NYT: Tech i Marketing – Hør hvordan branchens mest innovative virksomheder, bruger teknologi til bedre markedsføring – se alle videoer her

Blog

Snapchat DPA: Alt du skal vide for et optimalt annonce setup

Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Associeret Digital Marketing Specialist

Snapchat annoncerede tilbage i oktober 2019, den globale udvidelse af sit nye produkt Dynamic Ads. DPA’erne er fuldautomatiske, derfor mener Snapchat, at de vil spare annoncørerne tid både i den kreative proces og administrativt, da de kan køre always on kampagner, som matcher virksomhedernes produkt feed.

Annonceproduktet, der blev introduceret sidste efterår, giver annoncører mulighed for automatisk at oprette annoncer i realtid, ved hjælp af virksomhedernes omfattende produktkataloger f.eks. et XML feed, som vi også kender fra Facebook og Google Shopping. Snapchat leverer en række mobilvenlige skabeloner, som annoncører kan vælge imellem, annoncer som derefter vises til Snapchats 229 millioner daglige aktive brugere, baseret på deres interesser.

Dynamiske annoncer appellerer til annoncører, da de gør det muligt for dem, at nå Snapchats brugerbase mere effektivt. Annoncører behøver ikke bruge tid på manuelt, at oprette deres annoncer, så de passer til Snapchats lodrette format, men i stedet synkronisere deres produktkatalog, med den sociale platform og lade Snapchat bygge deres annoncer i realtid. En anden fordel ved dette format er, at når produktets tilgængelighed eller prisændring ændres, vil Snapchat-annoncer også automatisk justeres.

Fordele ved Snapchat’s dynamiske annoncer

En af de svære dele på platforme som Snapchat og TikTok er, at brugergenererede videoer har en meget specifik stil og der er en stor kamp om brugernes opmærkede.

Annoncer fungerer generelt bedre, når de opfylder platformens oprindelige format, men dette kan skabe mere arbejde for annoncørerne. I stedet for at være i stand til at lave en version eller to, af en video og køre den på alle platforme, ender de med at foretage mindre ændringer til hver enkelt, hvilket kan være enormt tidskrævende.

Snapchat tilbyder skabeloner, der hjælper med at spare tid for annoncører, ved at gøre deres produkter lettere at indsætte, og dermed også pænere at se på.

De fem tilgængelige skabeloner for annoncører
Snapchat skriver at fordelene ved dynamiske annoncer inkluderer:
Kreativ i høj kvalitet

Vælg nemt mellem skabeloner, der er designet til at fremvise produkter visuelt, hvilket får dine annoncer til at se smukke og indfødte ud på platformen

Forbedret afkast af indsats

At skære den tid, der bruges på manuel oprettelse af annoncer, betyder mere tid brugt på at fokusere på at vokse din virksomhed

Øget annoncerelevans

Synkroniser blot et produktkatalog, vælg et publikum til prospektering eller genengagement, og lad Snapchat's system levere annoncen i realtid

Sådan fungerer dynamiske annoncer

Der er to krav for at få Snapchat Dynamic Ads til at fungere: deres sporingspixel og et productfeed.

Et pixel er en sporingsmekanismen på et websted, der fører adfærd og oplysninger om de besøgende, tilbage til Snapchat så den genkender, når disse brugere senere er på platformen. Disse begivenheder skal matche mindst 1.000 Snapchat-brugere for at aktivere brugen af dynamiske annoncer.

Den fælles tråd, der lader Snapchat vide, hvilket produkt der skal vises, sendes via parameteren item_id. Dette skal være til stede og føres tilbage til Snapchat for sidevisninger, visning af indhold, tilføj til kurv og køb.

Item_id-parameteren matches med det produktkatalog, en virksomhed uploader, så annonceenheden trækker det korrekte foto og den korrekte pris med over i Snapchat annoncen. Når et productfeed er tilsluttet, kan virksomheder oprette deres produktsæt til at gruppere og filtrere produkter, som det også kendes fra Facebook og Google Shopping.

Tilpassede målgrupper

Når der er styr på sporingspixel og produktkataloget, er målgruppen på snapchat det næste skridt. Snapchat annoncer giver dig mulighed for at opbygge interessante målgrupper i din annoncekonto, baseret på dine annoncer, pixel og dine kundemail flows.

Snapchat annoncer understøtter:
Snap Audience Match (SAM)

Målgrupper er bygget ved hjælp af kundemails eller enheds-id'er, du uploader

Pixel Custom Audiences

Mennesker, der har interageret med dit brand tidligere og Snapchatters, der har engageret sig med dit websted

Ad Engagement-målgrupper

En målgruppe målrettet mod brugere, der har foretaget en bestemt handling på annoncer med din annoncekonto eller specifikke kampagner inden for din annoncekonto

Lookalike Audiences

Snapchatters (bruger, som benytter Snapchat appen), der ligner folk, du allerede har bygget et publikum til

Konklusion

Hvordan virker snapchat DPA så egentlig i virkeligheden? Dette satte vi hos KYENTIC, os for at undersøge. Det er ikke længe siden, at DPA blev lanceret i Danmark, derfor var det en oplagt mulighed at teste det.

Det er en essentiel parameter, at bruge den korrekte Snapchat målgruppe, da det er en betydelig faktorer for det samlede resultat. Som det kan ses på nedenstående graf, har vi i vores analyse periode oplevet vidt forskellige CPM-priser. Fra d. 4/9 til d. 9/9 benyttede vi os af en prospecting målgruppe, baseret på interesser der matchede virksomheds målgruppe. 

I analyseperioden konkluderede vi hurtigt, at de 13-17 årige fyldte overraskende meget i statistikken, derfor valgte vi at ekskluderet denne aldersgruppe fra den samlede kampagne.

CPM
Paid Impressions
Swipe Ups

Som det kan ses på nedenstående, havde ekskluderingen af aldersgruppe, en stor betydning for vores setup. Dette gik dog også ud over det samlede antal Swipe Ups og annoncevisninger.

Før look-a-like målgruppen og med målgruppen 13-17 årige
Uden målgruppen 13-17 årige og baseret på look-a-like

Efter vi uploadede vores kundeliste og oprettede en look a like målgruppe, kunne vi se en højere CPM, dog var det antallet af swipe Ups, der resulteret i at pageviews var højere end tidligere. Ydermere konkluderes det også, at antallet af personer der tilføjede et produkt til kurven var højere end tidligere.

Vi brugte i alt € 245,66 over en periode på 13 dage og fik +150.000 visninger

Resultatet af € 245,66 over en periode på 13 dage var 151.829 visninger, hvilket gør Snapchat relativt billigt sammenlignet med andre platforme. Vi havde i perioden en CPM på € 1,6 og en pris på pr. Swipe Up til € 0,15. Dermed er Snapchat en relativt billig mulighed for virksomheder, der gerne vil pushe deres brand ud. Dog skal der arbejdes mere med, at få brugerne til at konventer direkte via Snapchat, for at det kan sammenlignes med platforme som Facebook og Instagram.

om forfatteren


Frederik er Associeret Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 6+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden