Bliv en del af KYNETIC – se vores ledige stillinger her

Blog

Black Week eller Black Friday?

Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Skal du holde Black Week eller Black Friday i 2021?

Ser vi tilbage på udviklingen siden Black Friday gjorde sit indtog i Danmark, har virksomhederne hvert år slået nye rekorder, når det kommer til omsætningen på nettet – og igen blev sidste års rekorder slået på Black Friday. I alt så vi en stigning på 20% i antallet af salg i 2020 vs 2019 henover Black Friday ugen. (Kilde: NETS)

Men vi begynder også at se at flere virksomheder tyvstarter med tilbuddene og holder Black Week. Så i virkeligheden er omsætningen i perioden meget højere, end det fremgår af tallene for Black Friday. Vi har undersøgt denne udvikling og kigget på, hvad der bedst kan svare sig: At holde Black Friday eller Black Week?

Mange virksomheder holder nu Black Week, men kan det svare sig?

Hos KYNTEIC har vi oplevet, at mange af vores kunder har været i tvivl om, hvorvidt det bedst kan svare sig for dem at starte med de gode tilbud allerede fra mandagen i samme uge som Black Friday? Eller om de skulle vente til selve fredag, hvor den officielle Black Friday løbet af staben?

Vi rådgiver generelt vores kunder til at holde Black Week, da vores erfaringer viser os, at mange potentielle kunder allerede starter deres research flere dage inden Black Friday. Og det er derfor en god mulighed for at få noget salg igennem, allerede inden konkurrenterne begynder deres tilbud. At vælge Black Week fremfor Black Friday har også de fordele, at den strategi kan give både en højere ROAS og lavere klikpriser. Simpelthen fordi konkurrencen er lavere end på selve Black Friday.

Hvorvidt jeres virksomhed bør holde Black Week eller Black Friday, bør dog ikke tages på baggrund af en generel anbefaling. Her skal I se ind i jeres forretning, jeres målgruppe og det marked I agere på og foretage jeres egen analyse.

Analyse: Det bør I tage med I jeres overvejelser

Der er flere aspekter, der spiller ind, når du skal vælge, om du vil holde Black Week eller Black Friday. 

Selvom vores erfaringer siger, at det giver god mening at starte tidligt, har vi selvfølgelig gennemgået tallene for 2020. Kort sagt har vi sammenholdt resultaterne for de kunder, der har holdt Black Week overfor de kunder, der “kun” har holdt Black Friday. 

Du kan læse vores analyse herunder.

Black Friday 2020 i tal

  • 20%
    øget antal handler vs. 2019 på Black Friday-ugen
  • 61%
    flere transaktioner mandag i Black Friday-ugen
  • 67%
    flere transaktioner lørdag i Black Friday-ugen
  • 2,11 mia. kr
    i omsætning i Black Friday-ugen 2020 via Dankort
  • 55%
    køb var af tøj, sko eller accessoires
  • 44%
    køb var af elektronik

Nogle af fordelene ved Black Week er:

Mindre risiko

Ved at holde Black Week får du længere tid til at opnå den høje omsætning, som mange virksomheder er afhængige af på Black Friday. Mange virksomheder har prøvet, at deres betalingskort er blevet overtrukket på grund af den store trafik på Black Friday, og at deres annoncer derfor er stoppet midt på dagen. Denne risiko formindsker du ved at sprede trafikken ud over en uge, hvor du kan nå at kontakte banken og få genaktiveret dine annoncer, hvis uheldet skulle være ude. 

Mange virksomheder oplever også, at deres site “crasher” i perioder med for høj trafik – og det er bare meget mere kritisk, hvis du kun har tilbud i 24 timer, i forhold til hvis du har hele ugen til at opnå samme omsætning.

Og sidst men ikke mindst kan der også være uforudsete problemer på selve Black Friday – som i 2018, hvor et serverkabel blev klippet over på grund af vejarbejde. Det betød nul omsætning de første mange timer for flere virksomheder.

Større mulighed for løbende tilpasning og optimering

Når trafikken og konverteringraten stiger, bliver klikpriserne også dyrere. Derfor er det en stor fordel at have nogle dage til at lære tendenserne at kende og tilpasse sine bud derefter. Hvis du bruger smartbidding, giver du også Googles algoritmer mere tid til at indlære denne ændring i efterspørgslen. 

Sidste år var der eksempelvis flere kunder, hvor vi, for at imødekomme den høje efterspørgsel, reducerede deres target-ROAS med flere 100% i løbet af ugen. Det er sværere at nå at opfange disse ændringer på en enkelt dag. 

Fordelene ved Black Friday er

Lavere udgifter

På selve Black Friday er basiskonventionen højest, og derfor får du en høj ROAS og en høj ROI i løbet af dagen. Ved at sprede tilbuddene ud over flere dage, risikerer du at betale for folk, der stadig kun er i researchfasen. Det kan betyde, at ROAS set over hele ugen bliver lavere ved at køre med Black Week-tilbud frem for Black Friday.

Arbejdsbyrden er lavere

Når du holder Black Week, kan du forvente, at der er markant øget omsætning  og øget trafik på dit site, derfor skal du være ekstra opmærksom på dine annoncer, dit lager og servicen til kunden. Hvis du ikke har faciliteterne til at håndtere en hel uge, hvor der er ekstra travlt, kan det være, at det giver mere mening at nøjes med Black Friday. Hvis du har et bureau til at håndtere dine annoncer, spiller dette ingen rolle for dig.

Hvornår starter interessen for Black Friday?

Kigger vi på, hvornår folk begynder at søge efter Black Friday og relaterede søgninger, er det tydeligt, at det peaker på selve dagen – men allerede i ugen op til er der en stor stigning i interessen og søgningerne. Og mellem den 22. og 28. november var der en markant efterspørgsel, som man går glip af, hvis ikke man er aktiv i disse dage. 

Hvad skal du så gøre?

Dette blogindlæg handler om, hvorvidt man bør holde Black Week eller Black Friday. Vi har listet nogle af fordelene og ulemperne op og kigget på tendenserne i markedet, men det mest afgørende er selvfølgelig effekten på din omsætning og profit. Og når vi gennemgår vores kunders data for perioden 22. november til 1. december, er det ét tydeligt svar: Du skal holde Black Week i 2021, og det skal du gøre, fordi at du øger din omsætning markant, når vi kigger på hele perioden.

 

Nogle ekstra observationer om Black Friday

Nu hvor vi har fastlagt, at man bør vælge Black Week i 2021, har vi også kigget på nogle tendenser, der er værd at bemærke for Black Friday 2020.

Falske tilbud er et problem

Der er desværre mange virksomheder, der vælger at skrue deres priser op inden Black Friday for at kunne give ekstragode tilbud. Tilpasning af priserne er manipulerende og misvisende, og mange kunder er begyndt at være opmærksomme på det, og derfor kan det skade virksomhedernes brands og kundernes tiltro til dem. PriceRunner kunne igen fortælle via en aktuel analyse af priserne på 30.000 af PriceRunner mest populære vare viste, at 1/10 produkter er steget i pris frem mod Black Friday i 2020.

Husk gratis fragt og retur

En yderligere ting, der spiller en stor rolle for konverterings-raten og omsætningen på Black Friday, er fragt og retur. Kunderne er blevet forvandt med gratis fragt og retur og er derfor begyndt at forvente det som en naturlig del af servicen på Black Friday -mange betrager det derfor som en deal-breaker, hvis ikke det er inkluderet.

 

Læring til hele året og Black Friday 2021

Vi kan konkludere, at vi endnu ikke har set, det fulde potentiale for omsætningen på Black Friday, og ud fra vores analyse kan det svare sig at udvide tilbuddene til hele Black Week, da danskerne er villige til at øge deres forbrug i hele ugen. 

Derfor bør alle danske virksomheder overveje, om det ikke bedst kan svare sig for dem, at udnytte muligheden og sikre sig deres del af Black Week-kagen. 

Hos KYNETIC oplevede vi en markant øget omsætning på alle kunder i 2020 sammenlignet med 2019, og alt indikerer at 2021 vil sætte rekorder endnu en gang.

Skal I have hjælp til jeres annoncering?

Vi er et af Nordens førende digitale performance bureau stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde i deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketingindsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk og lad os hjælpe med at vækste jeres forretning.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden