Bliv en del af KYNETIC – se vores ledige stillinger her

Eftersp√łrgelseanalyse

Fra klassisk s√łgeordsanalyse til 360 graders eftersp√łrgselsanalyse

Opn√• en komplet indsigt i eftersp√łrgslen i markedet med en eftersp√łrgselsanalyse, og f√• et st√¶rkt fundament til en succesfuld digital marketing indsats p√• tv√¶rs af organiske og betalte kanaler

Eftersp√łrgselsanalyse med en datadreven tilgang med √łje for automation og machine learning
F√• et overblik over eftersp√łrgslen og konkurrencesituationen p√• markedet og f√• indsigt i kunderejsen
Ingen siloer, fuld transparens, h√łjere relevans, mindre st√łj og st√łrre afkast
Hvad arbejder vi med

S√łgeordsanalyse p√• et nyt niveaue

F√• maksimalt afkast af jeres digitale marketing indsats. Det er absolut afg√łrende at v√¶re klar over, hvad potentielle kunder eftersp√łrger. Uanset om I har en B2B virksomhed med fokus p√• flere kvalificerede leads eller en B2C virksomhed der jagter √łget indtjening p√• jeres webshop.

Uden et overblik over hvad jeres potentielle kunder helt konkret eftersp√łrger og i hvilket omfang, risikerer I b√•de at g√• glip af konverteringer, data og v√¶rdifuld trafik, samtidigt med at I spilder jeres marketingbudget. Den klassiske s√łgeordsanalyse har til form√•l at give indsigt i hvad jeres potentielle kunder helt konkret eftersp√łrger, typisk i Google, samt hvilken placering jeres website har p√• de enkelte s√łgninger. Dette er dog kun en br√łkdel af hvad en eftersp√łrgselsanalyse potentielt kan skabe af v√¶rdi for jeres digitale marketing indsats.¬†

 

Hos KYNETIC har vi landets dygtigste specialister indenfor s√łge- og eftersp√łrgselsanalyse, og har erfaring i at afd√¶kke eftersp√łrgsel, tendenser og konkurrencer for mere end 100+ ambiti√łse B2B og B2C virksomheder p√• tv√¶rs af markeder og landegr√¶nser.¬†

Hvordan arbejder vi med

Komplet kortl√¶gning af eftersp√łrgslen i markedet

Vi hos KYNETIC har udarbejdet en trin-for-trin guide til en next level s√łgeordsanalyse herunder. Vores typiske proces omkring en eftersp√łrgselsanalyse har altid afs√¶t i en datadreven tilgang med √łje for automation og machine learning, for at kunne udarbejde et komplet setup til jeres virksomhed.

F√łrste step i en s√łgeordsanalyse hos KYNETIC er at skabe et overblik over eftersp√łrgslen i markedet. Det danner fundament for en komplet eftersp√łrgselsanalyse og hj√¶lper os til at forst√• jeres m√•lgruppe og dets adf√¶rd. Det er essentielt at finde ud af, hvad folk s√łger helt konkret efter? Hvor stor er volumen p√• de enkelte typer s√łgninger? Hvor h√łj konkurrence er der p√• de forskellige s√łgeord.¬†

Indledningsvis handler det naturligvis ogs√• om at f√• indsamlet og udtrukket s√• meget data som muligt, som der efterf√łlgende kan sorteres i. Indledningsvis b√łr dataindsamlingen ikke afgr√¶nses, da der vil v√¶re risiko for at overse relevant eftersp√łrgsel, som muligvis befinder sig i periferien af den eftersp√łrgsel, som er vigtig at f√• med i analysen. Der skal s√łrges for at f√• afd√¶kket s√• store dele af den online eftersp√łrgsels, der er i markedet som muligt. Der findes adskillige muligheder for at udtr√¶kke data om eftersp√łrgsel, b√•de gratis- og betalingsl√łsninger.¬†

Et af de bedste v√¶rkt√łjer er Googles egen Keyword Planner, som er integreret i Google Ads interfacet. Adgangen til dette v√¶rkt√łj kr√¶ver ikke andet en en Google Ads konto, men st√łrrelsen og v√¶rdien af de indsigter der er til r√•dighed i Keyword Planner afh√¶nger dog af hvorvidt du har en aktiv annoncekonto og bruger penge p√• platformen. Derudover er der en sammenh√¶ng mellem hvor stort et Google Ads spend annonc√łren har og hvor meget data om eftersp√łrgslen der er adgang til.

Andre gratis v√¶rkt√łjer til s√łgeordsanalyse er:

  • Keywordtool.io
  • Wordtracker.com
  • Tinysuggest.com
  • Ubersuggest.io
  • Wordstream.com

F√¶lles for alle disse gratis s√łgeordsv√¶rkt√łjer er dog at kvaliteten af data er markant under det udbytte der kan udtr√¶kkes fra betalte l√łsninger som f.eks. SEMrush, Searchmetrics, Ahrefs m.fl.og derudover er der ogs√• ofte begr√¶nsninger p√• antal af s√łgeord der kan k√łres gennem de gratis programmer. Vi anbefaler at investere i en mere avanceret l√łsning for at sikre adgang til s√• meget og s√• pr√¶cise s√łgeordsdata som muligt. De fleste v√¶rkt√łjer til keyword research koster typisk mellem 600 kr. – 1.000 kr. om m√•neden, hvilket oftest viser sig at v√¶re en god investering.

Udover den gode datakvalitet og de ikke eksisterende begr√¶nsninger, giver betalingsl√łsningerne ofte mulighed for l√łbende tilf√łjelser og monitorering af websites placering i Google p√• enkelte s√łgeord, samt udviklingen over tid. Hermed er det muligt at f√łlge den igangv√¶rende udvikling i organisk synlighed samt optimering af igangv√¶rende content, SEO mv.¬†

Fremtidens digitale vindere vælger KYNETIC

Vi er anerkendt for vores SEO arbejde af en lang r√¶kke glade kunder baseret p√• samarbejder og v√¶kstcases hvor dybdeg√•ende keyword research og eftersp√łrgselsanalyser har v√¶ret udslagsgivende for successen.

Vores typiske proces

Sortering og afdækning af search data

For at forst√• intentionen bag enkelte s√łgninger og blive klogere p√• hvordan I som virksomhed skal im√łdekomme eftersp√łrgslen, samt identificere hvor relevant det er for netop jeres forretning at have fokus i jeres tekster og s√łgeord. Derfor er det enormt vigtigt at kunne sortere og afd√¶kke det indsamlede data.

Efter den indledende og indsamlende fase af s√łgeordsdata fra forskellige kilder, kommer en af de mest tidskr√¶vende opgaver men dog mest simple. Er det n√łdvendigt med en f√¶rdig analyse inden for en kort tidsramme, er det en mulighed at udskyde sorteringen af s√łgeord, og indledningsvis n√łjes med bare at undlade at tildele de u√łnskede s√łgeord en kategori. P√• denne m√•de kan der stadig akkumuleres data p√• relevante kategorier uden at irrelevante eftersp√łrgsel medtages.¬†¬†

 

Forst√• forbrugernes intentioner bag deres s√łgninger, identificer hvor relevant deres eftersp√łrgsel er for jeres forretning og bliv klogere p√•, hvordan i skal im√łdekomme deres eftersp√łrgsel. Search intent er ekstremt vigtigt at kende, for at forst√• hvor stor en forskel der er, p√• de forskellige typer af intentioner brugerne har, hvilke ofte kan afl√¶ses i deres adf√¶rd og s√łgetermer. Disse search intent er derudover med til at give et √łjebliksbillede af, hvilket stadie i kunderejsen den vilk√•rlige bruger befinder sig i.¬†

Googles eget framework:
I want to know

I want to go

I want to do

I want to buy

Alt afh√¶ngig af hvilken branche jeres forretning befinder sig i, er der forskellige intentioner som er gengangere hos forbrugerne. Det er enormt vigtigt at have en forst√•else for hvor i kunderejsen jeres kunder befinder sig, n√•r de s√łger sig ind p√• jeres site. Form√•r I at itales√¶tte eller svare p√•, det behov eller den udfordring som brugeren udviser, er der et match mellem udbud og eftersp√łrgelse. Dette skaber √łget trov√¶rdighed og kan potentielt medvirke til en konvertering, p√• enten kort eller lang sigt.

Den bedste indikator for hvad der typisk ligger bag en specifik s√łgning er de resultater, som Google v√¶lger at vise. Er der tale om en s√łgning med klar k√łbsintention, som f.eks. ‚Äúk√łb kosttilskud‚ÄĚ eller ‚Äúl√łbesko tilbud‚ÄĚ vil Googles s√łgeresultater typisk pr√¶sentere brugeren for relevante produktannoncer fra Google Shopping efterfulgt af 3-4 tekstannoncer (se eksempel herunder).

Er der derimod tale om informationsbaserede s√łgninger som ‚Äúhvad er kosttilskud‚ÄĚ eller ‚Äúbedste l√łbesko til l√łbeb√•nd‚ÄĚ vil flere af annoncerne ofte v√¶re erstattes af organiske s√łgeresultater best√•ende af artikler, guides og lignende. I enkelte tilf√¶lde vil der hverken blive vist Shopping eller Search annoncer overhovedet (se eksempel herunder).

Tilf√łj search intent p√• det mest relevante s√łgeord og defin√©r intent p√• disse til at starte med. Det er en opgave der kan udskydes, hvis I er udfordret p√• tid og ressourcer, men er altid et enormt godt v√¶rkt√łj at benytte sig af i udvidelserne af sin eftersp√łrgselsanalyse og n√łdvendig f√łr en p√•begyndelse af content produktion, hvor content og eftersp√łrgsel un√¶gteligt skal match.

Hvordan arbejder vi med

Kategorisering, synlighed og konkurrence

Det er en un√¶gtelig n√łdvendighed at forst√• markedet og de akt√łrer der befinder sig p√• det. Det er vigtigt at f√• opdelt markedet efter, hvilke ens t√¶tteste og fjerneste konkurrenter er. I forbindelse med at keywords kategoriseres skal den samlede eftersp√łrgsel puljeres, for at underst√łtte vurderingen af det prim√¶re og sekund√¶re kampagne fokus.

Vi anbefaler en opdeling af keywords i minimum to niveauer af kategorier, overordnede hovedkategorier og underliggende subkategorier. Kategoriseringen kan hj√¶lpe til et st√łrre overblik over indhold i analysen, s√¶rligt hvis der er tale om en bred branche med en lang r√¶kke af forskellige s√łgeord. Strukturen giver derudover mulighed for at filtrere i keywords set i forhold til hvilket produkt eller service det handler om. Slutteligt √łger det indsigten i s√łgevolumen og konkurrenceniveauet indenfor de enkelte kategorier af eftersp√łrgslen, hvilket kan ses p√• billedet herunder.

Det er essentielt at forst√• de andre akt√łrer i markedet, for at maksimerer profit i jeres digitale marketing indsats. Sigt mod toppen og tag afs√¶t i hvem der topper de forretningskritiske organiske placeringer i s√łgemaskinerne, samt hvad de lykkes med. Til at visualisere konkurrenternes organiske placeringer anbefaler vi et diagram til at skabe overblik og forst√•else for, hvor og hvem der topper p√• forskellige toplister.

S√• snart I har kategoriseret alle keywords i jeres s√łgeordsanalyse, kan I begynde at tr√¶kke placeringsdata ud og mappe konkurrencesituationen i jeres branche. Det kan bl.a. g√łres gennem v√¶rkt√łjer som Advanced Web Ranking, SEMrush eller Accuranker.

Indsigt i

Prioritering af content indsats og brug heraf

Med en grundig s√łgeordsanalyse f√•r I et bedre og mere dybdeg√•ende indblik i markedssituationen, som kan gavne jeres indsats p√• samtlige digitale kanaler. Produktion og optimering af content er en tidskr√¶vende √łvelse, og det er derfor vigtigt at f√• lagt en strategi for hvordan man prioriterer sin indsats.

Hos KYNETIC beder vi vores kunder om at rangere alle relevante keywords i s√łgeordsanalysen fra prioritet 1 til 3, hvor prioritet 1 er den mest forretningskritisk eftersp√łrgsel. Ingen kender jeres forretning bedre end jer selv, s√• start med at f√• kigget analysen igennem og beslut hvad I mener der er mest afg√łrende at v√¶re synlige p√•.¬†

 

N√•r I har prioriteret alle forretnings relevante keywords i analysen, er det tid til at gruppere keywords i det vi kalder ‚Äúcontent clusters‚ÄĚ med udgangspunkt i 2 ting: type af eftersp√łrgsel samt search intent. Det vil sige: Hvad eftersp√łrger brugeren af produkt/service og hvor er de i kunderejsen? Er der tale om en k√łbs- eller informationsbaseret s√łgning? Disse forskellige typer af eftersp√łrgsel b√łr grupperes separat, s√• indhold kan tilpasses hertil, og snakke direkte ind i brugerens behov/udfordring.

 

Jo bedre en eftersp√łrgselsanalyse I f√•r udarbejdet, jo mere ved I om markedet, og kan bygge jeres digital marketing strategi og indsats herefter. Hos KYNETIC bruger vi ikke kun eftersp√łrgselsanalysen som afs√¶t for produktion og optimering af indhold, men ogs√• til bl.a.:

 

  • Ops√¶tning af nye Google Ads konti og kampagner med henblik p√• at sikre at alt relevant eftersp√łrgsel indlemmes i annoncesetuppet.
  • Segmentering og m√•lretning i de forskellige digitale kanaler, som f.eks. Facebook, Google Ads, LinkedIn m.fl.
  • Indhold til email automation flows og organisk SoMe.
  • L√łbende analyse og monitorering af markedet.
Normalværdi op til 50.000 kr.

Kvalificer os som jeres kommende samarbejdespartner med en 360¬į analyse af jeres digitale marketing indsats

Udarbejdet af nordens f√łrende digital marketing specialister.

  • Dybdeg√•ende analyse af jeres kanalperformance
  • Konkrete optimeringsanbefalinger til jeres indsats
  • Benchmark via landets mest omfattende tjeklister og frameworks
  • M√łde med gennemgang af vores specialister
  • Strategiske og taktiske anbefalinger
... Og meget mere Se alt indhold af analyse
100% Gratis - Helt uforpligtende
Anmod om performance analyse
Vi kontakter jer inden for 24 timer for den videre proces

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing indsats

Vi g√łr brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde vores kunder tv√¶rs af brancher.

Hvem er vi for

Vi er ikke et perfekt match for alle

Et perfekt match

Her matcher vores tilgange, teknologi-brug og fokus med jer

  • √ėnsker at arbejde markedsledende med digital markedsf√łring
  • Er typisk en Ecommercer, B2B-virksomhed eller retailer
  • Er ambiti√łs og investerer i jeres brand
  • √ėnsker et grundigt setup til jeres digital marketing kanaler
  • Digital er eller skal v√¶re en forretningskritisk afs√¶tningskanal
  • √ėnsker et langvarigt og t√¶t samarbejde
  • √ėnsker at arbejde med de dygtigste specialister i branchen
  • Ikke et godt match

    Typiske kendetegn på at vi ikke er et godt match

  • Vil have de billigste eller pakkel√łsninger
  • √ėnsker ikke at arbejde data-drevet
  • √ėnsker en leverand√łr fremfor en samarbejdspartner
  • √ėnsker ikke et fast kontinuerligt samarbejde
  • Investerer ikke i sit brand
  • Ser er ikke vigtigheden i grundigheden og detaljerne
  • Et urealistisk budget til jeres m√•ls√¶tninger