Viden

Facebook & Instagram checkout får en markant effekt i ecommerce regi

Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Associeret Digital Marketing Specialist

Nyt ecommerce økosystem har store konsekvenser for den digitale kunderejse

Den verdensomspændende pandemi har fremskyndet virksomheders digital transformation til online shopping. Men den traditionelle ecommerce branche bliver samtidig udfordret af tech-giganten Facebooks nyeste tiltag: Facebook & Instagram checkout. Funktionerne tilføjer et helt nyt ecommerce økosystem til de eksisterende og populære sociale platforme, som Facebook ejer. De er i løbet af 2020 blev testet og udrullet i USA og det varer ikke længe, før de også indtager Europa. 

Facebook bygger ikke kun en pengemaskine til dem selv, ved at lade forbrugere købe produkter via deres platforme. De understøtter på samme tid en adfærd, som forbrugerne allerede har. I Adobes nyeste Digital Economy 2020, ses der at brugere i højere grad end tidligere, anvender deres mobil til handle med. Ifølge rapporten står mobile devices for 60 % af besøgende til webshops og for 40 % af alle køb. En udvikling Facebooks egen undersøgelse (“Facebook IQ: Holiday Unwrapped”) også kun bekræfter.

Kilde: https://www.facebook.com/business/insights/tools/holiday-season

Effekten af Facebook og Instagram checkout bliver en vigtig spiller i udviklingen i ecommerce i de kommende år, og det er derfor afgørende allerede nu, at virksomheder tager stilling til de nye funktioner.

Bagom Facebook & Instagram Checkout

Forbrugere får med Facebooks checkout funktion, mulighed for at gennemføre deres online shopping, uden at skulle forlade Instagram eller Facebook platformen. Brugere skal ikke længere navigere fra sociale medie til virksomheders websitet for at gøre et køb, men kan med få klik foretage et køb og vende tilbage til deres feed uden nogen forstyrrelser. 

Denne ændring bliver en kolossal forandring i forbrugeres kunderejse, hvor antallet af touch-points er eksploderet igennem de seneste år. Det bliver også en forandring der for mange virksomheder, der enten står overfor en ny, stor udfordring eller kan økonomisk vind i sejlene med Facebooks købsflow. 

Virksomheder der ønsker at anvende checkout funktionen, skal være godkendt som en virksomhedskonto (På facebook og/eller Instagram), bruge Facebook Commerce Manager og have deres webshop via Shopify eller BigCommerce. 

Facebook forsøgte at øge engagementet for at implementere checkout funktionen blandt virksomheder, ved at fjerne alle gebyrer indtil udgangen af 2020. Et tiltag der både skulle øge antallet af implementeringer, men også være en hjælpende hånd til små og mellemstore virksomheder, der pga. af pandemien har været nødsaget til at lukke deres fysiske butikker og hurtigt har skulle stifte en online handelsmulighed.

Effekten af in-app checkout

Checkout funktionen skærer kunderejsen kortere og sætter nye krav til virksomheder, hvis de vil få det fulde potentiale ud af de sociale mediers kommercielle muligheder. Ser vi på de negative effekter, er nogle af dem:

1. Checkout stjæler trafik, der tidligere var endt på virksomheders egne shops

Konverteringensraten på virksomhedens website vil sandsynligvis se et dyk, ved implementeringen af Facebook & Instagram checkout. I og med at forbrugeren fremover kan afslutte deres køb på de sociale medier, og ikke kun på virksomhedens website. Om det på sigt påvirker SEOs udvikling, er svært at forudsige allerede nu. Risikoen er dog at virksomheder ikke bliver fundet baseret på SEO, men i højere grad i Facebooks egen søgemaskine.

2. Mindre kontrol over kunderejsen

Virksomheder er underlagt Facebooks teknologier og platforme, når online shoppingen rykkes fra deres eget website til de sociale platforme. Det betyder mindre kontrol over, hvilke budskaber forbrugeren mødes af, når shoppingen starter, er i gang og slutter.

Virksomheder mister også kontrollen over, hvilket UX flow forbrugeren skal igennem. Facebook er dog kendt for deres målsætninger om friktionsløse flows (det fortæller Rune Overgaard, Senior Project Manager i Facebook mere om i Tech i Marketing og i videoen nedenfor), hvilket i sidste ende kan blive til gavn for virksomheder, der ikke har prioriteret en god UX/CRO udvikling. 

De nye checkout funktionen kommer dog også med mange, nye og spændende features, der åbner op for helt nye digitale interaktioner mellem forbrugere og virksomheder. Det kommer vi ind på i næste afsnit.

Features der forbedrer den digitale kunde- og virksomheds oplevelse

Facebook har tilføjet nye funktioner, der giver virksomhederne mere kontrol over, hvordan deres digitale butiksfacade ser ud og gør det lettere at oprette nye kataloger. Disse inkluderer:

  • Nyt designlayout til fremvisning af enkeltprodukter eller grupper af produkter i butikker
  • Mulighed for at rette i kataloger i realtid, når de er designet
  • Ny indsigt til måling af resultater i Commerce Manager

Checkout funktionen er fortsat meget ny og endnu ikke udrullet fuldstændig, og det er derfor ikke til at forudsige nu, hvilke tiltag og features som vi kommer til at se. For det nye ecommerce økosystem på Facebooks platforme åbner op for helt nye interaktioner med produkter, hvor forbrugere og brands kan komme endnu tættere på hinanden. Nogle af de interaktioner er Facebook allerede i gang med at teste:  

Direktechat med dine kunder

En ny meddelsesknap på shoppingfacaden gør det muligt for virksomheder at tilbyde personlig hjælp til deres kunder, som forbrugere tidligere har oplevet i fysiske butikker. Meddelserne kan sendes via Messenger, WhatsApp eller Instagram direkte, og forbrugere kan effektivt få svar på de spørgsmål, der tidligere kunne have betydet, at de ikke foretog et køb.

Live Shopping

En anden ny spændende funktion er Live Shopping. Med Live Shopping gør Facebook det lettere for brugerne at shoppe i realtid. Funktionen kan sammenlignes med TV shops, hvor værter præsenterer et produkt, som kunderne kan købe imens de oplever produktet blive fremvist. Denne mulighed giver virksomheder mulighed for at producere content i øjenhøjde med forbrugerne, idet de kan interagere med produktet og komme tættere på en købsbeslutning. 

Vores vurdering er at shopping via Facebook og Instagram bliver stort i 2021 og effekten af deres implementeringer, kommer til at influere mange forretningsområder. Vi ser frem til at være en del af denne spændende udvikling og hjælpe vores kunder godt i gang med de nye funktioner.

Derudover er Instagram Live Shopping nu også tilgængeligt for virksomheder i USA. Udover at Instagram Live Shopping giver brugerne en unik mulighed for at kunne købe produkterne i realtid, giver det også annoncørerne mulighed for at skabe unik content i øjenhøjde med brugerne. Ved at forbrugerne kan intrigere med brandet undervejs i live funktionen.

En ny funktion, som blev udrullede ud for ganske kort tid siden, er Instagram shoppingfunktion i Instagram Stories, Instagram Feed, IGTV og Reels. Vores vurdering er, at shopping bliver meget stort i 2021 og vi glæder os.

Skal vi hjælpe jeres ecommerce med at vækste i 2021?

Hvis du vil høre mere om Facebook & Instagram checkout er du altid velkommen til at kontakte mig på fl@kynetic.dk. I KYNETIC er vi et team af specialister, der hver dag løfter vores kunders forretning på de digitale platforme til nye højder. Læs mere om vores services inden for paid social her.

om forfatteren


Frederik er Associeret Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 6+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden