NYT: Tech i Marketing – Hør hvordan branchens mest innovative virksomheder, bruger teknologi til bedre markedsføring – se alle videoer her

Blog

Kom omkring ITP og andre tracking præventioner via serversite manager

Drilon Braha
Drilon Braha
Digital Marketing Software Developer

Efter lanceringen af ITP (Intelligent Tracking Prevention) i 2017, som er et Apple Safari webkit funktionalitet, er det blevet – og bliver stadig – mere vanskeligt at tracke brugerens interaktion. Det skyldes at ITP reducerer cross-site tracking, ved at begrænse cookies. 

Selvom denne problemstilling kun er gældende for Safari, kigger andre browser-udbydere også på funktionaliteter som dette. Firefox har eksempelvis lanceret deres ETP (Enhanced Tracking Protection), der har samme henblik som ITP. Og andre browser følger lige så stille også med udviklingen omkring begrænset brug af tracking via cookies. Dette skaber en stor udfordring for datadrevet arbejde, eftersom at ITP bl.a. også får cookies til at blive fjernet hurtigere end deres normale, eller forventede udløbsdato. 

Intentionen med ITP, ETP og andre tracking præventioner, er at skabe et sikkert miljø for den individuelle bruger og deres data. Det sker bl.a. ved at udelukke tracking fra eksterne tredjeparts-kilder. Selvom intentionen er god, at beskytte brugeres data, kan det også i væsentligt omfang skade selve brugeroplevelsen. 

For med data kan tilpassede og perfekte brugeroplevelser skabes, hvilket forbrugere i dag i høj forventer. Men uden adgangen til data, bliver dette i væsentlig grad udfordret og det kan resultere i dårligere brugeroplevelser. 

Hold dig opdateret med Safari’s udvikling af ITP

Safari har siden deres udgivelse af ITP 1.0 i September 2017, opdateret deres ITP system med forskellige funktioner, som skal styrke sikkerheden for brugerens data. Det er vigtigt at holde sig opdateret på disse funktioner og regler, hvis man skal have en chance for at lave en god løsning til tracking. Safari udgiver deres udgivelsesnoter til ITP’en her. 

Safari’s 13.1 version tog et stort skridt, da de valgte at blokere alt tredjeparts cookies, som en default standard. Safari mener at dette ikke er en stor forandring, eftersom deres standarder til cookie prævention allerede i forvejen blokeret det meste. Men det betyder at man som ejer af en platform, får endnu et problem tilføjet til listen vedr. at hente data fra kunderne. Det er netop med sådan et valg fra Safaris side, vigtigt at følge med i udviklingen af disse forskellige tracking præventioner. 

Er du ikke opmærksom på udviklingen indenfor tracking præventioner, kan den data der bliver hentet, være enten meget misvisende, forkert - eller slet ikke være der. Også selvom du har taget forbehold for nogle af deres andre opdateringer. 

Hvorfor ITP skal tages i betragtning

Som tidligere nævnt findes der også andre tracking præventioner til de forskellige browsere. Men hvis vi tager udgangspunkt i ITP, er det bemærkelsesværdigt at vide, at gennemsnitligt gør ca. 50% af alle mobile enheder brug af Safari. Det understøtter i høj grad, hvorfor ITP skal tages i betragtning.

Hvis du ikke tager ITP i betragtning, kan det have følgende konsekvenser:
Data forsvinder

Op til 30% af konverteringsdata kan forsvinde.

Data bliver misvisende

Den opsamlede konverteringsdata bliver misvisende, eftersom data sandsynligvis vil mangle og dermed ikke give et reelt billede.

Dårligere tracking

Top-funnels kanaler og søgeord (keywords) vil ikke kunne trackes hvilke direkte kan påvirke forretnings vækstmuligheder

Mindre data tilgængeligt

Google- og Facebook ads vil have markant mindre data at arbejde med

Både Google og Facebook har i løbet af ITP’s udvikling lanceret værktøjer til at behandle disse problemer for tracking, hvilket fungerede indtil lanceringen af ITP 2.0. Derefter blev disse værktøjer ubrugelige og nu er en af de få løsningsmuligheder, at gøre brug af server-side cookie storing.

Løsningen til tracking i en tracking præventions tid

Som nævnt, findes der flere måder at løse ITP og dets problemstillinger på. Løsningen jeg vil anbefale, er ikke en fugl, ikke et fly – og heller ikke supermand. Det er: Cookie Saver. Navnet beskriver ret præcist hvad værktøjet gør; Cookie Saver skaber server-side cookies.

Med Cookie Saver sikrer værktøjet at der bliver skabt server-side cookies, hvilket betyder at når Safari sletter cookies fra browseren, kan Cookie Saver stadigvæk holde dem gemt. Cookie Saver er en betalingsløsning, men priserne er fair, og gevinsten værktøjet giver, er stor for din forretning.

Installationsprocessen for Cookie Saver udføres i tre trin: 

Installationen er ikke kompliceret og tager her udgangspunkt i Google Tag Manager. 

1. Installere et stykke kode (script) fra Cookie Saver direkte på dit website (det skal komme før Google Tag Manager scripted)

2. Installer et stykke kode i Google Tag Manager med de cookies du ønsker der skal gemmes.

Dette kræver selvfølgelig at du har Google Tag manager kørende. Men herefter finder du din “GTM” container, laver en ny HTML tag (“Tags” -> “New” -> “Custom HTML”, og navngiver den hvad du ønsker, eksempelvis cookiesaver_io.

Åben tagget og i HTML-kode feltet indsætter du din Cookie Saver kode, denne kan du finde hos din Cookie Saver konto under “Cookie Saver Scripts”.

Vælg “All Pages” som triggeren og gem ved at trykke “Save”. Her et eksempel på et setup:

3. Tilføj et “CNAME record” til dit domæne (dette sker der hvor dit DNS bliver hosted)

Et eksempel på CNAME, også refereret som en DNS record, kunne se således ud:

Kilde: Cookiesaver.io 

Efter du har udført de 3 indledende trin, er du godt i gang med at gøre det muligt at få gemt dine cookies til trods for ITP og dets problematiske forudsætninger for tracking. En mere uddybende guide til en hurtigt opstart af Cookie Saver kan findes her.  

Bemærk at det er forskelligt fra setup til setup, hvilken data der skal trackes, men de første 3 trin jeg har beskrevet her, er nødvendige for alle. 

Eftersom Cookie Saver har forskellige konfigurationsindstillinger til de forskellige tracking platforms (eks. Google Analytics, Facebook Pixel osv.), skal du selv definere, hvilke af disse som Cookie Saver skal tage forbehold for. Listen over platforme Cookie Saver understøtter findes her. 

Når du har valgt de platforme du ønsker at skabe en integration med, kan et fuldendt setup se således ud:

Her tages der forbehold for Google Analytics (_ga), Adobe Analytics (AMCD_DE7…), Facebook (_fbp, _fbc) og ikke mindst sit “Cookie Consent”. 

Hvis du undre dig over, om Cookie Saver kan have en negativ indflydelse på dit SEO, er svaret nej. Det at tilføje et subdomæne “CNAME” som peger på et andet domæne/service har ikke en indflydelse, da det ikke bliver “crawlet” i processen. Cookie Saver har heller ikke en negativ indflydelse på din sides hastighed. Det har kun samme indflydelse som et tracking setup som Google Analytics osv.har, hvilket ikke er bemærkelsesværdigt eller værd at undgå. 

Har du flere spørgsmål til ITP, ETP eller andre tracking prævention løsninger, er du altid velkommen til at kontakte mig på db@kynetic.dk.

Kategorier

Tracking

om forfatteren


Drilon har +5 års erfaring som full-stack udvikler og står for at udarbejde innovative teknologier og digitale marketing løsninger, som vores Digitale Marketing Software Udvikler. Drilon har baggrund som freelance webudvikler og varetager alle KYNETICs data og API-integrationer, hastighedsoptimering af webløsninger, sikrer optimal ecommerce tracking og udvikler custom dashboards.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden