Maksimer jeres performance på Black Friday i 2023 | Skræddersyet kampagneplan | Bestil her til fast pris uden binding

Eftersp√łrgelseanalyse

Fra klassisk s√łgeordsanalyse til 360 graders eftersp√łrgselsanalyse

Opn√• en komplet indsigt i eftersp√łrgslen i markedet med en eftersp√łrgselsanalyse, og f√• et st√¶rkt fundament til en succesfuld digital marketing indsats p√• tv√¶rs af organiske og betalte kanaler

Eftersp√łrgselsanalyse med en datadreven tilgang med √łje for automation og machine learning
F√• et overblik over eftersp√łrgslen og konkurrencesituationen p√• markedet og f√• indsigt i kunderejsen
Ingen siloer, fuld transparens, h√łjere relevans, mindre st√łj og st√łrre afkast
Hvad arbejder vi med

S√łgeordsanalyse p√• et nyt niveau

F√• maksimalt afkast af jeres digitale marketing indsats. Det er absolut afg√łrende at v√¶re klar over, hvad potentielle kunder eftersp√łrger. Uanset om I har en B2B virksomhed med fokus p√• flere kvalificerede leads eller en B2C virksomhed der jagter √łget indtjening p√• jeres webshop.

Uden et overblik over hvad jeres potentielle kunder helt konkret eftersp√łrger og i hvilket omfang, risikerer I b√•de at g√• glip af konverteringer, data og v√¶rdifuld trafik, samtidigt med at I spilder jeres marketingbudget. Den klassiske s√łgeordsanalyse har til form√•l at give indsigt i hvad jeres potentielle kunder helt konkret eftersp√łrger, typisk i Google, samt hvilken placering jeres website har p√• de enkelte s√łgninger. Dette er dog kun en br√łkdel af hvad en eftersp√łrgselsanalyse potentielt kan skabe af v√¶rdi for jeres digitale marketing indsats.¬†

 

Hos KYNETIC har vi landets dygtigste specialister indenfor s√łge- og eftersp√łrgselsanalyse, og har erfaring i at afd√¶kke eftersp√łrgsel, tendenser og konkurrencer for mere end 100+ ambiti√łse B2B og B2C virksomheder p√• tv√¶rs af markeder og landegr√¶nser.¬†

Hvordan arbejder vi med

Komplet kortl√¶gning af eftersp√łrgslen i markedet

Vi hos KYNETIC har udarbejdet en trin-for-trin guide til en next level s√łgeordsanalyse herunder. Vores typiske proces omkring en eftersp√łrgselsanalyse tager altid afs√¶t i en datadreven tilgang med √łje for automation og machine learning, for at kunne udarbejde et komplet setup til jeres virksomhed.

F√łrste step i en s√łgeordsanalyse hos KYNETIC er at skabe et overblik over eftersp√łrgslen i markedet. Det danner fundament for en komplet eftersp√łrgselsanalyse og hj√¶lper os til at forst√• jeres m√•lgruppe og dets adf√¶rd. Det er essentielt at finde ud af, hvad folk helt konkret s√łger efter, og hvor stor volumen er p√• de enkelte typer s√łgninger samt hvor h√łj konkurrence der er p√• de forskellige s√łgeord.¬†

Indledningsvist handler det naturligvis ogs√• om at f√• indsamlet og udtrukket s√• meget data som muligt, som der efterf√łlgende kan sorteres i. Her b√łr dataindsamlingen ikke afgr√¶nses, da der vil v√¶re risiko for at overse relevant eftersp√łrgsel, som muligvis befinder sig i periferien af den eftersp√łrgsel, som er vigtig at f√• med i analysen. Der skal s√łrges for at f√• afd√¶kket s√• store dele af den online eftersp√łrgsel, der er i markedet som muligt. Der findes adskillige muligheder for at udtr√¶kke data om eftersp√łrgsel, b√•de gratis og betalte l√łsninger.¬†

Et af de bedste v√¶rkt√łjer er Googles egen Keyword Planner, som er integreret i Google Ads interfacet. Adgangen til dette v√¶rkt√łj kr√¶ver ikke andet en en Google Ads konto, men st√łrrelsen og v√¶rdien af de indsigter der er til r√•dighed i Keyword Planner afh√¶nger dog af hvorvidt du har en aktiv annoncekonto og bruger penge p√• platformen. Derudover er der en sammenh√¶ng mellem hvor stort et Google Ads spend annonc√łren har og hvor meget data om eftersp√łrgslen der er adgang til.

Andre gratis v√¶rkt√łjer til s√łgeordsanalyse er:

F√¶lles for alle disse gratis s√łgeordsv√¶rkt√łjer er dog at kvaliteten af data er markant under det udbytte der kan udtr√¶kkes fra betalte l√łsninger som f.eks. SEMrush, Searchmetrics, Ahrefs m.fl.og derudover er der ogs√• ofte begr√¶nsninger p√• antal af s√łgeord der kan k√łres gennem de gratis programmer. Vi anbefaler at investere i en mere avanceret l√łsning for at sikre adgang til s√• meget og s√• pr√¶cise s√łgeordsdata som muligt. De fleste v√¶rkt√łjer til keyword research koster typisk mellem 600 kr. – 1.000 kr. om m√•neden, hvilket oftest viser sig at v√¶re en god investering.

Udover den gode datakvalitet og de ikke eksisterende begr√¶nsninger, giver de betalte l√łsninger ofte mulighed for l√łbende tilf√łjelser og monitorering af websites placering i Google p√• enkelte s√łgeord, samt udviklingen over tid. Hermed er det muligt at f√łlge den igangv√¶rende udvikling i organisk synlighed samt optimering af igangv√¶rende content, SEO mv.¬†

Fremtidens digitale vindere vælger KYNETIC

Vi er anerkendt for vores SEO arbejde af en lang r√¶kke glade kunder baseret p√• samarbejder og v√¶kstcases hvor dybdeg√•ende keyword research og eftersp√łrgselsanalyser har v√¶ret udslagsgivende for successen.

Vores typiske proces

Sortering og afdækning af search data

For at forst√• intentionen bag enkelte s√łgninger og blive klogere p√• hvordan I som virksomhed skal im√łdekomme eftersp√łrgslen, samt identificere hvor relevant det er for netop jeres forretning at have fokus i jeres tekster og s√łgeord. Derfor er det enormt vigtigt at kunne sortere og afd√¶kke det indsamlede data.

Efter den indledende og indsamlende fase af s√łgeordsdata fra forskellige kilder, kommer en af de mest tidskr√¶vende opgaver men dog mest simple. Er det n√łdvendigt med en f√¶rdig analyse inden for en kort tidsramme, er det en mulighed at udskyde sorteringen af s√łgeord, og indledningsvis n√łjes med bare at undlade at tildele de u√łnskede s√łgeord en kategori. P√• denne m√•de kan der stadig akkumuleres data p√• relevante kategorier uden at irrelevant eftersp√łrgsel medtages.¬†¬†

 

Forst√• forbrugernes intentioner bag deres s√łgninger, identificer hvor relevant deres eftersp√łrgsel er for jeres forretning og bliv klogere p√•, hvordan i skal im√łdekomme deres eftersp√łrgsel. Search intent er i den forbindelse ekstremt vigtigt at holde for √łje, for at forst√• hvor stor en forskel der er, p√• de forskellige typer af intentioner brugerne har, hvilke ofte kan afl√¶ses i deres adf√¶rd og s√łgetermer. Disse search intent er derudover med til at give et √łjebliksbillede af, hvilket stadie i kunderejsen den vilk√•rlige bruger befinder sig i.¬†

 

Googles eget framework:
I want to know

I want to go

I want to do

I want to buy

Alt afh√¶ngig af hvilken branche jeres forretning befinder sig i, er der forskellige intentioner som er gengangere hos forbrugerne. Det er enormt vigtigt at have en forst√•else for hvor i kunderejsen jeres kunder befinder sig, n√•r de s√łger sig ind p√• jeres site. Form√•r I at itales√¶tte eller svare p√•, det behov eller den udfordring som brugeren udviser, er der et match mellem udbud og eftersp√łrgsel. Dette skaber √łget trov√¶rdighed og kan potentielt medvirke til en konvertering, p√• enten kort eller lang sigt.

Den bedste indikator for hvad der typisk ligger bag en specifik s√łgning er de resultater, som Google v√¶lger at vise. Er der tale om en s√łgning med klar k√łbsintention, som f.eks. ‚Äúk√łb kosttilskud‚ÄĚ eller ‚Äúl√łbesko tilbud‚ÄĚ vil Googles s√łgeresultater typisk pr√¶sentere brugeren for relevante produktannoncer fra Google Shopping efterfulgt af 3-4 tekstannoncer (se eksempel herunder).

 

Er der derimod tale om informationsbaserede s√łgninger som ‚Äúhvad er kosttilskud‚ÄĚ eller ‚Äúbedste l√łbesko til l√łbeb√•nd‚ÄĚ vil flere af annoncerne ofte v√¶re erstattes af organiske s√łgeresultater best√•ende af artikler, guides og lignende. I enkelte tilf√¶lde vil der hverken blive vist Shopping eller Search annoncer overhovedet (se eksempel herunder).

 

Tilf√łj search intent p√• det mest relevante s√łgeord og defin√©r intent p√• disse til at starte med. Det er en opgave der kan udskydes, hvis I er udfordret p√• tid og ressourcer, men er altid et enormt godt v√¶rkt√łj at benytte sig af i udvidelserne af sin eftersp√łrgselsanalyse og n√łdvendig f√łr en p√•begyndelse af content produktion, hvor content og eftersp√łrgsel un√¶gteligt skal matche.

Hvordan arbejder vi med

Kategorisering, synlighed og konkurrence

Det er en n√łdvendighed at forst√• markedet og de akt√łrer der befinder sig p√• det. Det er vigtigt at f√• opdelt markedet efter, hvem ens t√¶tteste og fjerneste konkurrenter er. I forbindelse med at keywords kategoriseres skal den samlede eftersp√łrgsel puljes, for at underst√łtte vurderingen af det prim√¶re og sekund√¶re kampagne fokus.

Vi anbefaler en opdeling af keywords i minimum to niveauer af kategorier, overordnede hovedkategorier og underliggende subkategorier. Kategoriseringen kan hj√¶lpe til et st√łrre overblik over indhold i analysen, s√¶rligt hvis der er tale om en bred branche med en lang r√¶kke af forskellige s√łgeord. Strukturen giver derudover mulighed for at filtrere i keywords set i forhold til hvilket produkt eller service det handler om. Slutteligt √łger det indsigten i s√łgevolumen og konkurrenceniveauet indenfor de enkelte kategorier af eftersp√łrgslen, hvilket kan ses p√• billedet herunder.

 

Det er essentielt at forst√• de andre akt√łrer i markedet, for at maksimere profit i jeres digitale marketing indsats. Sigt mod toppen og tag afs√¶t i hvem der topper de forretningskritiske organiske placeringer i s√łgemaskinerne, samt hvad de lykkes med. Til at visualisere konkurrenternes organiske placeringer anbefaler vi et diagram til at skabe overblik og forst√•else for, hvor og hvem der topper p√• de organiske placeringer.

 

S√• snart I har kategoriseret alle keywords i jeres s√łgeordsanalyse, kan I begynde at tr√¶kke placeringsdata ud og mappe konkurrencesituationen i jeres branche. Det kan bl.a. g√łres gennem v√¶rkt√łjer som Advanced Web Ranking, SEMrush eller Accuranker.

Indsigt i

Prioritering af content indsats og brug heraf

Med en grundig s√łgeordsanalyse f√•r I et bedre og mere dybdeg√•ende indblik i markedssituationen, som kan gavne jeres indsats p√• samtlige digitale kanaler. Produktion og optimering af content er en tidskr√¶vende √łvelse, og det er derfor vigtigt at f√• lagt en strategi for hvordan man prioriterer sin indsats.

Hos KYNETIC beder vi vores kunder om at rangere alle relevante keywords i s√łgeordsanalysen fra prioritet 1 til 3, hvor prioritet 1 er den mest forretningskritiske eftersp√łrgsel. Ingen kender jeres forretning bedre end jer selv, s√• start med at f√• kigget analysen igennem og beslut hvad I mener der er mest afg√łrende at v√¶re synlige p√•.¬†

 

N√•r I har prioriteret alle forretnings relevante keywords i analysen, er det tid til at gruppere keywords i det vi kalder ‚Äúcontent clusters‚ÄĚ med udgangspunkt i 2 ting: type af eftersp√łrgsel samt search intent. Det vil sige: Hvad eftersp√łrger brugeren af produkt/service og hvor er de i kunderejsen? Er der tale om en k√łbs- eller informationsbaseret s√łgning? Disse forskellige typer af eftersp√łrgsel b√łr grupperes separat, s√• indhold kan tilpasses hertil, og snakke direkte ind i brugerens behov/udfordring.

 

Jo bedre en eftersp√łrgselsanalyse I f√•r udarbejdet, jo mere ved I om markedet, og kan bygge jeres digital marketing strategi og indsats herefter. Hos KYNETIC bruger vi ikke kun eftersp√łrgselsanalysen som afs√¶t for produktion og optimering af indhold, men ogs√• til bl.a.:

 

  • Ops√¶tning af nye Google Ads konti og kampagner med henblik p√• at sikre at alt relevant eftersp√łrgsel indlemmes i annoncesetuppet.
  • Segmentering og m√•lretning i de forskellige digitale kanaler, som f.eks. Facebook, Google Ads, LinkedIn m.fl.
  • Indhold til email automation flows og organisk SoMe.
  • L√łbende analyse og monitorering af markedet.
Normalværdi op til 50.000 kr.

Kvalificer os som jeres kommende samarbejdspartner med en analyse af jeres setup

Udarbejdet af nordens f√łrende digital marketing-specialister.

  • Dybdeg√•ende analyse af jeres nuv√¶rende performance
  • Konkrete optimeringsanbefalinger til jeres indsats
  • Benchmark via landets mest omfattende tjeklister og frameworks
  • M√łde med gennemgang af vores specialister
  • Strategiske og taktiske anbefalinger
... Og meget mere
100% Gratis - helt uforpligtende
Anmod om performance-analyse

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing-indsats

Vi g√łr brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde med vores kunder p√• tv√¶rs af brancher.

Hvem er vi for

Vi er ikke et perfekt match for alle

Et perfekt match

Her matcher vores tilgange, teknologi-brug og fokus med jer

  • I √łnsker at arbejde markedsledende med digital markedsf√łring
  • I er typisk en e-commercer, B2B-virksomhed eller retailer
  • I er ambiti√łse og investerer i jeres brand
  • I √łnsker et grundigt setup til jeres digital marketing-kanaler
  • Digital er, eller skal v√¶re, en forretningskritisk afs√¶tningskanal
  • I √łnsker et langvarigt og t√¶t samarbejde
  • I √łnsker at blive udfordret af de dygtigste specialister i branchen
  • Ikke et godt match

    Typiske kendetegn på at vi ikke er et godt match

  • I er i markedet efter en billig pakkel√łsning
  • I √łnsker ikke at arbejde data-drevet
  • I leder efter en leverand√łr frem for en samarbejdspartner
  • I √łnsker projektafvikling frem for kontinuerligt samarbejde
  • I √łnsker ikke at investere i virksomhedens brand
  • I ser ikke det vigtige i grundighed og detaljer
  • I har afsat et urealistisk budget til at n√• jeres m√•ls√¶tninger