Nyt eksklusivt whitepaper: Analyse af +100 retargeting annonce-setups – det lærte vi. Download her.

Blog

Guide til Pinterest annoncering

Tommy Arildslund
Tommy Arildslund
CTO, Partner og Senior Digital Consultant

Skab fængende annoncer, og engager din målgruppe med Pinterest annoncering

Siden Pinterest gik live for første gang i 2010, har billeddelings-platformen oplevet massiv vækst og har nu mere end 300 millioner brugere på verdensplan. Heriblandt næsten 1 million danskere, hvoraf knap 25% bruger platformen dagligt. Antallet af danske brugere på Pinterest, er mere end fordoblet de sidste to år, og der er ingen tvivl om, at mediet vil fortsætte med at vokse kraftigt i den nærmeste fremtid. Derfor er det også en spændende nyhed for mange virksomheder, at det nu endelig er blevet muligt at annoncere med Pinterest Ads på det populære medie i Danmark.

Med andre ord, kan mediet nærmere betragtes som en visuel søgemaskine med langt mere købsorienterede og købsmodne brugere end på andre sociale medier, hvor fokus primært er på interaktion. Dertil viser de nyeste tal fra Pinterest, at 97% af de mest populære søgninger ikke er efter specifikke brands. Det gør Pinterest Ads til en unik mulighed for at skabe en visuel identitet for jeres brand og vise jeres produkter frem for et højt-engageret publikum, som er klar til at engagere.

Hvorfor bør virksomheder annoncere med Pinterest Ads?

De annoncer, du laver med Pinterest Ads, kaldes Pinterest Promoted Pins og ligner regulære Pins, dog markeret som promoveret content. Når du laver Pinterest Promoted Pins, har du blandt andet mulighed for at opnå topplaceringer i Pinterest søgeresultater og extensive reach til det målrettede publikum. Med større eksponering til den rigtige målgruppe øger du dine muligheder for at drive trafik til dit website, skabe brand awareness, e-mail signups mm. Ifølge en analyse foretaget af Pinterest Ads, har personer, der har set promoverede pins, mere end 40% større brandkendskab til nye produkter og 50% højere købsintention end personer, der aldrig har set den promoverede pin.

Vidste du at:

  • Mere end 80% af Pinterests daglige brugere tilkendegiver, at de har foretaget et køb, efter de har set indhold på platformen
  • 60% af Pinterests medlemmer bruger aktivt platformen til at søge inspiration til fremtidige køb
  • 72% af Pinterest-brugere siger, at Pinterest inspirerer dem til at købe produkter, de ikke vidste, at de manglede.

Kilde: Pinterest Ads

Hvem bør bruge Pinterest Ads?

For mange virksomheder udgør Pinterest annoncering et stort uudnyttet potentiale, som med den rigtige tilgang kan være et effektivt værktøj til at øge kendskab til dit brand, trække trafik til dit website, booste kunde acquisition og salg samt tiltrække stærke leads på sign-ups, installationer og downloads. Du bør dog ikke kun bruge Pinterest til annoncering, da en god organisk tilstedeværelse på Pinterest kan være af høj værdi for dit brand.

Pinterest er i konstant udvikling, og interesseområderne udvider sig løbende.  I sin nuværende form er Pinterest dog særligt interessant for virksomheder, der beskæftiger sig med produkter og services inden for kategorier som boligindretning, rejser, design og mode, kunst (herunder fotografi), sport, mad og drikke, kogebøger og, ikke mindst, bryllupper.

Pinterest annoncering er nyt for de fleste virksomheder og annoncører i Danmark, og muligheden for at lave betalte annoncer med Pinterest Ads i Danmark kommer med lyse fremtidsudsigter for danske brands, der ønsker at ramme nuværende og potentielle kunder under hele købsrejsen. Derfor har vi samlet vores bedste retningslinjer, tips og gode råd i en guide til, hvordan din virksomhed kommer godt fra start med Pinterest annoncering.

Guide til Pinterest Annoncering

For at komme ordentligt i gang med Pinterest marketing, og inden du begynder at sponsorere content med Pinterest Ads, er det vigtigt, at du har en aktiv virksomhedsprofil, gerne med kategori-inddelte boards og mindst 20-30 pins. For at engagere Pinterest brugere er det nemlig vigtigt, at din konto virker aktiv og interessant.

Opsæt tracking på dine annoncer med Pinterest Tag

I modsætning til de fleste andre sociale medier, er Pinterest optimeret efter brands’ tilstedeværelse, og derfor tilbyder Pinterest Ads selv mange analyser og andre ressourcer, som kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af din Pinterest marketing strategi. Dem kan du finde under Pinterest Business Insights her.

Før du går i gang med at oprette din første kampagne, bør du installere din tracking kode for Pinterest annoncering – dit Pinterest Tag. Pinterest Tag er den basiskode, du skal have på dit website for senere at tracke sidebesøg, signups, konverteringer mv., som du blandt andet kan bruge til at bygge målgrupper og til at måle dine kampagners performance og ROAS. Du finder dit Pinterest Tag under virksomhedsprofil – konverteringer – Pinterest Tag eller ved at klikke her. Herefter installerer du koden i dit websites HTML header. Efterfølgende kan du installere mere præcise sporing tags for hændelser som for eksempel kliks, køb eller downloads.

Et ekstra tip! Når du har installeret dit Pinterest Tag, er det en god idé at hente Pinterest Tag Helper, som kan hjælpe dig med at sikre, at dine tags er konfigureret korrekt. Pinterest Tag Helper er en gratis extension til Google Chrome, og du kan finde og installere den til din Pinterest Ads konto her.

Vælg målsætning og budget for din kampagne

Første skridt i oprettelsen af din Pinterest kampagne er at vælge dit kampagnemål. Her kan du vælge mellem fem forskellige målsætninger/formål:

  • Brandbevidsthed: Skab opmærksomhed, og udbred kendskab til brand og produkter
  • Videovisninger: Få visninger af dine videoannoncer
  • Trafik: Få flest mulige klik på dine annoncer, som videresendes til dit website
  • Appinstallation: Få brugere til at downloade din app
  • Konverteringer: Få bestemte konverteringer som add to cart, køb, downloads mm.

For at måle på konverteringer er det nødvendigt, at du har opsat tracking på de ønskede konverteringer. En anbefaling til førstegangsbrugere af Pinterest Ads er at starte med trafik. Du kan nemt måle på trafikken i Analytics og derved danne et indtryk af, om Pinterest er noget for din forretning.

Næste skridt er at vælge budget for dine annoncegrupper. Her har du, ligesom på Facebook, to muligheder: daglig forbrugsgrænse og levetidsforbrugsgrænse. Skal din kampagne køre kontinuerligt og uafhængigt af f.eks. sæsoner, bør du vælge dagligt budget, mens et levetidsbudget typisk er bedst ved tidsbegrænsede kampagner.

Tiltræk værdifulde leads med den rigtige målretning

Når du har bestemt målsætning og budget for din annoncegruppe, er det tid til et af de vigtigste områder af kampagneopsætningen – målgrupper. Det er her, du skal benytte dig af dine analyser og -indsigter af demografi, interesser osv. på din målgruppe og eksisterende data, så du er sikker på at målrette efter det helt rigtige segment. Her er Pinterest Ads særligt interessant at arbejde med, da platformen, som en blanding af Facebook og Google Ads, giver flere muligheder for at segmentere dine målgrupper: Remarketing med dit Pinterest Tag, gennem upload af kundelister, ved målretning efter demografi og interesser samt eksponering efter keywords.

 

 

Remarketing, kundelister og act-alike

Er din basiskode installeret korrekt, kan du vælge at målrette efter en remarketingmålgruppe som eksempelvis besøgende på dit website. Du kan også lave mere avancerede remaketing flows ved hjælp af URL’er for at målrette personer, der har foretaget en hændelse på dit website som for eksempel add to cart, køb eller downloads. Dertil kan du med Pinterest Ads målrette en persongruppe ud fra en såkaldt engagementsmålgruppe med personer, der har interageret med pins fra dit domæne. Alternativt kan du uploade en kundeliste, eller du kan vælge at oprette en kopimålgruppe med samme adfærd som en af dine egne målgrupper, ligesom du kender det fra Facebook Lookalike Audiences. Vælger du at målrette en kundeliste, skal den uploades som CSV fil og kun med én kolonne.


Tilføj relevante emner og interesser til din målgruppe

Ønsker du ikke at målrette efter en af ovenstående muligheder, eller har du endnu ikke opsamlet data til det, kan du lave en ny målgruppe ud fra Pinterest Ads’ segmenteringsmuligheder. Når du skal målrette, eller segmentere, efter en ny målgruppe, starter du på Pinterest med din målgruppes interesser. Her tilføjer du emner, som er relevante for dit brand eller produkt, eller som Pinterest brugere i din målgruppe kan have interageret med. Her kan du vælge en lang række forskellige interesser, som rangerer fra bredere områder som f.eks. ”Kunst” til mere specifikke underliggende områder som ”Fotografi” eller til helt unikke interesseområder som ”Parfotografering”. Her får du også et nærmere indblik i de målgrupper, du kan nå med Pinterest annoncering. I modsætning til Facebooks meget brede udvalg af interesser, har du med Pinterest nemlig et smallere interessefelt med blot 24 interesseemner i skrivende stund. Nogle af de større områder herunder er Bryllup, Boligindretning, Gds og Håndarbejde, Herremode, Kvindemode, Kunst, Sport samt Mad og Drikke.

 

Vi anbefaler, at du vælger interesser så specifikt, som muligt, og at du frem for at oprette én bred målgruppe, med fordel opretter flere mindre annoncegrupper for at ramme præcist med dine annoncer. Dertil er det altid en god ide at finjustere din målgruppe ved at teste både brede og snævre interesser.

Eksponer dine annoncer ved relevante keywords

Efter du har defineret din målgruppes interesser, er det tid til at vælge de nøgleord (søgeord), som din Pinterest annoncering skal dukke op under. Vælger du de rigtige nøgleord, øger du eksponeringen af dine annoncer, når brugere søger efter bestemte ideer, ord eller relaterede pins. Frem for blot at vælge dine søgeord ud fra et skøn, anbefaler vi naturligvis, at du baserer dine søgeord på en grundig efterspørgselsanalyse. Som nævnt, er Pinterest optimeret for at tiltrække brands, og derfor er det også her muligt at hente søgeudtryksrapporter direkte fra din Pinterest Ads manager. Det gør du i afsnittet søgeudtryk – eksporter.

Du kan tilføje søgeordene fra din efterspørgselsanalyse med matchtyper og negative søgeord, ligesom du kender det fra Google Ads. Det kan være en god ide at starte bredt og indsnævre senere for at gøre det mere relevant. Du kan vælge mellem tre matchtyper for søgeord, der er relevante for din pin:

  • Bredt match (standard): Søgeordet står uden redigering, og pins vises også ved stavefejl, synonymer og relaterede søgeudtryk.
  • Sætningsmatch: Søgeordet sættes i anførelsestegn, og pins vises ved sætninger, der indeholder alle ord, inklusiv stavefejl og små variationer.
  • Eksakt match: Søgeordet sættes i firkantede parenteser, og pins vises ved præcise søgeord i den angivne rækkefølge eller med meget lille variation.

Du kan ekskludere søgeord, som dine annoncer ikke skal vises under, med negativt sætningsmatch eller eksakt match. Det gøres ved at tilføje ”-” foran dine søgeord. Se eksemplet herunder, hvor jeg har tilføjet et par søgeord for ”Parfotografering”.

Pinterest anbefaler selv, at du bruger mindst 25 søgeord, men det er vigtigt at de søgeord, du vælger, har relation til din annonce.

Definer din målgruppes demografiske data og enheder

Når du har valgt interesser og keywords, skal du definere de demografiske data som køn, aldre, placeringer og sprog. Dertil skal du vælge, om du ønsker at dine annoncer skal vises på alle typer enheder eller kun på eksempelvis Android enheder eller iPads. Pinterest tilgås primært fra mobil med kun 20% af brug på andre enheder. Derfor anbefaler vi som udgangspunkt at optimere dine annoncer efter mobil, mens du dog sagtens kan vælge eksponering på alle enheder, hvis det er relevant.

 

Ud over enheder, din annoncegruppe skal vises på, kan du også vælge, hvor på Pinterest annoncen skal placeres. Her kan du vælge; Alle (anbefales), Browsing (startfeeds og relaterede pins) eller søgning (søgeresultater og relaterede pins – ved browsing er nøgleord nødvendige). I de fleste tilfælde vil det være bedst at vælge ”Alle” for at sikre maksimal eksponering. Dertil anbefaler vi, at ”søgning” som minimum inkluderes, da Pinterest brugere, som nævnt tidligere, i høj grad anvender søgeresultater til at foretage købsbeslutninger.

Vælg det pins og format til din annoncegruppe

Sidste punkt i oprettelsen af din Pinterest Ads kampagne er annoncen. Her skal du vælge de pins, du ønsker at promovere. Du kan enten vælge blandt eksisterende pins fra dine organiske opslag, eller du kan oprette en ny pin fra bunden. 

For at oprette en ny pin, skal du vælge et billede eller en video, tilføje en titel, lave en beskrivelse af din pin og tilføje et destinationslink. I beskrivelsen kan du med fordel inkludere ord fra din søgeordsanalyse.

Næste skridt er at vælge format for dine annoncer. Her kan du vælge mellem tre formater:

Video pins

Video pins er et succesfuldt format, der lader dig vise mere detaljeret content gennem videoer. Dine videoer i Pinterest Ads skal være i .mp4 eller .mov, mindre end 2 GB og under 30 minutter lange. Ifølge Pinterests egne analyser, performer story telling og how-to/showcase videoer langt bedre end andre typer. 

Et godt tip til at opnå de bedst mulige resultater er, at du sørger for at sætte relevante keywords i beskrivelsen.

Karrusel pins

En karrusel pin er en række kort med 2-5 billeder, som brugeren kan swipe direkte i deres Pinterest feed. Hvert kort kan linkes til en individuel landingsside, hvilket gør karrusel pins ideelle til at promovere flere produkter eller services i én annonce.

App pins

App pins er oplagte, hvis dit mål med kampagnen er appinstallationer, da de giver brugeren mulighed for at downloade din app direkte fra Pinterest appen ved at klikke på annoncen.

Da Pinterest annoncering ikke længe har været tilgængeligt i Danmark, har vi endnu ikke nok data til at give et datadrevet tip til hvilket format, der performer bedst i Danmark. Ifølge Pinterests egne data fra resten af verden, er promoverede videoer dog særligt effektive, og 67% af Pinterest-brugere siger, at videoer motiverer dem til at konvertere, mens det samme gennemsnitligt er 32% for andre sociale medie brugere.

Det er dog altid en god idé at oprette flere annoncegrupper med forskellige målgrupper for at splitteste resultaterne, så du kan finde det mix af annonceformater, som passer bedst til dit brand, dine produkter og din målgruppe.

Ram din målgruppe med fængende visuelle udtryk

Når du opretter en ny pin, er det naturligvis vigtigt, at din pin er eye-catching, har en naturlig og stærk call-to-action og er content specifik, men det er også meget vigtigt, at din pin er visuelt tiltrækkende at se på. Et Pinterest medlem bruger i gennemsnit 14,2 minutter per session, og du har derfor gode muligheder for at vække din målgruppes interesse med spændende og engagerende content. Godt content vil gøre dit brand mere opdageligt og en effektiv CTA vil øge chancen for at Pinterest-brugere foretager en handling efter at have set din annonce. Ønsker du tips til, hvilket content, du kan prioritere for din Pinterest annoncering anno 2020, kan du finde Pinterests Trend Predictions her.

Pro tips til Pinterest annoncer:

  • Vælg billeder i størrelsen 753×1102
  • Skriv ca. 300 karakterer i beskrivelsen af dine pins, og inkluder CTA
  • Inkluder unikke links (uden forkortelser) til dine pins, og inkluder en pris

Vær opmærksom på, at nogle kampagnemål kun kan have annoncer i bestemte annonceformater, og følg altid Pinterests Advertising Guidelines. Se en oversigt over kampagnemål og mulige formater her:  

Et ekstra tip! Når du har oprettet dine annoncer ved hjælp af Pinterests Ads Manager, kan du se en forhåndsvisning af, hvordan annoncen vil se ud på din mobilenhed. Det gør du ved at klikke på annoncer – opret annonce, vælge ”Annoncer” i menuen til venstre, vælge den pin, som du vil se en forhåndsvisning af, og trykke på ”Forhåndsvis Pin”. Herefter åbner du Pinterest-appen på din smartphone, vælger ”klokke”-ikonet for at se dine meddelelser og åbner meddelelsen ”Her er en forhåndsvisning af in Pinterest-annonce!”.

Optimer din Pinterest annoncering, og skab resultater, der gør en forskel

Konkluderende kan det roligt siges, at Pinterest, som de fleste andre sociale medier, handler om at skabe godt og fængende indhold, der engagerer din målgruppe. Når du har oprettet dine første Pinterest kampagner, er det vigtigt, at du sørger for løbende at optimere dine eksisterende annoncer. Hold øje med, hvad der performer godt og giver gode resultater samt hvor du opnår mindre gode resultater, og kombiner dine data og viden med Pinterests egne business analytics for at fintune din Pinterest annoncering og skabe resultater, der gør en forskel.

Held og lykke med dine Pinterest Ads! 😊

 

om forfatteren


Tommy har mere end 10 års erfaring med at hjælpe virksomheder, med at opbygge og skalere digitale marketing setups. Med den datadrevet indstilling og analytiske tankegang, hjælper Tommy både B2B og B2C virksomheder med at maksimere deres ROI og vækste deres forretning. Tommy er teknisk specialist, og har kompetencer for SEM, SEO, remarketing, CRO og Amazon marketplace.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Accelereret brug af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Vi skaber fremtidens digitale vindere

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Yngste vinder af Nordic Search Awards nogensinde og et af de hurtigst vækstende bureauer i Norden