Anerkendt mikrobryggeri afsætter +1.700 farsdagskasser i forbindelse med ecommerce lanceringskampagne

Anerkendt Bryghus springer rammerne med en multi-channel eCommerce marketing strategi

I starten af 2020 stod Nørrebro Bryghus overfor to store udfordringer, som de ønskede KYNETICs hjælp til; En effektiv digital multi-channel marketing strategi og en udvidelse af forretningen til at inkludere et eCommerce-setup. Resultatet var tømte lagre og et massivt boost i salget, som nu sætter nye vækstmål for det kendte danske brand.

+1.700

flere solgte ølkasser

27 kr

i CAC

1.294 %

ROAS

6,56 %

Konverteringsrate

Introduktion til casen

Store mål, store udfordringer, store resultater

Inden lanceringen af Nørrebro Bryghus’ webshop primo 2020, var der sat ambitiøse målsætninger for omsætningen i indeværende år, for den nye gren af forretningen. Det var derfor tidligt klart, at der skulle “langes farsdagskasser over disken i et tempo, hvor de færreste kan være med, og naturligvis til så lav en CAC som muligt”, som beskrevet af Mathias Pedersen, Head of Communication og branding hos Nørrebro Bryghus.

 

Omstændighederne uden historisk data betød, at der blev taget udgangspunkt i best practices inden for ecommerce baseret på erfaringer fra andre brancher. Nøglen var derfor omstillingsparathed ift. at opnå learnings på kort tid og adapte disse til de forskellige kanal frameworks med henblik på tage hurtige actions, og deraf opnå størst muligt udbytte af kampagnen.

 

Det var to store udfordringer som Nørrebro Bryghus stod overfor, men med et stærkt produktsortiment af specialøl og pakketeringer, som talte lige ind i målgruppenes efterspørgsel, blev det nye forretningsben lanceret med et brag ved hjælp af KYNETICs specialisters hjælp.

”Fars dag rimer rigtig godt på øl og ikke mindst øloplevelser, der er lidt ud over det sædvanlige, men på trods af det åbenlyse match, havde vi på ingen måde forventet den enorme succes, der blev skabt i samarbejde med KYNETIC.” - Mathias Pedersen, Head of Communication & Branding
Resultaterne

+1700 glade fædre på kun 6 dage

Det digitale marketing ads framework tog afsæt i en cross-channel og cross-device indsats med udgangspunkt i de hyppigste kunderejser i en high-intent kampagneperiode.

 

Vores detaljerede frameworks for de forskellige online discipliner, og ikke mindst den rette brug af teknologi, algoritmer og machine learning både i og uden for online platformene, gjorde det muligt at arbejde agilt i den korte kampagneperiode, og samtidig optimere hvor det skabte størst ROI.

 

Den digitale strategi inkluderede bl.a. følgende integrerede indsatser:

  • Onpage optimering og sikring af teknisk fundament til et best practice SEO setup.
    Efterspørgselsbaseret content marketing med afsæt i alle kunderejsens stadier og afdækning af alle search intents inden for forretningsområdet.
  • Google Ads (Search Ads, Display Ads, Youtube video-ads) drevet af et granuleret SKAG hybrid setup.
  • Social Ads (Facebook og Instagram) Best-practice CBO framework boostet af granuleret DPA-setup.
  • Digital PR og linkbuilding med henblik på at sprede budskabet på relevante danske online medier.
  • Konverteringsoptimering med henblik på at hæve konverteringsraten til et maksimum.
  • Gennemsigtigt KPI dashboard som løbende har sikret at alle var opdateret på performance og deraf muligheden for hurtigt at træffe de rette beslutninger.

 

Kampagne framework baseret på grundige analyser før, under og efter kampagneperioden

Inden lancering af kampagne frameworket, lavede vi en dybdegående data-analyse af markedet inden for Farsdagsperioden. Denne analyse gav os både indsigt i historisk brugeradfærdsdata, efterspørgslen i markedet, indblik i konkurrencen samt hvilke typer af triggers, der historisk har performet bedst for lignende ecommercers i samme eller lignende branche. 

Kombinationen af grundig dataanalyse og direkte målretning ind i efterspørgslen gav resultater fra dag ét, og den data gjorde det muligt at skalere indsatsen real-time på tværs af platformene. 

 

Efter interne kapacitet- og logistikudfordringer, handlede det om at handle agilt og bruge platformenes embedded AI/ML til at optimere kampagnerne hurtigt for at maksimere Nørebro Bryghus’ ROI.

“Først og fremmest var salgstallene enormt høje, men i ligeså høj grad viste KYNETIC deres værd, da vi blev nødt til at ændre på kampagnen løbende, hvilket skete med høj fleksibilitet og højt tempo. Alt i alt var det en kæmpe succes, og vi har i samarbejde været med til at gøre næsten 2.000 fædre lykkelige” - Mathias Pedersen, Head of Communication & Branding

+ 12.000

Flere besøgende

+105%

Stigning i organisk trafik

x4

Stigning af brandsøgninger

+1200

Facebook Post reaction

Indsigter i

Bedre performance med embedded AI

Lanceringskampagnen med Farsdags kasserne, gik ud over alle forventninger, og netop pga. at Nørrebro Bryghus aldrig havde forestillet sig så eksplosiv en salgsvolumen, resulterede dette i løbende kapacitets- og logistikudfordringer, hvorfor det fulde potentiale desværre langt fra blev indfriet. Annonceringen var derfor nødsaget til at blive deaktiveret midt under kampagneperioden, da farsdags kasserne blev udsolgt, hurtigere end de kunne erstattes.  

 

Deaktiveringen medførte et mistet momentum i de embedded algoritmers indlæringsfase, som i høj grad var at spore på kampagnens CAC, der trods omstændighederne endte på gns. 27 kr., via. datadrevet attributionsmodellering.

 

Arbejdet med datadrevne best-practice frameworks i annonceringsplatformene gør, at de bedste resultater opnås ved at arbejde méd algoritmerne, og trods en pauset annoncering (og aktivering af nye indlæringsfaser), så kan Nørrebro Bryghus se tilbage på en yderst vellykket kampagneindsats, der formåede at bruge platformenes embedded AI/ML til fulde for at optimere deres kampagner.  

Om vores kunde

Nørrebro Bryhus er et prisvindende, dansk mikrobryggeri med store ambitioner

Nørrebro Bryghus er som ét af de første danske mikrobryggerier et fyrtårn i den danske ølkultur. Siden deres spæde start i 2003, hvor mikrobryggeriet slog dørene op for deres bryghus og restaurant i Ryesgade på Nørrebro, har bryggeriet kombineret mad og øl i helheds-smagsoplevelser der er i særklasse. Igennem årene har bryggeriet udviklet deres produktsortiment af klassiske øl, der nu også indeholder mere eksperimenterede øl under navnet BRAW. I alt har Nørrebro Bryghus produceret +250 forskellige øl i gennem tiden med alt fra sorte, stærke og vinter-varmende øl til lyserøde, milde og forårsfriske øl. 

 

Nørrebro Bryghus har vundet adskillige awards, herunder “Årets Bryggeri”, “Verdens bedste IPA”, “Byens bedste ølbar” og mange flere, hvilket har gjort at bryghuset i dag er placeret som et omdrejningspunkt i ølkulturen i Danmark. I dag omfatter forretningen hhv. mikrobryggeri og off trade, restaurant og bar, udlejning af selskabs- og mødelokaler og nu også et rendyrket ecommerce forretningsben.