Viden

Kom i gang med Snapchat Annoncering

2019-04-12
Picture of Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Kom i gang med Snapchat annoncering

Snapchat har lÊnge vÊret kendt som den unge, legesyge app oftest brugt af bÞrn og teenagere til at dele smÄ tidsbegrÊnsede klip af deres hverdag. De seneste Är har Snapchat dog oplevet en stor vÊkst og har nu over 158 millioner dagligt aktive brugere, som deler 2,5 milliarder snaps hver dag.

Siden Snapchat kom til verden i 2012 har appen lanceret en lang rĂŠkke nye tiltag. Herunder Snapchat Stories, som gĂžr det muligt for virksomheder at annoncere pĂ„ Snapchat med smĂ„ videoklip, der dukker op mellem de ”historier”, som brugernes Snapchat-venner lĂŠgger op – lidt pĂ„ samme mĂ„de som reklamer mellem tv-udsendelser.

Selvom det efterhĂ„nden lĂŠnge har vĂŠret muligt at opsĂŠtte annoncer pĂ„ Snapchat, er det de fĂŠrreste danske virksomheder, der har taget appen til sig – eller inddrager den i deres overvejelser, nĂ„r de skal vĂŠlge digital marketing mix. Det er dog for nogle virksomheder en fejl, eftersom Snapchat kan vĂŠre et ekstremt effektivt medie for din virksomhed – hvis dit produkt passer ind, og din mĂ„lgruppe er aktiv pĂ„ Snapchat.

Det legende sociale medie er for alvor begyndt at finde sit stÄsted blandt isÊr de helt unge, og selvom mediet for fÞrste gang i 2018 stagnerede, har det lÊnge vÊret blandt de medier, der har oplevet stÞrst vÊkst i Danmark. IfÞlge Danmarks Statistik, er andelen af internetbrugere i Danmark, der bruger Snapchat dagligt, 19%, mens 87% af danskere mellem 16 og 24 Är, og 62% af danskere mellem 25 og 34 Är, har brugt eller bruger appen en gang imellem. Ser man nÊrmere pÄ Snapchats statistikker, kan fÞlgende fremhÊves:

  • Blandt de personer, der bruger Snapchat en eller flere gange dagligt, ligger stĂžrstedelen pĂ„ 65% af de 16-24 Ă„rige og 36% af de 35-44 Ă„rige. Samtidig er der kun henholdsvis 11% pĂ„ 35-44, 6% af 45-54 Ă„rige, og 5% af 55-89-Ă„rige.

     

  • KĂžnsfordelingen pĂ„ Snapchat er meget lige, nĂ„r det kommer til hyppigheden af brug. Her svarer 50% af de mandlige brugere, at de bruger appen dagligt, mens 53% af de kvindelige svarer det samme.

OvenstÄende slÄr klart, at Snapchats aktive brugere primÊrt bestÄr af det helt unge segment, og derfor er det ogsÄ vigtigt, at du er opmÊrksom pÄ dette, nÄr du overvejer, om Snapchat er den rette kanal for din virksomhed. Er din virksomhed blandt dem, der ville kunne drage nytte af at udsende budskaber til Snapchats brugerbase, vil vi i det fÞlgende gennemgÄ oprettelsesprocessen sammen med dig, sÄ du bliver godt klÊdt pÄ til at lave din fÞrste annonce pÄ det sociale medie.

SÄdan kommer du i gang

For at lave annoncer pÄ Snapchat, skal du fÞrst og fremmest oprette en profil til din virksomhed. Vi anbefaler, at du gÞr det ved at downloade appen, enten via Google Play eller via App store.

Der er ingen forskel mellem en privat og en business konto pÄ Snapchat. NÄr du har downloadet appen, klikker du derfor blot pÄ opret profilog udfylder dit fornavn, efternavn og angiver din fÞdselsdato. Man skal vÊre 13 eller Êldre for at anvende appen, sÄ din fÞdselsdato skal kun angives for at bekrÊfte, at du er gammel nok.

Derefter vil du blive bedt om at oprette et brugernavn. Her skal du vÊre opmÊrksom pÄ, at dit brugernavn skal vÊre unikt, og at du efter oprettelsen ikke senere vil kunne Êndre i det. Du bÞr derfor vÊlge dit brugernavn med omhu og sÞrge for, at du, hvis nÞdvendigt, har fÄet godkendt brugernavnet af eventuelle beslutningstagere, inden du trykker videre.

Ved nÊste skridt bliver du bedt om en e-mailadresse og/eller dit telefonnummer, og du skal oprette en adgangskode. NÄr du har indtastet disse og trykket videre, fÄr du tilsendt en bekrÊftelses mail, som du skal verificere, fÞr du kan gÄ i gang med at anvende Snapchat.

NĂ„r du har bekrĂŠftet din e-mail, kan du gĂ„ i gang med at opsĂŠtte din nye profil. Vi anbefaler, at du henter din ”Snapcode”, som du kan dele pĂ„ sociale medier, dit website og andre steder for at gĂžre det nemt for folk at tilfĂžje din virksomhed pĂ„ Snapchat. Du henter din snapkode ved at trykke pĂ„ billedet eller ikonet Ăžverst i venstre hjĂžrne i appen og derefter pĂ„ Snapchat-spĂžgelset, der stĂ„r over dit brugernavn. PĂ„ den skĂŠrm, du fĂ„r frem, vĂŠlger du Gem Snapkode, og du vil herefter kunne finde din Snapkode, i form af et billede med en QR-kode og dit brugernavn, i albummet ”Snapchat” i dit galleri.

Der er uendelige muligheder i brugen af Snapchat, som ogsÄ kan bruges organisk til at dele indhold med dine fÞlgere, men i denne artikel vil vi primÊrt fokusere pÄ annonceringsdelen.

Opret en annoncekonto

NÄr du skal annoncere pÄ Snapchat, er det nÞdvendigt at oprette en Snapchat Business konto. Det gÞr du via dette link. Du vil komme til en side, hvor du fÄr mulighed for at oprette en ny Snapchat konto. Hvis du allerede har oprettet en konto, som beskrevet i guiden ovenover, vÊlger du blot log pÄ i stedet. Du vil efter indtastning af loginoplysninger blive sendt videre til fÞlgende side:

Her udfylder du navnet pĂ„ din virksomhed, dit eget navn, en virksomhedsmail, og du vĂŠlger hvilken tidszone og valuta, du vil anvende. NĂ„r du trykker continue, bliver du sendt videre til siden Create Ads, hvor du kan gĂ„ i gang med at oprette annoncer.   Inden du gĂ„r i gang med at med at lave dine annoncer, anbefaler vi dog, at du gĂ„r til fanen Business Settings og fĂ„r udfyldt ”Business Details”, oprettet en Ad Account og tilknyttet betalingsmetode samt TAX ID. PĂ„ den mĂ„de undgĂ„r du at skulle udfylde oplysningerne senere, nĂ„r du har oprettet dine annoncer og ellers er klar til at gĂ„ i gang.

Opret kampagne

NÄr du er fÊrdig med det praktiske, er du klar til at oprette dine annoncer.

Annoncer pĂ„ Snapchat fremtrĂŠder som automatisk afspillede videoer, der dukker op mellem vennernes ”Stories” og pĂ„ ”Discover”-delen af appen. De varer maksimum 10 sekunder og bestĂ„r udelukkende af vertikale fuldskĂŠrmsvideoer. Vi anbefaler, at du holder dig til 3-5 sekunder lange videoer for at holde dit publikums opmĂŠrksomhed. Ligesom du mĂ„ske kender det fra Instagram, kan du oprette en ”Swipe Up” mulighed, hvor brugerne vil blive sendt videre til mere information, som for eksempel en lĂŠngere video, dit website, en landingsside eller en app installation.

Under menupunktet Create i Snapchat for Business har du to muligheder: Snap Publisher og Create Ads. Snap Publisher er et vÊrktÞj, der hjÊlper dig med at skabe Snapchat-venlige videoer til dine annoncer. VÊrktÞjet hjÊlper dig blandt andet med at tilpasse horisontale videoer til vertikale og med at designe dine videoer med tekst, lyd, animationer og klistermÊrker, der gÞr dem levende og interessante at se pÄ for Snapchat brugere.

Her anbefaler vi ogsĂ„, at oprette forskellige versioner af din annonce, sĂ„ du kan teste hvilke billeder og budskaber, din mĂ„lgruppe modtager bedst. NĂ„r du er fĂŠrdig og tilfreds med din annonce, trykker du pĂ„ Review og Looks Good. Herefter kan du vĂŠlge at downloade videoen til din computer eller Publish to Ads Manager, som eksporterer din snap til dit ”Creative Library”.

Snapchat Snap Publisher

NÄr du er fÊrdig med dine kreativer, kan du gÄ ind pÄ Create Ads for at skabe din kampagne. Herinde har du to muligheder; Quick & Easy og Advanced Create. Vi anbefaler, at du anvender Advanced Create, sÄ du kan tilpasse din kampagne bedst muligt til dit formÄl.

KampagneopsĂŠtning med Advanced Create

Arbejder du med Facebook annoncer til dagligt, vil du sandsynligvis finde Snapchats annonceplatform Advanced Create genkendelig. Den er nemlig bygget op efter samme opskrift.

FĂžrst skal du oprette din kampagne. Her vĂŠlger du dit mĂ„l med kampagnen, som er delt op i tre omrĂ„der – Awareness, Consideration og Conversions. Vi anbefaler, at du opbygger dine kampagner efter en funnel-baseret tilgang, som du kan lĂŠse mere om i vores guide til funnel-baseret marketing her.

Snapchat Ad Objectives

NÄr du har valgt dit mÄl for kampagnen, vÊlger du dit kampagnenavn. Det er altid en god idé at skabe et fast mÞnster for navngivelse af dine kampagner og annoncesÊt. PÄ den mÄde vil det vÊre nemmere for dig at finde rundt i de forskellige kampagner, nÄr du skal mÄle og optimere, og nÄr du Þnsker et overblik over tidligere kampagner.

Herefter vĂŠlger du startdatoen og eventuelt slutdato for din kampagne og sĂŠtter dags- og/eller livstidsbudget.

snapchat campaign setup

AnnoncesĂŠt & Annoncetyper

Ved nĂŠste trin opbygger du dine annoncesĂŠt. Her vĂŠlger du et navn for dit annoncesĂŠt og format for annoncen. Du kan vĂŠlge mellem fire formater:

Snap Ad

Snap Ads er fuldskĂŠrmsannoncer pĂ„ mobilen, som kan bruges ved alle mĂ„lretninger. BestĂ„r af en maks 10 sekunders video og vises mellem eller efter indhold pĂ„ Snapchat, som for eksempel User Stories. En Snap Ad er det format, der giver flest muligheder, nĂ„r det kommer til CTAs. Du kan vĂŠlge at fĂžre brugeren hen pĂ„ dit website eller en lĂŠngere version af din video. Du kan ogsĂ„ sende dem direkte videre til din app eller app-installation, eller du kan lade dem ”swipe op” for at anvende din AR linse.

Story Ad

En Story Ad er en rĂŠkke samlede annoncer, der fremstĂ„r som en brandet ”story” under Snapchats “Discover” funktion. Her vil din mĂ„lgruppe, ved frivilligt klik pĂ„ annoncen, kunne se en rĂŠkke af 3-20 Snap Ads. En Story Ad kan for eksempel vĂŠre effektiv i forbindelse med lanceringen af en ny limited edition kollektion eller andre tilfĂŠlde, hvor det er en fordel at vise en lille rĂŠkke billeder med forskellige links.

Collection Ads 

Collection Ads er et nyere annonceformat lanceret i slutningen af 2018. Denne annoncetype, som kan ses pÄ billedet under dette afsnit, viser et stort billede samt 4 fliser med produkter, som brugeren kan trykke pÄ for at blive sendt direkte videre til en bestemt landingsside pÄ dit website.

Filter

Annonceformatet “Filter” bestĂ„r af filtre, som Snapchat brugere kan anvende pĂ„ deres billeder som effekt i Snapchat kameraet, nĂ„r de befinder sig i nĂŠrheden af eller i dine lokaler. De kan bestĂ„ a tekst og billeder, der for eksempel viser, hvor billedet blev taget. Denne type “annonce” er mest brugbar ved for eksempel saloner, restauranter, butikker, events eller andre steder, som brugeren kan besĂžge.

snapchat collection ads

Segmentering og budget

Efter du har valgt din annoncetype og eventuelt bestemt placeringer af annoncen, skal du definere din mÄlgruppe. Her er Snapchats vÊrktÞj mere simpelt end Facebooks, men kommer ogsÄ dermed med fÊrre segmenteringsmuligheder.

Du kan segmentere pĂ„ lokation, sprog, alder, kĂžn og enheder. Tilmed kan du segmentere pĂ„ en rĂŠkke prĂŠdefinerede mĂ„lgrupper sorteret pĂ„ livsstil med alt fra ”Womens Lifestyle” og ”Pizza Lovers” til ”High Schoolers” og ”Online Shoppers”. Du kan ogsĂ„ vĂŠlge et ”Custom Audience”, som defineres ud fra CRM lister, tidligere engagement eller look-a-likes. Du kan blive inspireret til at skabe effektive mĂ„lgrupper ud fra de forskellige kampagnetyper og stadier i kunderejsen i vores indlĂŠg Effektive Facebook MĂ„lretninger.

NÄr du har oprettet din mÄlgruppe, sÊtter du start- og slutdato for annoncesÊttet samt budget, mÄl og bydemetode. Herefter trykker du videre til Ads, hvor du kan loade de annoncer, du har skabt i Snap Publisher eller uploade annoncer fra din computer. NÄr du har valgt dine annoncer, trykker du videre til Create, hvor du kan gennemse din kampagne og annoncesÊt.

NĂ„r du har gennemset din kampagne og er tilfreds med resultatet, trykker du ”Publish Campaign” og indrykker din fĂžrste kampagne pĂ„ Snapchat.

Konklusion

Snapchat har uendelige muligheder, bÄde organisk og ved betalt annoncering. IsÊr for virksomheder, der Þnsker at fange opmÊrksomheden fra en mÄlgruppe, der befinder sig i Generation Z, som lige nu dominerer pÄ det sociale medie.

For mange af disse virksomheder vil det vÊre en smart investering at anvende Snapchat i markedsfÞringen, men vi anbefaler, at du investerer tid pÄ at sÊtte dig ind i, hvordan appen fungerer, hvordan dine brugere interagerer pÄ Snapchat, og hvordan der kommunikeres pÄ netvÊrket, fÞr du selv gÄr i gang.

Snapchat er helt anderledes end andre sociale medier som Instagram og Facebook, som du mÄske allerede bruger i din strategi, og det er vigtigt, at du rammer rigtigt med dit budskab og din strategi, sÄ du ikke risikerer at spilde dine annoncekroner.

Hvis I har brug for sparring og rÄdgivning angÄende anvendelsen af Snapchat i jeres markedsfÞring, eller hvis I har brug for hjÊlp til opsÊtning og drift af jeres digitale marketing indsats, er du meget velkommen til at kontakte KYNETIC pÄ tlf. 78 75 00 70 eller sende en mail til mig pÄ ta@kynetic.dk.

Fremtidens digitale vindere vĂŠlger KYNETIC

Vi er anerkendt for vores social media marketing tilgang af en lang rÊkke glade kunder baseret pÄ samarbejder og vÊkstcases hvor bl.a. Snapchat annoncering har vÊret en central del i indsatsen.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ Ärs erfaring med digital-markedsfÞring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering pÄ de sociale platforme, sÊrligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsÊtning af kampagner, mÄlgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret pÄ tvÊrs af touchpoints med et afsÊt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang rĂŠkke glade kunder der har vĂŠkstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag fĂžrende digital marketing setups
Digital markedsfĂžring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnÄ hÞjere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgÄende erfaring

+18 Ärs erfaring fra en lang rÊkke af Nordens stÞrste og mest ambitiÞse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiĂžse vĂŠkstcases bag os fra bĂ„de ind- og -udland med markant vĂŠkst af forretningskritiske KPI’er

FĂžrende digital marketing konsulenthus

HĂžjeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vĂŠkstende bureauer i Norden