Social Media Marketing Predictions 2019

Viden > Blog > Social Media Marketing Predictions 2019

Social Media Marketing Predictions 2019

De seneste år har budt på stor udvikling inden for digital marketing. i 2018 så vi en stigning i AI drevne chatbots, marketing automation og flere innovative tiltag inden for augmented og virtual reality. Nu er tiden kommet til at planlægge marketingstrategien for det nye år – men hvordan vil medielandskabet se ud i 2019? I dette indlæg vil jeg guide dig gennem 4 marketing trends, som du skal holde øje med i år for at tage din digitale marketing til næste niveau

 #1 Tillid og autenticitet er vigtigere end nogensinde

2018 var et turbulent år for Facebook. Det store databrud med Cambridge Analytica i starten af året igangsatte en heftig debat om etiske standarder for især sociale mediers indsamling og brug af private data. Op til 87 millioner blev ramt af skandalen, og forbrugere begyndte at sætte nye krav for beskyttelse af personlige oplysninger og retten til privatliv. Databeskyttelse blev årets store diskussionsemne og kulminerede ved implementeringen af EU’s nye persondataforordning GDPR, som kan betragtes som den vigtigste ændring i krav til datasikkerhed i 20 år.

Med GDPR indførtes der strenge krav til samtykke og transparens ved indsamling af forbrugeres data, og de fleste – både små og store virksomheder – så sig nødsagede til revidere deres håndtering af dataindsamling og godkendelser. Især de sociale medier måtte indse, at tillid og gennemsigtighed var blevet afgørende og, at en ny dagsorden med opmærksomhed på indsamling og anvendelse af personlig data var nødvendig.

Den øgede fokus på gennemsigtighed er allerede tydelig i mediebilledet og viser sig blandt andet ved meget ærlige, informerende cookie meddelelser på websites, men også lynhurtige indrømmelser af fejl – typisk via social media kanaler – for at undgå potentielle ”shit-storms”. Mange flere virksomheder lægger sig ”fladt ned” og undskylder i dag end tidligere.

Vi ser også mere til autenticitet, og flere virksomheder har for eksempel valgt at udtrykke ”brand stands” ved at tage stilling til omdiskuterede spørgsmål, selvom holdningen – eller måden den udtrykkes på – kan dele vandene. Det ses for eksempel ved Procter & Gambles nye kampagne for Gillette, hvor de tager del i #MeToo-bevægelsen og opfordrer mænd til at tage kampen op imod mobning, sexisme og chikane.

Tillid og autenticitet vil fortsat være nogle af de vigtigste nøgleord i 2019. For marketing eksperter betyder det, at der bør fokuseres på opbygning af tillid og ærlighed mellem forbrugeren og virksomheden, især etisk dataindsamling og gennemsigtighed skal lægge højt på dagsordenen. 

 Relateret billede

 

#2 Augmented Reality vil revolutionere online shopping

For få år tilbage så vi et af de første store tiltag inden for ”Augmented Reality” med IKEAs app, der ved hjælp af mobiltelefonens kamera kombinerer den fysiske verden med den virtuelle og giver potentielle kunder mulighed for at se møbler fra katalogerne i deres egne hjem. Sidenhen har sociale medier og augmented reality også vist sig at være en god kombination, og insights-bureauet Gartner For Marketers forudser, at 100 millioner forbrugere vil handle gennem augmented reality før slutningen af 2019.

Især Facebook ser potentiale i Augmented Reality (AR) funktioner, der skal gøre social commerce langt mere tiltrækkende, og har lagt store investeringer i teknikken i et åbenlyst forsøg på at dominere området. Herfra er det kun et spørgsmål om tid, før fænomenet for alvor bliver hverdag i digital marketing. Vi har allerede set flere større brands som f.eks. Ikea, L’oreal og Pepsi Max bruge AR, for eksempel i apps og på billboards, for at tilnærme den online shopping oplevelse til oplevelsen af at handle i en fysisk butik.

 

I 2019 vil vi i endnu højere grad se AR brugt i annoncering på de sociale medier. Facebook er begyndt at teste AR i annoncer på Facebook og Instagram, og store brands som Sephora og Michael Kors har med stor succes deltaget i betatesten. Augmented Reality giver mulighed for at tilsætte et ekstra lag på onlineoplevelsen, og det vil give mere engagerende og underholdende annoncer. Her vil forbrugere blandt andet virtuelt kunne prøve en bluse, læbestift eller et par briller på egen krop og se resultatet online, inden de bestemmer sig for at købe. Ligesom i den fysiske butik. 

 


 

#3 Social Commerce på Instagram

Social commerce, eller social shopping, er ikke længere en nyhed. Mange forbrugere er allerede blevet introduceret til muligheden for at gennemføre køb via Facebook uden at blive dirigeret direkte videre til virksomhedens webshop. I 2018 så vi dog en større udvikling inden for området med muligheden for at tagge produkter direkte på Instagramopslag i Feedet og på ”Stories”, og i 2019 vil trenden pege mod yderligere integrering af webshoppen i de sociale medier. Især Instagram er værd at holde øje med.

Interessante facts om Instagram:

  • Ifølge Hootsuite Media havde Instagram i oktober 2018 1,1 milliard brugere og er dermed blandt verdens største sociale medier, kun overgået af YouTube og Facebook. 
  • 500 millioner brugere er aktive hver dag, og 38% af de 13-17-årige checker Instagram flere gange om dagen.
  • Ud af de adspurgte i undersøgelsen havde 72% købt et produkt, de havde set på Instagram
  • 60% af brugerne benytter Instagram til at lade sig inspirere til køb af nye produkter.

Med de tal er det naturligt, at der i det kommende år vil være større fokus på det sociale medie, som bærer et før uset potentiale, når det kommer til social commerce. Med de øgede muligheder for at integrere webshops i Instagram Business accounts, vil vi se et fokusskift fra branding og kendskab til afsluttende salg gennem sociale medier.

For marketingstrateger betyder det, at virksomheder med e-commerce bør fokusere på at strømline og simplificere marketing- og salgsstrategien fra attention til conversion, sandsynligvis med en fremtidig mulighed for at facilitere et køb uden, at kunden skal forlade platformen.

Den simple købsproces vil med stor sandsynlighed resultere i flere impulskøb og dermed højere return rates, men også i lavere bounce rates og mere salg. 

#4 Video content er (fortsat) i højsædet

Fra telefoner og tablets til 17″ laptops – video content har overtaget vores skærme, og ifølge medieeksperter vil mere end 80% af indholdet på sociale medier i 2022 bestå af video. Nye undersøgelser fra Content Marketing Institute viser tilmed interessante tal:

  • 79% af forbrugere foretrækker at se en video frem for at læse om et produkt
  • 84% har købt et produkt efter at have set en video.

På trods af de høje statistikker, er det kun 60 procent af virksomheder, der har integreret video i deres marketingstrategi.

Selvom videoen har haft de flestes opmærksomhed i de seneste år, vil 2019 byde på en endnu større udvikling inden for feltet. Bidragende til denne udvikling vil især være IGTV, Instagrams nye video applikation, og Facebooks nye algoritme, der har sat videoen i højsædet og sørget for, at videoopslag dominerer vores sociale feeds.

Videoindhold er blevet langt mere attraktivt. Ikke kun for forbrugere, der foretrækker at se videoer, men også for virksomheder, for hvem det er lettere og billigere end nogensinde at producere en video.

I 2019 vil vi se flere virksomheder eksperimentere med forskellige typer af videoindhold på forskellige kanaler. Over 60% af videovisninger foregår på mobiltelefonen, og derfor vil især videoer optagede i et vertikalt format vokse hurtigt i popularitet. Vi vil ligeledes fortsat se et skift af fokus fra news feeds til ”stories” på alle platforme. Især introduktionen af IGTV på mobiltelefonen gør det vigtigere med vertikalt optagede videoer for en bedre seeroplevelse.

En anden type video, som vi fortsat vil se mere af, er live streaming. Som beskrevet tidligere, efterspørger forbrugere i stigende grad autenticitet, og live-streaming, der netop giver mulighed for at komme tættere på forbrugeren, vil blive en integreret del af marketingstrategier. Live videoer får meget opmærksomhed – også fordi de er mere engagerende og giver virksomheder unikke muligheder for at udtrykke brandidentitet gennem for eksempel uhøjtidelige interviews, behind the scenes sektioner, insights og produktdemoer.

Live streams bliver, som navnet indikerer, filmet “direkte”, og det giver en autenticitet, som opmuntrer tilskuerne til at engagere sig med likes, delinger og kommentarer. Som du kan se, er der mange gode grunde til, at live videoer vil pynte på plakaten i 2019.

For marketingstrategen betyder det først og fremmest, at du i 2019 skal have fokus på at skabe videoer, som også er attraktive på mobilskærme. ”Mobile first” er for alvor blevet en realitet. Med det meste indhold skabt på computeren, er det vigtigt at være opmærksom på, at de videoer, vi producerer, fremstår attraktive på mobilskærme. Samtidig ser vi stort potentiale i story-formatet, der bør overvejes, når der planlægges annoncer og lægges budgetter.

Video er kongen – også i 2019!

Hvad skal du overveje i planlægning af din social media marketing anno 2019?

Social media marketing vokser mod en større fokus på nye teknologier, content af kvalitet og tillid i forholdet mellem brand og forbruger. Derfor er nogle af dine vigtigste opgaver i 2019 at:

  • Være etisk (og transparent) i dataindsamling, og stræb efter at opbygge tillid med forbrugerne i hver kampagne.
  • Benytte dig af de mange muligheder og nye teknologier, som især Instagram byder på.
  • Udvikle og dele spændende og engagerende video content med mobile first i tankerne.
  • Sidst men ikke mindst – sørge for, at ”basen” er ren. Det vil som oftest være spild af ressourcer at udvikle engagerende og trafikgenererende annoncer, hvis ikke der er sørget for, at landingssiderne er effektive, så brugere navigeres sikkert gennem købsprocessen.
Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Xandra Uth Digital Marketing Associate Tlf: 7875 0070 / Mail:
Udgivet d.

 

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.