NYT: Tech i Marketing – Hør hvordan branchens mest innovative virksomheder, bruger teknologi til bedre markedsføring – se alle videoer her

Blog

Optimér jeres YouTube annoncering

Tommy Arildslund
Tommy Arildslund
CTO, Partner og Senior Digital Consultant

Optimer jeres YouTube annoncering

Med mere end 1,9 milliarder månedlige brugere (som er logget ind, vel at mærke!) indtager YouTube andenpladsen som verdens næstmest populære søgemaskine. Hvert minut uploades der af brugerne i gennemsnit mere end 400 timers video, og tendensen er stigende, hvilket gør YouTube til en markant vigtig marketingkanal i et cross-channel digital marketing setup anno 2019.

Indlægget her er for dig som allerede annoncerer på YouTube, og gerne vil have tips til, hvordan du optimerer jeres YouTube annonceringssetup og skaber endnu bedre resultater med kampagneindstillinger, målretninger og annonceformater. Med andre ord: Jeg vil skippe let og elegant henover “the basics” i dette indlæg.

Hvad er YouTube annoncering?

YouTube er som kanal, en del af Googles displaynetværk (GDN) og giver annoncører mulighed for at nå ud til potentielle kunder på verdens største contentplatform, YouTube. Annoncering på YouTube foregå derfor bl.a. igennem Google Ads, hvor alt omkring budstyring, adspend, målretning og annonceformater styres. Formaterne der understøttes i YouTube ads er:

  1. TrueView Ads (skippable og non-skippeable)
  2. Pre-roll Ads
  3. Bumber Ads

Jeg vil ikke dykke ned i den fulde gennemgang i indlægget her. Du kan se den fulde specifkation af YouTubes annonceformater her: https://support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=da

Men en kort opsummering af formaterne samt hvor de typisk bruges kommer her:

1. TrueView Ads

TrueView Ads består af både Video Discovery Ads (også kaldet In-search Ads og In-Display Ads) og In-Stream Ads. TrueView Ads er, som navnet antyder, baseret på “hele videovisninger” – dvs. 30 sekunder eller mere. Som annoncer betaler du altså kun for visninger, hvor brugeren har set mindst 30 sekunder af din videoannonce.

Video Discovery Ads

Annoncer som dukker op ved søgninger i YouTube og som relaterede videoer i højre side, efter afspilning af en video.

In-Stream Ads

Annoncer som vises før en video afspilles på YouTube, og som kan afspilles i Googles Displaynetværk. Videoerne kan typisk skippes efter 5 sekunder.

2. Pre-roll Ads

Pre-roll er betegnelsen for en anden type In-Stream Ads, som også afspilles før en given video på YouTube, men som varer mellem 15-20 sekunder i længde og er “non-skippable” (kan ikke skippes af brugeren). Annoncerne optræder også som “post-roll” (efter videoen), samt “mid-roll” midtvejs i YouTube videoer, som varer 10 minutter eller derover. Ofte anvendes pre-roll ads til forkortede versioner af tv spots.

Hvornår bruges formatet? Pre-roll ads anvendes typisk i mid-funnel annoncering til produkt- og brandovervejelse.

3. Bumper Ads

Det korteste videoformat i YouTube Ads. Bumper ads varer 6 sekunder, og bruges til at skabe opmærksomhed med et kort og fængende budskab. Disse annoncer afspilles også før en given video starter på YouTube, og kan ikke skippes af brugeren, men kan også vises på partnerwebsites og i apps på Googles Displaynetværk.

Hvornår bruges formatet? Bumper Ads anvendes typisk i upper-funnel annoncering, med formålet at øge brand awareness og reach i målgruppen.

Formatet af bumper ads og længden opleves i højere grad som acceptabelt for brugeren, og ikke irriterende på samme måde som pre-roll ads, som varer 15-20 sekunder. I 2017 rapportede Google, at 90% af bumper ads for globale brands øgede brand awareness med 30%: https://www.blog.google/products/ads/say-it-in-six-why-marketers-and/

Med formaterne på plads, vil jeg udover den betalte annoncering, komme omkring optimering af jeres organiske YouTube-indsats, som kan løfte potentialet for synlighed, trafik og konverteringer med YouTube. Lad os dykke ned i det!

YouTube SEO

Ja den er god nok – SEO er højrelevant for at skabe større synlighed og drive relevant trafik til jeres content, og dermed kritisk for at skabe gode resultater for alvor på YouTube. Hvad betyder SEO i YouTube-forstand så? Jo, som i klassisk SEO-tankegang som vi kender det fra andre søgemaskiner som Google og Bing, handler det om indsigt i, hvordan algoritmen fungerer, og at skabe de optimale betingelser for at jeres indhold bliver fundet og vist.

Optimer jeres videoer således:

  1. Navngiv dine video-filer så de indeholdet dit target keyword
  2. Indsæt dit target keyword i videoens titel
  3. Optimér din videos beskrivelse, således at den på en naturlig og meningsfuld måde indeholder dit target keyword, samt en variant af dette
  4. Tilføj tags med populære keywords som relaterer til indholdet i videoen
  5. Angiv kategori for videoen
  6. Upload en custom thumbnail til videoen, som fanger opmærksomheden og øger CTR
  7. Upload eller lav en fil med undertekster til din video


Brug YouTube Tags

Selvom det ikke er en decideret annoneringsoptimering, er tags er uhyre vigtige at bruge, når du uploader videoer til jeres kanal! Det er de fordi de hjælper Youtube med at forstå indholdet og konteksten af videoerne, og gør at de nemmere kan kategoriseres efter emne, og dermed i højere grad kan anbefales som relateret indhold til andre videoer. Det øger dine videoers synlighed og dermed antal visninger – ganske organisk.


Vær kritisk omkring din målretning

Vi anbefaler som regel ikke at anvende bred målretning i din YouTube annoncering. Det gælder bl.a. placeringer på brede keywords og på emner. Ad spendet kan hurtigt blive opbrugt med den forkerte målretning, uden at skabe brugbare og forretningskritiske resultater. Prioritér i stedet mere specifikke målretninger, som tager afsæt i efterspørgsel og adfærd. Her er custom især uhyre effektivt!

Custom Intent i YouTube annoncering

Custom Intent målgrupper er baseret på kunders digitale adfærd når de agerer online og søger information, vejledning, eller shopper. Målretningen giver muligheden for at definere skræddersyede segmenter baseret på et mix af keywords og URL’er omkring jeres produkt eller service. Custom intent altså er en mere granuleret form for målretning, som gør det muligt at målrette kunder, når de er i markedet for netop jeres produkt. Og denne målretning fungerer glimrende i Display Ads såvel som YouTube ads, og bør være en del i ethvert YouTube annonceringssetup!

Læs mere om Custom Intent i vores KYNETIC Insight indlæg her: https://www.kynetic.dk/blog/custom-intent-i-google-ads/

Har I brug for sparring og rådgivning om at optimere jeres YouTube annoncering, eller brug for hjælp til skabe bedre resultater med Google Display Ads, er du velkommen til at kontakte mig på tlf. 71 20 00 27 eller ta@kynetic.dk.

om forfatteren


Tommy har mere end 10 års erfaring med at hjælpe virksomheder, med at opbygge og skalere digitale marketing setups. Med den datadrevet indstilling og analytiske tankegang, hjælper Tommy både B2B og B2C virksomheder med at maksimere deres ROI og vækste deres forretning. Tommy er teknisk specialist, og har kompetencer for SEM, SEO, remarketing, CRO og Amazon marketplace.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden