH, 2019).
I alderssegmenter er det de yngre, 25-34 √•rige, der forbruger allermest online. Men stort set alle aldre er aktive, omkring 94% i 2019 k√łbte online. Selv i den √¶ldre generation er 8/10 af de 66-74 √•rige ogs√• aktive shoppere digitalt i dag.

Hvad driver forbrugere i online handel? 


Det er særligt tre årsager, der driver motivationen hos forbrugerne, når det kommer til online handel: 

 

  • Det er nemt & bekvemt

  • Der er gennemsigtighed i udvalg

  • Prisen

Man kan spare tid og handle n√•r man vil ved online handel, er de st√łrste motivationer til at drive den online shopping adf√¶rd. Knap 30% af danskerne angiver bekvemmelighed ved at online handel, som den st√łrste √•rsag til online handel. Derudover er det nemmere at finde n√łjagtigt sit √łnskede produkt p√• det digitale marked. Alle udvalg er tilg√¶ngelige ved en enkel s√łgning og det er let at finde det produkt, som passer pr√¶cist til ens behov. Sidst men ikke mindst g√łr gennemsigtigheden i udvalget ogs√•, at man hurtigt kan finde produktet med den bedste pris, som er af de mest essentielle faktorer for mange forbrugere.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

eksperter

Danmarks f√łrende eksperter hj√¶lper jeres virksomhed med at skabe resultater

+18
års erfaring med digital marketing
+200
vækstcases er grundlag for vores erfaring
data-drevet marketing

Vi får typisk 20-50% mere ud af jeres budgetter

Se alle fordelene
S√łgemaskineoptimering

Typisk

25%

bedre rankings

SEM, PPC og social Ads

Typisk

30%

h√łjere ROAS

RTB, display og medieindryk

Typisk

35%

√łget awareness

Digital marketing strategi

Typisk

50%

h√łjere ROI