GRATIS WEBINAR: Tracking & Data anno 2021 – Alt du skal vide om tracking, så du maksimal udbytte af dine datakilder – Tilmeld dig her

Blog

Nye officielle rankingfaktorer i Google: Core Web Vitals

Oliver Panthera
Oliver Panthera
Content Marketing Specialist
Kristian Klynge
Kristian Klynge
Digital Marketing Specialist

Brugeroplevelsen får forøget betydning for ranking

Google meldte i efteråret 2020 ud at faktorerne; Loading hastighed, interaktions hastighed og visuel layout stabilitet, tilsammen kaldet Core Web Vitals, fra maj 2021 bliver officielle ranking faktorer. Det betyder at sites fremover skal sikre en god score på Core Web Vitals hvis organiske rankings skal bibeholdes eller vindes.

Mandag d. 19. April meldte Google ud at “page experience updaten”, bliver udrullet løbende fra midten af juni til en endelig fuld implementering i august 2021.

I dette indlæg gør vi dig klogere på:

  • Hvad er Core Web Vitals?
  • Hvor vigtig er Core Web Vitals scoren?
  • Hvordan forbereder du dit site på Core Web Vitals?

Hvorfor vælger Google at gøre Core Web Vitals til officielle rankingfaktorer nu?

Det er ikke overraskende at Google hæver Core Web Vitals til officielle ranking faktorer. Den gode digitale brugeroplevelse som Core Web Vitals reelt måler på, har længe været fundamentale parametre i både webudvikling og i SEO. 

Hvor der i SEO har været fokus på at levere godt, relevant indhold til brugeren i form af tekst, billeder og videoer. Har der i webudvikling været et fokus på at sikre hurtig loadingtid af indhold og sites med brugervenlig navigation og interaktion. 

Tilfælles har alle tiltag været; at levere en optimal brugeroplevelse, og den vej igennem opnå en god, organisk ranking.  

I et forretningsperspektiv giver det også rigtig god mening, at fokusere på at skabe den gode brugeroplevelse. Da virksomheder i alt kan vinde:

  1. Øge sandsynligheden for en konvertering
  2. Mindske bounceraten
  3. Øge sandsynligheden for et genkøb/genbesøg
  4. Og med Core Web Vitals indført: Opnå mere organisk trafik via gode rankings

Hos Google er et fokus på den gode brugeroplevelse i rød tråd med tech-gigantens egen kerneydelse: At levere søgeresultater til sine brugere, der bedst matcher brugerens søgning ift indhold, men i den grad også at sitene er brugervenlige i form og funktion (UX).

Udrulningen af CWV kan bedst sammenlignes med Googles udrulning af “mobile-friendly update” i 2015, der belønnede sites med gode mobilsites med bedre rankings. På samme måde får CWV opgradering til officielle rankingfaktorer stor betydning for arbejdet med SEO, webudvikling og UX i fremtiden.

Googles Web Vitals

Hvad er Core Web Vitals? 

Core Web Vitals er en række faktorer, som Google vurderer er vigtige for en brugers oplevelse af et website. Tidligere har Core Web Vitals ikke været officielle ranking faktorer, men blot været anbefalet at få en god score på. Derudover ser Googles algoritmer også på flere hundrede andre rankingfaktorer, når platformen vurderer, hvilken placering et site skal have. 

Hver af de tre Core Web Vitals dækker over hver sin del af brugeroplevelsen, og bliver medregnet i Googles komplekse algoritmer når et site skal rankes. 

Core Web Vitals er:

  • Largest contentful paint (LCP) – Hastighed
  • First input delay (FID) – Interaktivitet 
  • Comulative Layout Shift ( CLS) – Visuel stabilitet 

LCP: Largest contentful paint – Hastighed 

Hvor hurtigt en side loader måles i LCP – Largest contentful paint. For den bedste brugeroplevelse bør LCP eller loading hastigheden være på max. 2.5 sekunder. 

FID: First input delay – Interaktivitet 

Fra brugeren klikker på et element til at sitet reagerer måles i FCP- First input delay. Det er ikke hastigheden mellem klik og fx et billede loades, men derimod hvor hurtigt det bagvedliggende system reagerer på et klik. Her er en god FCP på 100 ms. 

CLS: Comulative Layout Shift 

Hvor visuel stabilt et sites layout er måles i CLS – Comulative Layout Shift. Her måles hvor foranderligt et sites layout er. Eksempelvis kan annoncer, pop ups og andre visuelle forandringer være ekstremt forstyrrende for brugerens oplevelse. Den gode CLS er på under 1.0. 

CLS beregnes på baggrund af to faktorer: Impact fraction, hvilket er størrelsen på området, der bliver påvirket af et layout shift. Samt Distance fraction, hvilket er hvor langt elementet har flyttet sig. Hver fraction får en score, hvor de to tal ganget med hinanden giver CLS scoren. Læs mere om CLS score beregning her.

Hvor vigtig er Core Web Vitals scoren? 

Google ser på mange faktorer når et site skal rankes, men ikke alle faktorer er lige vigtige. Af samme årsag er vægtningen af hver score i CWV forskellig. Google har ikke afsløret, hvor stor vægtning Core Web Vitals får i deres vurdering af sites, eller om nogle af faktorerne vægtes tungere end andre. 

Vores bedste bud på hvilken vægtning Core Web Vitals har i forhold til hinanden, kan vi se i Google Pagespeed score. Denne score ser på CWV, men også 3 andre faktorer, hvor fordelingen ser således ud: 

FCP – First contentful paint: Tiden det tager sitet at loade sit første element, fx. Tekst, billeder, baggrund mv. Måles i sekunder. 

SI – Speed index: Hvor hurtigt indhold visuelt bliver loadet og vist. 

TTI – Time to interact: Tiden det tager for at et site kan interageres med. 

FCP, SI og TTI har på nuværende tidspunkt ikke indflydelse i rankingen af et site, men derfor bør de stadig prioriteres.

Faktorerne som Core Web Vitals dækker over, har længe spillet en vigtig rolle for webudviklere i at optimere et websites brugeroplevelse. Det nye er, som sagt, at disse faktorer nu ikke blot er ‘best practice’ at følge i webudvikling og SEO, men kan på sigt være fatalt for sitets ranking, hvis de ikke følges. 

Sådan forbereder du dit site på Core Web Vitals 

Du kan se dit websites score i Core Web Vitals enten ved hjælp af Googles PageSpeed Insights eller Lighthouse. Har dit site mange sider, kan du med fordel benytte Google Search Console til at undersøge alle URL’erns LCP, CLS og FID.  

I PageSpeed Insights lister Google dit sites score på alle Core Web Vitals, samt de 3 resterende faktorer. Her fortæller Google også, hvilke optimeringsmuligheder du har på hvert parameter, som sitet får en dårlig score på. Er dit site besøgt nok, kan du under “field data” se indsamlet data (fra Google Chrome browseren) omkring dit sites “reelle” performance. Med andre ord: Data fra virkelige user cases, hvilket altid er den bedste form for data, når brugeroplevelser skal analyseres og forståes. 

LCP: En balancegang mellem indhold og hastighed (+ 10 konkrete råd til et hurtigere site)

En lav LCP er ikke nødvendigvis lig en god brugeroplevelse, men hvorfor vil Google så gerne have en lav LCP? Det er rigtigt at en hurtig loadtid (lav LCP) er ønskværdigt for brugeren. Men hvis det betyder at der er få billeder på et site, eller indholdet på anden måde er skåret for meget ind til benet, kan det skade brugeroplevelsen.

Med LCP handler det derfor om at finde en balance mellem det rette indhold og loading hastigheden. 

Konkrete actions du kan foretage for at forbedre LCP er: 

  • Hav en god, solid webhost
  • Implementer lazy loading og komprimér billeder
  • Minimér CSS og scripts 

Afhængig af dit CMS findes det adskillelige plugins, der kan hjælpe på mange af udfordringerne. Eksempelvis RocketCDN, WP Fastest Cache, W3 Total CacheShortPixle AI til WordPress.

Tidligere har vi udgivet et blogindlæg med  10 konkrete råd til hvordan du kan hastighedsoptimere dit site. 

FID: Særlig vigtig for ecommercers og sites med login

Afhængig af dit CMS er der flere tiltag, der kan forbedre FID – interaktions hastigheden. Denne score er især vigtig for sites, der er afhængige af logins, men også i ecommerce, hvor produkter med ét klik skal lægges i kurven. 

Der er to store årsager til en dårlig FID score: 

  • 3. parts plugins, der sløver dit site og dermed interaktions hastigheden
  • Javascript der ikke bruges eller som ikke er komprimeret 

Nogle CMS’er har mange features, som websitet ikke bruger, og derfor bare ligge og fylder. Dem kan du med fordel finde og fjerne. Derudover er det især javascripts, hvor mange sites kan få en bedre FID score ved at fjerne kode, der ikke benyttes, eller ved at komprimere koden bedre. 

 

CLS: Vær strategisk med teknikken bag dit indhold

Elementer der rykker sites layout, er ikke kun frustrerende for brugeren, men giver også en dårlig CLS score. Disse elementer kan eksempelvis være annoncer/reklamer, loading af back-up fonte, push-reminders i købsflows mv. 

Eksempler på årsager til comulative layout shifts: 

  • Asynkron loading af elementer 
  • Popups eller andre delayed elementer 
  • Back-up fonte loades før den korrekte font

Hvordan løser du udfordringerne med CLS? 

  • Afsæt på forhånd plads til elementers som annoncer, billeder, pop-ups mv., og giv dem dimensioner
  • Host fonte direkte på jeres site, fremfor at loade det fra andre kilder
  • Vær påpasselig med brugen af push-elementer på sitet

God brugeroplevelse = Godt for forretningen 

Core Web Vitals er ikke revolutionerende i sig selv, men skal ses som en forlængelse af den forretnings sandhed vi alle reelt godt ved: En god oplevelse med en virksomhed, øger sandsynligheden for et køb/konverteringen og at vi som kunder vender tilbage til forretningen igen og igen. 

Det betyder at B2B, ecommercers og andre typer af virksomheder, skal bruge CWV updaten som en påmindelse om, at få prioriteret den gode brugeroplevelse på deres site. For fremover får den også betydning for dit sites ranking og dermed mængden af organisk trafik der kan vindes.

Core Web Vitals er i digital marketing regi endnu et skub i retningen af, at digital marketing skal løses i et mere tværfagligt samarbejde. SEO specialister, webudvikere, samt CRO og UX specialister skal fremover arbejde mere tæt og mere holistisk med digital marketing, hvis kunderne skal vindes på Google. 

Hvis du har nogle spørgsmål til Core Web Vitals eller søger et bureau, der kan levere top-resultater på tværs af marketingdisciplinger som SEO, webudvikling, tracking og CRO er du altid velkommen til at kontakte KYNETIC på kontakt@kynetic.dk

om forfatteren


Oliver er Content Marketing Specialist med +4 års erfaring i kreativ kommunikation. Med kreativitet som sit ekspertområde er Oliver dybt i maskinrummet i en bred vifte af kreative discipliner såsom konceptudvikling, copywriting, digital design, video- og fotoproduktioner. Tidligere har Oliver haft sin gang i Isobar og Dentsu, og hjulpet kunder som Tulip, Stena Line, Stimorol mv.

Kristian Klynge
Kristian Klynge
Digital Marketing Specialist

om forfatteren


Kristian er Digital Marketing Specialist hos KYNETIC og er specialiseret i at opnå maksimal synlighed på Google gennem arbejdet med Organic og Paid Search. Kristian har +4 års erfaring med SEO og SEM med fokus på at skalere ecommerce og B2B virksomheder igennem branchførende SEO og Paid Search setups. Kristians var en del af indsatsen, der i 2020 blev belønnet med sejren til Nordic Search Awards for bedste marketing resultater i Danmark.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden