Blog

6 high impact Google Ads automatiseringer

Kristian Klynge
Kristian Klynge
Digital Marketing Specialist

Skab flere konverteringer og mindre tidsspild med Google Ads automatiseringer

Konkurrencen om brugernes opmærksomhed bliver gradvist hårdere og hårdere, i takt med at flere og flere virksomheder tænker digitalt, og investerer i digital markedsføring, som en integreret del af deres marketing strategi.

Den øgede kamp om kunderne resulterer både i højere klikpriser og stiller endnu større krav til din virksomheds annonceringsindsats – både i forhold til kvaliteten af jeres setup, men også den tid og de ressourcer der ofte skal investeres i at drifte og optimere det. Det er ikke længere nok at kaste et hurtigt blik på sine kampagner og annoncer i ny og næ og forvente at det kører af sig selv.

Heldigvis kan en stor del af de typiske daglige optimeringsopgaver automatiseres i en sådan grad, at det ikke kun sparer jer for en masse tid, men også bidrager til at skabe endnu mere relevant trafik og konverteringer.

I denne guide får du introduktion til 6 konkrete Google Ads scripts, som du kan (og bør) bruge til at automatisere jeres annonceringssetup. Har du ikke allerede stiftet bekendtskab med Google automation, bør du starte med at læse vores guide step-by-step til opsætning og brug af Google Ads scripts.

1. Sikre at jeres konto aldrig går ned med script overvågning

Risikoen for at en Google Ads konto går ned er reel, fx. hvis I har tilknyttet et betalingskort til jeres konto, som jeres bank blokere uden at I opdager det, fordi de ser en risiko i de udenlandske betalinger. Løsningen er ikke at du manuelt tjekker kontoens status, men i stedet bør du benytte et script, der automatisk giver dig besked, hvis kontoen lukker ned. Dette script vil sikre at der kommer en e-mail alert, hvis der ikke har været en impression de sidst 6 timer (dette kan du selv rette til i linje 22, så det passer til jeres konto).

Hvis I kører med et dayparting script (24/7 bidding script), skal der tages højde for dette, for at undgå at modtage unødvendige alerts. Dermed dur det ikke at der tjekkes for data de seneste 6 timer, hvis der grundet et dayparting script er slukket for buddene de seneste 8 timer.

Find scriptet her » http://bit.ly/2YdNlwe

2. Få indblik i om dine negative søgeord blokere relevante søgetermer

Ved at bruge et script kan du nemt få et overblik over, om nogle af jeres relevante søgetermer bliver blokeret af jeres negative søgeord. Med Negative Keyword Conflicts får du et script, der effektivt finder alle negative og normale søgeord på tværs af kontoen, og tjekker som om normale søgeord bliver blokeret. Scriptet tager alle niveauer af negative søgeord med, således den tjekker på kampagne, annoncegruppe og på negative lister og giver en rapport på, hvor præcis konflikten er. På den måde kan du nemt finde det specifikke søgeord, og således hurtigt fjerne det og spare masser af tid.

Afhængig af hvor ofte du tilføjer nye kampagner og negative søgeord, skal du vurdere hvor ofte det er relevant for jer at køre dette script. Vi anbefaler at det køre 1 gang om ugen, eksempelvis samme ugedag og tidspunkt.

Find scriptet her » http://bit.ly/2KCVWFU

3. Få overblik over klikrater med CTR heat maps script

Vil du gerne have øget indsigt i samt et overblik over, hvornår jeres annoncering typisk resulterer i klik? Med CTR heat maps får I visualiseret jeres data på en overskuelig måde, og dermed et langt bedre overblik over, hvilke dage og på hvilke tider af døgnet klikraten er højest.

CTR Heat Map scriptet kan med fordel bruges i samspil med det næste script “24/7 bidding script”. På den måde kan I bruge jeres CTR heat maps til at bestemme hvilke dage og i hvilke timer af døgnet I vil byde højere eller lavere. Hvis f.eks. onsdag mellem 15.00 og 19.00 er det tidspunkt med højest klik- og konverteringsrate, hvorfor så ikke udnytte dette og byde op i netop det tidsrum?

Husk selvfølgelig at være opmærksom på, at CTR ikke i sig selv skal være den altafgørende metric. Konverteringsraten skal selvfølgelig gerne være tilstrækkelig høj.

Hvis du er interesseret i at få mere ud af jeres CTR data, kan du med fordel læse vores blogindlæg “CTR analyse: Identificér jeres branchespecifikke klikfrekvens”.

Find scriptet her » https://selnd.com/2OR2b7m

4. Justér bud time for time med 24/7 bidding script

Som standard i Google Ads kan du højst vælge 6 forskellige tidsperioder at justere bud efter. Med dette script kan du justere dine bud time for time i alle døgnets 24 timer. Dette giver jer mulighed for at skrue op for budpriserne på de tidspunkter hvor performance er bedst, og skrue ned når performance er svagest.

Det giver selvfølgelig næsten sig selv, at jeres budjusteringer skal baseres på data. Har I allerede opsat CTR heat map scriptet (se forrige script), så er det naturligvis oplagt at bruge data herfra til at skrue op og ned for budpriserne på baggrund af historisk performance data.

Find scriptet her » http://bit.ly/2J37gYx

5. Mål indflydelsen på din daglige optimeringer med Quality Score Tracker script

Quality score er en af de vigtigste parameter i Google Ads, da det har direkte indflydelse på din ad rank og dermed CPC – simpelthen hvor meget betaler du for et klik. Der er lavet flere studier, der viser hvor effektivt det er at hæve sin quality score fra 5 til 7, og dermed kunne spare op imod 28% på CPC’en (afhængig af industrien).Det er svært at se, hvordan Quality score, en vigtig parameter, variere over en kortere periode, selvom Google har introduceret Historisk Quality Score. For at kunne se variationen over en kortere tid, kan du benytte et 3. part tool eller script.

Dette script giver en top level indikation omkring, hvordan Quality Scoren er på kontoen, således så det er muligt at se og vurdere, hvor det giver mening at sætte ind først  for at hæve Quality Score.

Find scriptet her » https://bit.ly/3lqUP9T

6. Undgå spildt trafik til døde sider med link checker script

Google Ads er normalt flittig til at advare annoncører om diverse fejl og mangler på deres konto samt komme med anbefalinger til optimering. Men de er knap så gode til at fortælle dig når du sender trafik til sider, der ikke fungerer. Og det kan være frustrerende at opdage på bagkant, at man har sendt værdifuld trafik ind til en 404 side.

Med Googles egen link checker script, får du løbende notifikationer om eventuelle fejl i destinationssiderne i jeres Google Ads setup, og kan rette med det samme.

Find scriptet her » http://bit.ly/2XuqcIL

Bonus: Brug Google Ads scripts i Microsoft Advertising (Bing Ads)

Hvis jeres virksomhed allerede har integreret annoncering med Microsoft Advertising (tidligere kaldet Bing Ads) i jeres digital marketing setup, hvorfor så ikke gøre brug af de samme automatiseringer på begge platforme?

Ligesom det er tilfældet med search ads, så er det ligeledes muligt at kopiere dine scripts fra Google til Bing. Den eneste forskel er, at hvor du med search ads importerer dine Google Ads kampagner, kan du med scripts nøjes med et simpelt copy-paste.

Nedenstående illustration viser eksempelvis hvordan Bing Ads helt automatisk erstatter de nødvendige kodestykker så snart det kopieres og indsættes fra Google Ads.

Har I brug for hjælp til opsætning af scripts?

Hvis I gerne vil automatisere jeres annoncering, men er i tvivl om hvordan ovenstående scripts skal implementeres, eller har brug for input til hvordan automation kan bidrage til et bedre setup, så hiv fat i mig på ko@kynetic.dk. Alle spørgsmål er velkomne.

Vil du vide mere om hvordan vi, som et af landets førende Google Ads bureauer, arbejder med annoncering? Så læs mere om vores tilgang til intelligent annoncering her.

Dette blogindlæg blev oprindeligt publiceret 25.06.2019. 

Indlægget er blevet opdateret 4.12.2020

om forfatteren


Kristian er Digital Marketing Specialist hos KYNETIC og er specialiseret i at opnå maksimal synlighed på Google gennem arbejdet med Organic og Paid Search. Udover specialiseringen i at skaffe relevante besøgende fra Google besidder Kristian en stor viden indenfor at omdanne trafikken til kunder gennem arbejdet med konverteringsoptimering. Kristian har +4 års erfaring i branchen, som både bunder i arbejdet med skalering af ecommerce forretninger og brands gennem optimering af diverse performance parametre til en bedre ROI. Derudover hjælper han en lang række af vores B2B virksomheder med at løfte antallet af kvalificerede leads i et inbound marketing setup. Kristian havde en afgørende rolle i kampen om vores pris som “Best Online Marketing Campaign In Denmark” hvor udrulningen af vores avancerede SEO framework havde afgørende indvirkning på de stærke resultater.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden