Deltag i vores gratis webinar: Next-level Digital Marketing anno 2020Læs mere
Kontakt os

Googles ”BERT” opdatering – Hvad betyder den for jer?

"BERT" har indvirkning på 1 ud af 10 søgeforespørgsler i Google og kaldes den største ændring siden Google lancerede RankBrain. Dette dybdegående indlæg sikrer at du forstår den nye opdatering og ved hvordan den fremadrettet bør indtænkes i optimeringen.
Viden > Blog > Googles ”BERT” opdatering – Hvad betyder den for jer?
Del på Facebook Del på LinkedIn
4.8/5 (7 anmeldelser)
4.8 7

Den største opdatering siden RankBrain 🧠

Google har for nyligt annonceret deres nyeste opdatering og største ændring i algoritmen i næsten 5 år, nærmere bestemt siden introduktionen af RankBrain. Opdateringen som kaldes ”BERT” forstår søgeforespørgsler bedre end nogensinde og vil have afgørende indvirkning på 1 ud af 10 søgeforespørgsler eller nærmere bestemt på de søgeresultater som ranker på de pågældende søgninger.

”BERT” er forkortelsen for Bidirectional Encoder Representations from Transformers og er altså Googles nye netværksbaserede teknik til pre-training af naturlig sprogbehandling, som tidligere er nævnt på deres AI blog, som værende en udfordring.

Ændringen er allerede rullet ud for engelske søgeforespørgsler og vil i fremtiden ekspandere til andre sprog. Udover at påvirke rankings vil opdateringen også have indvirkning på featured snippets.

Hvad betyder ”BERT” for jer? 👀

BERT hjælper til en bedre forståelse for nuancer og kontekst af ord i søgeforespørgsler, som har til hensigt at matche søgeforespørgsler med bedre og mere relevante søgeresultater.

Mere uddybet har Google forklaret, at søgeforespørgsler nu kan forstås vha. flere metoder og deraf kan disse bedre matches med indhold på nettet. Det betyder også at hvis der staves forkert i en søgeforespørgsel, vil Google i højere grad kunne finde det rigtige ord. Det samme er gældende når der anvendes synonymer til et søgeresultat i en søgeforespørgsel, hvor Google i højere grad vil kunne matche disse, trods der ikke er tale om samme ordvalg.  

”BERT” sætter desuden fokus på ord som ”no”, ”without” og vil fremadrettet have en bedre forståelse af forholdet mellem ordene i en søgeforespørgsel. Derudover har opdateringen endnu større fokus på fyldestgørende content end Google tidligere har haft, så er jeres website spækket med fyldestgørende og informative tekster, kan I tage i mod ”BERT” med åbne arme.

Udvalgt eksempel:

Tager vi udgangspunkt i søgeforespørgslen ”parking on a hill with no curb”, ville Google før den nye opdatering, lægge størst vægt på hhv. ”parking”, “hill” og ”curb”, altså de tunge semantiske ord. Som vist nedenfor resulterede dette i irrelevante søgeresultater. ”BERT” gør op med dette ved i højere grad at sætte fokus på de små ord og deres betydning i forskellige kontekster, så man ved ovenstående søgeforespørgsel i stedet vil få serveret søgeresultater omhandlende parkering uden kantsten.

Kilde: https://searchengineland.com/welcome-bert-google-artificial-intelligence-for-understanding-search-queries-323976

RankBrain, som var Googles første kunstige intelligens metode til forståelse af søgeforespørgsler, er langt fra død. ”BERT” erstatter ikke RankBrain, men er derimod endnu en metode til at opnå forståelse for indhold samt søgeforespørgsler.

Sådan optimeres der mod ”BERT” 📈

Der foreligger ikke en nogen gylden mulighed for at optimere direkte mod den nye ændring i algoritmen. Google forbedrer konstant deres algoritme og det stiller større og større krav for hver gang en ny opdatering lanceres. Som Google tidligere har fastslået er optimering mod RankBrain det samme som at optimere mod brugere, og det samme er tilfældet efter lanceringen af ”BERT”. Google har via RankBrain i lang tid kunnet forstå søgeintentionen bag givne søgeforespørgsler og derfor bør content altid optimeres mod brugeren.

Vi anbefaler at I monitorerer jeres organiske trafik i højere grad end normalt over den kommende periode for at se om jeres rankings påvirkes. Mister I rankings, bør I som udgangspunkt ikke foretage nogle drastiske ændringer, men i stedet afvente indtil opdateringen er rullet helt ud og trafikken igen er stabiliseret. Får I mindre organisk trafik end tidligere efter trafikken er stabiliseret, bør i dykke dybere ned i hvilke landingssider samt søgeforespørgsler der er ramt. Måske I vil se en tendens til at den tidligere organiske trafik til disse sider alligevel ikke var relevant og ikke konverterede. Ses der ingen sammenhæng i dette, kan I med fordel drage konklusioner ud fra de landingssider der har overtaget jeres positioner og herefter tilpasse jeres indhold.

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning?

Hos KYNETIC er vi langt mere end et SEO bureau. Vi er en af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

Kategorier

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.

  • Vi er drevet af kunstig intelligens Verdens første og førende digital marketing bureau drevet af kunstig intelligens
  • Dyb viden og indgående erfaring +15 års erfaring med digital marketing og intelligent online annoncering
  • Vi skaber fremtidens digitale vindere +100 cases med 5-10X vækst af forretningskritiske KPI’er
  • Førende digital marketing konsulenthus Skandinaviens førende digital marketing eksperter
Skrevet af: Kristian Klynge Associeret Digital Marketing Specialist Tlf: 7875 0070 / Mail:
Udgivet d.

 

Tilmeld dig KYNETIC Insight og hold dig opdateret på digitale trends, analyser og brugbare guides til jeres digitale vækst.