Ecommerce er konkurrencepræget som aldrig før, og når målet er at forbedre profitmarginerne, kan det virke som en uoverskuelig udfordring. Markedet ændrer sig konstant, og generelle råd om at øge profitten tager ofte ikke højde for de dynamiske forhold, der præger branchen.
I dette indlæg dykker vi ned i 6 målrettede strategier, som har hjulpet vores kunder med at øge deres profitmarginer samt hvordan du kan implementere dem i din egen forretning for at opnå succes i en konkurrencepræget ecommerce industri.
At tiltrække nye kunder i e-commerce er en omkostningstung disciplin, men din customer acquisition cost (CAC) er ikke statisk – den kan optimeres markant med de rette strategier. Nedenfor har jeg listet en række metoder, hvilket er et oplagt fokus mhp. at målrette profit.
Fokusér på at hæve average order value for at få mest muligt ud af dine kunder. En højere AOV betyder mere omsætning uden nødvendigvis at øge marketingudgifterne, hvilket gør det til en effektiv måde at forbedre profitabiliteten på. Her er mine favorit metoder til at øge AOV.
En effektiv måde at forbedre profitabiliteten i ecommerce er at mindske afhængigheden af betalt annoncering. Hvis din forretning primært skaffer kunder via betalte kanaler som Meta Ads og Google Ads, vil din CAC ofte være høj. Ved at investere i organiske og egne kanaler – såsom SEO, e-mailmarketing og loyalitetsprogrammer m.fl. kan du skabe en mere forudsigelig, skalerbar og omkostningseffektiv vækst. Fælles for de fleste kanaler er at de kræver en initial investering, men på sigt giver de højere marginer, lavere omkostninger pr. kunde og stærkere kundeloyalitet. Herunder er udvalgte metoder listet:
Hvilken perception jeres målgruppe har af jeres brand er en afgørende faktor for profitabiliteten. Hvis kunderne ser jeres brand som troværdigt, unikt og værdifuldt, er de villige til at betale mere, handle oftere og anbefale jeres brand til andre. Omvendt kan et svagt brand føre til højere customer acquisition cost, lavere konverteringsrater og øget prisfølsomhed hos kunderne.
Hvis din målgruppe ikke opfatter dit brand positivt, vil de være mindre tilbøjelige til at forblive loyale. En vigtig disciplin er at bekræfte tidligere kunder i at de valgte rigtig mhp. at skabe tilbagevendende kunder.
Undgå at blive opfattet som generisk med en stærk brandopfattelse der adskiller dig fra konkurrenterne. Det sikrer du ved aktivt at styre, hvordan din målgruppe ser dit brand.
Fra et annonceringsperspektiv ønsker vi at udfordre prisen det koster at genere en ny kunde. I dette er en vigtig parameter at målgruppen har en positiv opfattelse af dit brand.
Et stærkt brand tillader typisk en højere prisfastsættelse af den simple årsag at kunder er villige til at betale mere for produkter fra et brand de identificerer sig selv med. En svækket brand perception tvinger ofte til at konkurrere på pris, hvilket reducerer din profitabilitet.
Heldigvis kan brand perceptionen påvirkes og i min optik er de vigtigste indsatsområder at.
Et stærkt brand gør din virksomhed mindre afhængig af betalte annoncer, øger kundeloyalitet og gør det lettere at opretholde høje profitmarginer. Derfor bør brand perception være en topprioritet for enhver ecommerce-virksomhed, der har ambitioner om at vækste profitabelt.
Driftsomkostninger er en af de vigtigste parametre du kan skrue på som ecommerceforretning, når det kommer til at optimere profitabiliteten. Mange virksomheder fokuserer rigtig meget på at øge omsætningen, men hvis driftsomkostningerne ikke holdes under kontrol, kan en høj omsætning naturligvis fortsat resultere i lave eller endda negative profitmarginer. Første step i at reducere driftsomkostninger er at identificere de største udgifter.
For mange ecommerce-virksomheder er en stor del af likviditeten bundet i varelageret, hvilket kan skabe en ubalance mellem lagerbeholdning og cashflow. At have nok varer på lager til at dække efterspørgslen er essentielt, men en overfyldt lagerbeholdning kan bremse vækst, øge driftsomkostninger og mindske profitabiliteten.
Kapital, der kunne være brugt på marketing eller produktudvikling, bliver låst i lagerbeholdningen.
Denne gælder især i brancher med kort produktlevetid (fashion, elektronik, kosmetik).
Højere lager- og opbevaringsomkostninger, inkl. pluk, pak & forsendelse.
Risiko for prisreduktioner & likvidationssalg, der spiser marginer
For at skabe den rette balance er det vigtigt at arbejde strategisk og datadrevet med lagerstyring og kende værdien af sit varelager. Her er nogle nøgleområder, du bør fokusere på.
Tak fordi du læste med så langt. Ovenstående var 6 metoder til at skabe profitabilitet i et konkurrencepræget ecommerce marked. Jeg håber at indlægget skabte værdi for dig. Hvis du struggler med netop at bringe din customer acquisition cost ned, at hæve din AOV eller en af de andre metoder til at blive mere profitabel, så ræk endelig ud. Vi står klar til at besvare spørgsmål, indlede en dialog eller udføre en gratis performance analyse for at kvalificere hinanden som samarbejdspartnere.
Sæt igang. Soon you’ll be like.