Nyt eksklusivt whitepaper: Analyse af +100 retargeting annonce-setups – det lærte vi. Download her.

Blog

Brug hastighedsoptimering til at øge konverteringsraten

Drilon Braha
Drilon Braha
Digital Marketing Software Developer

Lavere bouncerate og flere konverteringer med sidehastighedsoptimering

Udover at sidehastighed har en indflydelse på brugeroplevelsen, har flere undersøgelser igennem årene vist at sidehastighed har en væsentlig og vigtig indflydelse på konverteringsraten på dit website. Oveni influerer sidehastighed også et sites placering på Google. Hvad dette skyldes, hvor meget indflydelse det har og om det betyder at en langsom hjemmeside er lig tabte kroner, vil jeg kommer omkring i dette indlæg.

Sidehastighed og “Time to First Byte”

Når vi taler om hastighedsoptimering indebærer det sidehastigheden på et website. Det er tiden det tager browseren at vise alt indhold på siden. I en mere grundig analyse af sidehastigheden, bliver tiden det tager browseren at afhente det første byte fra en webserver til at det bliver vist for brugeren kaldt “Time to First Byte”. Det definerer tiden fra en bruger klikker på et link og til det første “byte” af information bliver afhentet og vist til dem. Informationen måles i millisekunder og skal holde sig under 200-500 ms. Overstiger målingen med et helt sekund, er det min kraftigste anbefaling, at sætte tid af til at kigge på data forespørgsler der forårsager det. Til dette findes der flere værktøjer, såsom GTmetrix eller Google PageSpeed. De analyserer hvor hurtigt sidehastigheden er på et meget detaljeret niveau og viser også konkret “Time to First Byte” på specifikke data forespørgsler.

En analyse af et websites sidehastighed er dermed vigtigt at prioritere, hvis du vil undgå et tab eller fald af konverteringer. I analysen bliver problemer defineret, præciseret og en plan for hvordan de kan udredes kan blive lagt.

En god fingerregel fra Google er, at indholdet på en side skal komme indenfor 2-3 sekunder. Går der længere end 3 sekunder, fortæller Google at en stor del af potentielle brugere hopper fra. Deraf kan vi aflede, at der ligger en vigtig korrelation mellem sidehastighed og konverteringsrate.

Hvorfor hastighedsoptimering er vigtigt for dit site

Det er indlysende at en bruger foretrækker at være på et website, der ikke tager et århundrede om at indlæse en side. Talstærke artikler viser at hvis en side tager over 3 sekunder om at blive indlæst, springer lidt over 25% af brugere af. Det gælder ikke kun desktop brugere, men også brugere der besøger websites via mobilen. Her ligger endda en endnu større udfordring, eftersom en stor del af mobile websites i dag, ikke er optimeret til at opnå en høj score i Google PageSpeed og det har en stor effekt i deres SEO-performance.

Google placering i forhold til gennemsnitlig sidehastighed.

Til at understrege dette har KISSmetrics lavet dataanalyser samt spørgeskemaundersøgelser, der viser hvorfor hastighedsoptimering er så vigtigt for både desktop brugere og brugere der benytter sig af mobilen. Dataen har de udgivet i en infographic, som kan findes her.

Udover dette meget belysende infographic har Walmart også bevist, at for hvert sekund de formindskede deres sidehastighed, øgede deres konverteringsrate med cirka 2%.

Vi kan se at sidehastighed har en indflydelse på hvordan brugere interagerer med et website. Men hastigheden har i høj grad også en stor indflydelse på SEO. Google nævnte i 2010 at sidehastighed påvirker et sites ranking faktor i search index’et. Dette gentog de i 2017 med særlig fokus på, at mobilversioner har en væsentlig indflydelse på et sites ranking i forhold til SEO og hvordan Google indekserer websitet på deres søgemaskine.

I 2018 annoncerede Google at kun omkring 15% af websites der bliver indekseret, har en acceptabel sidehastighed. Hvoraf ca. 46% lå på en sidehastighed på omkring 6-10 sekunder.

Bounce- og konverteringsrate hænger tæt sammen

Bouncerate eller afvisningsprocent på dansk, er den procentdel af besøgende der besøger dit website, men forlader det igen uden nogen form for interaktion eller konvertering. En undersøgelse viser at cirka 37% af besøgende “bouncer”, altså forlader et website, hvis sidehastigheden er på omkring cirka 5 sekunder. Bounceraten influerer selvfølgeligt konverteringsraten, da der ved en høj bouncerate er tale om et stort tab af kunder, som potentielt kunne have konverteret. I sammenhæng med sidehastighedsoptimering kan bounceraten være en god indikator på om jeres optimering bærer frugt.

I grafen ovenover har Pingdom undersøgt korrelationen imellem sidehastighed og afvisningsprocenten. Grafen viser at jo højere sidehastigheden er, jo større bliver afvisningsprocenten også. Det bekræfter at der er et afgørende forhold imellem sidehastighed og konverteringsrate, og at det ikke udelukkende er andre faktorer, som er skyld i en lav konverteringsrate. Disse andre faktorer kan yderligere inddeles i kategorier såsom performance- og content-relaterede faktorer, hvilket kræver andre tiltag for at blive løst. Du kan læse mere om konverteringsoptimering og content marketing på vores site.

Selvom sidehastighed har en stor indflydelse på konverteringsraten, skal man vide hvor meget sidehastigheden lå på før nogle tiltag blev gjort, hvor den ligger efter forbedringer er foretaget og hvor sites i gennemsnitlig skal ligge på, før der for alvor kan ses og måles en aktuel forandring i konverteringsraten.

Til at visualisere dette, kan følgende diagram benyttes:

Dette diagram tager udgangspunkt i gennemsnitlige konverteringsrate af transaktioner i forhold til sidehastighed. Ud fra diagrammet kan der nogenlunde fortolkes det, som blev nævnt tidligere: Hvis din sidehastighed er på 8 sek. og den kommer ned på 6 sek., er der ikke nødvendigvis en stor ændring i konverteringsraten. Derfor skal man forholde sig kritisk i forhold til selve forskellen som man opnår, når man laver hastighedsoptimering. Men diagrammet viser også at 0-2 sek. (og evt. 0-3 sek.) oftest har de største konverteringsrater. Korrelationen mellem hurtige websites og høj konverteringsrate er til stede, men den er altså relativ og kræver at sites hastighed vedvarende optimeres og vedligeholdes. Og at sites hastighed er så tæt på det ideelle niveau på 0-2 sek. som muligt.

10 konkrete råd til at optimere sidehastighed

Jeg har samlet vores 10 bedste råd til at optimere websites hastighed her. Ønsker du assistance til at implementere tiltagene i dit setup eller har du nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os her i KYNETIC.

  1. Brug et “Content Delivery Network” også kendt som CDN
  2. Optimere/komprimere størrelserne af billederne på dit website
  3. Flyt til et bedre hosting platform
  4. Reducér brugen af eksterne plugins/script/libraries så meget som muligt
  5. Benyt website caching
  6. Minimere brugen af JavaScript og CSS-filer (JS/CSS minifier virker også meget godt)
  7. Database optimering
  8. Optimering af web fonts – brug gerne Google fonts og minimere antallet af fonts
  9. Reducér redirects
  10. Benyt optimerings plugins/scripts så som lazy-load

Konklusion: Optimering af sidehastighed giver flere gevinster

Der ses en væsentlig forskel i konverteringsraten når sidehastigheden optimeres. Dette gælder for både e-commerce relaterede konverteringsrater, men også andre typer af konverteringsrater. Mange cases og videnskabelige undersøgelser viser at der er en korrelation imellem sidehastighed, bounce- og konverteringsrater, hvilket er en af årsagerne til at Google bruger sidehastighed som en vigtig faktor i forhold til SEO-performance.

For virksomheder er en acceptabel konverteringsrate, og ikke mindst en så lille afvisningsrate som muligt, afgørende for både placering på Google, konverteringer og brugeroplevelsen.

Derfor er det vigtigt at få analyseret dit website i forhold til sidehastighed, finde problemerne, og rette problemerne så vidt som det er muligt. Der er selvfølgelig altid begrænsninger i forhold til hvad der er muligt af sidehastighedsoptimering. Men hvis Google påstår at kun 15% af websites opnår deres acceptable sidehastigheds-måling, tyder det på at de fleste forbedringer kan have en stor indflydelse på sitets placering.

Hvis du ønsker at vide mere om hvordan du kan optimere sidehastigheden på dit website, og hvilke faktorer det indebærer, anbefaler jeg at du besøger vores side omkring seo og hastighedsoptimering.

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning?

Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med digital marketing og konverteringsoptimering samt med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

om forfatteren


Drilon har +5 års erfaring som full-stack udvikler og står for at udarbejde innovative teknologier og digitale marketing løsninger, som vores Digitale Marketing Software Udvikler. Drilon har baggrund som freelance webudvikler og varetager alle KYNETICs data og API-integrationer, hastighedsoptimering af webløsninger, sikrer optimal ecommerce tracking og udvikler custom dashboards.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Accelereret brug af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Vi skaber fremtidens digitale vindere

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Yngste vinder af Nordic Search Awards nogensinde og et af de hurtigst vækstende bureauer i Norden