Viden

5 Facebook fejl der skader dit annoncebudget

2020-05-15
Picture of Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Vi møder ofte annoncører der ønsker at opnå det bedste Facebook setup for, at skabe best practices for deres annoncer. Vi oplever dog også ofte, at annoncørerne ender i Facebooks faldgruber, da de ikke er opmærksomme på, hvad de skal kigge efter, og disse fejl kan ende med at koste annoncørerne værdifulde annoncekroner – annoncekroner, som de kunne havde brugt langt mere effektivt.

I denne artikel fremhæver jeg fem annonceringsfejl, og hvordan du løser dem.

1. Trækker stikket for tidligt

Som det også ses på mange andre digitale platforme, tager det tid at oprette og optimere en Facebook Ads-kampagne. Vi ser desværre ofte at annoncørerne falder i fælden og slukker for kampagnerne inden Facebooks algoritme kommer i gang.

Baggrunden for at stoppe kampagnerne bunder typisk i, at annoncørerne ikke skaber trafik og konverteringer fra dag et. Derfor bliver annoncerne konstant skiftet i troen om at kunne skabe flere klik og en højre konvertering. Sandheden er dog, at det tager tid at optimere dine kampagner da Facebooks algoritme først skal kende din målgruppe.

Hvad skal du gøre i stedet?

Når du først opsætter dit annoncesæt, skal Facebook lære, hvordan du bedst distribuerer dine annoncer. Efterhånden som flere personer ser dine annoncer, lærer Facebooks algoritme om, hvilke typer personer der engagerer sig i, ignorerer eller reagerer negativt på dine annoncer.

Dette er indlæringsfasen, når den forstås, kan det føre til optimal ydeevne af dine Facebook-annoncer.

Facebook kræver typisk 50 ønskede handlinger, inden for et annoncesæt i en syv dages periode for at kunne afslutte indlæringsfasen. Mens Facebook er i gang med at “lære” din målgruppe, kan dine resultater være suboptimale.

2. Ignorerer avancerede Facebook Pixel-indstillinger

Opsætning og installation af din Facebook-pixel er en af de vigtigste handlinger, du skal udføre inden du starter med at oprette annoncekampagner. Facebook giver fremragende ressourcer til installation og opsætning af dine begivenheder baseret på den platform, som dit websted er bygget på, de har dog ikke detaljerede instruktioner om de avancerede indstillinger.

Denne Facebook-annoncefejl, er en mindre fejl og let, at rette. Dog kan de forkerte pixelindstillinger have en stor indflydelse på din annoncekonto. Der er to funktioner der kan indstilles forkert: din cookietype og avanceret matching.
Cookie-indstillinger: Når browsere som Google Chrome fjerner tredjepartscookies og konkurrenterne som Safari følger efter, er det endnu vigtigere end nogle sinde før, at dine pixel-cookie-indstillinger er førstepart, ikke tredjepart.

Hvis du vil kontrollere denne indstilling og ændre den, hvis den er indstillet til tredjepart, skal du åben din Event Manager og derefter vælge Indstillinger.

Den første indstilling er cookie-brug. Hvis det er indstillet til tredjepart, skal du ændre det til førstepart. Ved at gøre dette implementeres din pixel på dit websted og læses af browsere som hovedkode, ikke tredjepart, så det vil ikke blive udelukket fra dit websted.

Som det kan ses på overstående bilelde så kontroller også, at Automatic Advanced Matching er tændt. Dette er den anden del af denne fejl i pixelindstillinger.

Uden automatisk avanceret matchning på sporer du ikke yderligere pixeldata, kendt som mikrodata, og vil derfor se en lavere attribution og matchhastighed for begivenheds-handlinger og brugerdefinerede målgruppestørrelser på webstedet. Når du tænder for automatisk avanceret matching, forbedres din matchfrekvens og tilskrivning af handlinger til dine annoncekampagner.

3. Anvender stadig ikke Facebooks CBO framework

Hvis du ikke er bekendt med Facebooks CBO-framework, er det på tide at du bruger noget tid på det.
I korte træk er det Facebooks kampagnebudget optimering, der gør det muligt at give Facebooks algoritme endnu mere data end tidligere og dermed hjælper med, at styre dit kampagnebudget.

Den største fordel ifølge Facebook selv, er at ved at indstille et budget centralt på kampagneniveau, kan de bedre optimere i realtid, hvordan budgettet bruges. Da det ikke er muligt at få nogen til at ændre dine budgetter hvert sekund, er det her kunstige kommer meget praktisk.

Tip:

Kampagnebudgetoptimering kan finde de laveste omkostningsmuligheder på tværs af alle dine annoncesæt og de markeder, de målretter mod.

Annoncører undervurderer ofte, hvor mange penge de spilder ved ikke at have budgetoptimering på plads eller et team, der optimerer deres annoncer hver dag.

Ved at distribuere mere af budgettet til de mest effektive annoncesæt, kan du som annoncører maksimere den samlede værdi af deres kampagne. Budgetoptimering fungerer kontinuerligt og i realtid for at fange de mest resultater for dit budget, hvilket effektivt reducerer dine samlede omkostninger pr. Resultat.

4. Glemmer at ekskludere dem, der allerede er konverteret

Der er intet værre end at spilde dit Facebook-annonceringsbudget på folk, der allerede har købt til dit produkt. Spar på dine annoncekroner ved at ekskludere Facebook Custom Audiences; disse kan udarbejdes baseret på besøg på dit websted, handlinger truffet med dit brand eller personer der følger din Facebook side.

Denne fejl er noget, der sker alt for ofte med Facebook-annoncer, og at gøre det har reelle konsekvenser for både dit budget og kundeoplevelsen.

Den nemmeste måde at gøre dette på er at trække en kundeliste fra din shop eller oprette en liste over dem, der har besøgt din webshop, udfyldt din tilmeldingsformular eller afsluttet et køb.
Brug Facebooks mulighed for brugerdefineret målgrupper for at ekskludere disse personer fra at se din annonce. På denne måde spilder du ikke penge eller irriterer dine tidligere kunder.

Tip:

Indstil dine brugerdefinerede målgrupper baseret på, hvilke handlinger folk har taget med dit brand eller hvilke destinationssider, de har besøgt. Dette giver dig mulighed for at oprette remarketing kampagner med mere skræddersyede tilbud.

5. Målretning af den forkerte målgruppe

Dette punkt virker utrolig logisk men jeg bliver desværre nødt til, at nævne den.

Facebook-annoncering har en af de mest kraftige digitale målretningsevner motorer, men alligevel fokuserer mange annoncører konstant på den forkerte målgruppe. De forkerte målgrupper kan være en større omkostning for annoncører, hvis de brænder deres budget af, ved at vælge at fokusere på det forkerte publikum.

For at komme dette problem til livs, kan du drage fordel af de flere målretningsmuligheder, som Facebook tilbyder, for at indsnævre dit publikum og skræddersy dit annonceindhold i overensstemmelse hermed.
At benytte den forkerte målgruppe, kan hurtigt virke som, du ikke har fortaget en gennemgående segmentering inden du har startede din annoncering. Målgruppesegmentering er utrolig vigtig, når man ønsker, at målrette mod et specifikt trin i købsrejsen. Sommetider er det at målrette mod et bredere publikum godt på en brand-rejse, men hvis du har systematisk segmenterede lister, kan du oprette mere fokuserede Look-a-like Audiences, som vil forbedre dine resultater ved hjælp af historiske data.

For eksempel, hvis du har en liste over kunder, der har købt flere gange eller bruger mere end din gennemsnitlige kunde, kan du opbygge et look-a-like publikum baseret på ordreværdi, der udviser lignende egenskaber eller opførsel som din kundeliste. Denne populære taktik skaber annoncer med god resulter, især for e-handel.

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning?

Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med digital marketing og konverteringsoptimering samt med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden