I en verden, hvor e-handel konstant udvikler sig og hvor konkurrencen bliver stadig mere intens, er det afgørende for brands at finde nye og innovative måder at tiltrække og engagere kunder på. Mens rigtig mange ecommercere har de store højtider som Black Friday, jul og januarudsalg i centrum for markedsføringskampagner, ligger der en guldgrube af muligheder i de mere oversete mærkedage. Disse alment kendte begivenheder, men af mange ecommerces sjældent kommercielt udnyttede, kan være kraftfulde værktøjer for netop danske e-handelsvirksomheder, der søger at differentiere sig og skabe vækst.
I dette dybdegående indlæg dykker vi ned i, hvorfor det er en god idé for din virksomhed at tappe ind i disse oversete mærkedage. Fra mors dag til Halloween, hver af disse mærkedage bærer potentialet til at vække forbrugernes interesse ved at skabe reason to buy og drive salg på en måde, der skiller sig ud fra de sædvanlige markedsføringstiltag. Ved at udnytte disse begivenheder kan brands ikke kun øge salget, men også opbygge stærkere relationer med deres kunder ved at fejre det, der er vigtigt for dem. En kampagneindsats kan omfatte alt fra at skabe skræddersyede tilbud til at lave målrettede marketingkampagner, der taler direkte til en specifik kundegruppes interesser og behov.
Læs med og udforsk hvordan vi hos KYNETIC griber disse oversete mærkedage an. Vi har i efterhånden en lang årrække arbejdet med netop disse mærkedage for en stor del af vores kunder. Det har givet os en dyb erfaring med netop strategi, taktikker og tilgang til disse mærkedage. I 2023 hjalp vi en kunde med at vækste mors dags omsætningen med hele 119%. De teknikker vi sætter i spil har vi besluttet os for at dele med vores brugere. Måske kan det bidrage som et fremtrædende element i din digitale marketingstrategi.
Kigger man på efterspørgslen i markedet ifm. de forskellige mærkedage fremgår det rigtig tydeligt at købsintentionen er der. For de fleste mærkedage gælder det også, at interessen er blevet større over tid. Særligt mors dag efterspørgslen voksede markant i 2023 sammenholdt med årene forinden.
Lad os kigge endnu dybere ind i adfærden op mod mors dag. Dette er selvsagt en oplagt øvelse ifm. forberedelsen til de forskellige kampagneperioder. Nuvel ændrer adfærd sig år efter år (det har vi særligt set de seneste år), men trods dette er indsigten fra foregående år ekstrem værdifuld ift. at sikre den rette timing. Og blot for at understrege: Timing er alfa omega. Misser du én dag ift. sidste år eller lader du din kampagne køre for længe med fuldt tryk på, så kommer du enten bagefter på totalt salg eller også smider du altså profitten på porten. Det kan ikke anbefales, så sørg for at lave de indledende forberedelser.
I nedenstående graf ses udviklingen i den samlede omsætning op til mors dag for de af vores kunder som kører mors dag. Det er et rigtig godt afsæt ift. hvilke uger og dage salget ligger. Fælles for alle år er at højdespringeren er ugen op til mors dag. Det billede vi så sidste år var, at 44% af omsætningen lå i denne uge og 32% lå med 6-3 dage igen til mors dag. I ugen forinden var der ca. 28% af omsætningen placeret. Det giver en indsigt i hvordan allokering af spend bør se ud, men trods en stor del af salget ligger sent, så underkend ikke at være parat til at gribe efterspørgslen med dine search spor, når den melder sig. Den gode start på kampagnen er afgørende for ikke at komme bagefter den budgetterede omsætning, så trods der kun ligger ca. 16% af omsætningen med 3 uger til mors dag og 12% af omsætningen med 4 uger igen, vil jeg klart anbefale at være klar i god tid.
Som grafen ovenfor viser, ser vi en tendens til at salget for alvor starter med ca. 15-16 dage til mors dag. Det er altså her fra at budgetterne løbende skal opjusteres dag efter dag frem til peak som typisk er med 4-5 dage igen.
Grafen viser endvidere en ret skarp cut off date, hvor det ikke længere er muligt at garantere levering inden mors dag. Cut off daten kender vi også fra jul og kan trække på erfaringerne derfra. Det betyder nemlig, at salget drastisk falder over et par dage inden begivenheden. Dog er det ofte tydeligt, at der fortsat er en købsintention hos forbrugerne på selve dagene for begivenheden. Fx så vi i 2023 at selve mors dag performede lige så godt som med 15 dage til mors dag gjorde. Det vigtige ift. cut off daten er at styre budgetterne og få lukket ned i tiden. Anbefalingen vil være at følge din normale tilgang til styring af forretningen og spend allokering mhp. at nå dine targets. Der bør dog være løbende check-ins på performance i en højere frekvens end normalt, særligt i de perioder hvor salget udvikler sig drastisk i den ene eller den anden retning.
Kampagneforberedelserne består af en række forskellige elementer, helt fra strategi til mere lavpraktisk eksekvering i kanalerne og vores kunders platforme.
Mors dag i Danmark er en vigtig anledning for flere brancher. Blomsterbutikker oplever en markant efterspørgsel, især på farverige buketter og hvide nelliker, som traditionelt symboliserer moderskabet. Chokolade- og gavekurve er også populære valg, dog behøver en mors dags gave ikke være den oplagte blomsterbuket.
Personlige gaver som speciallavede kort eller billeder er ligeledes eftertragtede, da de udtrykker kærlighed og taknemmelighed. Men hvis din forretning ikke falder indenfor disse kategorier, er der stadig mange måder at udnytte potentialet i mors dag på. Nedenfor har jeg listet nogle ideer til, hvordan forskellige brancher kan drage fordel af denne særlige dag:
Med ovenstående liste har jeg forhåbentlig plantet et frø eller to ift. at blive klar til mors dag i år. Jeg håber du fik noget ud af dette indlæg omkring tilgangen til en succesfuld mors dag, samt hvordan salget typisk forløber op til en mærkedag som denne. Har du spørgsmål eller brug for sparring til strategi og taktikker ifm. mærkedage, er du mere end velkommen til at række ud.