Viden

Kom i gang med Snapchat Annoncering

2019-04-12
Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Kom i gang med Snapchat annoncering

Snapchat har længe været kendt som den unge, legesyge app oftest brugt af børn og teenagere til at dele små tidsbegrænsede klip af deres hverdag. De seneste år har Snapchat dog oplevet en stor vækst og har nu over 158 millioner dagligt aktive brugere, som deler 2,5 milliarder snaps hver dag.

Siden Snapchat kom til verden i 2012 har appen lanceret en lang række nye tiltag. Herunder Snapchat Stories, som gør det muligt for virksomheder at annoncere på Snapchat med små videoklip, der dukker op mellem de ”historier”, som brugernes Snapchat-venner lægger op – lidt på samme måde som reklamer mellem tv-udsendelser.

Selvom det efterhånden længe har været muligt at opsætte annoncer på Snapchat, er det de færreste danske virksomheder, der har taget appen til sig – eller inddrager den i deres overvejelser, når de skal vælge digital marketing mix. Det er dog for nogle virksomheder en fejl, eftersom Snapchat kan være et ekstremt effektivt medie for din virksomhed – hvis dit produkt passer ind, og din målgruppe er aktiv på Snapchat.

Det legende sociale medie er for alvor begyndt at finde sit ståsted blandt især de helt unge, og selvom mediet for første gang i 2018 stagnerede, har det længe været blandt de medier, der har oplevet størst vækst i Danmark. Ifølge Danmarks Statistik, er andelen af internetbrugere i Danmark, der bruger Snapchat dagligt, 19%, mens 87% af danskere mellem 16 og 24 år, og 62% af danskere mellem 25 og 34 år, har brugt eller bruger appen en gang imellem. Ser man nærmere på Snapchats statistikker, kan følgende fremhæves:

  • Blandt de personer, der bruger Snapchat en eller flere gange dagligt, ligger størstedelen på 65% af de 16-24 årige og 36% af de 35-44 årige. Samtidig er der kun henholdsvis 11% på 35-44, 6% af 45-54 årige, og 5% af 55-89-årige.

     

  • Kønsfordelingen på Snapchat er meget lige, når det kommer til hyppigheden af brug. Her svarer 50% af de mandlige brugere, at de bruger appen dagligt, mens 53% af de kvindelige svarer det samme.

Ovenstående slår klart, at Snapchats aktive brugere primært består af det helt unge segment, og derfor er det også vigtigt, at du er opmærksom på dette, når du overvejer, om Snapchat er den rette kanal for din virksomhed. Er din virksomhed blandt dem, der ville kunne drage nytte af at udsende budskaber til Snapchats brugerbase, vil vi i det følgende gennemgå oprettelsesprocessen sammen med dig, så du bliver godt klædt på til at lave din første annonce på det sociale medie.

Sådan kommer du i gang

For at lave annoncer på Snapchat, skal du først og fremmest oprette en profil til din virksomhed. Vi anbefaler, at du gør det ved at downloade appen, enten via Google Play eller via App store.

Der er ingen forskel mellem en privat og en business konto på Snapchat. Når du har downloadet appen, klikker du derfor blot på opret profilog udfylder dit fornavn, efternavn og angiver din fødselsdato. Man skal være 13 eller ældre for at anvende appen, så din fødselsdato skal kun angives for at bekræfte, at du er gammel nok.

Derefter vil du blive bedt om at oprette et brugernavn. Her skal du være opmærksom på, at dit brugernavn skal være unikt, og at du efter oprettelsen ikke senere vil kunne ændre i det. Du bør derfor vælge dit brugernavn med omhu og sørge for, at du, hvis nødvendigt, har fået godkendt brugernavnet af eventuelle beslutningstagere, inden du trykker videre.

Ved næste skridt bliver du bedt om en e-mailadresse og/eller dit telefonnummer, og du skal oprette en adgangskode. Når du har indtastet disse og trykket videre, får du tilsendt en bekræftelses mail, som du skal verificere, før du kan gå i gang med at anvende Snapchat.

Når du har bekræftet din e-mail, kan du gå i gang med at opsætte din nye profil. Vi anbefaler, at du henter din ”Snapcode”, som du kan dele på sociale medier, dit website og andre steder for at gøre det nemt for folk at tilføje din virksomhed på Snapchat. Du henter din snapkode ved at trykke på billedet eller ikonet øverst i venstre hjørne i appen og derefter på Snapchat-spøgelset, der står over dit brugernavn. På den skærm, du får frem, vælger du Gem Snapkode, og du vil herefter kunne finde din Snapkode, i form af et billede med en QR-kode og dit brugernavn, i albummet ”Snapchat” i dit galleri.

Der er uendelige muligheder i brugen af Snapchat, som også kan bruges organisk til at dele indhold med dine følgere, men i denne artikel vil vi primært fokusere på annonceringsdelen.

Opret en annoncekonto

Når du skal annoncere på Snapchat, er det nødvendigt at oprette en Snapchat Business konto. Det gør du via dette link. Du vil komme til en side, hvor du får mulighed for at oprette en ny Snapchat konto. Hvis du allerede har oprettet en konto, som beskrevet i guiden ovenover, vælger du blot log på i stedet. Du vil efter indtastning af loginoplysninger blive sendt videre til følgende side:

Her udfylder du navnet på din virksomhed, dit eget navn, en virksomhedsmail, og du vælger hvilken tidszone og valuta, du vil anvende. Når du trykker continue, bliver du sendt videre til siden Create Ads, hvor du kan gå i gang med at oprette annoncer.   Inden du går i gang med at med at lave dine annoncer, anbefaler vi dog, at du går til fanen Business Settings og får udfyldt ”Business Details”, oprettet en Ad Account og tilknyttet betalingsmetode samt TAX ID. På den måde undgår du at skulle udfylde oplysningerne senere, når du har oprettet dine annoncer og ellers er klar til at gå i gang.

Opret kampagne

Når du er færdig med det praktiske, er du klar til at oprette dine annoncer.

Annoncer på Snapchat fremtræder som automatisk afspillede videoer, der dukker op mellem vennernes ”Stories” og på ”Discover”-delen af appen. De varer maksimum 10 sekunder og består udelukkende af vertikale fuldskærmsvideoer. Vi anbefaler, at du holder dig til 3-5 sekunder lange videoer for at holde dit publikums opmærksomhed. Ligesom du måske kender det fra Instagram, kan du oprette en ”Swipe Up” mulighed, hvor brugerne vil blive sendt videre til mere information, som for eksempel en længere video, dit website, en landingsside eller en app installation.

Under menupunktet Create i Snapchat for Business har du to muligheder: Snap Publisher og Create Ads. Snap Publisher er et værktøj, der hjælper dig med at skabe Snapchat-venlige videoer til dine annoncer. Værktøjet hjælper dig blandt andet med at tilpasse horisontale videoer til vertikale og med at designe dine videoer med tekst, lyd, animationer og klistermærker, der gør dem levende og interessante at se på for Snapchat brugere.

Her anbefaler vi også, at oprette forskellige versioner af din annonce, så du kan teste hvilke billeder og budskaber, din målgruppe modtager bedst. Når du er færdig og tilfreds med din annonce, trykker du på Review og Looks Good. Herefter kan du vælge at downloade videoen til din computer eller Publish to Ads Manager, som eksporterer din snap til dit ”Creative Library”.

Snapchat Snap Publisher

Når du er færdig med dine kreativer, kan du gå ind på Create Ads for at skabe din kampagne. Herinde har du to muligheder; Quick & Easy og Advanced Create. Vi anbefaler, at du anvender Advanced Create, så du kan tilpasse din kampagne bedst muligt til dit formål.

Kampagneopsætning med Advanced Create

Arbejder du med Facebook annoncer til dagligt, vil du sandsynligvis finde Snapchats annonceplatform Advanced Create genkendelig. Den er nemlig bygget op efter samme opskrift.

Først skal du oprette din kampagne. Her vælger du dit mål med kampagnen, som er delt op i tre områder – Awareness, Consideration og Conversions. Vi anbefaler, at du opbygger dine kampagner efter en funnel-baseret tilgang, som du kan læse mere om i vores guide til funnel-baseret marketing her.

Snapchat Ad Objectives

Når du har valgt dit mål for kampagnen, vælger du dit kampagnenavn. Det er altid en god idé at skabe et fast mønster for navngivelse af dine kampagner og annoncesæt. På den måde vil det være nemmere for dig at finde rundt i de forskellige kampagner, når du skal måle og optimere, og når du ønsker et overblik over tidligere kampagner.

Herefter vælger du startdatoen og eventuelt slutdato for din kampagne og sætter dags- og/eller livstidsbudget.

snapchat campaign setup

Annoncesæt & Annoncetyper

Ved næste trin opbygger du dine annoncesæt. Her vælger du et navn for dit annoncesæt og format for annoncen. Du kan vælge mellem fire formater:

Snap Ad

Snap Ads er fuldskærmsannoncer på mobilen, som kan bruges ved alle målretninger. Består af en maks 10 sekunders video og vises mellem eller efter indhold på Snapchat, som for eksempel User Stories. En Snap Ad er det format, der giver flest muligheder, når det kommer til CTAs. Du kan vælge at føre brugeren hen på dit website eller en længere version af din video. Du kan også sende dem direkte videre til din app eller app-installation, eller du kan lade dem ”swipe op” for at anvende din AR linse.

Story Ad

En Story Ad er en række samlede annoncer, der fremstår som en brandet ”story” under Snapchats “Discover” funktion. Her vil din målgruppe, ved frivilligt klik på annoncen, kunne se en række af 3-20 Snap Ads. En Story Ad kan for eksempel være effektiv i forbindelse med lanceringen af en ny limited edition kollektion eller andre tilfælde, hvor det er en fordel at vise en lille række billeder med forskellige links.

Collection Ads 

Collection Ads er et nyere annonceformat lanceret i slutningen af 2018. Denne annoncetype, som kan ses på billedet under dette afsnit, viser et stort billede samt 4 fliser med produkter, som brugeren kan trykke på for at blive sendt direkte videre til en bestemt landingsside på dit website.

Filter

Annonceformatet “Filter” består af filtre, som Snapchat brugere kan anvende på deres billeder som effekt i Snapchat kameraet, når de befinder sig i nærheden af eller i dine lokaler. De kan bestå a tekst og billeder, der for eksempel viser, hvor billedet blev taget. Denne type “annonce” er mest brugbar ved for eksempel saloner, restauranter, butikker, events eller andre steder, som brugeren kan besøge.

snapchat collection ads

Segmentering og budget

Efter du har valgt din annoncetype og eventuelt bestemt placeringer af annoncen, skal du definere din målgruppe. Her er Snapchats værktøj mere simpelt end Facebooks, men kommer også dermed med færre segmenteringsmuligheder.

Du kan segmentere på lokation, sprog, alder, køn og enheder. Tilmed kan du segmentere på en række prædefinerede målgrupper sorteret på livsstil med alt fra ”Womens Lifestyle” og ”Pizza Lovers” til ”High Schoolers” og ”Online Shoppers”. Du kan også vælge et ”Custom Audience”, som defineres ud fra CRM lister, tidligere engagement eller look-a-likes. Du kan blive inspireret til at skabe effektive målgrupper ud fra de forskellige kampagnetyper og stadier i kunderejsen i vores indlæg Effektive Facebook Målretninger.

Når du har oprettet din målgruppe, sætter du start- og slutdato for annoncesættet samt budget, mål og bydemetode. Herefter trykker du videre til Ads, hvor du kan loade de annoncer, du har skabt i Snap Publisher eller uploade annoncer fra din computer. Når du har valgt dine annoncer, trykker du videre til Create, hvor du kan gennemse din kampagne og annoncesæt.

Når du har gennemset din kampagne og er tilfreds med resultatet, trykker du ”Publish Campaign” og indrykker din første kampagne på Snapchat.

Konklusion

Snapchat har uendelige muligheder, både organisk og ved betalt annoncering. Især for virksomheder, der ønsker at fange opmærksomheden fra en målgruppe, der befinder sig i Generation Z, som lige nu dominerer på det sociale medie.

For mange af disse virksomheder vil det være en smart investering at anvende Snapchat i markedsføringen, men vi anbefaler, at du investerer tid på at sætte dig ind i, hvordan appen fungerer, hvordan dine brugere interagerer på Snapchat, og hvordan der kommunikeres på netværket, før du selv går i gang.

Snapchat er helt anderledes end andre sociale medier som Instagram og Facebook, som du måske allerede bruger i din strategi, og det er vigtigt, at du rammer rigtigt med dit budskab og din strategi, så du ikke risikerer at spilde dine annoncekroner.

Hvis I har brug for sparring og rådgivning angående anvendelsen af Snapchat i jeres markedsføring, eller hvis I har brug for hjælp til opsætning og drift af jeres digitale marketing indsats, er du meget velkommen til at kontakte KYNETIC på tlf. 78 75 00 70 eller sende en mail til mig på ta@kynetic.dk.

Fremtidens digitale vindere vælger KYNETIC

Vi er anerkendt for vores social media marketing tilgang af en lang række glade kunder baseret på samarbejder og vækstcases hvor bl.a. Snapchat annoncering har været en central del i indsatsen.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden