Google Ads Scripts

Skab flere leads og mere salg til en lavere pris med Google Ads scripts. Komplet guide til opsætning af Adwords automation til smartere, hurtigere og bedre annoncering.
Viden > Blog > Google Ads Scripts
Del på Facebook Del på LinkedIn
4.80/5 (6 anmeldelser)
4.80 6

Google Ads Automation – Guide til Adwords scripts

Når man snakker om synlighed salg indenfor digital marketing, er det nærmest selvskrevet, at Google er det primære fokus for ens indsats, både organisk og betalt. Google er fortsat den største søgemaskine, og derfor også det absolut vigtigste sted at være synlig.

Alle der har stiftet bekendtskab med annoncering i Google gennem Google Ads (tidligere Google Adwords) ved, at det ofte kan være en tidskrævende proces at løbende overvåge og optimere sine Google Ads kampagner.

Det kan være en udfordring, at skulle holde et konstant vågent øje med budgetter, budpriser, kvalitetsresultater, klikrater mm., og hele tiden skulle forholde sig til data, og ofte også tilpasse sit setup derefter. Heldigvis kan de fleste af disse mikro-optimeringer automatiseres.

Det er her automation ved hjælp af scripts kommer ind i billedet. Med scripts kan du spare både tid og ressourcer i dit Google Ads arbejde, samt effektivisere din annoncering. En stor del af de daglige opgaver med budstyring, annoncetesting og overvågning af performance kan dine scripts klare for dig.

Udfyld formularen herunder og få tilsendt fire scripts i din indbakke, inkl. en step-by-step guide til opsætning. Du kan også blive endnu klogere på hvad Google Ads scripts er, og hvordan de fungerer, herunder.

Få 4 gratis Google Ads scripts

Modtag 4 gratis scripts til at styrke jeres Google Ads annoncering gennem et mere intelligent automatiseret setup.

Hvad er Google Ads scripts?

Helt grundlæggende er der tale om JavaScript kode, som kan bruges til at automatisere forskellige funktioner i Google Ads. Disse scripts kan både håndtere interne opgaver i jeres Google Ads setup, men kan samtidig også interagere med ekstern data.

Det kræver en vis grad af forståelse for programmering, hvis man vil udarbejde et script fra bunden, men det er heldigvis sjældent nødvendigt. Der findes efterhånden scripts der kan håndtere stort set alle tænkelige funktioner i Google Ads.

Det eneste der kræves af dig, er nogle små justeringer i koden, så det matcher netop jeres setup. Det kunne eksempelvis være et loft for hvor meget scriptet må skrue på jeres budpriser. Eller hvad jeres ønskede gennemsnitlige position er i Google.

I bund og grund handler det om, at du får defineret reglerne for hvornår og hvordan scriptet skal reagere. Resten klarer det selv.

 

Derfor skal du bruge Google Ads scripts

Der er adskillige grunde til, at scripts er et must for de fleste e-handelsvirksomheder, uanset hvor stort ens Google Ads setup, eller marketingbudget, end måtte være.

Først og fremmest er der ofte masser af tid at spare ved at automatisere sin annoncering. Tid som i stedet kan bruges på f.eks at skalere sit kampagnesetup yderligere eller rette fokus mod andre digitale kanaler.

Men udover muligheden for markante tidsbesparelser, er der også flere andre fordele ved Google Ads scripts. Du kan bl.a.:

  • Fastholde synlighed på target positioner
    Med automatisk justering af budpriser fastholder du den ønskede position Google, og slipper samtidig for selv at skrue op og ned for max CPC på hvert enkelt søgeord hver gang der sker en udvikling i den gennemsnitlige position.

  • Opdage kritiske fejl på kontoen så snart de sker
    Med scripts kan du monitorere bl.a. fald i kvalitetsresultat på søgeord, afvisning af annoncer samt fejl med destinationssider. Google Ads fortæller dig f.eks. ikke hvis en destinationsside ikke virker, og det er ærgerligt at sende trafik ind på en side, der ikke fungerer.

  • Øge kvaliteten af annoncer samt søgeordsrelevans
    Gennem avanceret tracking af annonceperformance, kan du sikre maksimal relevans og skabe større synergi mellem brugernes søgninger og jeres annonce

Sådan opsætter du scripts i Google Ads

Alle Adwords scripts opsættes i selve interfacet. Vælg “Værktøjer” i øverste højre hjørne, og klik herefter på “Scripts”, som befinder sig under fanen “Massehandlinger” i drop-down menuen.

Herefter lander du på en side med et overblik over de scripts, som er opsat på kontoen. Klik nu på det runde “+” ikon, for at tilføje et nyt script. Giv scriptet et navn, slet de 3 eksisterende linjer kode med “function main()” og indsæt dit script (se nedenstående illustration).

Ofte vil Google Ads kræve, at scriptet godkendes før brug. Har du administratoradgang til kontoen, klikker du bare på “Autorisér” og logger ind med din Google konto for at godkende scriptet.

Når scriptet er indsat og godkendt, trykker du på “Gem” og herefter “Luk”, og havner herefter tilbage på oversigten over scripts. Herfra vælger du under “Hyppighed” hvor ofte scriptet skal køres (f.eks. dagligt eller på timebasis).

Test nu scriptet af ved at vælge “Kør” ud for scriptet yderst til højre under “Handlinger”.

Hvis scriptet kræver manuelle handlinger på selve kontoen inden aktivering, f.eks. tilføjelse af etiketter på keywords eller lignende, skal dette selvfølgelig foretages før scriptet kan testes korrekt.

 

Få 4 gratis Google Ads scripts

Det kan være en jungle at finde rundt i det omfattende udvalg af Adwords scripts, og ikke alle scripts er lige simple. Eller nødvendige, for den sags skyld.

Herunder kan du se fire udvalgte scripts, som du let og hurtigt kan integrere i dit eksisterende Adwords setup, og som kan hjælpe dig med både at skaffe flere konverteringer gennem intelligent budstyring og annoncetracking, samt spare dig for dyrebar tid og ressourcer på diverse mikrooptimeringer.

Du får følgende 4 scripts gratis direkte i din indbakke:

  • Real-Time Position Bidding script til intelligent budstyring
  • Account Scanner til automatisk fejlsøgning på din konto
  • 24-Hour Bidding Schedule til timebaseret budjustering
  • Quality Score Tracker til løbende monitorering af udvikling i kvalitetsresultater

Du kan få samtlige fire scripts tilsendt, inklusiv step-by-step guide til selve opsætningen, ved at udfylde formularen i toppen af denne artikel. Så kan du lynhurtigt komme i gang med at booste jeres Google annoncering.

Real-Time Position Bidding

Med Real-Time Position Bidding scriptet kan du automatisere budstyringen, således at scriptet skruer op og ned for dine budpriser på hvert enkelt søgeord, baseret på en ønsket gennemsnitlig position som du selv definerer på forhånd.

Hvis du gerne vil fastholde en gennemsnitlig placering på eksempelvis 1.5 på et specifikt keyword, så kan scriptet automatisk justere CPC med henblik på at enten opnå eller fastholde denne placering. På denne måde undgår du at 1) betale en alt for høj klikpris grundet en unødvendig høj gns. placering, og 2) dumpe for langt ned i Googles søgeresultater.

Account Scanner

Med scriptet Account Scanner slipper du for at bekymre dig om pinlige tastefejl, Black Friday annoncer som stadig kører i april måned, og aktive keywords som indeholder “2016” og næppe er relevante her flere år efter. Du fodrer indledningsvis scriptet med de informationer som det skal lede efter, hvorefter scriptet automatisk scanner din konto for diverse fejl i kampagner, annoncer, keywords mv.

24-Hour Bidding Schedule

Med dette script kan du justere dine budpriser på timebasis i samtlige af døgnets 24 timer. Som standard kan Google Ads kun håndtere maksimalt 6 budjusteringer i døgnet. Med dette script får du fire gange så mange budjusteringer at arbejde med, så du kan justere dine bud på både desktop og mobil time for time.

Det eneste scriptet skal bruge fra dig er input til hvordan buddene skal justeres, fordelt på henholdsvis ugedage og timer af døgnet. Herefter sørger scriptet selv for at justere løbende.

Quality Score Tracker

Med scriptet Quality Score Tracker får du et overblik over din Google Ads kontos kvalitetsresultater, inkl. den løbende udvikling i disse. Jo højere kvalitetsresultat, jo billigere klikpriser, og med dette script har du hele tiden et forkromet overblik over om din QS er tilstrækkelig høj på de keywords som du har tilføjet til dit setup.

Har I brug for hjælp til at styrke jeres Google Ads annoncering?

Hos KYNETIC er vi specialister i annoncering i Google, og har mange års erfaring i at skabe flere leads og mere salg gennem intelligent online annoncering. Har du spørgsmål til scripts, eller brug for hjælp til konkret implementering og optimering af jeres Google Ads konto, så kontakt senior specialist Mads Bugge på tlf. 42 25 37 36 eller mb@kynetic.dk.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Mads Bugge Senior Digital Specialist Tlf: 4225 3736 / Mail:
Udgivet d.

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.