NYT: Tech i Marketing – Hør hvordan branchens mest innovative virksomheder, bruger teknologi til bedre markedsføring – se alle videoer her

Blog

Udnyt skjulte målgrupper i din Facebook Annonceringsstrategi

Mads Kvejborg
Mads Kvejborg
Digital Marketing Specialist

Kom foran dine konkurrenter ved hjælp af Facebooks Marketing API

Har du tænkt over hvordan du kan optimere din Facebook annonce performance med mere detaljeret Facebook målretning? Ved oprettelse af nye kampagner og annoncesæt i din Facebook Ads Manager kan du under detaljeret målretning nå ud til din målgruppe inden for specifikke demografiske områder, baseret på interesser, jobtitler og meget mere.

Bruger du, ud fra dit eget keyword, Facebooks suggestion-boks til at vide hvilke interesser, du skal annoncere mod, så konkurrerer du unødigt med dine konkurrenter. Det er nemlig ikke altid nemt at finde de helt rette interesser at målrette, og det er vigtigt på forhånd at vide hvilke interesser, man kan målrette på Facebooks liste, før de kan vælges.

Facebooks interessebaseret suggestion-boks viser kun 25 forslag baseret på din søgning, men disse 25 forslag har dét tilfælles: Alle annoncører får disse vist. Det betyder, at det er på disse interesser, at der er absolut mest konkurrence. Dette er tydeligvis en fordel for Facebook, men ikke for dig som annoncør.

Jeg vil i dette blogindlæg vise dig hvordan du via Facebooks Marketing API kan få hundredvis af forslag i stedet for de standard 25 forslag med høj konkurrence.

Hvad er Facebook Marketing API?

Inden vi dykker nærmere ned i hvordan vi bruger Facebooks Marketing API, så er der her en kort introduktion til hvad Marketing API’en er, samt hvad den kan bruges til.

API står for Application Programming Interface.

Når du bruger din Facebook Ads Manager, så benytter du dig af Facebooks eget ”flotte” grafiske interface, men som så mange andre platforme, så har man mulighed for at uploade ændringer til eksempelvis kampagneoprettelser, målretning mm., via en form for ”bagdør”.

Denne protokol er ikke ulovlig på nogen måde, men den er generelt til mere avanceret brug. Denne metode er via API’en. Facebook har mange forskellige API’er, men Marketing API’en er klart en af mine favoritter, da den giver os en masse muligheder for bulk-ændringer samt selvfølgelig muligheden for at give os flere interesser af annoncerede mod.

#1 Opret din Facebook App

Det første, vi skal gøre for at komme i gang, er at oprette en App i din Facebook Business Manager. Du kan enten gøre dette via din egen business manager, eller via Facebook for Developers.

  1. Giv din nye App et navn (kun til internt brug) og tilføj din e-mail.
    Dette kan både være din Facebook mail eller din arbejdsmail.

  2. Du kan nu trykke på Create App ID.

  3. Du har nu lavet din App!

#2 Opret en Access Token

Det næste trin er at få adgang til en App token.

  • Gå til Facebooks Graph API Explorer for at få adgang. Indsæt din nye App, og sørg for, at User or Page står til App Token.
  • Du vil efterfølgende kunne se en lang kode i Access Token feltet.
  • Du har nu fået adgang til en Access Token.

#3 Find dine nye målgrupper med din nye Facebook Marketing App

Der er mange forskellige tiltag man kan lave via Facebooks Marketing API; herunder budgivning, målretning, oprettelse af nye kampagner og annoncer, og meget mere. Opsøgningen af skjulte målgrupper er bare én af mange.

Den del af API’en, vi skal teste, er adinterest. Denne metode giver os muligheden for at få nogle relaterede interesser baseret på et keywords, som vi indsætter i URL’en nedenfor.

https://graph.facebook.com/search?type=adinterest&q=[DIT+KEYWORD]&limit=10000&locale=da_DK&access_token=DIN-ACCESS-TOKEN

 

1. Adinterest

Dette er dén del af Facebooks Marketing API, som vi lige nu benytter. Facebooks Marketing API kan som sagt benyttes til mange forskellige rettelser, og URL’en vil ændre sig hvis du benyttede dig af en anden API feature.

2. DIT+KEYWORD

Her indsætter du dit keyword. Eksempelvis keyword’et [Business] fra vores eksempel tidligere.

3. Locale=da_DK

Her kan du indstille landet samt sproget. I dette tilfælde er det dansk, men målretter du eksempelvis mod USA, så skal der stå locale=en_US.

4. Din Access Token

Her indsætter du din Access Token fra tidligere.

Vi har lavet en test API, som du kan prøve

Prøv den her

OBS: Prøv at ændre dit keyword samt locale til en_US. På den måde oversættes dine keywords automatisk til det valgte sprog.

På dansk har keyword’et [Business] givet 326 forslag relateret til dette – altså 301 flere end Facebooks egen suggestion-boks i Ads Manager.

Sådan tilføjer du dem til din Facebook Ads Manager

Efter at have fundet nogle nye interessebaserede målgrupper via din marketing API, så kan du tilføje dem til din Ads Manager således:

  1. Kopiér attributten ”name” – i dette tilfælde ”Distribution (business)”
  2. Indsæt i dit adset
  3. Sørg for, at attributten ”path” stemmer overens med hvad du ser i Facebooks suggestion boks.

I er nu godt på vej til en interessebaseret målretning på Facebook, som ikke har så høj konkurrence, som der ellers vil være ud fra Facebooks egen suggestion-boks.  

Jeg anbefaler herfra, at I forsøger at gennemgå API’en med forskellige keywords og tester for nye interesser. På den måde har I mulighed for at byde på målgrupper, hvor konkurrencen er mindre, og I kan gøre din annoncering mere kvalitativ. I takt med at det bliver dyrere at annoncere på Facebook, så er denne metode klart at anbefale til interesse-baseret top-funnel annoncering.

Har I brug for hjælp til dit Facebook Ads setup, så tøv ikke med at kontakte mig på mk@kynetic.dk. Alle spørgsmål er velkomne og vi er ikke som andre Facebook annoncering bureauer.

om forfatteren


Mads er specialist i Paid Social og har erfaring med nogle af landets mest ambitiøse annonceringssetups. Med særlig fokus på teknikken, algoritmerne og den rette tracking, sikrer Mads dagligt at vores kunders annoncekampagner leveres med de absolut bedste forudsætninger. Mads har mere end 5 års erfaring med digital marketing og ehandel, hvor han har arbejdet med anerkendte brands som Duka, Bisnode, Team.Blue og ByRavn. Mads er tidligere keynote-speaker ved Social Media Day og var en del af teamet, der vandt Nordic Search Awards 2020 for "Best online Campaign in Denmark".

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden