Kontakt os

En integreret SEO og content marketing proces

SEO og Content marketing har en tæt relation, idet søgemaskineoptimering i høj grad handler om at udgive godt indhold. Dette indlæg giver dig 3 steps til en vellykket SEO og content marketing indsats som giver organisk trafik.
Viden > Blog > En integreret SEO og content marketing proces
Del på Facebook Del på LinkedIn
4.8/5 (7 anmeldelser)
4.8 7

En integreret SEO og content marketing indsats

Google opdaterer jævnligt deres algoritme, som afgør placeringerne af alle indekserede organiske landingssider på nettet, og typisk kommer justeringerne i Googles algoritme de dygtige indholdsskabere til gode. Med andre ord; Det er altafgørende at onpage optimeringsarbejdet inkluderer udgivelse af fyldestgørende indhold som er bedre end konkurrenternes, hvis I ønsker at lege med i kampen om de sjove placeringer på side 1.

Effekten af velproduceret indhold på organiske placeringer kombineret med effekten af værdiskabende indhold på kundehvervning og kundefastholdelse, gør at en integreret SEO og content marketing indsats bør være en fast del af enhver virksomheds marketingmix.

Content marketing disciplinen adskiller sig åbenlyst fra traditionel annoncering, idet fokusområdet her er at vejlede og inspirere besøgende gennem højkvalitets indhold. Den almindelige dansker bliver dagligt spammet med annoncebudskaber, hvilket har medført en vis immunitet som i populær tale omtales ”banner blindness”. Derfor har mange virksomheder søgt alternative metoder til at markedsføre sig, og det er netop derfor at content marketing er blevet en fundamental del af marketingmixet hos rigtig mange virksomheder. Den moderne kunde er nemlig ikke interesseret i gennemskuelige salgstaler, men ønsker i stedet vejledning og information, og det er her at content marketing er yderst effektivt, hvis det udføres korrekt.

Med content marketing får I muligheden for at komme jeres kunder til gode, når de har brug for det, hvilket typisk medfører at en potentiel kunde danner et godt indtryk af jeres virksomhed, som gør at næste gang kunden har brug for et produkt som I forhandler, ikke er i tvivl om hvor han/hun skal gå hen.

Content marketing har en tæt relation til søgemaskineoptimering

Selvom du måske forbinder SEO med en teknisk marketingdisciplin og content marketing med en mere holistisk disciplin, så hænger disciplinerne tæt sammen, idet du næppe får succes med den ene uden den anden.

Som bekendt er Google stedet hvor dine potentielle kunder søger efter svar på sine spørgsmål, og hvis din content ikke er at finde der, kommer du ikke særlig langt. Gode organiske placeringer sikrer at dit velskrevne indhold måned for måned finder vej til nye potentielle kunder og derved genererer leads og salg. De gode placeringer kommer dog kun til dig hvis du forstår at udgive fyldestgørende indhold, først og fremmest fordi Google viser det bedste indhold øverst og fordi du næppe får en stærk autoritet i Googles øjne, da ingen vil linkbuilde til dårligt eller mangelfuldt indhold. SEO kræver nemlig linkbuilding for at opnå troværdighed og det er alt andet lige lettere at bygge links med godt indhold vha. outreach til medier, blogs og websites end uden.

Step-by-step guide: Sådan får du succes med SEO og content marketing

Hele formålet med en integreret SEO og content marketing indsats er at besvare efterspørgslen i markedet, og derved opnå fordelagtige organiske placeringer på relevante søgninger i Google. Nedenfor finder du en step-by-step guide til en succesfuld SEO og content marketing proces, som sikrer en gennemtænkt strategi ift. at identificere de mest interessante emner i kombination med prioritering af søgeord baseret på data frem for mavefornemmelse samt inddeling af keywords baseret på search intent og planlægning at tekstproduktion og implementering.

Step 1: Lav en udførlig efterspørgselsanalyse

Hos KYNETIC har vi opgraderet den velkendte søgeordsanalyse til en avanceret efterspørgselsanalyse, der ikke blot identificerer keywords inden for dit forretningsområde, men derimod giver overblikket over al efterspørgsel indenfor og omkring dit forretningsområde, indsigt i egne og nærmeste konkurrenters nuværende organiske placeringer samt dashboards der illustrerer indenfor hvilke områder de lavest hængende frugter befinder sig vurderet på hhv. søgevolumen og konkurrenceniveau.

Når vi arbejder med at identificere efterspørgslen i markedet, bruger vi typisk op mod 7–12 forskellige kilder til indsamling af keywords:

  1. Eget website
  2. Nuværende rankende keywords
  3. Dine konkurrenter
  4. Tredjeparts værktøjer (Ahrefs, SEMrush, AnswerThePublic, Moz osv.)
  5. Google Search Console og Google Analytics
  6. Brainstorm og sammenlægning af keyword kombinationer
  7. Autofuldfør forslag og “søgninger relateret til” fra Google

Her er processen først at identificere al efterspørgsel inden for forretningsområdet for efterfølgende at frasortere irrelevante keywords. I sorterings- og prioriteringsprocessen udvælges de keywords som er mest forretningskritiske at rangere på og søgeord som er irrelevante for forretningen fjernes.

For at kunne afgøre søgeordenes relevans og dermed prioritering heraf bør faktorer som søgevolumen, search intent, nuværende placering samt potentiale ved en topplacering medtages i vurderingen. Søgevolumen fordi der er større potentiale jo flere søgninger der er og søgeintention da der er større værdi i at rangere højt på transaktionsøgningen ”køb mobilabonnement” sammenlignet med informationsøgningen ”hvad koster det at sende sms til udlandet”, hvis du fx er udbyder af mobilabonnementer.

Step 2: Keyword clustering

Det ville være tåbeligt kun at fokusere på ét keyword, når man har mulighed for at fokusere på flere keywords med samme search intent og dermed øge trafikken yderligere. Derfor inddeles søgeordene i keyword clusters baseret på intentionen bag de pågældende søgninger. Et eksempel herpå er clusteret nedenfor omhandlende hvor meget der kan spenderes på et huskøb:

Ved at inddele søgeordene efter intention kan alle søgeordene i clusteret inkluderes på landingssiden og dermed kan gode placeringer på longtail keywords opnås, da disse typisk er mindre krævende at rangere på, idet søgevolumen er mindre og dermed ikke nødvendigvis lige så attraktive.

Desuden giver inddelingen efter søgehensigt muligheden for at servere indhold til den enkelte bruger præcis hvor vedkommende befinder sig i kunderejsen. Dermed kan områder der taler ind i den enkelte brugers behov og efterspørgsel italesættes. Søgningerne i keyword clusteret ovenfor er tydeligvis informationssøgninger, hvor brugeren er på jagt efter enten en låne beregner eller en tommelfingerregel, som kan give svar på spørgsmålet. Ved gang på gang at levere værdiskabende indhold til top funnel efterspørgsel, vil brugerne danne en relation til din virksomhed som gør at de med større sandsynlighed vil vælge dig, når de potentielle kunder er købeklare. Det er naturligvis altafgørende at den dag de potentielle kunder efterspørger ”køb typehus” i Google, at vi også er tilstede der og det er præcis formålet med at oprette landingssider til både informationssøgninger, navigationssøgninger og transaktionssøgninger.

For at sikre en kontinuerlig optimering er det fordelagtigt at udarbejde en contentplan med faste deadlines som løbende opdateres. Her inkluderes alle keyword clusters med søgeord og volumen og desuden kan contentplanen med fordel indeholde instrukser til at producere teksten, som fx: URL, pagetitle, meta description, content mængde, headings mv.

Step 3: Content produktion

Det er klart nemmere at producere gode tekster effektivt, hvis man har en struktureret køreplan i form af briefs fra sin contentplan. Ved tekstproduktion er det afgørende at indholdet der udgives er unikt, idet Google slår ned på duplikeret indhold.  

Under tekstforfatningen bør søgeordene flettes naturligt ind i teksten. Før i tiden skulle søgeordene nævnes så mange gange som muligt for at landingssiden i Googles øjne var relevant. I dag er det en anden sag, hvor Google tilgodeser kvalitetsindhold. Dvs. indhold som der ikke er manipuleret for meget med for at please søgemaskinerne, og derfor er det en fin balance mellem content marketing og SEO.

Google har selv defineret hvad kvalitetsindhold består af, som du kan finde her: https://webmasters.googleblog.com/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html (OBS: Indlægget er fra 2011)

Kortfattet kan der udledes fra Google’s definition af kvalitetsindhold, at der er tale om indhold som:

  • er troværdigt
  • er professionelt
  • er unikt
  • er uden grammatiske fejl og stavefejl
  • bruger korrekte faktuelle oplysninger
  • er fyldestgørende og detaljeret

Da tjeklisten er fra 2011 kan der formentlig tilføjes flere bullets til listen som fx at kvalitetsindhold også:

  • har udgående links
  • opstiller faktuelle data overskueligt i tabeller
  • opstiller tekst i bullets
  • er mobilvenlig tekst

Regelmæssig contentoptimering og revurdering af SEO indsats

Med ovenstående 3 steps kommer I rigtig langt med jeres nye fokusområde, nemlig at implementere en kontinuerlig SEO og content marketing proces i jeres organisation. En succesfuld SEO og content marketing indsats kræver vedholdenhed og optimeringen er en uendelig proces, idet der altid er mulighed for at udbygge eller forbedre gammelt indhold samt mulighed for at afdække nye potentielle emner som opstår. “Whats get measured gets done” er sikkert et citat du er bekendt med, men om ikke andet så er det også gældende i SEO-regi. Derfor er det alfa omega at dine organiske placeringer trackes, idet du ellers ikke vil vide hvilke optimeringstiltag der bærer frugt.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Kristian Klynge Associeret Digital Marketing Specialist Tlf: 7875 0070 / Mail:
Udgivet d.

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.