Hvad koster Facebook annoncering?

Forskellige typer og priser af Facebook annoncering

Er du på udkig efter at komme i gang med Facebook annoncering, men er usikker på hvad det koster? Vi gennemgår her udviklingen i priserne for annoncering på Facebook og hvordan deres betaling sker. 

Introduktion til

Typer af Facebook annoncering

Hvad koster Facebook annoncering? 

Helt grundlæggende, er der tre forskellige betalingsmuligheder i Facebook; CPM, CPC og ThruPlay. Den mest almindelige betalingsmulighed er CPM (Cost per 1.000 impressions / pris pr. 1.000 visning). Det vil sige, at du her ikke betaler for klik (CPC), som du f.eks. gør i Google eller Microsoft Ads når du bruger søgeannoncer. 

 

På Facebook betaler du derimod en variabel pris for hver gang din annonce bliver vist 1000 gange overfor din målgruppe. Hvad en Facebook annonce koster, er derfor afhængig af, hvor mange den bliver vist til. 

Prisen for Facebook annoncering afhænger i høj grad af CPM priserne

Facebooks priser er aktionsbaseret ligesom du måske kender det i Google Ads eller Microsoft Ads. Det betyder at CPM priserne varierer på baggrund af, hvilken størrelse din målgruppe har, målretningen samt kampagne objektivet du har valgt mv. 

 

I low-funnel annoncering optimerer de fleste efter, at få flest mulige konverteringer. Det resulterer ofte i en højere CPM, sammenlignet med, hvis du optimerede din annoncering efter kampagne fx brand awareness (top-funnel). 

Top-funnel CPM priser kan dog også være dyre, og du vil kunne drage fordel af at målrette din top-funnel annoncering mod skjulte målgrupper i Facebook

 

Baggrunden for prisforskellen for CPM i low vs. top-funnel annoncering kan findes i kunderejseadfærden. Jo dybere i kunderejsen du optimerer din kampagne efter, desto mindre bliver din målgrupper, der samtidig bliver mere kvalificeret. Og det resulterer i en højere CPM. 

Betalingsmuligheder i Facebook annoncering

CPM er om sagt ikke den eneste betalingsmulighed i dine Facebook kampagner. Du har ved nogle kampagne objektiver mulighed for at betale for hhv. Link Clicks (CPC) samt Thru Play.

Link Clicks (CPC), kender du måske fra Google og Microsoft Ads. Det betyder, at du kun betaler, hver gang en bruger klikker på din annonce. Det er en betalingsmulighed, som kan bruges på få kampagne objektiver, men desværre ikke ”konverteringer” som kampagne objektiv.

Arbejder du med ecommerce, har du dog muligheden for at vælge Link Clicks som betalingsmulighed, hvis du har valgt kampagne objektivet ”Salg fra Katalog”.

Den sidste, ThruPlay, er en betalingsmulighed, hvor du kun betaler hver gang en person har set din video minimum 97% igennem eller minimum 15 sek. Dette kan være en fordel hvis du har en meget bred målgruppe, og gerne vil bruge denne data fremadrettet til at skabe en mere kvalitativ målgruppe til retargeting kampagner. Denne betalingsmulighed kan kun bruges i mid-funnel med kampagne objektivet ”Videovisninger”.

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Indsigt i

Udviklingen af CPM i Facebook

Hvert år kommer der flere og flere annoncører på Facebook og dermed stiger CPM-gennemsnittet. Det betyder at prisen for Facebook annoncering igennem de sidste år er stege. En umiddelbar regel, som du på nuværende tidspunkt kan følge er at:

Top-funnel: ~ 20 kr. CPM
Mid-funnel: ~ 40 kr. CPM
Low-funnel: ~ 60 kr. CPM


Ovenstående er et cirka estimat ud fra vores Dataudtræk fra Facebook. Om dine data vil stemme overens med disse, vil komme an på mange faktorer, men vi ser på nuværende tidspunkt, at top- og mid-funnel CPM stiger med 50-100% hvert år de seneste 3-4 år.

Low-funnel Facebook annoncering derimod, kan hvis du mestrer at bruge Facebooks algoritmer i dit annoncering framework, formå at sænke sin CPM med 10-20%.

2 typer af budgetter i Facebook

Udover betaling mulighederne i Facebook, så har du også to måder at styre dit kampagnebudget; Dagligt budget og Livstids Budget. 

Arbejder du inden for en tidsbegrænset periode, og samtidig gerne vil teste en kampagne af for et fastlagt budget, så anbefales det at bruge livstids budget. Ønsker du dog at skalere din indsats på Facebook løbende, så anbefales det at bruge daglige budgetter.

Du kan også lære mere om CBO (Campaign Budget Optimisation) her.  

Bedre performance til lavere priser

Optimering af din digitale marketing indsats er et af de vigtigste færdigheder at mestre hvis din virksomhed skal vokse i et voksende konkurrencepræget marked inden for digital annoncering. I KYNETIC har vi nogle af Danmarks bedste specialister, og vi sidder dybt inde i bl.a. Facebooks algoritmer, så vi får det absolut bedste ud af vores kunders annoncekroner.

Skal din virksomhed i gang med Facebook annoncering? – Kontakt os idag for en uforpligtende snak.

KYNETIC er udnævnt til Facebook Preferred Bureau Partner. En titel Facebook kun tildeler til bureauer, der opfylder de højeste standarder inden for annoncering på platformen. KYNETIC er udover titlen også den ultimative topscorer i Danmark, på baggrund af overbevisende resultater i kvalificerende forbrug og kvalificerende placeringer. Resultaterne har KYNETIC opnået ved at have branchens dygtigste specialister indenfor brugen af Facebooks annonceringsplatform, der har den dybeste forståelse af platformens højteknologiske funktioner samt aktiveringen heraf.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing indsats

Vi gør brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde vores kunder tværs af brancher.