Hvad er Google Ads?

Forskellige typer af Google Ads

Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.

Indsigt i

Hvad er Google Ads

Hvad er Google Ads? Sådan har mange nok spurgt igennem tiden, og særligt da Google Ads kom frem tilbage i 2000 – dengang som Google Adwords. Der er “løbet meget vand under broen”, og i dag er Google Ads en enorm milliardforretning. Så hvis du stadig er usikker på, hvad Google Ads er, er du kommet til det rette sted. Her følger nemlig en oversigt over, hvad Googles Ads er, hvordan man bruger det, samt hvorfor det er så vigtig en del af ens digitale forretning.  

Men hvad er det så?

Google Ads er de betalte annoncer, man ser på Googles platforme, og der er flere kategorier, man kan opdele annoncerne i. De mest brugte er:

Googles tekst annoncer


Disse annoncer ligner til forveksling de organiske søgeresultater i Google

Forskellen mellem annoncen og de organiske resultater er, at man indgår i en auktion for at ligge øverst på annoncerne. Så det er groft sagt dem, som er villige til at betale mest for et klik, der ligger øverst på annoncerne.

På de organiske resultater er det de mest relevante sites/URL’er, der ranker højest.

Ens relevans spiller dog også ind på, hvor meget man skal betale for et klik på ens  annoncer, så ofte vil det også være de mest relevante resultater, der ligger øverst, da disse annoncører kan købe klikkene billigere end konkurrenterne.

 

Google shopping Ads

Den vigtigste annoncetype for retailers er Google shopping. Det er annoncer, hvor produkter eksponeres via billeder over tekst annoncerne og de organiske søgeresultater.

Det, som kendetegner shopping annoncerne, er, at det kun er fysiske produkter, der kan sælges her, og derfor spiller de så stor en rolle for webshops. 

Grundet muligheden for at se både pris og selve produktet i shopping annoncerne har disse en meget høj konverteringsrate samt en høj ROAS. Derfor står shopping annoncerne også for ca. 85 % af salg via Google Ads. 

En tommelfingerregel er, at jo mere komplekst et produkt du sælger, jo mere vil du stadig skulle bruge tekst annoncerne, da folk har en længere købsrejse og researcher mere.  

For at bruge Google shopping skal man have opsat et shopping-feed, der sender informationer til Google omkring produkterne samt have et Google Merchant-center, hvor man kontrollere dette feed. Alle webshops har mulighed for dette, og sælger man fysiske produkter online, er der ikke en bedre mulighed for at opnå gode resultater end via Google ads.

Display-annoncer på Google

 

Den sidste af de tre store annonceformater på Google er displayannoncer, også kendt som bannerannoncer. Disse annoncer er dem, vi alle kender fra vores brug af nettet, hvor man ser reklamer for produkter, services og webshops på andre sites. De ligger ofte i siderne samt top og bund af websites. 

Et typisk eksempel kunne være dette:

 

Denne type af annoncer bruges ofte til remarketing, da man kan holde folk i sin købstragt, efter at de har forladt siden. 

Derudover er de også kendetegnet ved at have en relativ lav konverteringsrate og giver et lavere afkast på ens annonce-spend end tekst annoncerne og shopping annoncerne.

Grunden til den lavere ROI er, at man rammer folk, mens de ikke er i en købssituation. Men på den lange bane har det en  positiv effekt på ens brand-kendskab og derigennem også ens generelle performance på de digitale platforme. 

Google Ads er kommet for at blive

Hvis du stadig overvejer, om Google Ads er noget for dig, så bør det sidste argument være, at der i de sidste år har været et markant skifte i trafikken på Google. 

I 2020 står Google Ads for en markant del af trafikken, og dette vokser kontinuerligt kvartal for kvartal i Danmark og internationalt. Og samtidig med at Google Ads vokser, falder trafikken til SEO-resultaterne, da disse i højere grad bliver “slugt” af tekstannoncer, shopping annoncer og display-annoncerne. Så Google Ads er for alle, der gerne vil have trafik, salg og henvendelser via deres website, også dig og din virksomhed.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing-indsats

Vi gør brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde med vores kunder på tværs af brancher.