KYNETIC Insights analyse: Sådan håndterer I jeres digital marketing strategi under Corona / COVID-19 krisen Læs mere
Kontakt os

9 årsager til en skyhøj bouncerate og konkrete optimeringsmuligheder

En lav Bounce Rate er forretningskritisk idet metrikken har direkte indflydelse på konverteringsraten. Hvilken Bounce Rate bør I stræbe efter? Og hvordan sænker I denne til et tilfredsstillende niveau? 👇
Viden > Blog > 9 årsager til en skyhøj bouncerate og konkrete optimeringsmuligheder
Del på Facebook Del på LinkedIn
4.5/5 (12 anmeldelser)
4.5 12

Gør op med den høje Bounce Rate 🏀

Hver eneste dag er der besøgende på jeres website som forlader det, uden at foretage en handling. Spørgsmålet er, hvis du vil nedbringe andelen af denne slags besøgende som forlader jeres website uden videre, hvad kan du så gøre? Dette dybdegående indlæg giver dig en indikation om hvilken Bounce Rate I bør bestræbe jer efter før I kan stille jer tilfredse samt 9 uundgåelige årsager til at jeres Bounce Rate måske er for høj. Med kendskab til disse 9 årsager til en svækket Bounce Rate medfølger konkrete actions til at opnå så lav en bounce rate som muligt og dermed sikre at så få besøgende som muligt forlader jeres website uden at give det en chance. 

Hvad er en Bounce Rate?

Bounce Rate defineres som procentandelen af besøgende, der forlader en side uden at foretage nogen handlinger, som fx klik på et link, udfyldelse af en formular eller at foretage et køb. Bounce Rate er en væsentlig metric i Google Analytics, som af flere webmasters negliceres, ift. vigtigheden heraf. 👇

3 årsager til at en lav Bounce Rate er forretningskritisk

1. Besøgende som bouncede fra jeres website, konverterede (åbenlyst) ikke. Formår I at sænke jeres Bounce Ratem har det derfor positiv indvirkning på jeres konverteringsrate.
2. En høj Bounce Rate er et klart signal om at jeres landingsside ikke lever op til forventningerne og formentlig har udfordringer med indhold, UX, design mv.
3. En lav Bounce Rate er et signal til Google om at de besøgende som klikker sig videre til jeres website fandt hvad de søgte. Tidligere undersøgelser viser at lave Bounce Rates er stærkt forbundet med høje rankings

Nu kender I definitionen af en “Bounce Rate” og hvorfor det bør være et fokusområde uanset hvilken forretning I driver. MEN hvordan sikrer vi en lav Bounce Rate? Nedenfor afslører jeg de hyppigste årsager til en skyhøj Bounce Rate.  

Hvad er en god Bounce Rate? 🧠

Som tommelfingerregel er Bounce Rates i intervallet 20-40% formidabelt, 41-55% er middelmådigt og 56-70% er højere end gennemsnittet. Alt over 70% er ikke tilfredsstillende medmindre der er tale om blogs eller nyheder.


9 årsager til en skyhøj Bounce Rate og konkrete actions ⭐

1 | Langsom loadtid – Folk giver op efter få sekunder
2 | Mangelfuldt og intetsigende content
3 | Not skimmable content som er svær at afkode
4 | Glemmer at mobile devices eksisterer og fokuserer benhårdt på desktop
5 | Bruger misledende meta data som sætter for høje forventninger
6 | Placerer kritisk indhold under folden
7 | Har et website præget af dårlig UX
8 | Har intet tydeligt next step og bruger “non-essential” call to actions
9 | Spørger efter for meget information


#Langsom loadtid – Folk giver op efter få sekunder 💤

“Jeg elsker langsomme websites” sagde ingen nogensinde. En sløv loadtid kan have store konsekvenser for din forretning, idet besøgende forlader jeres website uden at give det en chance, i tilfælde af at loadtiden ikke lever op til forventningerne. Ved du ikke hvordan jeres website performer så brug et af følgende tools til at teste det:

Under 2 sekunder er den ideelle loadtid, men hvad gør du hvis loadtiden overstiger 2 sekunder? Du kaster dig over hastighedsoptimering som består i at vurdere hvilke lavthængende frugter der er ift. at skære billeder, skrifttyper, scripts eller andet tungt indhold fra for at reducere indlæsningstiden. Generelt ligger der en opgave i at undgå store og tunge billeder, der alligevel vises i et mindre format, at komprimere HTML, CSS, Javascript, at udskyde billeder under folden, at reducere serversvartider osv. Det er en svær balancegang at have indhold af høj kvalitet og samtidig holde en indlæsningstid der ikke sprænger skalaen for, hvor længe nogen vil vente, men i rigtig mange tilfælde er ordene “less is more” gældende.

Bonusinfo: Pagespeed er en del af Googles rankingalgoritme. En langsom loadtid er lig med en dårlig brugeroplevelse og idet Google ikke ønsker at sende trafik til sider, som ikke giver en positiv brugeroplevelse, vil I typisk se en positiv indvirkning på jeres positioner i arbejdet med hastighedsoptimering.

#Mangelfuldt og intetsigende content 

Hvad er godt indhold? Det er indhold som matcher det stadie, hvor brugeren befinder sig i kunderejsen. Med andre ord, I bør have en landingsside som matcher hvert et stadie i kunderejsen, hvor eventuelle udfordringer og anbefalinger hertil besvarer efterspørgslen i markedet. Et eksempel på en kunderejse er fx:

  • “Dårligt internet”
  • “Hvilken router er bedst?”
  • “Netgear Orbi RBK23”

Ovenstående er potentielle søgninger igennem en eksemplificeret kunderejse. Hvis ikke I allerede kender kunderejsen for jeres kunder og arbejder med at producere content som taler ind i de forskellige stadier, er der helt klart et kæmpe potentiale i en SEO-indsats. 

Sidespring. Nåmen, første step i at nedbringe jeres Bounce Rate er, at have værdiskabende indhold for den enkelte bruger, der hvor vedkommende har brug for det. Teknikker som sænker Bounce Raten er bl.a. en fængende indledning der teaser brugerene til at læse videre, at sikre et informativt, klart sporg som er let at læse samt at gøre det inspirerende, ved fx at bruge cases og lignende.

#Not skimmable content som er svær at afkode 😒

Møder man et website, hvor information tager for lang tid at afkode, kan det ikke gå hurtigt nok med at komme væk. Der findes nemlig ikke noget værre end når man, efterfulgt af et forventningsfuldt klik på et søgeresultat, møder en landingsside med en mur af tekst. Med nedenstående teknikker bliver teksten overskuelig og nem at afkode:

  • Opdel dit indhold i logiske sektioner med deskriptive headings og subheaders
  • Brug bullets og nummererede lister
  • Bryd indholdet op med billeder og visuelle elementer, tekstbokse eller lignende
  • Brug videoer, slideshows og anden multimedie overalt (hvor det er relevant!)
Opfylder jeres indhold ovenstående vil Dwell Time sandsynligvis øges og Bounce Rate sænkes til et minimum, såfremt I formår konstant at tease brugeren til at læse videre.

#Glemmer at mobile devices eksisterer og fokuserer benhårdt på desktop 📱

Ifølge studier er den gennemsnitlige andel af besøgende fra mobile devices 52,6% i 4. kvartal i 2019. Alligevel ser vi websites som stadig ikke har indfundet sig med mobile first tankegangen. Er mobil versionen forsømt vil der typisk ses en høj Bounce Rate som følge af en høj trafikandel fra mobile devices svarende til mere end halvdelen af al trafik. Har I et website hvor jeres besøgende er tvunget til at scrolle og zoome for at inteagere med indholdet, så er det måske på høje tid at udbedre dette, især hvis jeres trafik svarer til de gennemsnitlige +52%.

#Bruger misledende meta data som sætter for høje forventninger

Title-tags og meta descriptions er med sine begrænsede 580 og 920 pixels jeres effektive mulighed for kommunikere hvorfor Google-brugerne bør vælge jeres søgeresultat frem for konkurrentens. Med andre ord, formålet er, at opnå den højst mulige CTR, dog bør dette ikke være på bekostning af en hypet meta data, hvor landingssiden ikke lever op til de opsatte forventninger. En hårdfin balancegang.

Angiver I fx “stort udvalg” er det klart at et mangelfuldt produktsortiment vil få de fleste til at finde tilbage-knappen ASAP. Det samme er gældende ved brug af “Den Ultimative Guide”, der sætter forventningerne en anelse højere end et indlæg med 5 tips.

#Placerer kritisk indhold under folden

I forlængelse af forventningsafstemning vha. kommunkationen i meta data og annoncer, er det naturligvis væsentligt at kritiske elementer på landingssiden ikke er gemt under folden. Det er afgørende at besøgende allerede ved første øjekast kan afkode at deres forventninger indfries. En fremhævet H1 matchende kommunikationen i jeres søgeresultat, skal sikre at den besøgende kan se, at det som vedkommende læste på Google, stemmer overens med den faktiske landingsside. Er der tale om en Ecommerce, bør produktfotoer på produktsiden naturligvis matche beskrivelsen. Derfor placér altid kritisk indhold, der for brugerne øjeblikkeligt kan validere at kommunikationen tidligere matcher indholdet og sikr at de besøgende fortsat har lyst til at intereagere med den side de er landet på. 

#Har et website præget af dårlig UX 

Når besøgende inden for få sekunder bestemmer sig for om de ønsker at blive på det website de er landet på, eller om de ønsker at forlade det igen, spiller design og UX en kæmpe rolle. Er strukturen forvirrende, farverne ubehagelige, navigationen besværlig og indholdet ikke velorganiseret, så er det i mange tilfælde nemmere at trykke på tilbageknappen. 

Det er afgørende at UX og design er enkelt. Tilfører I for mange irrelevante elementer som skaber mere forvirring end gavn, vil I udover at se en svække Bounce Rate også typisk se en dårlig konverteringsrate, fordi brugerne bliver usikker på hvad “next step” er. 

#Har intet tydeligt next step og bruger “non-essential” call to actions

Som udgangspunkt bør I altid have en klar opfordring til handling, så det er nemt for besøgende at afkode hvad “next step” er. Uanset om det er en formularudfyldning, et klik på en knap, at lægge et produkt i kurven, en opringning eller en mail, bør det fremgå tydeligt, så brugeren ikke er i tvivl.
 
Sørg for ikke at bombardere besøgende med pop-ups, slide-ins, kampagner og lignende indhold, som ikke interesserer dem. For mange visuelle budskaber kan virke overvældende og få besøgende til at bounce.
 
Så hvad er den vigtigste CTA for siden? Fremhæv den!

#Spørger efter for meget information ❓

At spørge om for meget information virker hurtigt overvældende for besøgende første gang de stifter bekendtskab med jeres virksomhed. Derfor bør I som tommelfingerregel ikke bede om information I IKKE mangler til at hjælpe den potentielle kunde til næste trin i købsrejsen. Det er overføldigt at have 4 forskellige måder at kunne komme i kontakt med alle potentielle kunder på, men i takt med at kunderne forventer personaliserede tilbud, kan det godt give mening at stille uddybende spørgsmål, som indsamler de fornødne indsigter til dette. Der bør dog altid laves en vurdering af hvad omkostningen i tabte leads er ved at tilføje yderligere felter i jeres formularer.

Opsummering: Sådan reduceres jeres Bounce Rate

Med kendskab til ovenstående 9 hyppigste årsager til en skyhøj Bouce Rate og konkrete actions hertil, er I godt klædt på til sikre en tilfredsstillende niveau for jeres Bounce Rate. Med et hurtigt, simpelt, mobiloptimeret og UX-venligt website, fyldestgørende og værdiskabende content som er nem at afkode, meta data som holder hvad de lover, kritisk indhold placeret over folden, tydelige call to actions og ikke forlanger overvældende meget information fra dine brugere, er I godt på vej.

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning? 📊

Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med digital marketing og konverteringsoptimering samt med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Kristian Klynge Associeret Digital Marketing Specialist Tlf: 7875 0070 / Mail:
Udgivet d.

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.