RTB - Real Time Bidding
Display annoncering og real time bidding
Som Nordens eneste digital marketing performance bureau accelereret af data, automation og AI, hjælper vi ambitiøse virksomheder og organisationer med at vinde deres brancher og få det maksimale ud af deres digital marketing budgetter.
introduktion til
Display annoncerings styringsmetode
Real time bidding er en displayannonce styringsmetode, som i realtid (live) og automatisk tilpasser sig målgruppen ved at justere eksempelvis CPM pris, indhold i annoncen og hvilke medier annoncen vises på. RTB sker typisk via en annonceringsplatform kaldet en Ad Exchange eller DSP, såsom Googles DoubleClick eller danske Adform, men kræver typisk en helt del forberedelse for at være effektivt.
Et real time bidding setups store fordel er at det på sekundet kan vises i et givent medie ved at hurtigt og automatisk køber ind i et medie. Det er som sådan ikke meget anderledes end Google Ads. Her er annonce pladserne bare alle de medier, store som små, du kender derude og der købes så ind i de restpladser (inventory), som de ikke kan sælge på traditionel vis. Det giver både en bedre pris, men også mulighed for at lynhurtigt indrykke høj relevante annoncer.
Et godt og effektivt RTB setup kræver dog både nogle gode kreativer (annoncer), men i høj grad også data til eksempelvis dynamisk at tilpasse annoncer. Det kan være et feed med priser eller anden relevant data, der så matches med andre variabler som vejret, brugerens online adfærd, tidligere køb mv.
Kritisk tilgang til bannerannoncering
Med et støt stigende antal af adblockers og kognitiv frasortering af bannerannoncering, har vi i KYNETIC generelt en kritisk tilgang til RTB-annoncering og bannerannoncering i alt sin helhed. Det er reelt set her at der spildes allerflest marketingbudgetter på ineffektive kampagner, hvor effekten tvivlsomt kan måles. Dette er typisk ført an af større klassiske mediebureauer, hvis forretningsmodel ofte hænger sammen med indkøb af medier og deres fortjeneste er ganske enkelt højere hvis der købes ind via RTB i danske medier, end ved indkøb af annoncer i Google og Facebook.
Som uafhængigt bureau, arbejder vi med åbne standarder, fuld transparens og vi tror på at alle virksomheder bør eje deres egne data og ikke skal betale et procentvis cut af annonce budgettet til et bureau.
Samtidig arbejder vi bl.a. tæt sammen med Google om at udnytte en særlig skjult funktion i Google Analytics, som gør det muligt at tracke dele af deres display-annoncering, som så med marketing attribution kan analysere og måles i perspektivet af en kunderejse? Med andre ord, har annoncering medført et højere brandkendskab og en højere efterspørgsel, som senere høstes i andre kanaler? Er svaret ja, kan indsatsen være budgettet værd.
Effektiv RTB bør stå i lyset af kunderejsen og øvrige kanaler
RTB-annoncering bør derfor også ses i en større kontekst af eksempelvis jeres kunderejser. Hvilke touch points er der og hvem skal der kommunikeres hvad til?
Herefter giver det mening at kortlægge en effektiv strategi ved at benytte jeres data. Det er dog sjældent vi anbefaler RTB-display annoncering som et must i en effektiv digital marketing strategi, selvom det har sin berettigelse en top-funnel indsats, hvor KPI’erne handler om brand-kendskab og øget efterspørgsel. Her er det også muligt at købe billigt og mere kvalificeret trafik fra andre kanaler.
Kontakt os hvis I vil vide mere RTB-annoncering eller hvordan vi kan hjælpe jeres brand eller virksomhed med den helt rette annoncering strategi.