EFTERSPØRGELSESANALYSE

Fra klassisk søgeordsanalyse til 360 graders efterspørgelsesanalyse

Opnå en komplet indsigt i efterspørgslen i markedet med en efterspørgselsanalyse, og få et stærkt fundament til en succesfuld digital marketing indsats på tværs af organiske og betalte kanaler

Anmod om analyse

Efterspørgselsanalyse med en datadreven tilgang med øje for automation og machine learning

Få et overblik over efterspørgslen og konkurrencesituationen på markedet og få indsigt i kunderejsen

Ingen siloer, fuld transparens, højere relevans, mindre støj og større afkast

Hvad arbejder vi med

Søgeordsanalyse på et nyt niveau

Få maksimalt afkast af jeres digitale marketing indsats. Det er absolut afgørende at være klar over, hvad potentielle kunder efterspørger. Uanset om I har en B2B virksomhed med fokus på flere kvalificerede leads eller en B2C virksomhed der jagter øget indtjening på jeres webshop.

Uden et overblik over hvad jeres potentielle kunder helt konkret efterspørger og i hvilket omfang, risikerer I både at gå glip af konverteringer, data og værdifuld trafik, samtidigt med at I spilder jeres marketingbudget. Den klassiske søgeordsanalyse har til formål at give indsigt i hvad jeres potentielle kunder helt konkret efterspørger, typisk i Google, samt hvilken placering jeres website har på de enkelte søgninger. Dette er dog kun en brøkdel af hvad en efterspørgselsanalyse potentielt kan skabe af værdi for jeres digitale marketing indsats. 

 

Hos KYNETIC har vi landets dygtigste specialister indenfor søge- og efterspørgselsanalyse, og har erfaring i at afdække efterspørgsel, tendenser og konkurrencer for mere end 100+ ambitiøse B2B og B2C virksomheder på tværs af markeder og landegrænser. 

Hvordan arbejder vi med

Komplet kortlægning af efterspørgslen i markedet

Vi hos KYNETIC har udarbejdet en trin-for-trin guide til en next level søgeordsanalyse herunder. Vores typiske proces omkring en efterspørgselsanalyse tager altid afsæt i en datadreven tilgang med øje for automation og machine learning, for at kunne udarbejde et komplet setup til jeres virksomhed.

Første step i en søgeordsanalyse hos KYNETIC er at skabe et overblik over efterspørgslen i markedet. Det danner fundament for en komplet efterspørgselsanalyse og hjælper os til at forstå jeres målgruppe og dets adfærd. Det er essentielt at finde ud af, hvad folk helt konkret søger efter, og hvor stor volumen er på de enkelte typer søgninger samt hvor høj konkurrence der er på de forskellige søgeord. 

Indledningsvist handler det naturligvis også om at få indsamlet og udtrukket så meget data som muligt, som der efterfølgende kan sorteres i. Her bør dataindsamlingen ikke afgrænses, da der vil være risiko for at overse relevant efterspørgsel, som muligvis befinder sig i periferien af den efterspørgsel, som er vigtig at få med i analysen. Der skal sørges for at få afdækket så store dele af den online efterspørgsel, der er i markedet som muligt. Der findes adskillige muligheder for at udtrække data om efterspørgsel, både gratis og betalte løsninger. 

Et af de bedste værktøjer er Googles egen Keyword Planner, som er integreret i Google Ads interfacet. Adgangen til dette værktøj kræver ikke andet en en Google Ads konto, men størrelsen og værdien af de indsigter der er til rådighed i Keyword Planner afhænger dog af hvorvidt du har en aktiv annoncekonto og bruger penge på platformen. Derudover er der en sammenhæng mellem hvor stort et Google Ads spend annoncøren har og hvor meget data om efterspørgslen der er adgang til.

Andre gratis værktøjer til søgeordsanalyse er:

Fælles for alle disse gratis søgeordsværktøjer er dog at kvaliteten af data er markant under det udbytte der kan udtrækkes fra betalte løsninger som f.eks. SEMrush, Searchmetrics, Ahrefs m.fl.og derudover er der også ofte begrænsninger på antal af søgeord der kan køres gennem de gratis programmer. Vi anbefaler at investere i en mere avanceret løsning for at sikre adgang til så meget og så præcise søgeordsdata som muligt. De fleste værktøjer til keyword research koster typisk mellem 600 kr. – 1.000 kr. om måneden, hvilket oftest viser sig at være en god investering.

Udover den gode datakvalitet og de ikke eksisterende begrænsninger, giver de betalte løsninger ofte mulighed for løbende tilføjelser og monitorering af websites placering i Google på enkelte søgeord, samt udviklingen over tid. Hermed er det muligt at følge den igangværende udvikling i organisk synlighed samt optimering af igangværende content, SEO mv. 

Fremtidens digitale vindere vælger KYNETIC

Vi er anerkendt for vores SEO arbejde af en lang række glade kunder baseret på samarbejder og vækstcases hvor dybdegående keyword research og efterspørgselsanalyser har været udslagsgivende for successen.

Vores typiske proces

Sortering og afdækning af search data

For at forstå intentionen bag enkelte søgninger og blive klogere på hvordan I som virksomhed skal imødekomme efterspørgslen, samt identificere hvor relevant det er for netop jeres forretning at have fokus i jeres tekster og søgeord. Derfor er det enormt vigtigt at kunne sortere og afdække det indsamlede data.

Efter den indledende og indsamlende fase af søgeordsdata fra forskellige kilder, kommer en af de mest tidskrævende opgaver men dog mest simple. Er det nødvendigt med en færdig analyse inden for en kort tidsramme, er det en mulighed at udskyde sorteringen af søgeord, og indledningsvis nøjes med bare at undlade at tildele de uønskede søgeord en kategori. På denne måde kan der stadig akkumuleres data på relevante kategorier uden at irrelevant efterspørgsel medtages.  

 

Forstå forbrugernes intentioner bag deres søgninger, identificer hvor relevant deres efterspørgsel er for jeres forretning og bliv klogere på, hvordan i skal imødekomme deres efterspørgsel. Search intent er i den forbindelse ekstremt vigtigt at holde for øje, for at forstå hvor stor en forskel der er, på de forskellige typer af intentioner brugerne har, hvilke ofte kan aflæses i deres adfærd og søgetermer. Disse search intent er derudover med til at give et øjebliksbillede af, hvilket stadie i kunderejsen den vilkårlige bruger befinder sig i. 

 

Googles eget framework:
I want to know

I want to go

I want to do

I want to buy

Alt afhængig af hvilken branche jeres forretning befinder sig i, er der forskellige intentioner som er gengangere hos forbrugerne. Det er enormt vigtigt at have en forståelse for hvor i kunderejsen jeres kunder befinder sig, når de søger sig ind på jeres site. Formår I at italesætte eller svare på, det behov eller den udfordring som brugeren udviser, er der et match mellem udbud og efterspørgsel. Dette skaber øget troværdighed og kan potentielt medvirke til en konvertering, på enten kort eller lang sigt.

Den bedste indikator for hvad der typisk ligger bag en specifik søgning er de resultater, som Google vælger at vise. Er der tale om en søgning med klar købsintention, som f.eks. “køb kosttilskud” eller “løbesko tilbud” vil Googles søgeresultater typisk præsentere brugeren for relevante produktannoncer fra Google Shopping efterfulgt af 3-4 tekstannoncer (se eksempel herunder).

 

Er der derimod tale om informationsbaserede søgninger som “hvad er kosttilskud” eller “bedste løbesko til løbebånd” vil flere af annoncerne ofte være erstattes af organiske søgeresultater bestående af artikler, guides og lignende. I enkelte tilfælde vil der hverken blive vist Shopping eller Search annoncer overhovedet (se eksempel herunder).

 

Tilføj search intent på det mest relevante søgeord og definér intent på disse til at starte med. Det er en opgave der kan udskydes, hvis I er udfordret på tid og ressourcer, men er altid et enormt godt værktøj at benytte sig af i udvidelserne af sin efterspørgselsanalyse og nødvendig før en påbegyndelse af content produktion, hvor content og efterspørgsel unægteligt skal matche.

Hvordan arbejder vi med

Kategorisering, synlighed og konkurrence

Det er en nødvendighed at forstå markedet og de aktører der befinder sig på det. Det er vigtigt at få opdelt markedet efter, hvem ens tætteste og fjerneste konkurrenter er. I forbindelse med at keywords kategoriseres skal den samlede efterspørgsel puljes, for at understøtte vurderingen af det primære og sekundære kampagne fokus.

Vi anbefaler en opdeling af keywords i minimum to niveauer af kategorier, overordnede hovedkategorier og underliggende subkategorier. Kategoriseringen kan hjælpe til et større overblik over indhold i analysen, særligt hvis der er tale om en bred branche med en lang række af forskellige søgeord. Strukturen giver derudover mulighed for at filtrere i keywords set i forhold til hvilket produkt eller service det handler om. Slutteligt øger det indsigten i søgevolumen og konkurrenceniveauet indenfor de enkelte kategorier af efterspørgslen, hvilket kan ses på billedet herunder.

 

Det er essentielt at forstå de andre aktører i markedet, for at maksimere profit i jeres digitale marketing indsats. Sigt mod toppen og tag afsæt i hvem der topper de forretningskritiske organiske placeringer i søgemaskinerne, samt hvad de lykkes med. Til at visualisere konkurrenternes organiske placeringer anbefaler vi et diagram til at skabe overblik og forståelse for, hvor og hvem der topper på de organiske placeringer.

 

Så snart I har kategoriseret alle keywords i jeres søgeordsanalyse, kan I begynde at trække placeringsdata ud og mappe konkurrencesituationen i jeres branche. Det kan bl.a. gøres gennem værktøjer som Advanced Web Ranking, SEMrush eller Accuranker.

Indsigt i

Prioritering af content indsats og brug heraf

Med en grundig søgeordsanalyse får I et bedre og mere dybdegående indblik i markedssituationen, som kan gavne jeres indsats på samtlige digitale kanaler. Produktion og optimering af content er en tidskrævende øvelse, og det er derfor vigtigt at få lagt en strategi for hvordan man prioriterer sin indsats.

Hos KYNETIC beder vi vores kunder om at rangere alle relevante keywords i søgeordsanalysen fra prioritet 1 til 3, hvor prioritet 1 er den mest forretningskritiske efterspørgsel. Ingen kender jeres forretning bedre end jer selv, så start med at få kigget analysen igennem og beslut hvad I mener der er mest afgørende at være synlige på. 

 

Når I har prioriteret alle forretnings relevante keywords i analysen, er det tid til at gruppere keywords i det vi kalder “content clusters” med udgangspunkt i 2 ting: type af efterspørgsel samt search intent. Det vil sige: Hvad efterspørger brugeren af produkt/service og hvor er de i kunderejsen? Er der tale om en købs- eller informationsbaseret søgning? Disse forskellige typer af efterspørgsel bør grupperes separat, så indhold kan tilpasses hertil, og snakke direkte ind i brugerens behov/udfordring.

 

Jo bedre en efterspørgselsanalyse I får udarbejdet, jo mere ved I om markedet, og kan bygge jeres digital marketing strategi og indsats herefter. Hos KYNETIC bruger vi ikke kun efterspørgselsanalysen som afsæt for produktion og optimering af indhold, men også til bl.a.:

 

  • Opsætning af nye Google Ads konti og kampagner med henblik på at sikre at alt relevant efterspørgsel indlemmes i annoncesetuppet.
  • Segmentering og målretning i de forskellige digitale kanaler, som f.eks. Facebook, Google Ads, LinkedIn m.fl.
  • Indhold til email automation flows og organisk SoMe.
  • Løbende analyse og monitorering af markedet.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Mads-Mikkel Tarding

Senior Partner & Managing Director

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant

Typisk over 50 slides med strategiske anbefalinger

Start med en analyse

Få en analyse af jeres digitale marketing-indsats

Vi gør brug af vores gennemtestede frameworks, jeres data og viden fra vores arbejde med vores kunder på tværs af brancher.

Hvem er vi for

Vi er ikke et perfekt match for alle

Et perfekt match

Her matcher vores tilgange, teknologi-brug og fokus med jer

  • I ønsker at arbejde markedsledende med digital markedsføring
  • I er typisk en e-commercer, B2B-virksomhed eller retailer
  • I er ambitiøse og investerer i jeres brand
  • I ønsker et grundigt setup til jeres digital marketing-kanaler
  • Digital er, eller skal være, en forretningskritisk afsætningskanal
  • I ønsker et langvarigt og tæt samarbejde
  • I ønsker at blive udfordret af de dygtigste specialister i branchen
  • Ikke et godt match

    Typiske kendetegn på at vi ikke er et godt match

  • I er i markedet efter en billig pakkeløsning
  • I ønsker ikke at arbejde data-drevet
  • I leder efter en leverandør frem for en samarbejdspartner
  • I ønsker projektafvikling frem for kontinuerligt samarbejde
  • I ønsker ikke at investere i virksomhedens brand
  • I ser ikke det vigtige i grundighed og detaljer
  • I har afsat et urealistisk budget til at nå jeres målsætninger