KYNETIC Insights analyse: Sådan håndterer I jeres digital marketing strategi under Corona / COVID-19 krisen Læs mere
Kontakt os

Optimér jeres Facebook annoncering med et Power 5 framework

Viden > Blog > Optimér jeres Facebook annoncering med et Power 5 framework
Del på Facebook Del på LinkedIn
4,9/5 (3 anmeldelser)
4.9 3

Optimér jeres nuværende Facebook performance

Arbejder du med Facebook annoncering til dagligt, og kunne du godt tænke dig at løfte jeres samlede Facebook performance, så er dette indlæg for dig. Jeg vil i dette indlæg komme nærmere ind på ét af de absolut vigtigste Facebook frameworks, som vi her i KYNETIC også arbejder med i Facebook annonceringen på mange af vores kunder, og samtidig bruger til at løfte den samlede kampagne performance.

Facebook annoncering bliver dyrere for hver dag, der går, i takt med at der kommer flere annoncører på platformen. Dette sætter derfor også højere krav til hvordan vi som annoncører laver vores annoncer og måler på vores performance. Antallet af månedlige aktive annoncører på Facebook er i dag over 7 millioner – mod ca. 2,5 millioner tilbage i 2016. Der er altså tale om næsten en tredobling på knap 4 år.

Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi som annoncører kan arbejde med forskellige frameworks, der matcher din virksomheds målsætninger og kan optimere derudfra.

Facebooks Power 5 Framework

Nu dykker vi nærmere ned i dét, det hele handler om; Facebooks Power 5 framework. Frameworket består som navnet antyder af fem dele, og det er Facebooks opskrift på hvordan du vha. machine learning og FBLearner Flow, kan få mest ud af jeres adspend. 

1. Simplificering af konto

Den første del af et Power 5 setup, er simplificering af jeres nuværende Facebook Ads Manager framework. Dette kan umiddelbart virke som et forholdsvist banalt tiltag, men at lave sit setup mindre granuleret, har den effekt, at flere data kommer igennem hvert annoncesæt, og derved kan Facebook optimere målretningen/kampagnerne markant. Jo flere data, der kommer igennem et annoncesæt, desto bedre kan Facebooks algoritme optimere dets performance. 

Pro Insight:

Sørg for ikke at opsætte for mange annoncesæt under hver kampagne. Maks 2-3 anbefales i et Power 5 framework.

Når vi taler omkring dét at få en masse data igennem sine annoncesæt for at Facebooks algoritme kan optimere jeres kampagner, så skal vi også dykke nærmere ned i indlæringsfasen på et annoncesæt. Sidder du selv med Facebook annoncering, så har du med stor sandsynlighed set, at et annoncesæt var fastlåst i indlæringsfasen grundet manglende konverteringer eller data. Facebook anbefaler, at dén hændelse, du optimerer din kampagne ud fra (fx Lead, Konverteringer eller Salg fra katalog), skal generere mindst 50 konverteringer inden for 7 dage før at dit annoncesæt kommer ud af indlæringsfasen. Dette sætter selvfølgelig nogle krav til jeres adspend, men ønsker du at kunne optimere dine annoncer vha. Facebooks machine learning, så kræver det altså minimum 200 konverteringer i måneden. 

I ovenstående eksempel ser vi en indlæringsfase, der kørte frem til d. 25. oktober. Virksomhedens CAC (Pris pr. køb) havde på den dag nået ca. 128 kr., men efter 50 konverteringer var nået, så hjalp Facebooks algoritme med at optimere performance i annoncesættet, så CAC faldt samtidig med at det samlede antal konverteringer steg. 

2. Campaign Budget Optimization (CBO)

Den næste, og én af de vigtigste punkter i et Power 5 setup er CBO (Campaign Budget Optimization). Helt grundlæggende, så betyder dette, at man flytter sit samlede budget op på kampagneniveau i stedet for at allokere sine budgetter ligeligt på tværs af sine annoncesæt. 

Hvorfor flytte budgettet over på kampagneniveau i stedet for på sine annoncesæt? I annoncesæt opsætter vi altid målretningen mod vores målgruppe, og som udgangspunkt tester vi altid målgrupper, når vi opretter mere end ét annoncesæt. Derfor, for ikke at begrænse den bedst-performende målgruppe, så lader vi Facebooks algoritme allokere størstedelen af vores samlede budget til dette annoncesæt – ligesom i billedet nedenfor. 

I ovenstående eksempel ser vi to kampagner; én uden CBO, og én med. 

Eksempel 1: 

Vi har i denne kampagne fordelt vores samlede budget på 30 kr. ligeligt på tværs af vores tre annoncesæt. Dette betyder, at uanset performance, så bruger vi 10 kr. i alle annoncesæt – på trods af ét af annoncesættene performer bedre end de to andre. 

Eksempel 2:

I vores kampagne med CBO, lader vi Facebook algoritme allokere vores budget mod dét annoncesæt, der performer bedst,  og derved opnår vi automatisk flere konverteringer.

Pro Insight:

Hav altid 2 eller 3 annoncesæt på en kampagne med CBO aktiveret. Inkluderer du kun ét annoncesæt i din kampagne, så kan Facebooks algoritme ikke optimere mod den målgruppe, der har største chance for at konvertere. Inkluderer du derimod flere end tre annoncesæt, så vil Facebook algoritme på nuværende tidspunkt have svært ved at optimere dine annoncer på så mange forskellige parametre. 

3. Avanceret Matchning

Avanceret matchning er endnu en feature i Facebook, som gør aktivt brug af deres kerne algoritme til at optimere dine målgrupper, som du bruger i din annoncering. Har du aktiveret denne feature i din Business Manager, så fortæller du Facebook, at de skal matche din målgruppe på dit website på flere parametre; herunder fx indtastede informationer fra kontaktformularer så som navn og e-mail. 

Alt data, som Facebook automatisk indsamler via aktivering af Avanceret matchning, er hashkrypteret. 

Der er to typer af avanceret matchning; Automatisk og Manuel, og det er vigtigt, at du vælger den rigtige metode for netop jeres virksomhed. 

1. Manuel opsætning: 

For at opsætte manuel avanceret matchning, så skal I først og fremmest ændre jeres Facebook Pixelstamkode med yderligere input fra jeres websitebesøgende; fx e-mailadresse som en parameter i initialiseringen af jeres Facebook Pixel. Det er dog vigtigt, at I selv hashkryptere alt data ved denne metode. Facebook hashkrypterer ikke dette for jer ved manuel opsætning. 

Fordel: Man kan benytte avanceret matchning i en iFrame på jeres website via en IMG-pixel. 

Ulempe: Hele opsætningen skal ske manuelt, og dette kan være omkostningsrigt i udviklingstimer. Derudover er I som virksomhed også ansvarlige for, at alt data bliver korrekt hashkrypteret ved overførsel til Facebook. 

Du kan læse mere om manuel opsætning af avanceret matchning her

2. Automatisk opsætning:

Automatisk opsætning, modsat manuel opsætning, er meget simpel at sætte op. Du skal udelukkende aktivere det inde i jeres virksomheds Business Manager. 

Aktivering af Automatisk Avanceret Matchning

For at aktivere avanceret matchning  inde i jeres virksomheds Business Manager, så skal du gå til: 

Business.facebook.com > Hændelsesadministrator > Vælg dit Facebook Pixel > Indstillinger > Avanceret matchning > Aktivér. 

Fordele: Simpel aktivering uden ekstra omkostninger af udviklingstimer.

Ulemper: Arbejder I med iFrames på jeres website, så kan Facebook ikke bruge den indsamlede data fra disse.

4. Automatiske Placeringer

Den næste del af et Power 5 framework, er aktivering af automatiske placeringer. Automatiske placeringer af dine annoncer vælges under opsætningen af dit annoncesæt, og er sat som default under oprettelsen. Dog ser vi ofte, at mange ekskluderer placeringer, fordi der en formodning om, at éns målgruppe udelukkende befinder sig på platform X og Y – men aldrig Z. 

Sandheden er, at tilskriver man sine kampagner med en datadrevet eller måske position-based attributionsmodel, så ser kunderejsen helt anderledes ud, og dé placeringer mange ofte ekskluderer bliver også tilskrevet værdi til makrokonverteringerne.

Ydermere, så handler det om at have kundens adfærd i fokus. I stedet for at begrænse sig til nogle få placeringer på platform X og Y, og derefter håbe på, at man rammer sin målgruppe når de bruger disse platforme, så skal kundens adfærd altid være i fokus, og Facebook kender dine kunders brugeradfærd bedre end du og jeg. 

5. Dynamiske Annoncer

Den femte og sidste del af et Power 5 framework fra Facebook, er dynamiske annoncer. Har du fx arbejdet med en B2C webshop, og uploadet et produktkatalog til din Business Manager, så kender du garanteret til disse DPA (Dynamiske produktannoncer).

Der er to typer af dynamiske annoncer, som du kan aktiv bruge i dit Power 5 framework; DPA og Dynamic Creative. 

Dynamiske Produktannoncer (DPA):

Dynamiske produktannoncer kan bruges når du vil annoncere produkter direkte fra dit produktkatalog. Dette betyder, at du kun skal vælge en primær tekst, overskrift og CTA-knap til din annonce. Produkterne vælges automatisk af Facebook, og er baseret ud fra brugerens adfærd. 

Dynamic Creative: 

Denne type af annoncer har i fokus at kombinere forskellige typer af billeder, primær tekst, overskrift og beskrivelser.  Med disse typer af Facebook annoncer har du altså mulighed for at lade Facebook afgøre hvilken kombination af triggers og kreativer, din målgruppe respondere bedst over for.  

Har I brug for hjælp til opsætningen af et Best-in-Class Power 5 framework?

Vi har nu gennemgået Facebooks Power 5 framework. Dette er ét af mange frameworks, som vi her i KYNETIC regi bruger dagligt på vores kunder, og nu har I muligheden for at implementere det i jeres eget setup. 

Hvis I gerne vil være bedre til at optimere jeres digitale indsats på Facebook, men er i tvivl om hvordan I kan effektivisere ovenstående, eller har brug for input til hvordan andre Facebook frameworks kan bidrage til et bedre setup, så hiv fat i mig på mk@kynetic.dk. Alle spørgsmål er velkomne.

Vil du vide mere om hvordan vi, som et af landets førende Facebook bureauer, arbejder med annoncering? Så læs mere om vores tilgang til intelligent annoncering her.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Mads Kvejborg Digital Marketing Specialist Tlf: 3023 2404 / Mail:
Udgivet d.

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.