Bliv en del af KYNETIC – se vores ledige stillinger her

Blog

Kom i gang med Snapchat Annoncering

Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Kom i gang med Snapchat annoncering

Snapchat har l√¶nge v√¶ret kendt som den unge, legesyge app oftest brugt af b√łrn og teenagere til at dele sm√• tidsbegr√¶nsede klip af deres hverdag. De seneste √•r har Snapchat dog oplevet en stor v√¶kst og har nu over 158 millioner dagligt aktive brugere, som deler 2,5 milliarder snaps hver dag.

Siden Snapchat kom til verden i 2012 har appen lanceret en lang r√¶kke nye tiltag. Herunder Snapchat Stories, som g√łr det muligt for virksomheder at annoncere p√• Snapchat med sm√• videoklip, der dukker op mellem de ‚ÄĚhistorier‚ÄĚ, som brugernes Snapchat-venner l√¶gger op ‚Äď lidt p√• samme m√•de som reklamer mellem tv-udsendelser.

Selvom det efterh√•nden l√¶nge har v√¶ret muligt at ops√¶tte annoncer p√• Snapchat, er det de f√¶rreste danske virksomheder, der har taget appen til sig ‚Äď eller inddrager den i deres overvejelser, n√•r de skal v√¶lge digital marketing mix. Det er dog for nogle virksomheder en fejl, eftersom Snapchat kan v√¶re et ekstremt effektivt medie for din virksomhed ‚Äď hvis dit produkt passer ind, og din m√•lgruppe er aktiv p√• Snapchat.

Det legende sociale medie er for alvor begyndt at finde sit st√•sted blandt is√¶r de helt unge, og selvom mediet for f√łrste gang i 2018 stagnerede, har det l√¶nge v√¶ret blandt de medier, der har oplevet st√łrst v√¶kst i Danmark. If√łlge Danmarks Statistik, er andelen af internetbrugere i Danmark, der bruger Snapchat dagligt, 19%, mens 87% af danskere mellem 16 og 24 √•r, og 62% af danskere mellem 25 og 34 √•r, har brugt eller bruger appen en gang imellem. Ser man n√¶rmere p√• Snapchats statistikker, kan f√łlgende fremh√¶ves:

  • Blandt de personer, der bruger Snapchat en eller flere gange dagligt, ligger st√łrstedelen p√• 65% af de 16-24 √•rige og 36% af de 35-44 √•rige. Samtidig er der kun henholdsvis 11% p√• 35-44, 6% af 45-54 √•rige, og 5% af 55-89-√•rige.

     

  • K√łnsfordelingen p√• Snapchat er meget lige, n√•r det kommer til hyppigheden af brug. Her svarer 50% af de mandlige brugere, at de bruger appen dagligt, mens 53% af de kvindelige svarer det samme.

Ovenst√•ende sl√•r klart, at Snapchats aktive brugere prim√¶rt best√•r af det helt unge segment, og derfor er det ogs√• vigtigt, at du er opm√¶rksom p√• dette, n√•r du overvejer, om Snapchat er den rette kanal for din virksomhed. Er din virksomhed blandt dem, der ville kunne drage nytte af at udsende budskaber til Snapchats brugerbase, vil vi i det f√łlgende gennemg√• oprettelsesprocessen sammen med dig, s√• du bliver godt kl√¶dt p√• til at lave din f√łrste annonce p√• det sociale medie.

Sådan kommer du i gang

For at lave annoncer p√• Snapchat, skal du f√łrst og fremmest oprette en profil til din virksomhed. Vi anbefaler, at du g√łr det ved at downloade appen, enten via Google Play eller via App store.

Der er ingen forskel mellem en privat og en business konto p√• Snapchat. N√•r du har downloadet appen, klikker du derfor blot p√• opret profilog udfylder dit fornavn, efternavn og angiver din f√łdselsdato. Man skal v√¶re 13 eller √¶ldre for at anvende appen, s√• din f√łdselsdato skal kun angives for at bekr√¶fte, at du er gammel nok.

Derefter vil du blive bedt om at oprette et brugernavn. Her skal du v√¶re opm√¶rksom p√•, at dit brugernavn skal v√¶re unikt, og at du efter oprettelsen ikke senere vil kunne √¶ndre i det. Du b√łr derfor v√¶lge dit brugernavn med omhu og s√łrge for, at du, hvis n√łdvendigt, har f√•et godkendt brugernavnet af eventuelle beslutningstagere, inden du trykker videre.

Ved n√¶ste skridt bliver du bedt om en e-mailadresse og/eller dit telefonnummer, og du skal oprette en adgangskode. N√•r du har indtastet disse og trykket videre, f√•r du tilsendt en bekr√¶ftelses mail, som du skal verificere, f√łr du kan g√• i gang med at anvende Snapchat.

N√•r du har bekr√¶ftet din e-mail, kan du g√• i gang med at ops√¶tte din nye profil. Vi anbefaler, at du henter din ‚ÄĚSnapcode‚ÄĚ, som du kan dele p√• sociale medier, dit website og andre steder for at g√łre det nemt for folk at tilf√łje din virksomhed p√• Snapchat. Du henter din snapkode ved at trykke p√• billedet eller ikonet √łverst i venstre hj√łrne i appen og derefter p√• Snapchat-sp√łgelset, der st√•r over dit brugernavn. P√• den sk√¶rm, du f√•r frem, v√¶lger du Gem Snapkode, og du vil herefter kunne finde din Snapkode, i form af et billede med en QR-kode og dit brugernavn, i albummet ‚ÄĚSnapchat‚ÄĚ i dit galleri.

Der er uendelige muligheder i brugen af Snapchat, som ogs√• kan bruges organisk til at dele indhold med dine f√łlgere, men i denne artikel vil vi prim√¶rt fokusere p√• annonceringsdelen.

Opret en annoncekonto

N√•r du skal annoncere p√• Snapchat, er det n√łdvendigt at oprette en Snapchat Business konto. Det g√łr du via dette link. Du vil komme til en side, hvor du f√•r mulighed for at oprette en ny Snapchat konto. Hvis du allerede har oprettet en konto, som beskrevet i guiden ovenover, v√¶lger du blot log p√•¬†i stedet. Du vil efter indtastning af loginoplysninger blive sendt videre til f√łlgende side:

Her udfylder du navnet p√• din virksomhed, dit eget navn, en virksomhedsmail, og du v√¶lger hvilken tidszone og valuta, du vil anvende. N√•r du trykker continue,¬†bliver du sendt videre til siden Create Ads, hvor du kan g√• i gang med at oprette annoncer. ¬† Inden du g√•r i gang med at med at lave dine annoncer, anbefaler vi dog, at du g√•r til fanen Business Settings og f√•r udfyldt ‚ÄĚBusiness Details‚ÄĚ, oprettet en Ad Account og tilknyttet betalingsmetode samt TAX ID. P√• den m√•de undg√•r du at skulle udfylde oplysningerne senere, n√•r du har oprettet dine annoncer og ellers er klar til at g√• i gang.

Opret kampagne

Når du er færdig med det praktiske, er du klar til at oprette dine annoncer.

Annoncer p√• Snapchat fremtr√¶der som automatisk afspillede videoer, der dukker op mellem vennernes ‚ÄĚStories‚ÄĚ og p√• ‚ÄĚDiscover‚ÄĚ-delen af appen. De varer maksimum 10 sekunder og best√•r udelukkende af vertikale fuldsk√¶rmsvideoer. Vi anbefaler, at du holder dig til 3-5 sekunder lange videoer for at holde dit publikums opm√¶rksomhed. Ligesom du m√•ske kender det fra Instagram, kan du oprette en ‚ÄĚSwipe Up‚ÄĚ mulighed, hvor brugerne vil blive sendt videre til mere information, som for eksempel en l√¶ngere video, dit website, en landingsside eller en app installation.

Under menupunktet¬†Create¬†i Snapchat for Business har du to muligheder: Snap Publisher og Create Ads. Snap Publisher er et v√¶rkt√łj, der hj√¶lper dig med at skabe Snapchat-venlige videoer til dine annoncer. V√¶rkt√łjet hj√¶lper dig blandt andet med at tilpasse horisontale videoer til vertikale og med at designe dine videoer med tekst, lyd, animationer og klisterm√¶rker, der g√łr dem levende og interessante at se p√• for Snapchat brugere.

Her anbefaler vi ogs√•, at oprette forskellige versioner af din annonce, s√• du kan teste hvilke billeder og budskaber, din m√•lgruppe modtager bedst. N√•r du er f√¶rdig og tilfreds med din annonce, trykker du p√• Review og Looks Good. Herefter kan du v√¶lge at downloade videoen til din computer eller Publish to Ads Manager, som eksporterer din snap til dit ‚ÄĚCreative Library‚ÄĚ.

Snapchat Snap Publisher

Når du er færdig med dine kreativer, kan du gå ind på Create Ads for at skabe din kampagne. Herinde har du to muligheder; Quick & Easy og Advanced Create. Vi anbefaler, at du anvender Advanced Create, så du kan tilpasse din kampagne bedst muligt til dit formål.

Kampagneopsætning med Advanced Create

Arbejder du med Facebook annoncer til dagligt, vil du sandsynligvis finde Snapchats annonceplatform Advanced Create genkendelig. Den er nemlig bygget op efter samme opskrift.

F√łrst skal du oprette din kampagne. Her v√¶lger du dit m√•l med kampagnen, som er delt op i tre omr√•der ‚Äď Awareness, Consideration og Conversions. Vi anbefaler, at du opbygger dine kampagner efter en funnel-baseret tilgang, som du kan l√¶se mere om i vores guide til funnel-baseret marketing¬†her.

Snapchat Ad Objectives

N√•r du har valgt dit m√•l for kampagnen, v√¶lger du dit kampagnenavn. Det er altid en god id√© at skabe et fast m√łnster for navngivelse af dine kampagner og annonces√¶t. P√• den m√•de vil det v√¶re nemmere for dig at finde rundt i de forskellige kampagner, n√•r du skal m√•le og optimere, og n√•r du √łnsker et overblik over tidligere kampagner.

Herefter vælger du startdatoen og eventuelt slutdato for din kampagne og sætter dags- og/eller livstidsbudget.

snapchat campaign setup

Annoncesæt & Annoncetyper

Ved næste trin opbygger du dine annoncesæt. Her vælger du et navn for dit annoncesæt og format for annoncen. Du kan vælge mellem fire formater:

Snap Ad

Snap Ads er fuldsk√¶rmsannoncer p√• mobilen, som kan bruges ved alle m√•lretninger. Best√•r af en maks 10 sekunders video og vises mellem eller efter indhold p√• Snapchat, som for eksempel User Stories. En Snap Ad er det format, der giver flest muligheder, n√•r det kommer til CTAs. Du kan v√¶lge at f√łre brugeren hen p√• dit website eller en l√¶ngere version af din video. Du kan ogs√• sende dem direkte videre til din app eller app-installation, eller du kan lade dem ‚ÄĚswipe op‚ÄĚ for at anvende din AR linse.

Story Ad

En Story Ad er en r√¶kke samlede annoncer, der fremst√•r som en brandet ‚ÄĚstory‚ÄĚ under Snapchats “Discover” funktion. Her vil din m√•lgruppe, ved frivilligt klik p√• annoncen, kunne se en r√¶kke af 3-20 Snap Ads. En Story Ad kan for eksempel v√¶re effektiv i forbindelse med lanceringen af en ny limited edition kollektion eller andre tilf√¶lde, hvor det er en fordel at vise en lille r√¶kke billeder med forskellige links.

Collection Ads 

Collection Ads er et nyere annonceformat lanceret i slutningen af 2018. Denne annoncetype, som kan ses på billedet under dette afsnit, viser et stort billede samt 4 fliser med produkter, som brugeren kan trykke på for at blive sendt direkte videre til en bestemt landingsside på dit website.

Filter

Annonceformatet “Filter” best√•r af filtre, som Snapchat brugere kan anvende p√• deres billeder som effekt i Snapchat kameraet, n√•r de befinder sig i n√¶rheden af eller i dine lokaler. De kan best√• a tekst og billeder, der for eksempel viser, hvor billedet blev taget. Denne type “annonce” er mest brugbar ved for eksempel saloner, restauranter, butikker, events eller andre steder, som brugeren kan bes√łge.

snapchat collection ads

Segmentering og budget

Efter du har valgt din annoncetype og eventuelt bestemt placeringer af annoncen, skal du definere din m√•lgruppe. Her er Snapchats v√¶rkt√łj mere simpelt end Facebooks, men kommer ogs√• dermed med f√¶rre segmenteringsmuligheder.

Du kan segmentere p√• lokation, sprog, alder, k√łn og enheder. Tilmed kan du segmentere p√• en r√¶kke pr√¶definerede m√•lgrupper sorteret p√• livsstil med alt fra ‚ÄĚWomens Lifestyle‚ÄĚ og ‚ÄĚPizza Lovers‚ÄĚ til ‚ÄĚHigh Schoolers‚ÄĚ og ‚ÄĚOnline Shoppers‚ÄĚ. Du kan ogs√• v√¶lge et ‚ÄĚCustom Audience‚ÄĚ, som defineres ud fra CRM lister, tidligere engagement eller look-a-likes. Du kan blive inspireret til at skabe effektive m√•lgrupper ud fra de forskellige kampagnetyper og stadier i kunderejsen i vores indl√¶g Effektive Facebook M√•lretninger.

Når du har oprettet din målgruppe, sætter du start- og slutdato for annoncesættet samt budget, mål og bydemetode. Herefter trykker du videre til Ads, hvor du kan loade de annoncer, du har skabt i Snap Publisher eller uploade annoncer fra din computer. Når du har valgt dine annoncer, trykker du videre til Create, hvor du kan gennemse din kampagne og annoncesæt.

N√•r du har gennemset din kampagne og er tilfreds med resultatet, trykker du ‚ÄĚPublish Campaign‚ÄĚ og indrykker din f√łrste kampagne p√• Snapchat.

Konklusion

Snapchat har uendelige muligheder, b√•de organisk og ved betalt annoncering. Is√¶r for virksomheder, der √łnsker at fange opm√¶rksomheden fra en m√•lgruppe, der befinder sig i Generation Z, som lige nu dominerer p√• det sociale medie.

For mange af disse virksomheder vil det v√¶re en smart investering at anvende Snapchat i markedsf√łringen, men vi anbefaler, at du investerer tid p√• at s√¶tte dig ind i, hvordan appen fungerer, hvordan dine brugere interagerer p√• Snapchat, og hvordan der kommunikeres p√• netv√¶rket, f√łr du selv g√•r i gang.

Snapchat er helt anderledes end andre sociale medier som Instagram og Facebook, som du måske allerede bruger i din strategi, og det er vigtigt, at du rammer rigtigt med dit budskab og din strategi, så du ikke risikerer at spilde dine annoncekroner.

Hvis I har brug for sparring og r√•dgivning ang√•ende anvendelsen af Snapchat i jeres markedsf√łring, eller hvis I har brug for hj√¶lp til ops√¶tning og drift af jeres digitale marketing indsats, er du meget velkommen til at kontakte KYNETIC p√• tlf. 78 75 00 70 eller sende en mail til mig p√• ta@kynetic.dk.

Omtalt i medier

‚ÄúKYNETIC st√•r bag nogle af landets mest ambiti√łse digital marketing setups. Transparens, uafh√¶ngighed og grundigere digital marketing h√•ndv√¶rk accelereret af data og kunstig intelligens er opskriften bag‚ÄĚ

‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ √•rs erfaring med digital-markedsf√łring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering p√• de sociale platforme, s√¶rligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med ops√¶tning af kampagner, m√•lgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret p√• tv√¶rs af touchpoints med et afs√¶t i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

Vi er arkitekterne bag f√łrende digital marketing setups
Digital markedsf√łring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opn√• h√łjere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 √•rs erfaring fra en lang r√¶kke af Nordens st√łrste og mest ambiti√łse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambiti√łse v√¶kstcases bag os fra b√•de ind- og -udland med markant v√¶kst af forretningskritiske KPI‚Äôer

F√łrende digital marketing konsulenthus

H√łjeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst v√¶kstende bureauer i Norden