Flere leads og mere forretning med inbound marketing

Skab flere varme leads med en succesfuld inbound marketing strategi, og få rådgivning og sparring af landets førende inbound-specialister.

Inbound marketing

Med over 15 års erfaring i at arbejde strategisk og taktisk med inbound markedsføring for både B2B og B2C virksomheder, hjælper vi danske og internationale virksomheder med at vækste deres forretning gennem branchens bedste inbound marketing setups.

Bliv klogere på de mange fordele ved at arbejde fokuseret med inbound som en del af jeres digitale marketingstrategi, og få 5 konkrete tips til at få mere ud af jeres indsats herunder.

Vidste du at:

90% af forbrugerne har ikke på forhånd præference for et konkret brand, når de starter deres søgning efter et produkt eller løsning. Tilstedeværelse tidligt i kunderejsen er derfor essentiel.

78% af alle små- og mellemstore virksomheder tiltrækker nye kunder via deres tilstedeværelse på sociale medier, hvilket understregere vigtigheden af synlighed på tværs af alle kanaler.

Nurtured leads foretager i gennemsnit 47% større køb end leads, der ikke er blevet bearbejdet op til en konvertering. Vær til stede allerede når forbrugerne søger information og inspiration, og ikke først når de er købsparate.

Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing er en populær marketingstrategi, der handler om at tiltrække kunder via informativt og relevant indhold der giver værdi i alle stadier af kunderejsen. Inbound marketing inkluderer typisk flere forskellige former for pull marketing, til at øge kendskab og drive trafik til ens website. Inbound marketing tager ofte udgangspunkt i en SEO og content marketing indsats, f.eks. i form af blogindlæg, vidensdeling på fora og social media platforme, samt events som eksempelvis seminarer, webinarer og konferencer.

I kontrast til outbound (push) marketing, som f.eks. betalt annoncering i Google Ads og på Facebook, hvor man som virksomhed selv fokuserer på at finde potentielle kunde inden for specifikke målgrupper og generere trafik, uanset om de har efterspurgt ens produkt/løsning eller ej, så handler inbound marketing i stedet for at skabe opmærksom omkring eget brand og/eller produkt på baggrund af interesse, og derigennem tiltrække besøgende,.

Inbound marketing handler i høj grad om at fokusere på relevante målgruppers efterspørgsel – både behov, pains og interesser – og engagere disse målgrupper. Ved at afdække hvad der rører sig i og omkring egen branche, samt sørge for ikke kun at være førende på brand og produkt, men også på vidensdeling og problemløsning, er det muligt at tiltrække endnu flere potentielle kunder til ens forretning.

I denne guide kan du blive endnu klogere på hvad der skaber et inbound setup der konverterer, samt få 5 konkrete tips til hvordan I som virksomhed kan skaffe endnu flere varme leads gennem succesfuld inbound marketing.

Hvorfor er inbound marketing vigtigt for forretningen?

Ifølge IBM er 90% af alt data på internettet blev skabt inden for de sidste 2 år. Det er en ret god indikator for hvor meget indhold der efterhånden er blevet tilgængeligt på nettet og hvor meget content der kæmper om vores opmærksomhed. Samtidig har forbrugerne i stigende grad adgang til øjeblikkelig information omkring produktspecifikationer, anmeldelser, tilbud og meget mere – uanset hvad de overvejer eller er i markedet efter.

I de fleste brancher er udvalget enormt, uanset hvilket produkt eller service man er på udkig efter, og som et resultat heraf er forbrugerne generelt blevet meget mere bevidste omkring deres valgmuligheder – og for den sags skyld kræsne. De bruger længere tid på research af muligheder, fordele og ulemper før et køb, hvilket har gjort de typiske kunderejser endnu længere, endnu mere komplekse, hvilket stiller større og større krav til virksomhedernes evne til at være til stede på det rette sted på det rette tidspunkt, og med det helt rette budskab.

Ifølge en undersøgelse fra Hubspot, vurderer 63% af de adspurgte virksomheder, at deres største udfordringer inden for marketing er at generere trafik og leads.

Top marketing challenges 2019

Kilde: https://www.hubspot.com/marketing-statistics

Det er ikke overraskende at trafik- og leadgenerering er den absolut største bekymring for virksomheder. Ens for de fleste brancher i dag er, at konkurrencen bliver hårdere og hårdere, og forbrugerne er mere kritiske end nogensinde før.

Men hvordan skiller man sig så ud i markedet, når det ikke længere nødvendigvis er nok at være den bedste eller den billigste løsning, og det samtidig bliver gradvist dyrere og dyrere at gøre opmærksom på sig selv via betalte kanaler?

Det kan man bl.a. ved hjælp af en stærk inbound marketing indsats, hvor man, i stedet for at nøjes med at fokusere på at udbyde et produkt eller promovere et brand, fokuserer på videns- og informationsformidling inden for ens felt.

I bund og grund handler det om at møde potentielle kunder før de overhovedet er i nærheden af at være klar til at konvertere og derigennem styrke jeres brand og/eller produkt i forbrugernes bevidsthed.

Særligt inden for B2B fokuserer virksomheder i stigende grad på inbound markedsføring, da beslutningsprocessen inden konvertering ofte er længere end i B2C, og typisk også involverer mange forskellige stakeholders. Derfor er det essentielt at møde potentielle kunders efterspørgsel nærmest inden den opstår og understøtte den helt til endeligt køb.

Hvad er fordelene ved et stærkt inbound setup?

Der er mange fordele ved at fokusere på at integrere inbound marketing i sin digital marketing indsats. Først og fremmest fordi det ikke kræver, at man lægger x antal tusind kroner i hænderne på hverken Google, Facebook eller en tredje udbyder, men i stedet “kun” kræver godt gammeldags hårdt arbejde i form af contentproduktion og -distribution. Har man ikke allerede stiftet bekendtskab med dette, vil man dog opdage at dét også kan være en hård øvelse at give sig i kast med.

Samtidig er det en fantastisk metode til at drive organisk trafik til jeres website. Trafik som ikke nødvendigvis er moden nok til at ende i konverteringer, men som skaber øget kendskab til brand og produkt, og som en bonus kan bruges til efterfølgende retargeting i annoncering.

Men den største fordel ved inbound marketing er, at du som virksomhed har muligheden for at præsentere potentielle kunder for lige præcis det svar de leder efter på det eksakte tidspunkt de efterspørger det.

5 konkrete tips til at få succes med inbound marketing

#1 Besvar efterspørgslen med premium content på eget website

Har I overblik over hvad jeres potentielle kunder egentlig efterspørger? Hvad er det for nogle ønsker, udfordringer og funktioner, som de ofte søger information om? Start med at foretage en grundig analyse af både efterspørgslen og volumen i markedet og få det kategoriseret, så I kan udarbejde særskilt content, der taler direkte ind i den enkelte efterspørgsel. Det kan I bl.a. gøre i Keyword Planner i Google Ads. Få udfærdiget en konkret contentplan med alle de landingssider I skal have udarbejdet, og det indhold der skal produceres, og start skriveprocessen. Husk også de søgeord med lav volumen.

#2 Vær branchens thought leader på sociale kanaler

Der er stadig alt for få virksomheder, der benytter sig af sociale medier til at gøre opmærksomme på sig selv. Vidensdeling på sociale kanaler, som ikke fokuserer på promovering af eget produkt, er mere delbart og opnår typisk større rækkevidde. Samtidig signalerer I som virksomhed, at I er førende på den nyeste viden og teknologi i branchen. Sørg for at alle medarbejdere byder ind med deres ekspertviden, f.eks. via deres private LinkedIn profil, og læg en klar strategi for hvor ofte hver person bør poste et nyt opslag – f.eks. en gang om ugen. Budskabet er altid stærkere og kommer bredere, når det ikke kommer fra egen firmaside.

#3 Segmentér jeres kundelister og tilpas content og kommunikation

Alt for mange virksomheder arbejder stadig med én samlet kundeliste i deres email automation setup, og udsender det samme materiale til alle. For at få den maksimale ROI på jeres email marketing indsats samt sikre at alt lige fra viden og nyheder til produkttilbud og kampagner er tilpasset de forskellige segmenter.

Start med at blive klogere på jeres nyhedsbrevsmodtagere ved at indsamle mere konkret information på dem – enten i forbindelse med det indledende signup (gerne i et separat step 2, som ikke er påkrævet for at blive tilmeldt) eller ved at bede modtagerne om at berige deres profil på et senere tidspunkt. Sidstnævnte bør med fordel kombineres med et tilbud eller en anden type “hook”.

Begynd herefter at opdele jeres kundelister i forskellige segmenter – baseret på f.eks. navn, alder, køn, adresse, købshistorik eller andre relevante parametre. Herefter kan I aktivt arbejde med at skræddersy jeres flows til de forskellige segmenter, og sikre at kommunikation og segment hænger sammen.

#4 Fokusér på vidensdeling i jeres email setup

Et email flow kan og bør være mere end bare et middel til leadgenerering. Brug jeres nyhedsbreve til at formidle branche-relevant information og vis jeres kunder, at I er de absolutte eksperter inden for jeres felt. Det øger typisk både loyaliteten og genkøbsraten blandt de eksisterende kunder, og det kan også hurtigt sprede sig i kundernes omkreds, at der rent faktisk er konkret værdi i det information I formidler.

#5 Snak forretning på det rette stadie af kunderejsen

Hvis I formår at bearbejde og modne jeres potentielle kunder tidligt i kunderejsen, øges sandsynligheden for at de konverterer, når de endelig når til konkrete købsovervejelser. Det er først her I skal snakke forretning. Tidligt i beslutningsprocessen handler det udelukkende om at besvare forbrugernes efterspørgsel uden bagtanke. Alt for mange virksomheder forsøger at generere leads allerede når kunderne er i toppen af tragten, hvilket ofte kan have den modsatte effekt – særligt hvis forbrugeren f.eks. efterspørger valgmuligheder, erfaringer eller anmeldelser, besøger jeres website og straks overfaldes af købstriggers.

Få hjælp og sparring fra landets førende bureau

Hos KYNETIC har vi +10 års erfaring i at hjælpe både B2B og B2C virksomheder med inbound marketing – både rådgivning til en succesfuld inbound strategi og drift af inbound marketing setups. Vores team bestående af landets absolut dygtigste inbound-specialister har hjulpet over 100 virksomheder med at generere mere relevant trafik og flere varme leads gennem datadrevet digital marketing på tværs af hele kunderejsen.

 

Nyeste virksomheder der har valgt KYNETIC

Brug for hjælp til jeres forretning?

Vi kan også hjælpe jer med

Digital Strategi

Vi laver både 360 graders digitale strategier og separate kanalstrategier med fokus på målbar vækst via indsigt i kunderejser, forbrugeradfærd og realistiske roadmaps.

Analyse og indsigt

Vores analytics-team kombiner webanalyse med business intelligence og predictive analytics for at give netop den indsigt, der sikrer, at der kan skabes de bedste resultater.

SEO

Vores omfattende SEO-framework sikrer dig øget synlighed og øget trafik fra Google og Bing. Frameworket består af 5 essentielle områder i en forretningskritisk SEO-indsats.

SEM

Med vores SEM-framework og best-in-class annonceringsværktøjer skaber vi klare målbare resultater på tværs af brancher med intelligent annoncering i Google Adwords, Google shopping, Bing Ads og retargeting.

Digitalt medieindryk & Display

Vi arbejder både top-funnel med at øge brand/produktkendskab og low-funnel med fokus på konverteringer. Vi arbejder med display-annoncering (RTB), dynamisk banner-udvikling, Youtube, native-ads, video-prerolls, in-app-ads og remarketing-setups.

Email & Automation

Med dyb specialisering i email-marketing og marketing-automation lige fra rekruttering og automatiske flows til data-management, inbound-marketing og multi-channel marketing automation setups, skaber vi relevans, leads og forretning på tværs af kunderejsen.

Sociale Medier

Vi skaber salg, leads, øget kendskabsgrad og forbrugerindsigt via de sociale medier. Vi er bl.a. specialiseret i avanceret annoncering på Facebook og retargeting, Instagram ads, Linkedin og Snapchat.

CRO

Med fokus på øget omsætning, engagement og optimale brugeroplevelser, arbejder vi med at forbedre forbrugerens digitale oplevelser igennem UX-optimeringer, splittest, personalisering og analyser, som leder til mere salg og øget loyalitet. 

Content Marketing

Content er typisk en essentiel del af en digital marketing strategi. Vi hjælper med, ved brug af data og indsigt, at skabe og distribuere content til de rette brugere/segmenter, på det rette sted, den rette tid og i den rette kontekst. 

Growth Hacking

Growth hacking handler om at tænke kreativt med data og skabe eksplosiv vækst. Vi kombinerer kreativitet med digital marketing virkemidler til at få dit produkt, app eller service ud til flere og ultimativt vækste jeres forretning hurtigere.

Amazon & Affiliate

Vi hjælper med at afsætte og markedsføre jeres varer i eksterne salgskanaler såsom Amazon, affiliate-websites og markedspladser. Typisk med fokus på højest mulig ROI.

Strategi & Sparring

Med udgangspunkt i vores viden, erfaringer og teknologier, yder vi løbende rådgivning til virksomheder, der ønsker sparring om deres digitale indsats, muligheder og udfordringer fra førende specialister.