Tool: Customer Lifetime Value beregner

Kend den fulde værdi af din kunde

Hvad kan du bruge en customer lifetime value beregning til?

Med vores CLV tool kan du beregne jeres customers lifetime value (CLV) eller på dansk: Kunde-livstidsværdi. I en CLV beregning bliver den gennemsnittelige værdi af en kunde fra første til og med sidste køb fundet. 

Ofte vil en kunde over en periode (= livstid) købe flere gange hos jer og netop den samlede værdi er interessant at kende. Den værdi kan I nemlig bruge i jeres prioriteringer og budgetteringer af marketingaktiviteter og i den samlede marketingbudget.  For når du kender værdien af en kunde, ved I også, hvad I kan betale for en ny. 

Hvem er customer lifetime value relevant for?

Beregning af Customer lifetime value er interessant for stort set alle virksomheder, der sælger en vare, service og/eller et abonnement online. Om din virksomhed er B2B eller B2C, komplet Ecommercer eller Omnichannelist kan en CLV beregning være af stor værdi for jer. 

Eksempel

Hvorfor CLV er mere pålidelig end andre beregninger

CAC og ROI vs. CLV

Mange vælger ikke at beregne CLV, men derimod CAC (customer acquisition cost, på dansk: Prisen for en kunde), ROI eller ROAS. Det giver dog nogle problemer, og kan lede til fatale beslutninger i marketingaktiviterne. 

Eksempel:

En kunde køber for 500 kr., hvilket vil sige 400 kr. efter moms.
Herefter fratrækkes en avance på 50%, hvilket giver en indtjening på 200 kr. Det er jo umiddelbart godt, ikke?

Både en CAC og ROI-beregning siger nej.

Virksomheden har nemlig brugt 300 kr. på at skaffe kunden, og det betyder at ROI er negativ og CAC er højere end indtjeningen.

 

Konklusionen er at virksomheden vælger at lukke ned for deres marketingaktivitet, fordi den er ineffektiv. I dette eksempel er det dog en fejlkonklusion.

Med en beregning af CLV medtages alle køb over en given periode. Det er for webshops typisk en periode på 12 måneder, og for abonnements-produkter noget længere. Det kan aflæses af jeres data.

Hvis vi beregner CLV på fornævnte eksempel, bliver billedet et helt andet.

 

For kunden, der købte for 500 kr., køber faktisk 4 gange hen over året for gns. 600 kr. pr. gang. Og hvor omkostningerne til et salg 1. gang var 200 kr., vil den falde ved hhv. 2., 3., og 4. gang, kunden foretager et køb.  

Resultatet er at der er en samlet positiv indtjening for hele kundens engagement, og at lukke for marketingsaktiviteterne, der har ført til 1. køb, vil være at lukke ned for en reel god kunde/indtjening. Det giver faktisk mening for forretningen at betale en del, for kundens 1. køb, når CLV tydelig viser, at investeringen er sin værdi værd. 

 

Scenariet kan naturligvis også være det modsatte, hvor en CLV beregning kan vise, at I reelt set betaler for meget i hele livstiden. Og at I dermed bør stoppe de marketingstrategier, der tydeligvis er ineffektive. 

Beregn jeres CLV i værktøjet herunder:

Gns. ordrestørrelse
Købsfrekvens
CLV
Her kan du eksperimentere med justere livstiden og antal kunder →

Bemærk: KYNETIC gemmer ikke data, og indtastning i formularen

Guide

Vores CLV formel

Sådan beregner du CLV for din forretning​

Der findes flere måder at beregne customer lifetime value på. Vi har i værktøjet herunder brugt vores foretrukne formel, der består af følgende:

  • Livstid
    Den gennemsnitlige livstid for jeres kunder, dvs. den tid de er kunder hos jer. Det kan være svært at fastslå præcis, men kan dog beregnes ved at lave et udtræk af alle jeres ordrer over tid og analysere på tallene. Længere nede kan du finde de typiske livstider for nogle typer af virksomheder. 
  • Total omsætning
    Den totale omsætning er jeres samlede omsætning i livstiden. dvs. perioden angivet i felt 1.
  • Antal ordrer pr. måned
    Antal ordrer gennemsnitligt pr. måned. Dvs. antallet af enkeltstående køb/ordrer.
  • Unikke kunder i perioden.
    Unikke kunder i perioden er antallet af unikke kunder i livstiden.
  • Gns. avance.
    Her angives jeres gns. avance i procent, dvs. det, I tjener på varen (salgspris minus indkøbspris). Det kan i visse tilfælde være relevant at beregne en CLV for flere produktgrupper, såfremt en virksomhed har meget forskellige avancer.

Hvad er vores livstid?

Typiske livstider for forskellige typer virksomheder:

  • E-handel/webshop: 12-18 måneder
  • Andre service-ydelser: 24-48 måneder
  • Digitale service/tjenester B2C: 36-84 måneder
  • SaaS produkt B2B: 60 – 84 måneder

Kom igang med en CLV strategi

Har I brug for at beregne jeres customer life time value og eventuelt inkorporere den i jeres digitale strategi, står vi naturligvis klar til at hjælpe jer på vej. Kontakt os på kontakt@kynetic.dk eller telefon 7875 0070. 

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant