Social Media Strategi
Få hjælp til den optimale social media strategi
Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.
Vores typiske proces
Effektiv social media strategi
Øg din digitale marketing indsats med en Social Media strategi
En Social Media strategi, eller bare digitalisering af éns marketingindsats, er efterhånden ikke noget nyt for mange virksomheder, men kunsten i at bruge sociale medier, deres platforme, deres algoritmer samt mange andre aktiver korrekt, er en kunst, som ikke alle virksomheder har succes med.
Arbejder din virksomhed på nuværende tidspunkt med en Social Media strategi, eller søger du en formel til at komme i gang med sociale medier, så vil vi i dette indlæg komme ind på 4 måder hvorpå, I kan udarbejde den helt rette strategi for jeres virksomhed.
1. Flere platforme giver dig en adfærdsbaseret digital marketing
Digital marketing i dag handler om at skabe det absolut mest relevante indhold for dine målgrupper på de rigtige tidspunkter i købsrejsen/kunderejsen. I takt med at flere annoncører kommer på markedet hvert år, og at priserne bliver dyrere for hvert år, gør at relevans er mere nødvendigt end nogensinde for at kunne generere en positiv ROI (Return on Investment) – både i PPC samt på sociale medier.
Skal man som virksomhed udarbejde en Social Media strategi som en del af sin samlede digitale indsats, så er det vigtigt, at man;
1. Nedbryder kanal-siloer og sætter kunderejsen i centrum.
Kunderejsen har gennemsnitligt 7-10 touch points fordelt på mange forskellige enheder, og det er derfor nødvendigt at være til stede, hvor kunderne er, og derefter være i stand til at kunne attribuere sine mikro- og makro konverteringer til disse konverterende platforme og enheder.
2. Skab mindre støj og vær hyper-relevant overfor jeres kunder.
I en verden med stigende konkurrence på digital annoncering, så er det vigtigt som virksomhed at kunne skille sig ud fra mængden til den rigtige målgruppe. Dette gør vi ved bl.a. ved at lave godt og relevant indhold til målgruppen, der har udvist en bestemt adfærd.
3. Gør aktivt brug af embedded og applied machine learning.
Uden korrekt brug af data, machine learning og algoritmer, så vil man som virksomhed have udfordringer med at skabe en positiv ROI. Med ’embedded’ machine learning menes der dé algoritmer, der bruges i de forskellige platforme. Det er disse algoritmer, vi bruger, når vi annoncerer på bl.a. Facebook, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, Google mv.
Vi bruger bl.a. en del af Facebooks algoritme bedst, når vi bruger et Power 5 framework. Derudover arbejder vi her i KYNETIC også med applied machine learning, hvilket henviser til andre 3. parts platforme, som vi fx kan lave dataanalyser og direkte implementerbare optimeringer med inde i div. kanaler.
Formår man som virksomhed at bruge dette framework på et eksisterende digital marketing setup, så ser vi gennemsnitligt et løft på ~30%.
Vores tilgang til
Værdifuldt content til målgruppen
2. Skab indhold, der interagerer din målgruppe
Som beskrevet ovenfor, så er det ekstremt vigtigt for din performance på sociale medier at skabe indhold, som får din målgruppe til at interagere – uanset platform. Det virker måske som en selvfølge ift. det samlede antal konverteringer, man gerne vil have ud af sine annoncekroner, men dette er ikke hele baggrunden for ønsket om høj interaktion på sit indhold.
Når vi snakker interaktioner på sit indhold, så inkluderer dette bl.a. kommentarer, reaktioner, delinger, CTR, procent set af din video, antallet af attribueret konverteringer mv. Den gode annonce på f.eks. Facebook, performer godt inden for alle disse kategorier.
Men hvorfor skal brugere kommentere og reagere på annoncerne? Helt grundlæggende, så betyder flere reaktioner, kommentarer mv., at, i dette tilfælde, Facebooks algoritme kan bruge dataene fra disse brugere til at nå ud til endnu flere kvalificerede potentielle købere. Får annoncen samlet set også en høj kvalitetsscore i Facebook Ads Manager, så bliver det også billigere for dig at annoncere.
Sidst, kommenterer brugere på dine annoncer, så vil den også få en organisk rækkevidde, som du ikke betaler for som annoncør.
3. Etablér dine vigtigste målsætninger for din virksomhed
Inden I begynder at investere mange ressourcer på annoncering via sociale medier, så anbefaler vi, at I sætter jer nogle målsætninger efter hvad I gerne vil opnå via disse platforme. Dette kunne være målsætninger såsom:
1. Leadgenerering
2. Øge jeres kendskabsgrad
3. Skabe en følgeskare/community
4. Drive trafik til jeres website
5. Give kundeservice
6. Øge samlet salg på jeres website
7. Få flere besøgende i jeres fysiske butikker
Ofte, så vil flere mål overlappe, men har I sat jer nogle målsætninger, så kan I også fokusere jeres indsats på dé platforme, der giver mest mening for jeres virksomhed, samt udarbejde en content-plan, der matcher det, I gerne vil annoncere samt bruge social media platformene til.
Efter I har udvalgt jer nogle målsætninger, så skal I vælge hvilke platforme, der giver mening for jeres virksomhed. Udover målsætningerne, så hav også med i overvejelserne hvor jeres målgruppe befinder sig. Se aldersgruppering af de mest brugte medier i Danmark nedenfor.
4. Udregn en realistisk CPA og CAC
Hvilket budget skal man investere i sin social media strategi? For at besvare dette, så kræver dette selvfølgelig, at der er sat et mål for samlet omsætning samt hvad jeres target-CPA og/eller target-CAC skal være.
Det er ikke usædvanligt, at CPA er en smule højere på sociale medier ift. fx Google Ads eller Microsoft Ads, da disse ofte bruges som efterspørgselsbaseret annonceringsplatforme. Dog ser vi ofte, at fx Facebook, hvis algoritme er ekstremt stærk, performer mindst lige så godt i top-funnel annoncering, som mid/low-funnel annoncering i Google og Microsoft Ads. Dette kommer igen tilbage til at ramme personer, der allerede er i en kunderejse.
Udregning af CPA og/eller CAC vil gavne jeres måde at se den samlede digitale marketing performance på – ikke kun på de sociale medier. Disse metrics bestemmer om I har mulighed for at skalere jeres indsats på aktive kampagner og vi anbefaler, at I bruger f.eks. Google Data Studio til opsætning af et metrics dashboard. Derudover anbefaler vi altid også, at I analyserer jeres CAC/CPA i en datadrevet attributionsmodel.
Ønsker i at høre nærmere om mulighederne for en aftale omkring strategisk sparring og rådgivning til jeres virksomhed, så kontakt os på kontakt@kynetic.dk eller telefon 7875 0070 for en uforpligtende snak.