NYT: Tech i Marketing – Fremtidens teknologi præsenteret af branchens mest innovative personer – se alle interviews her

Blog

Evaluer og forbedr dine Facebook strategi med Test and Learn

Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Associeret Digital Marketing Specialist

Evaluer og forbedr dine Facebook strategi med Test and Learn værktøjet.

Test and Learn blev annonceret af Facebook tilbage i 2017 i forbindelse med udvidelse af split-test på Facebook business manager. I april 2020 har mange oplevet det ”nye” design på business manager og i den forbindelse har Facebook omdøbt ” Test and Learn ” til “Eksperimenter” og tilføjede yderligere værktøjer.

Selvom Test and Learn funktionen og de nye værktøjer ikke i sig selv koster penge, skal du stadig køre aktive betalte kampagner for at tilgå disse funktioner. Dog er der en gulerod at hente i sidste ende, ifølge Facebook får man nemlig mere nøjagtigt data og flere resultater via test funktionerne.

Hvis du aldrig har hørt om Facebook Test and Learn, er du bestemt ikke alene.

I en meget generel forstand giver Test and Learn dig som annoncør mulighed for at prøve tests af på dine annoncer for at finde frem til, hvilke parametre der fungerer for din virksomhed eller hvilke der ikke gør.

Hvad er Facebook “eksperimenter”?

Som det kan ses ud fra navnet, tilbyder Facebook en løsning, der skal hjælpe dig med at optimere din kampagne i det bedste omfang. Det hele er baseret på Facebook-undersøgelser, som tidligere kun kunne konfigureres via deres API. Derudover er alt kombineret med muligheden for A / B-test.

Som det kan ses på nedenstående billede, kan du på nuværende tidspunkt helt specifikt få undersøgt flere variabler af dine kampagner på Facebook og derefter implementere resultaterne i dine fremtidige kampagner.

Test and Learn platformen dækker over fire forskellige typer test, der er designet til at hjælpe med at strække dine annoncekroner og forbedre kampagneeffektiviteten, herunder:

Facebook test and learn muligheder

A/B-test:
Test forskellige versioner af dine annoncer for at se, hvilken der klarer sig bedst.
Key Metrics: Pris pr. resultat, eller Pris pr. konverteringsstigning

Udelukkelsestest:
Brug en udelukkelsesgruppe for at måle det samlede antal konverteringer, som dine Facebook-annoncer har forårsaget.
Key Metrics: Konverteringsstigning

Undersøgelse af brand:
Udefør en meningsmåling blandt din målgruppe for at måle dine Facebook-annoncers indvirkning på dit brand.
Nøglemåling: Stigning i kendskab til brand

Test af optimering af kampagnebudget:
Test en kampagne med budgetoptimering i forhold til en version uden for at måle forskellen mellem dem.
Key Metrics: Pris pr. resultat

Men hvilken test skal du så kører, for at finde frem til dine resultater?

Ved at anvende en af ovenstående test vil, undersøgelsen kunne hjælpe dig med at finde frem til, om din annoncer har haft en indflydelse på konverteringerne. Her bliver annoncen mål på, hvorvidt dine kunder har set Facebook-annoncen eller ej. For eksempel kan du definere en konverteringshændelse, f.eks. At købe et produkt, og derefter sammenligne hvor mange mennesker, der så en annonce, der købte fra dig, og hvor mange der ikke så en annonce – og vigtigst af alt, forskellen mellem disse to grupper. Dette er en kæmpe fordel for din forretning, og ikke mindst din pengepung. Da du hurtigt kan komme til at bruge penge på en målgruppe der måske ville købe dit produkt, om de havde set din annonce eller ej.

Data du kan spore via Test and Learn kan dels op i tre områder:

Konverteringsløft:
Dette område er en af de væsentlige metrikker, du kan spore via Test and Learn. Ved at udskifte fokusset på mindre relevante målinger som klik og visninger, kan du via funktionen få direkte vurdering af konverteringer (og pris pr. Konvertering) hvor der er mulighed for at måle den faktiske virkning af din markedsføringsindsats.

Pris pr. Resultat:
Pris pr. Resultat vurderer, hvor meget det koster at se specifikke resultater (klik, konverteringer, visninger) fra dine annoncer. Denne beregning giver dig mulighed for at se, hvilke budgetter der fungerer bedst, og hvilke typer annoncer, der resulterer i billigere konverteringer.

Brand Lift:
Måske har du allerede stiftede bekendtskab, med andre virksomheder der har benyttet sig af Brand lift uden, at vide det. Ved at anvende Test and Learn, kan funktionen hjælpe dig med at lave en afstemme til din målgruppe for at se, hvad de huskede om en nylig kampagne. Dette giver dig mulighed for at se, om dine annoncer har været mindeværdige for kunderne eller ej, og hvordan de har det med dine annoncer generelt.

Hvordan adskiller Facebook Test and Learn sig fra normal konverteringsrapportering og, hvem skal bruge Test and Learn?

På nuværende tidspunkt er det allerede muligt at sammenligne to kampagner baseret på konverteringsrapportering. Dog er fordelen ved at anvende Test and Learn funktionen, at det ikke kræver, at man kører to separate kampagner og måler dataene selv efterfølgende. Hvilket er en fordel, da testfunktionen giver mulighed for at se kampagnerne opstillet på tværs af forretningsmæssige mål.

Test and Learn’s metode til undersøgelser, er designet til at give nøjagtige data, der hjælper med at finjustere dine annoncekampagner. Derfor er Facebooks funktion også bygget til at kunne genkende de forskellige variabler der lægger til grund for testdataene.

Ifølge Facebook skal der mindst 100 konverteringsbegivenheder til, før du er i stand til at konkludere om målinger kan betegnes som et konverteringsløft. Hvis vi snakker om dirket salg, kan det være svært for mange virksomheder at generere 100 salg på 28 dage. Derfor vil der med fordel kunne anvendes andre bløde konverteringsbegivenheder for at give Facebook en korrekte mænget data. Hvis der, derimod er tale om, at man som virksomhed gerne vil fortage en brand-lift-tests, skal man regne med at Facebook hurtigt kan kræve 150.000 kr. i budget for at opnå det mest korrekte facit.

Dermed vil det antages, at Test and Learn kan bruges af rigtige mange virksomheder der ønsker at få mere nødagtigt data samt teste de nuværende kampagner for at finde ud af, hvad der fungere bedst. Dataindsamlingen fra Test and Learn kan gavne virksomhederne med at lære, hvad der fungerer, hvad der ikke gør, og hvad du skal gøre for at score en højere en ROAS på Facebook.

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning? 

Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med digital marketing og konverteringsoptimering samt med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

om forfatteren


Frederik er Associeret Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 6+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Accelereret brug af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Vi skaber fremtidens digitale vindere

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Yngste vinder af Nordic Search Awards nogensinde og et af de hurtigst vækstende bureauer i Norden