Viden

Social Media Marketing Predictions 2021

Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Nye teknologier og social platforme har åbnet for nye salgskanaler i 2021 

2020 var et begivenhedsrigt år, der har haft stor indflydelse på det digitale landskab. Med pandemiens nedlukning voksede trafikken og efterspørgslen på de store sociale platforme. 

Samtidigt har vi set nye platforme som TikTok og Clubhouse blive ekstremt populære på meget kort tid. Det har presset markedslederne til at videreudvikle deres platforme og vise muskler i jagten på den nyopståede aktivitet på de sociale platforme. Vi ridder derfor i øjeblikket på en bølge af teknologisk udvikling indenfor social media marketing, der ikke tyder på at sænke farten lige foreløbig.

Vi kommer i dette blogindlæg med 5 social media tendenser, der vil have stor indflydelse på digital marketing i 2021.

iOS14 Opdateringen 

En af de største forandringer i 2021 er den ”nye” iOS14 opdatering. En kontroversiel opdatering, der har sat blodet i kog hos tech-giganten Facebook, der allerede har lanceret deres egne foranstaltninger. iOS 14 har været på manges læber de sidste mange uger, og det vil ikke ændre sig lige foreløbig.

Hvad betyder iOS 14 opdateringen for branchen?

Brugere der benytter sig af iOS devices, har tidligere haft muligheden for at opt-out af tracking i bl.a. Safari ved aktivt at tilvælge denne indstilling for begrænsning.

Fremover vil det være omvendt.

Nu skal brugere aktivt tage stilling til, om de ønsker at tilvælge tracking, fremfor at fravælge det som tidligere.

De nye ændringer vil konkret betyde at:

  • Tracking vil blive markant mere upræcist og data vil være mere mangelfulde end i dag
  • Rapportering af- og optimeringer ud fra konverteringsdata bliver mere ineffektivt
  • Data i rapporter vil blive forsinket med op til 3 dage
  • Retargeting vil ikke længere blive muligt i samme omfang/umuligt på på visse brugere
  • Custom Audiences vil blive mindre og ukomplette pga. manglende konverteringsdata
  • Lookalike/Similar Audiences vil have mindre effektive målretninger, da de baseres på ufuldstændige og mindre Custom Audiences

Dette er blot et mindre uddrag, hvad iOS 14 kommer til at have af betydning. Vi har tidligere i år lavet et gennemgående blogindlæg omkring IOS 14 opdateringen og hvilken impact den har.

Shop på de Sociale Medier

Facebooks næste store satsning er af Instagram- og Facebook Shopping. Disse in-app e-handels muligheder forenkler købsprocessen for brugeren og forkorter købsrejsen ved at opbygge en ecommerce platform, på verdens mest anvendte digitale platform.

Udrulningen af Facebook Shopping giver virksomheder mulighed for hurtigt at opbygge deres eget digitale butiksvindue med velkendte præsentationsmuligheder, samt strømlinede betalingsværktøjer, der fremmer en ny bølge af online forretninger på de sociale platforme.

Facebook har i 2020 givet udvalgte butikker muligheden for at teste deres Marketplace-tilbud, der giver virksomheder mulighed for at oprette forbindelse til købere in-stream på platformen. I 2021 forventes det, at Facebook i større omfang udruller muligheden til flere lande og brands. Bliver dette en succes for Facebook, og formår de at skabe en destination for alle former for online-transaktioner, kan det blive en utrolig vigtig platform for mange virksomheder.

Derudover kan vi også forvente at se en videreudvikling af Facebook Pay. Facebook ser generelt ud til at tilføje features, der forenkler brugerens indkøbsmuligheder hvor hele købsprocessen kan ske i deres app, fremfor på virksomhedens webshop. 

Det giver nye reklame muligheder for virksomheder, hvor der ikke vil være langt fra et opslag til en konvertering. Facebook vil også se på at integrere flere shoppingindlæg i brugerfeeds for at lokke mere shopping aktivitet. Dertil vil den forventede fusion af dets messaging-apps også give større mulighed for at shoppe online på tværs af Facebooks værktøjer og apps.

Hvis Facebook kan gøre det let for kunderne, kan dette være et stort skifte, der fremmer en ny bølge af ecom-aktiviteter.

Vi har dykket ned i Facebook og Instagram checkout i dette blogindlæg. 

Augmented Reality (AR) & Immersive Technologies

Et område, hvor vi kommer til at se en stor udvikling de næste par år, er i AR og Immersive Technologies.

Imens at vi ser at virtual reality så småt er ved at tage fart med f.eks. Facebooks Oculus, der gør det muligt at spille et hav af spil fra et POV, er AR meget mere implementerbart fra et markedsførings synspunkt.

Dette ses allerede via Snapchat AR Lenses, der fungerer som integrerede kampagner og tilbyder en branded virtuel oplevelse gennem Snap Camera fra Snapchat. Et eksempel på dette, er når et skønhedsbrand, tilbyder virtuel afprøvning af deres produkter. Eller når en butik lader brugeren prøve produkterne på i en virtuel version. 

Et eksempel på dette er f.eks. HBO, som brugte det i deres GOT kampagne:

AR eksempel: “We make-up”

Brands bruger i stigende grad AR til at forbedre forbrugernes brandoplevelse og øge salget. En branche vi spår virkelig kommer til at anvende AR for at skabe indflydelse er beauty brands.

Et eksempel på dette er “We make-up”, der har brugt teknologien til at se deres læbestift på i real-time. Kunderne kan dermed på få minutter prøve adskillige farver af, uden at skulle ned i en fysisk butik.

AR eksempel: IKEA

Et andet eksempel på, hvordan brands kan anvende AR, er IKEA som har deres egen AR-app kaldet IKEA Place.

Appen giver brugerne mulighed for at tage et billede af et rum i deres hjem og derefter teste hvordan IKEAs møbler passer i deres hjem. Det er muligt for brugerne at flytte møblerne rundt og se, hvordan de ser ud fra flere forskellige vinkler.

I og med teknologien bag AR forbedres hurtigt, vil vi uden tvivl komme til at se en vækst i brands, der får anvendte teknologien godt i deres markedsføring og interaktion med kunderne.

Niche platforme som Tiktok, Twitch mv. indtager markedet

De seneste år har Facebook og Instagram domineret hårdt på de sociale medier. De har flest brugere, og dermed har de også været de mest populære platforme. Dog har vi set en ny vækst hos niche platforme, som har fundet vejen til brugerne og givet dem indhold, som de ikke har kunne finde hos giganterne, Facebook og Instagram.

En af disse niche platforme er TikTok, der har oplevet stor vækst siden deres begyndelse tilbage i 2016. Tiktok er en populær short-form social videoplatform, hvor kendte og amatører deler brugergenereret indhold, alt fra dans, madlavning, demos og makeovers til dyrevideoer og sociale medie udfordringer! 

TikTok er særligt populært blandt 16-24 årige, der dækker 41 % af brugerne. 

Kilde: Statista

Derudover ses en vækst i antal brugere på Pinterest og platforme til gamere som Twitch. Vi forudser at der i løbet af 2021, vil komme markant flere platforme til sociale medier, hvor brugerne vil bruge dem til niche formål. Som det kan ses på nedenstående graf, har de nye platforme som TikTok allerede vundet frem hos brugerne og har flere aktive bruger end f.eks. Snapchat på nuværende tidspunkt.

Kilde: Statista

Video dominerer (fortsat)

Som det er blevet adresseret i løbet af de seneste par år, vil videoindhold fortsat være den dominerende type kreativ, hvor brugerne har mulighed for at udtrykke sig.

Det ser vi på nuværende tidspunkt mere end nogensinde før. Især short-form format vinder i disse år frem, hvor platformene som Tiktok, Snapchat og Instagram Stories vinde frem hos brugerne. Ligesom TikTok har Instagrams introduceret Reels, som generelt er en ”kopi” af TikTok og giver dermed Facebook/Instagram brugerne mulighed for at holde alt deres indhold og følger på den samme profil.

Influencer Marketing på TikTok

Vi har længe tilknyttet influencer marketing til Instagram . Det var her nogle af de første brandambassadører og betalte partnerskaber blev født. Men i de kommende år, forventes det at influencer marketing i høj grad rykker ud på de andre platforme som TikTok, Snapchat og Pinterest.

Med den rækkevidde og engagement som TikTok-brugere kan indsamle pr. Video, er det en no brainer, for brands og virksomheder at fortsætte samarbejdet med influencers i appen.

Da annoncør skal igennem et agency i Norden for, at annoncere på TikTok forventer vi at se flere og flere brands henvende sig direkte til influencers, som en måde at få fat i TikTok-publikummet.

Skal vi hjælpe jeres ecommerce med at vækste i 2021?

Hvis du vil høre mere om, hvilken indflydelse de ovenstående predictions vil have på jeres virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte mig på fl@kynetic.dk. I KYNETIC er vi et team af specialister, der hver dag løfter vores kunders forretning på de digitale platforme til nye højder. Læs mere om vores services inden for paid social her.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden