NYT: Tech i Marketing – Hør hvordan branchens mest innovative virksomheder, bruger teknologi til bedre markedsføring – se alle videoer her

Viden

Det ny Google Analytics 4 er lanceret: Læs om hvorfor det er en game changer

Kasper Ebsen
Kasper Ebsen
CEO, Partner & Senior Consultant

Verdensnyhed: Google Analytics 4 har set dagens lys og tegner en helt ny vision for det populære webanlayse værktøj

Så skete det. En ny version af Google Analytics har set dagens lys med det mundrette navn Google Analytics 4, har Google netop offentliggjort i deres blog.

Google Analytics 4 er Googles nye vision om et webanalyse værktøj, der både er mere intelligent, går dybere og sikrer et bedre data-fundament i en tid hvor cookien er udfordret.

Det nye Google Analytics 4 er grundlæggende en komplet ombygning af det eksisterende Google Analytics med dybe rødder i Universal Analytics, der i dag er en del af den betalte Google 360 suite.

Med andre ord er Google Analytics 4 grundlæggende Universal Analtytics til masserne og vil få kæmpe betydning for de millioner af virksomheder, der gør brug af den gratis version i sin webanalyse- og tracking-indsats.

Det ny Google Analytics 4

Udruldning af Google Analytics 4 er kun lige startet

Google Analytics 4 gik i luften d. 15. oktober 2020 og er tilgængelig nu for alle, der opretter en ny konto. Dermed er det pt. ikke muligt at opgradere sin eksisternede konto, men det er vi overbevist om, at det sker i den nærmeste fremtid.

Udover et fuldstændig visuel overhaling, en helt ny machine learning kerne og forbedret datavisualiseringer, er hastigheden blevet markant bedre. En stor anke for mange virksomheder og brugere af værktøjet tidligere, som nu er blevet løst. 

Men krasser vi i overfladen, er der så meget ny forretningskritisk funktionalitet i Google Analytics 4, at det reelt er en gamechanger. Og læs endelig videre, for vi går i dybden med dem alle her i blogindlægget.

Er det gamle Analytics så dødt? Både ja og nej. Der slukkes ikke for det gamle Google Analytics endnu, men nye konti får, for nu ,valget om at blive oprettet i det gamle eller nye. Men Google vil ikke bygge videre på det gamle Google Analytics og vi forudser at gamle konti på et tidspunkt får valget eller tvinges til at opgradere til Google Analytics 4.

Netop som vi skriver dette indlæg, er vi selv ved at rulle det ud på vores kunder og derfor holder vi også indlægget her opdateret med flere use-cases, funktioner, analyser og beskrivelser. 

Hvis du vil vide, hvordan du kommer igang med Google Analytics 4, kommer vi også ind på det senere i indlægget.

Kernefunktioner i Google Analytics 4
Ny AI-kerne til øget indsigt og predictive anbefalinger

Bedre segment og målgruppe indsigt

Kundeloyalitetsordninger og retention

Analytics Hub og nye rapporttyper

Dybere integration med Google Ads

Øget indsigt for kundelivstidsværdi

Forbedret eventtracking uden kode

Data streams og Enhanced meassurement

6 værdifulde kernefunktioner i det ny Google Analytics 4

Den nye machine learning kerne giver mulighed for dybere indsigter og bedre predictive anbefalinger. 

Kernen i det ny Google Analytics 4 er omskrevet fra bunden og er bygget, som alle andre Google produkter, med en AI-first tilgang. Det betyder at en ny Machine Learning kerne er fundamentet for databehandlingen, og det giver en lang række nye muligheder for avanceret databehandlinger og intelligente predictions.

Eksempelvis vil det nye Google Analytics analysere alt jeres data og med brug af machine learning, give jer konkret business intelligence og anbefalinger til både relevante mønstre, samt optimeringsmuligheder.

Google kalder dette for Predictive metrics og gør det bl.a. muligt at forudse købsadfærd og en øget efterspørsel. Det kan eksempelvis være at I har et produkt, der pga. udefrakommende faktorer, pludselig efterspørges mere end normalt, I det scenarie vil Google Analytics kunne forudse denne trend tidligt i processen. Et andet eksempel er at Google Analytics 4 kan forudsige churn rater og omsætnings-potientialet i et specifikt segment.

Google bruger også den ny AI-kerne til at  løse problematikkerne omkring 3. parts cookies og den manglende data. Det betyder at Google tager fat på, nok et af de største problemer, i den gamle version og forsøger at lukke data-hullerne med machine learning algoritmer, der analyserer den tilgængelige data og modellerer sig til resten. En metode som typisk er både præcis og skalerbar.

Det ny Google Analytics 4

1. Øget målgruppe-indsigt 

Et område hvor Google særligt har haft fokus, er audience-området, der består af de segmenter og målretningsmetoder, der kan arbejdes med på baggrund af de trackede data. Ved at gå fra en arkitektur, hvor data er fragmenteret på enheder eller kilder, er data nu centraliseret omkring user IDs all adfærd omkring dette ID (person).

Facebook har særligt været stærke på denne del, qua deres pixel, men Google stiller med den nye tilgang i Google Analytics 4 flere værktøjer til rådighed for at både forstå målgruppen du arbejder med og interagere bedre med den. Udover at der kommer mere data, bliver det også struktureret og præsenteret bedre. Og vigtigst af alt: Google har gjort det muligt og nemmere at kombinere audience lister og data, såsom adfærd, interesser, events mm. med granulerede regler, der gør en annoncering mere relevant.

En af de interessante områder der nu bliver muligt at belyse, er kunderejsen på tværs af web og apps, samt generelt at gå dybere ind i kundens livstidværdi, retention og den adfærd, de har over længere perioder.  Analyser og indsigter der hidtil har været udfordret i det gamle Google Analytics pga. trackingmetoden og data-strukturen.

Al data samles af op af Googles tracking-engine og machine learning-kerne. Det er dog en forudsætning at brugerne accepterer det og at Google Signals er aktiveret, så den rette data-collection indsamles.

Den nye AI-kerne gør, som nævnt tidligere, det muligt at forudsige og identificere relevante mønstre, hvor segmenter netop er én af dem. Det er nemligt muligt at identificere særlige high-value segmenter og forudse en potentiel omsætning for segmentet. Hvilket gør afgørelsen om et segment er vigtigt for forretningen lettere og mere præcis. 

2. Stærkere værktøjer til analyse af kundeloyalitetsordninger og retention

En specifik del af det, som er en kernefunktionalitet i det nye Google Analytics, er stærkere værktøjer til kundeloyalitet. Eksempelvis er der i Google Analytics 4 kommet et helt specifikt menu-punkt til retentions, samt en helt ny rapport for kundens livstidværdi præsenteret i kohorte-form. Bag ved er der nu mere præcise data, hvilket gør en markant forskel i denne rapport. 

Herudover forudser Google, som nævnt i tidligere punkt, churn-rater og hvorvidt en bruger er en tilbagevende bruger over en hel kundelivstid. Hvilket er et særligt interessant punkt for stort set alle virksomheder, der arbejder med kunderejsen og hvordan kunderne engangeres over tid.

3. Analytics Hub og nye rapport typer

Under den spritnye Explorer sektions er der nu kommet en anden nyhed: Analytics Hub. Analytics Hub er som andre af de nye funktioner, direkte taget fra Universal Analytics fra 360 suiten og er groft sagt skræddersyede rapporter på steroider, hvor det er muligt at bygge helt nye og mere komplekse rapporter end tidligere. Et stærkt værktøj for de mere avancerede Google Analytics brugere.

I Analytics Hub er det muligt at bygge sin egne rapporter med helt nye data-sammensætninger eller bygge videre på et kartotek af skabeloner. Blandt skabelonerne findes bl.a. Acquisitoin rapporten, der gør det muligt at måle effekten af marketing tiltag rimelig granuleret. Derudover er der Industries-rapporter, der giver branche-specifikke indsigter og mere avancerede flow-path rapporter.

Google Analytics hub

4. Dybere integration med Google Ads

Integrationen mellem Google Ads og Google Analytics er ikke noget nyt, men noget de fleste, der arbejder med begge dele, har linket til hinanden i dag. Hvis ikke du er én af dem, vil jeg anbefale at du får det gjort hurtigst muligt.

Google fortæller selv: 

“With new integrations across Google’s marketing products, it’s easy to use what you learn to improve the ROI of your marketing.

A deeper integration with Google Ads, for example, lets you create audiences that can reach your customers with more relevant, helpful experiences, wherever they choose to engage with your busines

Grundlæggende giver funktionen I GA4 dybere integrations mulighed, for at skabe flere custom audiences baseret på web og app data. Det betyder bedre muligheder for at bygge målgruppe-lister og koble dem med handlinger både på web og app.

Det gør det eksempelvis muligt at tracke konverteringer fra YouTube i en App eller styre at retargeting flow stopper, når en bruger har købt eller set noget på YouTube.

I de audiences der bygges er det muligt at gøre dem mere dynamiske end tidligere. Brugere kan automatisk blive tilføjet eller fjernet fra segmenter eller målgrupper baseret på brugerens adfærd, samt er det muligt at følge udviklingen af denne adfærd i sit interface, som man kender det fra CDP verdenen. 

Nedenstående viser eksempelvis, hvordan interaktioner kan følges på tværs af kanaler.

5. Øget fokus på Kundelivstidsværdi

En anden ’ny’ funktion i GA4 er ”life cycle” sektionen/rapporterne. Life cycle én af de 3 overordnede sektioner, hvor de ande er ”user” og ”events”. Google siger selv at det ikke er en 100% ny sektion, men en reorganisering af både kendt stof, som f.eks. acquisition modulet, vi kender fra den nuværende version, samt en række nye moduler – herunder Engagement, Monetization (det gamle ecommerce) og retention.

Grunden til denne organisering er iflg. Google selv, at sætte dybere fokus på hele kunderejsen, hvilket passer fint med at de fire moduler i sektionen, netop omhandler forskellige aspekter og punkter i en kunderejse; Lige fra første gang en bruger mødes, til de køber og en relation udvikles. Det er i virkeligheden et skridt på vejen imod et single customer view og arbejdet med at centralisere data, som vi kender fra en Customer Data Platform, på tværs af alle digitale touch points, denne sektion søger at komme tættere på.

I denne snak om data centralisering er det vigtigt også at adressere privacy udviklingerne hos de forskellige platforme og, hvad det betyder for cookiens fremtid. Googles take (for nu) på dette er, at de kommer til at bruge AI kernerne og machine learning til at bridge hullet imellem kendt og identificerbar data og alt det uidentificerbare data, for ultimativt at skabe predictive analyse modeller man kan agere ud fra manuelt eller automatiseret.

Samtidig er et nyt conscent mode muligt at implementere i GA4, der hjælper annoncører til at være compliant over GDPR eller lign. Hvilket i sig selv også er en grundlæggende forudsætning, som mange stadig ikke har helt styr på.

6. Data streams og Enhanced meassurement 

Google kalder ecommerce modulet for monetization i GA4.

I dette modul er der stadig mange af de samme rapporter som i universal analytics, men en af de fede features her, er at man nu kan merge både web og App data i ét tool – igen er datacentralisering baggrunden, hvilket også er nævnt i nogle af de tidligere afsnit. 

Funktionaliteten her er altså, at det er muligt vurdere på de forskellige datakilder, ét sted nemt og hurtigt. Hvor brugere tidligere selv har skulle integrerer disse tal fra firebase eller lign. tools.

Derudover har admin sektionen fået et andet look og en række nye features, herunder at admin ikke længere har en view kolonne, men i stedet hhv. en konto og en ejendom. De fleste af de interessante nye features findes, naturligvis, under ejendommen – blandt andet ”Data streams” og under det ”enhances measurement”. Data streams modulet er hvor man kan hente forskellige datakilder ind i sit setup fra Web, Mobile eller App IOS/Andriod eksempelvis, samt også konfigurationen af disse.

Under dette modul ligger også enhanced measurement, hvilket er en feature, der gør det lettere at tilkoble eller fjerne en lang række standard events i forskellige afskygninger, der tidligere skulle sættes op manuelt. 

CLV

Hvilken betydning har det nye Google Analytics 4 for jer?

Ser vi nærmere på både stukturen i det nye GA4 og de inkluderede features, er der rigtig god grund til at få det nye GA4 implementeret i sit setup, før konkurrenterne gør det. 

Overordnet giver GA4 muligheden for et meget mere komplet billede af performance på tværs af data kilder i hele kunderejsen. Samt den værdi en kunde, målgruppe, segment eller anden inddeling har af indflydelse på performance og dermed væksten af virksomheden.  

For at opsummere, hvorfor det giver mening at få implementeret GA4 nu er: 

  1. Stærk AI kerne til at skabe den dybere forståelse af, hvad der skaber effekten for din forretning.
  2. Langt mere data og værktøjer til en mere komplet forståelse af den sekventielle udvikling i kunderejsens touch points.
  3. Prædiktive indsigter, der gør det muligt at agere hurtigere og mere effektivt.
  4. En stærkere platform til at centralisere kommerciel data uden andet end den tidsmæssige investering i, at implementere og fortolke data holistisk i en nye Analysis Hub – ingen licens, som vi ellers kender det fra 360 suitet.
  5. En løsning der understøtter en tidsalder, hvor coockien er udfordret og machine learning udfylder hullerne.

Er du klar til at implementere Google Analytics 4? 

Hvis svaret på det, er et rungende ”JA!” (hvilket vi anbefaler), er her et par pointers, du skal huske på, når der implementeres og migreres med dit nuværende Web analytics setup: 

GA4 er en helt ny version og ikke en opdatering, hvilket gør at nogle ting ikke kan migreres (endnu), men igen skal bygges o, måske forsvinder helt eller erstattes af nye.

Derfor anbefaler vi en migrering, hvor I en periode kører med et parallelt setup af både legacy versionen og ad den nye version – indtil du er sikker nok i den nye, til at gå 100% med den i hverdagen. Nogle af faldgruberne i denne periode kan være:

  1. Legacy og custom rapporter eller views skal bygges igen
  2. Nogle dimensioner kan ikke genskabes eller findes ikke i den nye version
  3. GTM setuppet og hele tilgangen til tagging ser relativt anderledes ud i GA4 og dermed rykker det ved den proces, man ellers har in-place i dag til tagging.
GA4 meassurement og taggin

Vil I gerne igang med Google Analytics 4?

Google Analytics 4 netop lanceret og stadig så nyt, at vi, imens vi skriver dette blogindlæg, er ved at teste det af på tværs af vores kunder. Samtidig er det for nu ikke muligt at opgradere sin eksisterende konto.

For nu anbefaler vi derfor et redundant setup, bestående af jeres eksisterende Google Analytics og en særskilt Google Analtyics 4 ejendom. På den måde får I mulighed for at teste de nye funktioner af med det samme og er klar en fuld opgradering, den dag Google tilbyder dette på eksisterende konti.

Vi er selv ved at teste alle de nye muligheder af, så stay tuned på siden her, den vil vi løbende opdaterer når vi ved mere og kan gå endnu dybere ned i funktionaliteterne.

Hvis I gerne vil igang, er du velkommen til at kontakte mig direkte. Alternativt via kontakt@kynetic.dk eller
telefon 71 740 720, så står vi klar med hjælpen. 

om forfatteren


Kasper har i mere end 15 år hjulpet hundredvis af de største brands og virksomheder i Skandiviaen med at vækste via data-drevne digital marketing strategier og har en fortid fra Impact og No Zebra, hvor har hos sidstnævnte opbyggede digital-marketing benet fra 0 - 20 ansatte som CDO, Partner og bestyrelsesmedlem. Kaspers store passion er at forene dataanalyse og machine-learning teknologier med den rette kommunikation, som tilsammen flytter mennesker, forrenting og ultimativt vinder brancher. Med hands-on erfaring fra at drive sin egen ehandelsvirksomheder og salget af en global fintech virksomhed med kunder fra mere end 80 lande i 2016, blev Kasper i 2017 kåret til en af danmarks største erhvervstalenter af Berlingske Business og fungerer til dagligt som KYNETICs CEO og har samtidig en rolle som Senior Consultant, hvor han hjælper virksomheder med deres digital marketing strategier.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden