Deltag i vores gratis webinar: Next-level Digital Marketing anno 2020Læs mere
Kontakt os

5 automatiske regler, der booster jeres Facebook annoncering

Viden > Blog > 5 automatiske regler, der booster jeres Facebook annoncering

Mere automatisering og mindre tidspild med Facebook's Automatiserede Regler

Facebook er en fantastisk platform at annoncere på – både som B2B platform og selvfølgelig også som B2C platform. 

Som årene er gået, så er der efterhånden kommet mange flere muligheder inde i Facebook’s annonceadministrator, og Facebook er efterhånden blevet bedre til at være mere transparente i deres måde at analysere vores kampagner. 

Det kan dog være svært at holde overblikket over de ofte mange aktive Facebook kampagner, specielt hvis man råder over flere annoncekonti – samt måske endda på tværs af forskellige markeder. Det er derfor vigtigt, at man er i stand til hurtigt at kunne optimere på de rigtige steder, og samtidigt nedjustere dér hvor det ikke går helt som forventet. 

Dette gør vi bl.a. med Facebook’s automatiske regler.

OBS: Hvis du allerede kender til konceptet bag automatiske regler samt ved hvor i din Facebook Business Manager, du kan tilgå dem, så kan du springe over introduktionen, og gå direkte til vores første eksempel på Facebook regler. 

Introduktion til Facebook's Automatiserede Regler

Facebook’s automatiske regler er opsat efter en IFTTT (If This Then That) metode. Det vil sige, at hvis X sker, så skal Y iværksættes. 

Der er mange muligheder for hvordan du kan optimere både dine aktive samt inaktive kampagner med automatiske regler, og sidder du med mange forskellige annoncekonti, så kan du begynde at spare en masse tid ved at opsætte de mest relevante regelsæt for din virksomhed. 

Hvor mange actions kan jeg foretage i Facebook’s automatiserede regler?

  1. Slå annoncesæt fra
  2. Slå annoncesæt til
  3. Send kun notifikation
  4. Hæv det daglige budget med
  5. Sænk det daglige budget med
  6. Hæv livstidsbudget med
  7. Sænk livstidsbudget med
  8. Skaler dagligt budget efter måling
  9. Skaler livstidsbudget efter målfelt
  10. Hæv bud med
  11. Sænk bud med
  12. Skaler bud efter målfelt

Efter du har valgt en action, så skal du vælge hvilke betingelser, der skal være opfyldt for at reglen iværksættes. Sidst, så skal du vælge et tidsinterval at iværksætte reglen på. 

Hvor finder jeg automatiseret regler i Facebook?

Inden vi dykker længere ned i de 5 automatiske Facebook regler, så er der her 2 metoder hvorpå, du kan tilgå Facebook regler i din Business Manager.

1. Tilgå via din “burger menu” i din Facebook Business Manager

2. Tilgå via din Annonceadministrator

Personligt, så anbefaler jeg, at du tilgår de automatiske regler gennem annonceadministratoren, da du også kan lave regler baseret på specifikke kampagner ved blot at markere dem, og derefter trykke på ”Opret en ny regel”.

Det er ikke altid nemt at se hvornår en annonce har performet godt i Facebook’s annonceadministrator. Udover jeres egne målsætninger for de enkelte kampagner, så kan bl.a. konverteringsperioden samt tilskrivningsperioden give store udsving i dine marketing KPI’er. 

Du kan sammenligne forskellige tilskrivningsperioder i din annonceadministrator > Kolonner > Tilpas kolonner > Vælg tilskrivningsperiode: 

Facebook vil som standard tage en default tilskrivningsperiode, som er opsat i din Business Manager > Åben burger menu > Indstillinger for Annoncekonto

Hvis du i din analysering af kampagne performance ikke har analyseret de forskellige tilskrivningsperioder, så har du muligvis ikke har opdaget din annonce har skabt et lead eller kunde, og du vælger derfor at sætte kampagnen eller annoncen på pause. Dette er også vigtigt at overveje når du skal opsætte dine automatiske regler.  

Her er 5 forslag til Facebook regler, som du kan implementere i jeres Facebook annonceadministrator. 

#1 Aktivér deaktiverede annoncer igen hvis de har performet godt (uden, at du vidste det).

Den første Facebook regel hjælper dig med at genaktivere annoncer, der har performet positivt ift. din virksomheds målsætninger – uden du vidste det. 

Denne regel er specielt vigtig, hvis min ikke har tænkt over tilskrivningsperioden i sin annonceadministrator.

Sådan ser din første automatiseret Facebook regel ud:

Denne regel siger, at hvis Pris pr. Lead over de sidste 7 dage har været under 100 kr., så skal annoncesættet genaktiveres.

OBS til denne regel:

  1. Du kan også vælge andre tidsperioder end 7 dage. Vælg en tidsperiode, der giver mening for din virksomhed samt mening for kampagnerne. Hvis du både har kampagner, hvor tidsperioder på hhv. 7 og 14 dage begge giver mening, så husk, at du kan vælge hvilke kampagner eller annoncesæt, disse regler skal gælde for ved at markere dem inden i annonceadministratoren. Du kan altså derved lave unikke Facebook regler for kun relevante kampager og/eller annoncesæt.

     

  2. Du undrer dig måske over, at ”Antal eksponeringer i livstid > 8000”. Dette er pga. indlæringsfaserne for kampagnerne. Der kan være store udsving i din CPA i en kampagnes oplæringsfase, og derfor skal din kampagne altid have en vis rækkevidde før dine regler aktiveres. *Facebook tilføjer også denne betingelse automatisk som en hjælp.  

  3. Hvor ofte en sådan regel skal aktiveres, er helt op til dig og dine kampagneopsætninger. Igen, det skal tilpasses dine strategi, og ved at vælge en ”Brugerdefineret” tidsplan, kan du nemt vælge tidspunktet i ugedagene, reglen skal køre på. 

#2 Boost vindende annoncer

Denne regel siger, at hvis Pris pr. Køb er under 150 kr. inden for de sidste 3 dage, så hæves budgettet med 40% – dog med et maksimum dagligt budget på 1500 kr.

Hvis du driver en webshop, så er Pris pr. Køb en vigtig KPI at overvåge. Prøv derfor at tildele denne regel til dé kampagner, hvor det giver mening for din virksomhed.

Hvis du kender din mål-CPA, så anbefaler jeg at sætte CPA-maksimum i reglen en vis procent over din faktiske mål-CPA, så der er råderum til at teste dine annoncer yderligere via denne regel.  

#3 Nedjustér dårligt performende annoncer

Denne regel siger, at hvis Pris pr. Køb > 300 kr. inden for de seneste 3 dage, så sænkes det daglige budget med 20% – dog med en minimumsgrænse på 50 kr. dagligt.

Denne regel opsætter vi ofte sammen med regel #2 på tværs af vores annoncekonti. Dette gør vi på baggrund af, at hvis et annoncesæt, i en periode, kontinuerligt er steget i dagligt budget, men efterfølgende ikke lever op til vores mål-CPA, så skal budgettet igen nedjusteres.

På denne måde kan vi finde en rigtig god balance mellem hvornår en annonce bruger enten for lidt – eller for meget i budget ift. Vores mål-CPA.

#4 Få en notifikation når din visningsfrekvens er over 10 uden konverteringer

Denne regel siger, at hvis frekvensen for annoncevisninger er over 10 inden for de seneste 7 dage uden nogle konverteringer for ”Køb”, så sendes der en notifikation til abonnenten.

Hvorfor kun sende en notifikation?

Baggrunden for at kun sende en notifikation, og ikke nedjustere budget eller deaktivere annoncesættet, er for at dykke mere ned i ”hvorfor” annoncerne ikke konverterer.

Facebook opdaterede for kort tid siden deres måde at analysere annoncerelevans for målgruppen. Den blev opdelt i hhv.

  1. Rangering af kvalitet
  2. Rangering af interaktionsrate
  3. Rangering af konverteringsrate

Dette har givet os annoncører en stor fordel når vi skal evaluere på vores annonceperformance – både ift. Selve annoncen, men også ift. Landingssideoplevelsen for den potentielle kunde.

Du kan læse mere om Facebook’s opdatering her.

Vær også opmærksom på, at frekvensen for annoncevisninger også hænger sammen med din målsætning for din kampagne. Vi anbefaler derfor ikke, at du aktiverer denne regel for kampagner med en top-funnel målsætning, men derimod kun tilføjer den til kampagner, der har med formål at konvertere.

#5 Skaler dit bud efter interne målsætninger

Denne regel optimerer efter en mål-CPA på 50 kr., men vi vil gerne byde mellem 50 kr. og 80 kr. for en konvertering.

Dette er en fantastisk regel hvis du eksempelvis har aktive dynamiske produktannnoncer (DPA). I dette tilfælde, har jeg valgt at indsnævre reglen til denne ene kampagne ”DPA – Bestsellers”, men den kan også bruges på tværs af forskellige kampagner.

Tidsperioden i den automatiske Facebook regel, er baseret på konverteringsperioden for den valgte DPA-kampagne. Har dine kunder derfor en generelt kortere (eller længere) konverteringsperiode, så anbefaler vi, at du vælger samme tidsperiode, for at få de mest nøjagtige tal at skalere på.

TIP: Du kan få rigtig stor indsigt i dine kunders købsrejse ved at analysere dine Cohort analyser i din Facebook Analytics for det aktuelle Facebook pixel.  

Har I brug for hjælp til opsætning af automatiserede regler fra Facebook?

Hvis I gerne vil automatisere en større del af jeres Facebook annoncering, men er i tvivl om hvordan ovenstående regler skal implementeres, eller har brug for input til hvordan automation kan bidrage til et bedre annonce setup, så hiv fat i mig på mk@kynetic.dk. Alle spørgsmål er velkomne.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Mads Kvejborg Digital Marketing Specialist Tlf: 3023 2404 / Mail:
Udgivet d.

 

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.