Bliv en del af KYNETIC – se vores ledige stillinger her

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er essentielt i online markedsføring

Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.

Introduktion til

Hvad er linkbuilding

Linkbuilding er en af de absolut væsentligste discipliner indenfor søgemaskineoptimering, som giver brugerne mulighed for at navigere både internt på et website men også mellem sider på nettet. En god SEO case er fuldstændig hørt uden linkbuilding, og netop dette siger alt om vigtigheden i disciplinen i et vellykket SEO arbejde.

Linkbuilding dækker over følgende underdiscipliner:

  • Ekstern linkbuilding – Arbejdet med at skaffe indgående links til sit website
  • Intern linkbuilding – Arbejdet med at linke mellem dine landingpages internt på dit website
  • Udgående links – Arbejdet med at henvise til andre kilder

Af de ovenstående 3 discipliner er det klart den eksterne linkbuilding der vægtes højest hos Google og derfor er det typisk også denne disciplin der omtales når ”linkbuilding” i daglig tale nævnes.

Linkbuilding giver autoritet

Mere præcist er linkbuilding arbejdet med målrettet at skaffe indgående links til jeres website. For søgemaskiner anses links for anbefalinger og jo flere anbefalinger et website har, desto større et signal sender det til Google om dets popularitet.

Faktisk er det ikke meget anderledes end den tydelige tendens om at forbrugere har en større tilbøjelighed til at vælge et produkt eller en ydelse, med mange troværdige anbefalinger. Det er præcis det samme der er gældende her. Jo flere troværdige og populære websites der omtaler dit domæne og linker til det, desto højere vil Google placere jeres website i søgeresultaterne.

Linkbuilding bliver mere avanceret

Google udvikler sig konstant og bliver bedre til at gennemskue når der er tale om dårlige links. Kigger vi tilbage i tiden, var der engang hvor linkbuilding ikke betød noget. På dette tidspunkt baserede søgemaskinerne udelukkende rankings på content, langt fra hvordan Google rangerer sine søgeresultater i dag.

Da PageRank kom til revolutionerede Google søgemaskine branchen markant hvilket på sin vis skabte disciplinen linkbuilding. Nedenstående billede er visualiseringen af PageRank hvor hver cirkel forestiller et website og størrelsen herpå er PageRank.

Essensen af illustrationen er forskellen på kvaliteten af links. Links er nemlig ikke bare links og dette afspejles i illustrationen ved at ”website C” er langt større end fx ”website E” trods ”website C” kun har et indgående link, hvor ”website E” har hele 6. Alligevel har ”website C” ifølge illustrationen en langt højere PageRank, fordi det ene link kommer fra en landingpage som selv har en høj PageRank.

Med dette kom der stor fokus på kvalitetslinks som kendetegnes ved links fra stærke domæner med en stærk linkprofil. En stærk linkprofil indebærer bl.a. en høj organisk trafik samt mange backlinks fra mange forskellige domæner.

Foruden linkprofilen bør relevansen have indflydelse på vurderingen af et link og netop relevans var næste projekt for Google, som med Google Penguin skabte positive ændringer i søgeresultaterne.

Før opdateringen opnåede mange websites gode organiske placeringer med links fra store generiske sider, som ingen form for relevans havde til den pågældende side.

I dag har Google og de andre søgemaskiner et stort fokus på linkprofiler og derfor anbefaler vi i høj grad linkbuilding inden for Googles retningslinjer, således jeres linkbuilding er fremtidssikret og dermed også giver værdi fremadrettet.

Linkbuilding er en udfordrende og tidskrævende disciplin

Linkbuilding er en udfordrende disciplin idet andre webmasters aktivt skal linke til jeres website. Alligevel har det aldrig været vigtigere for jeres organiske vækst at få indgående links af høj kvalitet til jeres website. Derfor handler det om at kende de bedste linkbuilding strategier og aktivt anvende dem til at anskaffe nye og stærke links.

Som tidligere nævnt er der kæmpe forskel på links og netop derfor kræver vurderingen af potentielle links en unik ekspertise, der er afgørende for at tid og budget ikke anvendes forkert. Ovennævnte opgaver medfører at linkbuilding er en tidskrævende opgave der tager fokus fra andre gøremål.

Hos Kynetic har vi et team bestående af landets førende SEO specialister der hjælper ambitiøse virksomheder med at vækste, få flere kunder, større markedsandele og med at skabe profit gennem øget organisk synlighed. Vi har mange års erfaring og skabt +100 SEO-vækstcases, og hver eneste dag arbejder vi målrettet efter at nå vores mål om topplaceringer for vores kunder.

Kontakt os og kom i gang med professionel linkbuilding

Som ovenstående antyder, er der mange fordele ved at have professionelle til at varetage jeres linkbuilding og søgemaskineoptimering.

Hos KYNETIC er vi langt mere end et traditionelt linkbuilding bureau, vi er jeres datadrevne samarbejdspartner med stor forretningsforståelse og ekspertise i kunderejser, automation og AI. Tøv ikke med at kontakte os hvis I ønsker et samarbejde med forretningsmæssig sparring og organisk vækst baseret på avanceret søgemaskineoptimering og de bedste linkbuilding teknikker.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing indsats

Vi gør brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde vores kunder tværs af brancher.