CPC - Cost Per Click
Betydningen af Cost Per Click
Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.
Introduktion til
Cost Per Click
Hvad betyder CPC
CPC er en forkortelse for Cost Per Click, og det er et udtryk, du helt sikkert har hørt eller stiftet bekendtskab med, hvis du arbejder med online marketing. Som navnet også indikerer omhandler det den betalte del af onlinemarketing og hvor meget man betaler en “platform” hvergang de sender en besøgende ind på ens site. Man betaler udbyderen pr klik hvorfra navnet også stammer.
Derfor ligger det også meget tæt op ad en anden normal forkortelse nemlig PPC som står for “Pay Per click”. Herunder kan du læse mere om CPC, og hvorfor det er et vigtigt metrics at have styr på i dit arbejde med onlinemarkedsføring.
PPC vs CPC
Når vi snakker om betalt marketing, bruger vi ofte paraplybetegnelsen PPC – som er alle de aktiviteter, hvor vi skaffer besøgende til vores kunder via annoncer på platforme som:
- Google Ads
- Microsoft Ads
- Amazon
På disse platforme betaler vi hver gang der klikkes på en annonce og det er derfra forkortelsen PPC (Pay per Click) stammer.
Men hvad man betaler for et klik svinger meget, og det er her vi bruger betegnelsen CPC til at fastsætte, hvad vi er villige til at betale pr. klik på vores annoncer. I eksempelvis Google Ads fastsætter vi manuelt et maximum, vi er villige til at betale pr. klik – og denne max CPC afgør hvor mange auktioner vi indgår i på Google og hvor ofte vores annoncer bliver vist.
En tommelfingerregel er, at jo mere vi byder i CPC, jo flere klik vil vi få på vores annoncer. Der er også andre aspekter der afgøre det, men CPC er meget vigtig for vores eksponeringsgrad.
Gennemsnits-CPC
Da vores CPC svinger hver gang der klikkes på vores annoncer, giver det ofte mere mening at snakke om hvilken Gennemsnits-CPC vi opnår på en given kampagne.
Vores opgave som bureau og sparringspartner er altså at finde en balance mellem eksponeringer og gennemsnits-CPC, som giver vores kunder de bedst mulige resultater og den højest mulige profit. Hvis gennemsnits-CPC er for høj, vil vi betale for meget pr konvertering, så selvom omsætningen vil være høj vil profitten ikke følge med. Men hvis vi vælger en for lav CPC bliver kunden ikke vist ofte nok, og deres omsætning vil være for lav til at give en god profit.
Så når du arbejder med PPC er din CPC altså en vigtig faktor for at opnå succes. Og det er vigtgt at finde den rigtige balance mellem lav en CPC og en høj omsætning.