KYNETIC har pr. 1. marts 2024 valgt at indføre en 4-dags arbejdsuge for alle medarbejdere, for at øge fokus på trivsel, en bedre balance i vores medarbejderes liv og ikke mindst skabe et bedre produkt for husets kunder.
KYNETIC har som om hus, siden begyndelsen tilbage i 2018, haft et særligt fokus på at levere den bedste rådgivning indenfor vores felt, og har år efter år sikret et stærkt produkt og rådgivning i markedet, som har medvirket til en lang række stærke cases og stærke resultater for vores kunder. Det fokus har altid inkluderet at gå forrest med ny viden, nye udviklinger og turde at søge den nødvendige udviklingen både fagligt og menneskeligt. Eksempelvis har vi tidligt afskaffet den klassise MUS og har være pionerere i at indkoopere AI og automation i digital-marketing-håndværket.
For fortsat at kunne levere et stærkt produkt og fortsat være en sted der yder den bedste service og de bedste resultater til vores kunder, har vi valgt at øge fokus på trivsel blandt vores medarbejdere. De mennesker, specialister, og eksperter, som er med til at gøre en forskel for vores kunder forretning uge efter uge, måned efter måned.
Vi tror på det hele menneske, og at præstere på et højt og konstant udviklende vidensniveau hver dag, kræver en anderledes model end den vi har i dag. Derfor har vi besluttet at indføre en 4-dags arbejdsuge for alle vores ansatte startende her pr. 1. Marts.
Konkret betyder det, at vi arbejder mandag til torsdag, og holder fri fredag, lørdag og søndag. Dvs. alle vores ansatte får +40 flere fridage hvert år, uden at vi “bare” presser 37 timer ned på 4 dage. Reelt går vi derfor ned i arbejdstid, men op i effektivitet ved at optimere vores processer og arbejdsmetoder væsentligt. Et skifte der har krævet grundig research og planlægning, men også et buy-in fra vores team.
Det lyder måske som en stor og drastisk ændring, men forskning og erfaringerne på området er efterhånden ved at være ret tydelige med en lang liste af positive konsekvenser, som vi tror særligt matcher et digital konsulenthus som vores. Det giver mere motiverede medarbejdere, som er mere fokuserede og yder en højere kvalitet med deres tid til rådighed. Med andre ord, så højner det produktiviteten, effekten og afkastet af den tid vi arbejder med en specifik opgave. Samtidig øger det trivsel og øger arbejds- og -livsglæde, som ultimativt giver en bedre medarbejderfastholdelse. Med andre ord et win-win for både os som arbejdsplads og for vores kunder.
Lavprisk betyder det at vi også ændrer måden hvorpå vi arbejder i hverdagen. Vi indfører en langt mere struktureret hverdag, med fast fokus-tid, fokus på koncentreret arbejde, klare regler for forstyrrelser og størstedelen af møder planlægger vi efter frokost faste slots hertil. Der findes efterhånden meget empiri, der underbygger den positive effekt af at holde 3 dage fri, så det er muligt at arbejde langt mere fokuseret. I hverdagen betyder det reelt minimalt for vores kunder, som gerne skulle kunne mærke samme service, eller at vi sågar bliver mere effektive i og dygtigere til vores arbejde, og det at have have glade ansatte, er til fordel for dem i hverdagens interkationer med konsulenter og specialister.
Som altid er det i vores DNA at fokusere på at løse opgaven til fulde, udfordre, bygge og ultimativt skabe markedsledende værdi, resultater og afkast af det arbejde og de investeringer vores kunder foretager. Og det mener vi kan understøtte endnu bedre med med en 4-dags arbejdsuge.
En 4-dages arbejdsuge har flere potentielle fordele, både for medarbejdere og virksomheder. Her er nogle af fordelene:
Vi har samlet lidt gængse spørgsmål og svar på vores 4 dags-arbejdsuge her:
Arbejder I bare 37 timer på 4 dage?
Nej, den model tror vi ikke på, da det vil give for lange arbejdsdage som ikke harmonerer med eksempelvis et familieliv. Vi arbejder omkring 32-34 timer på 4 dage, hvor der er plads til 1-2 hjemmearbejdsdage. Den manglende tid op til 37 timer, henter vi i effektivsering og stukturerede processer for fokustid, færre forstyrrelser og bedre mødekultur mm.
Hvordan implementerer i en 4 dags-arbejdsuge?
Det har krævet en del forberedelse, og dokumentation, samt intern kommunikation. Vi har afsat 12 måneder som pilot, hvor vi tester og tilpasser alle delprocesser med kvartalsmæssige evalueringer med alle vores medarbejdere.
Hvad med behovet for ekstra indsatser når kunderne behøver det?
Her vil vi fortsats være fleksible og vi har en række fredage afsat til research, udvikling og særlige indsatser. Samtidig aftaler vi specifikt med kunder, hvordan vi håndterer eksempelvis kritiske kampagner eller særlige opgaver, der kræver vi er ekstra meget tilstede.
Får vi mindre fokus som kunde?
Nej, tværtimod viser erfaringerne, at ansatte i en 4-dags uge er mere fokuserede og arbejder med en højere kvalitet.
Hvem kontakter jeg som kunde om fredagen?
I en indkøringsfase på 3 måneder, kan I fortsat kontakte jeres kundeansvarlige om fredagen. Men herefter, vil I fortsat som nu, kunne kontakte os om fredagen eller i weekenden, ved akutte sager eller ved aftalte planlagte behov. Det ændrer vi ikke på.
Hvad gør jeg som Kunde, hvis der sker noget akut på en fredag ?
Så kontakter du os som sædvanligt.
Som kunde, hvem holder øje med kampagner og løbende aktiviteter?
Det gør vores teams helt lige som sædvanligt og vores egen-udviklede Client Health værktøjer overvåger ekesempelvis annonceringsindsatser på sociale medier og i Google. Særlige kampagner-perioder tager vi hånd om og overvåger, som altid.
Deler I ud af jeres erfaringer med 4-dags arbejdsuge.
Ja, det gør vi gerne. Vi tror på det er vejen frem for mange virksomheder i fremtiden.
Går jeres ansatte ned i løn?
Nej, de fastholder deres nuværende løn og får +40 ekstra fridage om året
Hvis jeg vil være en del af KYNETIC?
Så læs mere om åbne stillinger på vores Karriere-sektion her eller skriv uopfordret til careers@kynetic.dk. Vi er altid åben for dialog med dygtige profiler, der ønsker at være en del af huset.