Vind dit marked i 2023 – Webinarserie med fokus på strategi, trends og datacentralisering.

Læs mere og tilmeld dig

Udvidelser på Google Ads

Udvidelser på Google og hvordan du bruger dem bedst

Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.

Introduktion til

Brugen af Google udvidelser

Googles udvidelser har længe været en fast del, af det vi arbejder med som PPC specialister. Det er et af de parametre, hvor det altid kan svare sig, at investere nogle timer i en korrekt opsætning.

Grunden til, at det er så vigtigt at arbejde med annonceudvidelser, er, at det er effektivt i forhold til at tage mest muligt i af pladsen i søgeresultaterne (SERP), samt for at ,forventningsafstemme med kunden inden de besøger dit site.

Derfor bør alle have styr på dette i 2020, og som kunden bør du stille krav til dit bureau, og forvente at udvidelserne er 100% på plads. Herunder ses et eksempel på en annonce, vi selv bruger, og udvidelserne fylder mere end selve annonceteksten, og ofte  springer udvidelserne meget i øjnene, når man foretager en søgning på Google.

Hvilke udvidelser bør du arbejde med?

Som udgangspunkt bør man benytte sig af udvidelser i det videst-mulige omfang og derfor er en tommelfingerregel: at hvis en udvidelse kan bruges med et minimum af relevans, bør man opsætte denne.

Hvis en annonceudvidelse kan give vores modtagere værdifulde informationer om os, vores produkter eller vores services, skal vi selvfølgelig udnytte denne mulighed. 

Og når vi i samme ombæring kan tage plads fra vores konkurrenter i SERP, er dette jo også en konkurrencemæssig fordel, vi bør udnytte. Det er dog ikke alle udvidelser, der giver mening at arbejde med for alle virksomheder, og nogle udvidelser bruger man kun meget sjældent.

Derfor dykker vi her ned i en række af udvidelser, som næsten alle virksomheder bør bruge i deres Google Ads setup.

  • Sitelink extension
  • Call-out extension
  • Structured snippet extension
  • Call extension
  • Promotion extension
  • Location extension

1: Sitelink Extension

Denne udvidelse benyttes til at vise områder af vores forretning, som vi ønsker at lægge ekstra fokus på. Det fungerer optimalt, når man bruger udvidelsen til at vise områder af forretningen der ligger tæt op ad søge hensigten i annoncen. Eksempelvis vil det give mening, at have fokus på Google ads og SoMe ved en annoncen på søgningen “marketing bureau”.

I følgende eksempel lægges der vægt på, at vi hos KYNETIC  tilbyder services inden for Google Ads, SoMe, Marketing analyser og E-mail marketing. Vi linker direkte ind vores landingssider omkring disse emner, og det er en god måde at vise en større del af vores services-stack!

Alle virksomheder bør opsætte sitelink-udvidelser og skabe opmærksomhed omkring deres kerne ydelser og produkter. Vi anbefaler, at man følger Googles retningslinjer, og har minimum 4 aktive site-link udvidelser.

2: Call-out Extension

Giver mulighed for at prioritere områder eller services vi tilbyder kunderne – det kan ses som en liste over KPI’er man gerne vil fremhæve.

I vores ovenstående eksempel bruger vi følgende Call-out udvidelse:

  • Øget vækst og flere kunder
  • Førende bureau i DK
  • 360° digital marketing
  • + 15 års erfaring
  • + 100 vækst-cases


Vi sætter altså rammen for, hvad man kan forvente igennem et samarbejde med os, samt hvorfor vi er et godt valg af samarbejdspartner.

3: Structured Snippets Extension

Her kan vi liste services eller produkter vi tilbyder, for at give et hurtigt overblik, allerede inden der klikkes på vores annoncer.

Google stiller forskellige kategorier til rådighed til vores “structured snippet” udvidelse, og der bør altid være en kategori, der kan benyttes med en rimelig relevans.

Her ses de kategorier, der kan vælges imellem:

I vores tilfælde, bruger vi “tjenester” og har tilføjet følgende områder til vores structured snippet:

  • SEO
  • Google Ads
  • Social Media Marketing
  • Marketing Automation
  • Digital strategi

Ligesom ved de tidligere udvidelser, er dette en fin mulighed for at sætte fokus på vigtige områder – det er hurtigt opsat, og fylder en smule i SERP. Derfor bør man også altid have aktiveret denne udvidelse, for at skille sig ud, afklare forventningerne og tager plads i resultaterne..

4: Structured Snippets extension

Opkalds-udvidelsen er meget simpel, og indebære blot, at man viser sit telefonnummer ved siden af sine annoncer.

F.eks. som her:

Udover at man viser sit nummer, betyder det også, at folk kan ringe op direkte fra annoncen, uden at gå ind på vores side – så kan vi også spare udgiften til et klik på selve annoncen.

Det er særligt vigtigt, hvis man sælger services, produkter eller rådgivning, hvor folk ofte har spørgsmål, og ønsker sparring over telefonen, inden de konverterer.

5: Promotion extensions

Når vi arbejder med tilbud og kampagner, bør vi altid benytte en promotion udvidelse – det skaber øget fokus, og der kan opsættes tidsrammer, hvilket skaber en følelse af ”urgency” hos modtageren.

Google har en række pre-definerede begivenheder som Jul, Black Friday og Mors Dag. Såfremt disse passer til ens kampagne, bør man bruge dem, men vi kan dog også køre promovering udvidelser, uden at der vælges en begivenhed.

Promotion extensions

Der er mulighed for at tilføje besparelser i både procent og kontante-beløb, hvilket øger ens CTR markant, og giver incitament til at foretage et køb i den givne stund. Derfor er denne udvidelse blandt de vigtigste, for alle e-commerce virksomheder der benytter Google Ads.

6: Location extension

Den sidste udvidelse vi dykker ned i, er lokations-udvidelsen, hvor vi viser vores adresse, til folk der får vist vores annoncer.

Det egner sig særligt godt til virksomheder, der både er online og har fysiske butikker, som eksempelvis kædevirksomheder. 

Vi benytter selv denne udvidelse, da det giver mulige kunder en fornemmelse af, hvor vi ligger i landet hvilket kan spille en rolle for, hvorvidt vi er en mulig samarbejdspartner. Det spiller ofte en rolle, når folk ønsker at købe i ens fysiske butik, eller gerne vil være sikre på, at de nemt kan bytte deres produkt såfremt det bliver aktuelt. 

Derfor er det også vigtigt, at vi bruger denne udvidelse, så vi hjælper mulige kunder med at finde os, samt giver dem ro i maven i forhold til at konvertere på vores shop.


Afsluttende bemærkninger:

Vi har i dette indlæg redegjort for, hvorfor det er vigtigt at have styr på udvidelser på Google Ads, samt hvilke udvidelser du altid bør bruge. Som nævnt, er det vigtigt både for at tage plads i SERP, samt at give relevante informationer til potentielle kunder inden de besøger vores sites.

Hos KYNETIC er udvidelserne altid noget af det første vi gennemgår, når vi starter et samarbejde med en ny kunde, og der er ofte meget at hente ved denne indsats, så hvis du ikke har styr på dine udvidelser, er det på tide at optimere dem, så du tager din del af SERP og af Google Ads.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing indsats

Vi gør brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde vores kunder tværs af brancher.