LAST-CALL: SEO Study webinar – lær af de +100 største ecommercers fejl og indsats i SEO – tilmeld dig nu

Inbound Marketing

Forretningsvækst med inbound marketing

Inbound marketing fører på sigt til flere og større konverteringer, men er en disciplin der starter i den tidlige del af kunderejsen. Her imødekommes kundens tidlige behov og spørgsmål med målrettet og relevant content, hvilket skabes baseret på en solid strøm af data.

Solid data, de nyeste teknologier og faglig grundighed er vores baseline
Højere ROI og bedre kundeoplevelser med en holistisk tilgang til kunderejsen
Ingen siloer, fuld transparens, højere relevans, mindre støj og større afkast
Hvad arbejder vi med

Kunder der flytter forretninger

Tilstedeværelse tidligt i kunderejsen er afgørende, da det har stor indflydelse på den endelige mængde af konverteringer. Hvis forbrugerens behov og interesse imødekommes med det rette budskab stiger sandsynligheden for en konvertering.

Inbound marketing er en populær marketingstrategi, der handler om at tiltrække kunder via informativt og relevant indhold, på alle stadier af kunderejsen. Inbound Marketing tager inkluderer forskellige former for pull marketing og tager derfor ofte udgangspunkt i en SEO og content marketing indsats. Det kan være blogindlæg, vidensdeling på fora/sociale medie platforme deltagelse i events eller anden adfærd, som udtrykker en interesse eller behov. Her kommer inbound marketing in action, når disse interesser og behov mødes med det rette budskab.

I kontrast til outbound (push) marketing, som f.eks. betalt annoncering i Google Ads og på Facebook. Kan man som virksomhed selv fokuserer på at finde potentielle kunde inden for specifikke målgrupper og generere trafik, uanset om de har efterspurgt ens produkt/løsning eller ej i inbound marketing. Det handler grundlæggende om at skabe opmærksom omkring eget brand og/eller produkt på baggrund af interesse, og derigennem tiltrække besøgende.

Hvordan arbejder vi med

Tidlig opmærksomhed fører til flere og større konverteringer

Vi anbefaler altid at arbejde datadrevet med al marketing, da det sikre et setup, som løbende kan måles på. Og særligt i inbound marketing kan en forretning vækste mærkbart, hvis indhentet data bliver brugt målrettet.

Med over 15 års erfaring i at arbejde strategisk og taktisk med inbound markedsføring for både B2B og B2C virksomheder, hjælper vi danske og internationale virksomheder med at vækste deres forretning gennem branchens bedste inbound marketing setups.

 

Vi ved at 90% af forbrugerne ikke på forhånd har præference for et konkret brand, når de starter deres søgning efter et produkt eller løsning. Vi ved også at 78 % af alle små- og mellemstore virksomheder tiltrækker nye kunder via deres tilstedeværelse på sociale medier. Dette understreger blot vigtigheden af synlighed på tværs af alle kanaler. 

 

Størrelsen af et køb bliver også influeret af inbound marketing. Et nurtured lead foretager i gennemsnit 47 % større køb end ikke bearbejdede leads. Vi arbejder derfor med det mindset, at virksomheder bør være til stede allerede når forbrugerne søger information og inspiration, og ikke først når de er købsparate.

Tips til inbound marketing

En kunderejse starter tidligt

På tværs af kunderejser og målgrupper kan inbound marketing have store effekter, hvis der lægges den rette strategi for den. Vi har her samlet vores 5 bedste inbound marketing tips til både B2C og B2B virksomheder.

#1 Besvar efterspørgslen med premium content på eget website


Har I overblik over hvad jeres potentielle kunder egentlig efterspørger? Hvilke ønsker, udfordringer og funktioner, søger de ofte efter? Start med at foretage en grundig analyse af både efterspørgslen og volumen i markedet, og få det kategoriseret. Vi anbefaler at kategorisere det i Keyword Planner i Google Ads. Herfra kan I udarbejde særskilt content, der taler direkte ind i den enkelte efterspørgsel. Få udfærdiget en konkret contentplan med alle de landingssider I skal have udarbejdet, det indhold der skal produceres og hvem der skal skrive det. Husk ikke kun at skrive baseret på søgeord med høj volumen, som ofte er dyre, men også på søgeord med lav volumen.

#2 Vær branchens thought leader på sociale kanaler


Der er stadig alt for få virksomheder, der benytter sig af sociale medier til at gøre opmærksomme på sig selv. Vidensdeling på sociale kanaler, som ikke fokuserer på promovering af eget produkt, er mere delbart og opnår typisk større rækkevidde. Samtidig signalerer I som virksomhed, at I er førende på den nyeste viden og teknologi i branchen. Sørg for at alle medarbejdere byder ind med deres ekspertviden, f.eks. via deres private LinkedIn profil, og læg en klar strategi for hvor ofte hver person bør poste et nyt opslag – f.eks. en gang om ugen. Budskabet er altid stærkere og kommer bredere ud, når det ikke kommer fra jeres egen firmaside.

#3 Segmentér jeres kundelister og tilpas content og kommunikation

 

Alt for mange virksomheder arbejder stadig med én samlet kundeliste i deres email automation setup, som alle modtager det samme materiale. Få den maksimale ROI på jeres email marketing indsats ved at sikre at alt lige fra viden, nyheder, produkttilbud til kampagner er tilpasset de forskellige segmenter.

Det første skridt er at blive klogere på jeres nyhedsbrevsmodtagere. Det gør I ved at indsamle mere konkret information på dem, enten ved det indledende sign-up eller senere hen. Hvis I ønsker mere information end en email-adresse ved sign-up, anbefaler vi at I deler sign-up processen i to faser. Ellers risikere I at kunder springer fra. Mere information kan også gives senere, hvor vi anbefaler at kombinere det med et tilbud eller en anden type for “hook”. 

Begynd herefter at opdele jeres kundelister i forskellige segmenter – baseret på f.eks. navn, alder, køn, adresse, købshistorik eller andre relevante parametre. Herefter kan I aktivt arbejde med at skræddersy jeres flows til de forskellige segmenter, og sikre at kommunikation og segment hænger sammen.

#4 Fokusér på vidensdeling i jeres email setup


Et email flow kan og bør være mere end bare et middel til leadgenerering. Brug jeres nyhedsbreve til at formidle branche-relevant information og vis jeres kunder, at I er de absolutte eksperter indenfor jeres felt. Det øger typisk både loyaliteten og genkøbsraten blandt de eksisterende kunder, Det kan ovenikøbet hurtigt sprede sig i kundernes omkreds, at der rent faktisk er konkret værdi i det information I formidler.

#5 Snak forretning på det rette stadie af kunderejsen


Hvis I formår at bearbejde og modne jeres kunder tidligt i kunderejsen, øges sandsynligheden for at de konverterer, når de endelig når til konkrete købsovervejelser. Det er først her I skal snakke forretning. Tidligt i beslutningsprocessen handler det udelukkende om at besvare forbrugernes efterspørgsel uden bagtanke. Alt for mange virksomheder forsøger at generere leads allerede når kunderne er i toppen af tragten, hvilket ofte kan have den modsatte effekt – særligt hvis forbrugeren f.eks. efterspørger valgmuligheder, erfaringer eller anmeldelser. Bliver de overfaldet af købstrigger idet de besøger jeres website, men kun er tidligt i deres kunderejse, risikerer I at skræmme dem væk.

eksperter

Danmarks førende eksperter hjælper jeres virksomhed med at skabe resultater

+18
års erfaring med digital marketing
+200
vækstcases er grundlag for vores erfaring
data-drevet marketing

Vi får typisk 20-50% mere ud af jeres budgetter

Se alle fordelene
Søgemaskineoptimering

Typisk

25%

bedre rankings

SEM, PPC og social Ads

Typisk

30%

højere ROAS

RTB, display og medieindryk

Typisk

35%

øget awareness

Digital marketing strategi

Typisk

50%

højere ROI