360 graders digital marketing for dansk Telco-selskab skaber +30% vækst

Prisvindende Digital Marketing strategi giver +20.000 nye kunder og en ROI på +1500%

Hvordan erobrer man nye kunder i en branche som mobiltelefoni, hvor konkurrencen er notorisk hård, priserne for annoncering ofte er skyhøje og online kampen nok er den sværeste af alle brancher?

+20.179

nye mobiltelefon kunder

+177%

stigning i kunder

+1.500%

i total ROI

+51 mio kr.

øget indtjening

introduktion

Massiv forretningsvækst i en benhård telebranche

Hvordan erobrer man nye kunder i en branche som mobiltelefoni, hvor konkurrencen er notorisk hård, priserne for annoncering ofte er skyhøje og online kampen nok er den sværeste af alle brancher? Særligt når man er en relativt ny spiller i en særdeles etableret branche?

Det var den udfordring Duka stod over for med deres “Bedst i Test” mobilabonnement, der både byder på fri tale, SMS og op til 50 GB data, som alle kan bruges i hele EU.

I starten af 2019 havde Duka en ambitiøs målsætning om at vækste deres kundeportefølje med 18.000 nye mobiltelefoni kunder, hvilket ville svare til en total stigning i antal kunder på hele 159%. Foruden en overordnet målsætning om at øge antallet af nye kunder blev der ligeledes opstillet en række øvrige digitale KPI’er for indsatsen:

- Maksimum pris pr. ny kunde (CAC) på 500 kr.

- Stigning i total trafik til website på min. 50%.

Med udgangspunkt i ovenstående KPI’er, udarbejdede vi i samarbejde med Duka en data- kunderejse-drevet 360 graders digital marketing strategi med den klare målsætning at skaffe minimum 18.000 nye kunder inden for dukaTALE mobilabonnementer, og dermed også etablere Duka som et af de hurtigst voksende teleselskaber i Danmark. Stategien skulle ikke alene tilkæmpe markedsandele, det skulle også ske profitbelt i den online branche, der nok kræver allemest at vinde.

Nordic search awards

Vinder af Best Online Marketing Campaign in Denmark

Vores samarbejde med DUKA vandt hovedprisen ‘Best Online Markeitng Campaign in Denmark’ til Nordic Search Awards 2020. Se  klippet fra Award-showet her som pga af COVID-19 skete remote.

Vores tilgang

Sådan hjalp vi Duka med at skaffe +20.000 nye kunder

Vores frameworks, dybdegående, databaserede analyser og højteknologiske algoritmer

Den digitale marketing strategi tog afsæt i en cross-channel indsats med udgangspunkt i de mest hyppige kunderejser, vores detaljerede frameworks for de forskellige online discipliner og ikke mindst den rette brug af teknologi og algoritmer både i og uden for online platformene.

 

Indledningsvis lagde vi fundamentet med en dybdegående data-analyse af både historisk performance data, online adfærdsdata samt efterspørgsel, konkurrence og trends i markedet, for at afdække den rette tilgang til opgaven. 

I den indledende analyse søgte vi svar på:

  • Hvordan ser de typiske digitale kunderejser ud, og hvordan understøtter vi disse i vores marketing?
  • Hvilke arkesegmenter fokuserer indsatsen på, og hvordan kommunikerer vi optimalt til disse?
  • Hvilke kanaler skal og hvordan skal de i spil sammen og på tværs for at slå konkurrenterne og skabe de opsatte målsætninger?
  • Hvilke data skal bruge til at fordre algoritmerne med og hvordan benytter vi bedst automation og machine learning til bedre målretning, bedre udnyttelse af tiden og personaliseret kommunkation i de forskellige kanaler. 

 

På baggrund af denne analyse blev kanalmixet fastlagt og endeligt opsat med det klare formål at binde den digitale markedsføring sammen på tværs af kanaler fremfor en klassisk silo-kanalbaseret tilgang.

 

En tilgang der kontinerligt understøttes af et koncentreret fokus på at bruge starte-of-the-art automation og machine learning fordi det giver mulighed for arbejde mere effektivt, være mere relevant i vores annoncering og ikke mindst binde kunderejsen sammen med data om brugeren, hvorend de er i kunderejsen.

Den digitale strategi inkluderede bl.a. følgende integrerede indsatser:

  • Onpage SEO og teknisk site-optimering.

  • Content marketing med fokus på efterspørgsel i alle stadier af kunderejsen, lige fra indledende overvejelse omkring skifte af udbyder eller udfordringer med nuværende abonnement, til aktiv research i markedet og tydelige købssignaler.

  • Google Ads (Search Ads, Display bannere og YouTube video-ads) drevet af et automatiseret setup til budgivning med afsæt i klare targets for pris pr. konvertering udarbejdet på baggrund af en CLV-betragtning.

  • Social Ads (Facebook, Messenger og Instagram) med den kreative kommunikation i højsædet og bygget på et avanceret CBO-setup drevet af Power 5 frameworket.

  • Centralisering af data i en CDP (Customer data platform) med henblik på at samle performance data på tværs af alle digitale kanaler og herefter bruge det aktivt til målretning og optimering af de forskellige setups.

  • Automatiserede email marketing flows på tværs af både mail og øvrige kanaler.

  • Digital PR og linkbuilding bygget på en PR-strategi om at anvende førende danske medier til at italesætte danske forbrugeres typiske udfordringer med deres mobilabonnementer og herigennem udfordre det konsoliderede marked.

  • Konverteringsoptimering og splittesting på website inkl. løbende indsamling af brugerdata gennem optagelse af sessioner og heatmaps på forretningskritiske landingpages med henblik på løbende af forbedre brugeroplevelsen på sitet og understøtte købsflowet.

 

Undervejs i strategien, har der været en række løbende analyserer, splittest, incremental tests og performance-analyser, for at optimere og justere indsatsen både i de enkelte kanaler, men også indsatsen mellem og på tværs af kanalerne. En indsats som har været essentiel for at spilde færre annnonceringskroner og højne relevans og deraf effektiviteten (ROI) på vores aktiviteter.

 

En meget intensiv SEO-indsats har samtidig skabe +50 top-placeringer i Google, som leder høj-relevant top- og low-funnel trafik. Trafik der føres til gennemarbejde landingpages som også fungerer som centrale sider for den øvrige annonceringsindsats.